zou het ding maar niet weggooien , het is een collectable .
Dit topic is gesloten
zou het ding maar niet weggooien , het is een collectable .
Golden Member
Zijn inderdaad collectables, zeker al je bv een rode stip naast je aan uitknop hebt. ( denk dan aan een paar honderd euro waarde, een gewone goede nette doet 50-200 euro)
Ze werken met RPN.
Bv 5 + 6 : Eerst 5 intoetsen, dan enter, nu staat het op de Y positie in de stack, dan 6 intoetsen, dat staat dan op de X positie in de stack dan druk je op + en veranderd de X inhoud in 11. Op Y staat nog steeds 5. Met de knop X<>Y kun je dat controleren, nog een keer drukken en je draait het weer om. Als je nu bv 3 intoetst en dan / dan deel je 11 door 3. Op y staat nog steeds 5 dus als je direct daarna X intoets doet hij de uitkomst van 11 / 3 X 5
Zo heb je nooit haakjes nodig. Is even wennen maar daarna willen de meeste niet anders meer.
Moderator
Op 9 november 2012 20:44:29 schreef fred101:Ik heb al een mailtje gehad van een Amerikaan die hem wil ruilen tegen een spectrum analyser.
Uiteraard ... die dingen zijn geld waard, zeker werkend.
Kijk even goed naar hoe en wat voordat je daarmee gaat handelen.
Golden Member
Ik ga niet handelen, ik repareer hem voor het museum. Kreeg vandaag weer een mailtje van iemand die hem wil en die ander heeft zijn bod toegelicht, hij heeft er max drie spectrum analysers voor over, Bizar.
Ik ben alleen heel bang voor de beeldbuis. Er zit een wittige vlek in onder het getter, ongeveer 2 cm breed en 1 cm hoog. Ik ga proberen de buis er uit te krijgen. Kan ik een CRT ook alleen op gloei zetten als test ?
Of bv aansluiten op een buizentester om dingen als gloei en kortsluiting te testen ( de anodespanning zal wel te laag zijn om een beam te krijgen.) er zitten geen uitsteeksels aan de zijkant zoals bij een scoop dus het lijkt een TV buisje maar ik zie geen afbuigspoelen ( kunnen onder het plastic zitten)
De afbuigplaten kunnen naar de voet zijn gevoerd.
Je kan de buis testen als een gewone buis, dus door de emissie te testen of door het kanon als een tetrode/pentode te beschouwen. Als de gloeidraad al niet zichtbaar oplicht bij het aanleggen van gloeispanning, weet je misschien al genoeg.
Op 10 november 2012 09:49:43 schreef roadrunner:
Zo een HP 35 heb ik onlangs nog gered uit een oud bureau dat ze op het werk in de container aan het kiepen waren. Ik kan er wel van geen kanten mee werken, maar ik weet niet of dat aan mij of aan het toestel ligt.
Eigenlijk is die HP35 heel makkelijk werken, zeker met formules. Je hebt niets met haken te maken, wel met wiskunde.
De 9100 zal allicht wat "overgewaardeerd" worden, hij duikt op bij diverse SF films en publicaties (Clarke e.a.).
Maar ook los daar van is het een leuk ding, al veel meer een computer dan een rekenmachine Zou graag ooit zoiets hebben, maar dan niet zo een gewilde.
Wat voor scope buisje zit er in ? Ik kan het online niet vinden, maar ik heb hier nog een 3BGP7 liggen die er wel op lijkt.
Ik heb die HP35 nog eens van zolder gehaald om te testen. Iets zinnigs krijg ik er momenteel niet uit, ik denk dat ik hem eerst maar eens moet openen om wat contacten te reinigen. Wie weet hoelang het al niet meer gebruikt is.
Moderator
Op 10 november 2012 10:18:12 schreef fred101:
Zo heb je nooit haakjes nodig.
En tussenberekeningen hoef je niet op te schrijven of op te slaan.
@De 9100B, die heeft nog veel TLC nodig, maar wees blij met al die vergulde sporen!
@hieronder: Kanonne, die is overleden.
