Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

dat is een leuk dingetje om te krijgen , voor de reparatie heeft free miss nog wel wat tips ( die heeft zo'n beetje alles van hp wel open gehad :) )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 november 2011 19:24:48 schreef Schimanski:
[...]Ja, dat bestond. Zowel voor 2 als voor 3 toestellen (drieling schakeling). Je kon gesprek ook onderling doorgeven. En met de witte drukknop op het toestel (T65) kon je op andere toestellen signalering over laten gaan.

[afbeelding]
foto: actw

Die van mij is echt zo passief als het maar kan, puur met de relais uit de lijn gevoed. Uiterlijk is het zoiets, maar zonder enige knop op de voorzijde:
http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/RS_VTM_C_small.jpg

Innerlijk misschien niet helemaal (heb hem hier niet naast me), maar het schema zou weleens grotendeels overeen kunnen komen, lijkt me vergelijkbaar met dit.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Ik ken wel de twee lijnen splitters, die waren inderdaad geheel passief, daar zaten twee relais in met elk twee flinke spoelen, daarnaast nog een paar C's en dat was het eigenlijk.

Ja, dat heb ik dus ook. Zoiets van binnen:

http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/RS_Atea_A_small.jpg http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/NHTM_RS_B_small.jpg

Maar van buiten dus zo'n zwarte (loodzware) kast met oud PTT-embleem.

[Bericht gewijzigd door Jochem op 21 november 2011 09:18:44 (17%)

Is het deze misschien @Jochem?
Komt trouwens van de zelfde site.
http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/VTM_Relaisschakelaar_A_small.…
http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/VTM_Relaisschakelaar_B_small.…
Uit 1956 van VTM.
Werden gebouwd en gereviseerd door het CWP (Centrale WerkPlaats in Den Haag)
Ik was niet zo actief in die kleine huiscentrales in die tijd.
Meer in de 45 tot 8000 aansluitingen (bedrijfscentrales, UK,UH,UB van Philips).
Maar ik kreeg ook wel de oude Siemens bakken die de Duitsers in WO2 achtergelaten hebben, vooral bij Ministeries.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Sine

Moderator

UH's ... daar zitten ERG mooie cijfer displays in.

http://www.actw.nl/Oude%20centrales/Images/Philips_UH_200_bedieningstoestel_small.jpg

En UB's bedieningsposten.
http://www.actw.nl/Oude%20centrales/Images/Bedieningstafel_UB_A_small.jpg
Met buislampjes van 48V.

[Bericht gewijzigd door VanDee op 21 november 2011 15:51:43 (18%)

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

die witte schakelkasten van de ptt uit ong 1980 met alleen 2 relais erin waren op m'n oude werk nog in gebruik zelfs. alleen als er 3 toestellen op 1 lijn zaten dan ging de bel soms niet over en moest de relaiskast eraf om de lijnbelasting wat te verlagen .

die oude relaiscentrales gingen er in de 80's veel uit omdat de monteurs van de ptt met pensioen gingen die er bekend mee waren , dat was de reden dat op t werk de centrale die pas 11 jaar oud was eruit ging in 84 . dat was het verhaal van m'n baas , maar de vele verbouwingen die in 1984 gedaan werden zeggen me eerder dat de centrale te klein werd ....

ontopic ; een aantal defecte evsa's voor onderdelen gekregen.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0607.jpg

Op 21 november 2011 15:03:17 schreef VanDee:
Is het deze misschien @Jochem?

Nee, ik had die site al even doorgebladerd, het formaat is meer zoals dat zwarte kastje waar ik de foto van postte.