Golden Member
Meer dan TLC ik heb de beeldbuis los gemaakt. Zodra ik de afscherm huls eraf schoof wist ik al genoeg. Allemaal witte vlekken. De hals is in de buisvoet ( die zwarte dop waar de pennen uitsteken net als bij octal buizen) rondom compleet afgebroken. Ik kan als ik wil waarschijnlijk zo het kanon eruit trekken.
Dat is dus einde oefening.
Aart, het is een HP 5083-1551. De octal achtige buisvoet heeft plaatsen voor 14 pinnen maar pin 13 en 6 zitten er niet in en volgens schema zijn er 11 of 12 aansluitingen. De heather en cathode zijn op een aansluiting pin getekend maar dat zullen wel twee pinnen in het echt zijn.
Hij is 4.7" Diagonal ( het fosfor ongeveer) en 28cm lang bxh = 121.1x 82.3 mm buitenmaats. Hals is 50,75 mm diameter en buisvoethuls is 57 mm kathodespanning is -3500V. Gloei kan ik nog niet vinden. Ik heb twee manuals als pdf het origineel wat alleen modules swapt en een reversed engineerd handgetekend boekwerk met 108 blz met schemas. Maar daar staat geen gloeispanning bij ( zal eens hekemaal doorspitten.
Iemand die verstand heeft van beeldbuizen en een alternatiief weet ? Op het partnummer vind ik tot nu toe niks.
Al zou ik maar een andere buis los liggend kunnen aanluiten, ( ik heb nog een tek XY monitor, een waveform en een vectorscope , kan ik daar als test wat mee ?) om de rest in orde te maken zodat ik weet of het de moeite is een nieuwe buis te zoeken.
Ik heb geen inzicht in de manuals, maar je zou het beeld vrij gemakkelijk op een willekeurige scope met XY (en eventueel Z) inputs zichtbaar moeten kunnen maken door de juiste signalen te onderscheppen.
Het buisje is dus groter (3:2, 5" diagonaal) en de spanningen hoger. Ik hoop dat er iets passends te vinden valt. Spanningen aanpassen moet wel te doen zijn.
Op Marktplaats stond laatst een advertentie van een flinke voorraad gereed product uit Heerlen (niet van Max maar van een andere werknemer of een opkoper). Mogelijk zit daar wat leuks bij.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 november 2012 17:31:08 (19%)
Maarten, ik dacht dat de resterende beeldbuizen, met name de vectorbuis van Tek de glascontainer in zouden gaan. Ik mocht er in iedergeval één meenemen van André Klok (CEO) en wel meer ook (Helaas wegens ruimtegeberk tot mijn spijt niet gedaan). Er lagen nog hele dozen met D14-363 en 364's, die ook een voortijdig graf zouden krijgen
Golden Member
fred101
Voor $100 heb je een CRT
http://www.ebay.com/itm/Agilent-HP-5083-3552-CRT-/390446178322
Gloeidraad zie je zitten of meet even op de pinnen. Is iets van 8 Ohm ofzo. De afschermhuls zal wel van mumetaal zijn en dus kostbaar.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 10 november 2012 18:39:57 (46%)
Ziet er uit alsof de doos open is geweest....
Gloeidraden zie je niet bij een moderne CRT
Hier zie je katodes :
Die witte stip in het midden. Daaronder, ingebouwd, de gloeidraad.
Wat doet je denken dat ze nieuw zijn?
'Units in good used condition. '
Golden Member
Tidak
Zit in de kathode-wheneltcilinder en ik kon de draadjes volgen. tenminste bij DG types, kan zijn dat bij dit type wat moeilijker is. Anyway, als de gloeidraad intact is volstaat een Ohm/meting op de pinnen.
edit Tja je foto verduidelijkt veel nix te zien!
De seller garandeert dat ie het doet dus krijg je de poen terug bij een manco. Maar vervoer uit de US is tricky met glassbulbs.
Als de HP werkend 1000$ of meer opbrengt op de vrije markt zou het museum sponsoring kunnen aanwenden om de materiaalkosten te vergoeden..
alex
edit ja nieuw is ie niet, een NOS van dit type is zeer zeldzaam.
Golden Member
Dat is een buis voor een HP 1740 een 100 MHz scoop. Geloof nooit dat die bruikbaar is. Dit buisje is maar 28 cm lang. Compleet doorzichtig ( op wat getter na) en om de hals zit een afschem hulsje geschoven.
Bij scopes zitten de afbuigplaat aansluitingen volgens mij meestal aan de zijkant en ze hebben vaak 10KV of meer nodig.
De buis van de 9100 is als het goed is amber traag fosfor. Hij bouwt aan 50 Hz gesynced eerst alle rechter helften van de cijfers op, daarna de linker. Door de traagheid van de buis zie je dan alle cijfers ( ofzo iets volgens het manual wat het meer over bcd codes ect heeft dan over analoge signalen. Het is een zogenaamd board swap manual.
Maar als dat standaard maten zijn zal ik eens kijken. Ik heb nog die spectran datascoop ( maar ik dacht met een electromagnetische afbuiging) en twee niet zo verse Tek vector/wave monitoren waarvan de buis nog wel goed is, en dat is traag phosfor dacht ik. Heb ook nog een russische beeldbuis uit een netwerk analyser maar volgens mij zijn die allemaal veel langer.
Maar ik heb nog een klein buisje uit rosmalen ( 2 jaar terug) Als daar een type op staat is dat mogelijk tijdelijk een oplossing. Daar wil ik ooit en mini spectrum analysertje mee maken. Kleiner kan ik in ieder geval tijdelijk veilig van binnen monteren.
Staar je er niet blind op; Ik heb veel meer scopebuizen gezien met de afbuiging gewoon op de voet dan (duur) met aparte pennen aan de zijkant. Volgens mij doet men dat alleen als het ivm de snelheid nodig is, en anders niet. Snelheid is hier echter irrelevant. Afbuigspanningen in scope-clockjes e.d. zijn hooguit een paar honderd V.
Mijn inschatting is dat als je een buisje kunt vinden dat fysiek er in past de spanningen met wat weerstanden wel goed genoeg te krijgen zijn, maar ik heb hier geen ervaring mee (hoe vaak komt zoiets ook voor.. ) Als je de voet wilt behouden; komt hij overeen met een bekende ?
Het wordt tijd voor een apart topic denk ik
@RAAF Die DG buisjes zijn tamelijk oude typenummers, meestal rond ook.
We hebben het hier over modernere buizen uit de D10 en D14 series.
@alex:
De afbeelding met de doos zou anders kunnen doen vermoeden. De ducttape maakt het verdacht, want dat was er toendertijd nog niet. Gewoon een waarschuwing dus...
Moderator
Op 10 november 2012 19:31:43 schreef Aart:
Het wordt tijd voor een apart topic denk ik
Dit wordt idd wat te specifiek.
Golden Member
Lijkt op de 3bp1-A maar dan met 7 en 8 horizontaal en 11 en 12 verticaal.
1, 14 H 6,3 V
2 K -3500V
3 G1
4 nc
5 G3
6 niet aanwezig
7,8 horizontaal
9 G2
10 G4
11,12 verticaal
Horizontaal moet tussen 0 en 200 V max liggen ( preciezer kan ik niet inschatten)
Verticaal tussen 0 en 15V
Ik zoek wel even verder en als ik er niet uitkom open ik een topic. Weet nu in ieder geval in welke richting ik moet zoeken.
Golden Member
Op 10 november 2012 19:45:11 schreef Tidak Ada:
@RAAF Die DG buisjes zijn tamelijk oude typenummers, meestal rond ook.
We hebben het hier over modernere buizen uit de D10 en D14 series.
Dat kan, maar ook bij de D14 zijn de gloeidraad en aansluitdraden zichtbaar. Ik heb net even gekeken bij een square 150BTB31 buisje in een Flips PM3206 scope, en; idem dito. Rode gloed en witte keramiek isolerende draadjes , duidelijk zichtbaar.
Ja, als hij brandt, maar die van fred doet het niet
Eindelijk! Ik heb ook iets gekregen wat ik hier kan laten zien!
Het is een digitaal naar analoog converter, voor professionele audio. Maar ook voor de veeleisende audiofiel. Ik heb em gekregen omdat ik de eigenaar van het bedrijf had geholpen met een stuk IP, welke binnenkort dus voor het eerst in een commercieel apparaat is te vinden (Mijn IP is open source). Bij wijze van dank je wel heb ik dus iets gekregen om de kwaliteit van Antelope Audio te horen. Waarde: 2295 euro.
Dit topic is gesloten