Heb zojuist m'n kamer en m'n halve zolder doorgespit, maar ik kan hem tijdelijk niet vinden :)

niet veel bijzonders, maar toch:
5X bc547
5x 10KΩ1/4 watt
brugcelletje
47µf 16v
allemaal van school.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Om mij ook maar in het rijtje van nostalgische gratis aanwinsten te scharen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/afb0099.jpg

Het heeft een leuk plaatsje in de boekenkast gekregen.

free_electron

Silicon Member

Op 21 november 2011 00:57:50 schreef delta brafo (danny):
Ik heb ook iets leuks gekregen.

holy bimbam ! Zo staan er hier ook ene paar in het labo. Die dingen zijn fantastisch... gaan verschrikkelijk duur op ebay... nu ben ik eens stikjaloers !

ALc : automatic level control .lijkt op de endstage van je source...

grabbel de servicemanual van de B versie.
De A en B zijn identiek op firmware wijzigingen , computer board, display en floppy drive na.

de A heeft een oude LIF floppy drive.
de B is dos compatible.
De controller ins de B is opgefokt en aangepast om een LCD te sturen in plaats van het vectordisplay uit de A versie.

draag goed zorg voor de beeldbuis ! die dingen zijn niet te krijgen als ze defect gaan !

die ALC fout is heel waarschijnlijk een opgeblazen detector of endstage in de signaalbron. waarschijnlijk heeft een of andere pummel er eens gelijkspanning in geramd terwijl de attenuator op 0 db stond. pagina 234 van de service manual legt uit hoe het ding werkt. Het kan ook zijn dat de attenuator verbrand is.

laat de machiene niet te lang draaien met die fout... je zou meer schade kunnen oplopen.

Zoek de attenuator die voor de Source out zit en koppel de sma tussen het A3 bord en de ingang van de attenuator ook los.
meet met een ohmmeter aan de ingang van de attenuator . als je daar minder dan -edit : brainfart- 300 50 ohm ziet is ie dood.

je kan de users manual van die attenuators vinden op de agilent website. gewoon de flatcable lostrekken , een 12 volt voeding en twee draadjes is wat je nodig hebt om die dingen te laten omschakelen. het zijn relais met mechanisch geheugen. ze blijven staan waar je ze zet. de spoelen NOOIT bekrachtigd laten ! daar zijn ze niet voor gemaakt !

ze verkopen die attenuators ook los.

als je attenuator ok is wordt het moeilijker.

de detector kan falen maar dan moeten ze extern RF energie opgedrukt hebben... met DC krijg je dat ding niet kapot. ( is ac gekoppeld )

dan zit de fout eerder in de eindtrap van de tweede LO ...
en dat zijn geen gemakkelijke dingen om te repareren. zitten vol hybrides die alleen door HP gemaakt worden....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wat free zegt. Ik heb wel eens kwijlend staan kijken naar die dingen, maar die dingen zijn *ver* buiten budget, en zelfs kaduuk moeten ze nog een kapitaal kosten...

[Bericht gewijzigd door alex278 op 21 november 2011 18:54:19 (18%)

fred101

Golden Member

Gaaf apparaat, dat is een mooie aanwinst. Ik denk dat reparatie van zoiets een hele " uitdaging" is, denk niet dat ik het zou kunnen. Maar als hij in mijn schoot viel zou ik het in ieder geval wel proberen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

net even gezocht , maar die 4396a doet een 11.000 dollar op ebay , weliswaar goed werkend .

ik zou diegene waar je hem van hebt gekregen toch te vriend houden ...

heeft er ook eens iemand een toestel om free te laten kwijlen , dat is toch vrij zeldzaam :)

Op 21 november 2011 00:57:50 schreef delta brafo (danny):
Ik heb ook iets leuks gekregen.

Holy s**t!! GRATIS dan nog???

Wie geeft nu een 2008 Mercedes weg? Da's ongeveer hetzelfde, maar met de Mercedes kan je geen netwerk analyse doen.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hoho, een defecte mercedes he. Maar dan nog.

free_electron

Silicon Member

als spectrum analyser draait hij. het is de network analyser mode die ene probleem heeft. de source is defect.

desnoods zo een a3 bord kopen. voor een paar honderd dollar moet dat te vinden zijn.

mocht je een attenuator nodig hebben : ik heb er een liggen voor een prijsje mag die weg.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb zo in een grijs verleden wel eens een HP 8751a op de kop getikt, die -bij zelftesten - ook 'n defect A3 bord ('reference oscillator / 'fractional-N loop + VCO') bleek te hebben, maar zo'n bord vinden was onbegonnen werk. Zelfs schema's waren niet te vinden.

joopv

Special Member

Ik heb een partij van deze dingen van de schredder gered, en zoek er een leuke toepassing voor.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_1926-2.jpg

Binnen zit een printje met o.a. 2 hele kleine breedband trafootjes.

Foto (2000x2000 px) van de binnenkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_1923-1.jpg

En er is ook een datasheet:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tip-01_complete.pdf

Iemand een idee voor een (HF) projectje?
De 4 connectoren zijn female F, voor het geval dat niet duidelijk was.

fred101

Golden Member

Ik heb ook van dat soort dingen, splinternieuw. Geen idee wat het zijn. Bij jou staat er nog wat op. Lijken directional couplers

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
joopv

Special Member

Ik weet precies wat dit is, ze zijn bedoeld om signalen te injecteren op het kabelnetwerk en om metingen er aan te doen.

De vraag is nu of er nog een andere toepassing te verzinnen is voor een doosje met 4 F connectoren en 2 breedband trafo's. Een downconverter voor het een of het ander? Iets op 23cm? De kerntjes werken waarschijnlijk nog wel op 1,3GHz.

Een van de F connectoren is in het kastje geschroefd, de andere zitten er in geklemd of geperst. Moet nog wat destructief onderzoek doen.

Er zijn 300 beschikbaar dus het zou leuk zijn om er een projectje omheen te maken.

[Bericht gewijzigd door joopv op 22 november 2011 10:15:46 (24%)

fred101

Golden Member

Joop, zitten er ook nog weerstanden in ? Dan zou het een directional bridge zijn en kan je ze ook gebruiken om reflecties te meten. Je kan met een bridge ook signalen injecteren, een 6 dB hybride heeft ook een trafo per poort.
Om ze als downconverter te gebruiken moet er gemixed worden, om som en verschil frequenties te krijgen, dan moeten er bv diodes inzitten. Je kan er volgens mij wel mee moduleren. Die kan je wel toevoegen natuurlijk.
Voor die frequentie is zo'n ding dus erg leuk om ern goede directional bridge te maken. Ik hoop dat de mijne ook zoiets bevatten. Ik heb er maar 3 ofzo dus destructief onderzoek is dan wat jammer.

Edit, de mijne even erbij gezocht. Het zijn er 3 en drie verschillende ( heb er al jaren niet naar gekeken)
Een tratec TU-2-12 , 1 in, 1 uit en 2 keer een 12.5 dB tap. Dus zoiets als jij hebt alleen een andere vorm en dicht gegoten lijkt het. Tenzij er onder het stickerplaatje schroefjes zitten
Een deltakabl tlcom bv DUV01 met UHFf, VHF en een UHF/VHF poort
En een Astro HFT 4, 5-860MHz verteiler. 1 in, 4x 7,4 dB uit

[Bericht gewijzigd door fred101 op 22 november 2011 10:28:44 (25%)

Op 22 november 2011 10:15:12 schreef fred101:
Joop, zitten er ook nog weerstanden in ?

Kun je op de foto zien zitten toch?

Tidak Ada

Golden Member

Heb ook een serie van een dergelijk soort dingen gehad (ligen nu bij Chukie). Ze horen tot CATV installatie materiaal. Ik dit geval zijn het waarschijnlijk testpunten.
@fred (hoorden bij een partij, waarvan ik jou zo'n antenneversterker heb gegeven.

Ik zoek nu zo'n ding (antenne splitter) met 1 ingang en 3 uitgangen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten