Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Klopt helemaal, en dat bedoelt plantrekker ook.
Echter, beschouw eens die grote via van de foto waar we het feitelijk over hebben.
Probeer nou eens 2 van die kleinere via's (eronder op de foto), op diezelfde plek te krijgen. En dan natuurlijk wel netjes met de outer annular ring en de minimale via-to-via spacing rekening houden. Die zal wel niet al te klein mogen zijn (complete diameter van een via wellicht?), gezien dat die honky-tonky PCB-boer volgens mij de grote via al flink naast z'n bedoelde plek heeft geplaatst. Flinke toleranties en dus spacings.
Misschien kan het net wél hoor, 2 via's op die plek. En als dat het geval is, zullen er waarschijnlijk meteen ook wel 4 op die plek passen. Maar ik wil alleen aangeven dat het praktisch gezien vaak handiger kan zijn een iets grotere via te plaatsen, zeker als die "iets grotere via" nog steeds niet idioot groot is.
Dat scheef is mijn eigen ontwerp, misschien niet helemaal de bedoeling (het was me niet opgevallen) maar niet de schuld van de chinees.
@pros
Zoals jochem ook al zei kunnen de via's natuurlijk nooit zo dicht op elkaar.
Het printje van de klok is trouwens gemaakt in een probeerversie van altium, en die andere in eagle. Je ziet het verschil wel in het eindresultaat vind ik.
plantrekker
True story bro!
Op 2 september 2011 21:45:03 schreef Jochem:
Klopt helemaal, en dat bedoelt plantrekker ook.
En daardoor was de x-y reactie niet echt to the (my) point. Het is toch niet altijd nodig om een hele uiteenzetting te geven over een simpele gedachte. Maar goed, voor de volledigheid heb ik even in formule gegoten wat de voorwaarde is voor het al dan niet rendabel zijn van het vervangen van 1 groot gat door 3 kleinere:
\frac{R}{3} < r < \frac{\sqrt{3} \cdot R-spacing}{\sqrt{3}+2}
Het linker deel is de voorwaarde om meer omtrek te hebben, het rechter deel de voorwaarde om in het grote gat te passen.
Hier kan ook een vuistregel uitgehaald worden. Het is voordelig om 1 gat te vervangen door 3 kleinere wanneer:
R>2 \cdot spacing
D>4 \cdot spacing
Dus pienterje, kan je de diameter van het gat en je minimale spacing eens geven?
Edit:
het kan dus, de straal van de 3 kleine gaten moet tussen 0,25 en 0,31mm liggen. Je neemt dan het beste 0,31mm en dat levert 5,8mm omtrek op, het grote gat maar 4,7mm.
Edit2:
De voorwaarde voor 4 gaten is:
\frac{R}{4} < r < \frac{2 \cdot R - \sqrt{2} \cdot spacing}{2 + 2 \cdot \sqrt{2}}
D>3,6 \cdot spacing
De straal moet dan tussen 0,19 en 0,27mm liggen. Dat geeft in totaal 6,7mm omtrek, dat is al 2mm extra dan het grote gat.
Edit3:
Ik kon het niet laten om even na te kijken wat de voorwaarde is voor 7 gaten (6 in een cirkel met 1 in het midden):
\frac{R}{7} < r < \frac{R-spacing}{3}
D > 3,5 \cdot spacing
In theorie plaats je dus het beste 7 gaten met straal 0,2mm. Dat geeft je 8,8mm omtrek ipv 4,7!!
Op de foto lijkt het gat huge, maar het is maar 1,5mm diameter. Ik heb even met de schuifmaat gemeten en die komt op 1mm diameter met plating.
De straal is dus ±0,75mm. De spacing is 6mil, dat is 0,15mm.
Als je zelf niet wil berekenen:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=pack+radius+1+circles+in+a+radius…
duffel
Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
LED tuinverlichting gemaakt en geplaatst. De gebruikte leds zijn Bridgelux warmwitte led arrays aangedreven door een ZLED7000 buck led driver.
De print ziet er als volgt uit:
Na het etsen wordt hij voorzien van soldeerpasta en componenten.
Nu het spannende moment: reflowen met de Princess grilplaat:
Het resultaat na reflowen. Duidelijk zichtbaar een sluiting tussen pin 2 en 3 van de linker pic. Even met wat litze en de soldeerbout er langs en klaar.:
Nu nog de module samen met de led op een alu profiel gelijmd, enkele lagen Plastik 70 beschermlak er op en de modulles kunnen buiten gemonteerd worden. Vanmiddag is alles lekker nat geregend en de plastik 70 heeft mooi zijn werk gedaan.
De weerstand tussen poot 1 en 3 van de PIC is uiteindelijk weggehaald. Deze was bedoeld voor een touch interface maar de schakelruis liet dit niet toe. Dat is dus een gewoon knopje geworden ingebouwd in de aan-uit schakelaar. Dit knopje maakt pootje 3 van de pic laag (wordt met de interne pull-up hoog gehouden) en haalt de PWM duty gradueel omlaag of omhoog. Hierbij ook de JAL source.
Het geheel wordt gevoed met een 24V sckakelende adapter (oude scannervoeding) die in de schuur ingebouwd is.
Het rendement heb ik gemeten en komt bij 400 mA / 19.1 V op de leds op de door ZLED geclaimde 95% uit. Bij lagere stroom (50 tot 100 mA) ligt het rendement nog steeds op meer dan 90%.
@bprosman: Ik gebruik loodhoudende tinpasta Alpha CL-89 soldeerpasta. De plaat wordt 220 à 230 graden. Dit is de gebruikte plaat: soldeerplank. Ik heb de thermostaat inwendig iets bijgebogen omdat de bereikte temperatuur net krap aan was. De procedure is heel simpel: stel de thermostaat op 160 graden tot je de thermostaat hoort klikken, dan geef je het zaakje 60 seconden om de flux zijn werk te laten doen, dan thermostaat op max en kijken wanneer de tin mooi gesmolten is. Thermostaat uit en rustig laten afkoelen, eventueel met een ventilator erbij.
De glazen kap die er over staat is alleen nodig als er componenten op staan die wat hoger zijn. Deze worden anders moeilijk warm genoeg (in dit geval de spoel).
Op wat voor temperatuur stel je die grillplaat in ?
Groeten, Bram
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Mijn Voltage Reference Stack is af.
Hij levert, heel nauwkeurig, 10.00, 20.00 en 30.00 V en is kortsluitproof. Het schema is te vinden als "Figure 21" in de datasheet van de REF01 van Analog Devices. Ik heb met multi turn trimmers de uitgangen exact ingesteld, op 10.000, 20.000 en 30.000 met mijn Fluke.
Het geheel zit nu in een mooi kastje en kan direkt op de netspanning worden aangesloten.
Toen ik één van mijn Metrahit DMMs eraan hing, bleek dat hij op het 20V bereik nog aardig nauwkeurig was. Ook op 10V was dit het geval, maar op 30V week hij wat meer af.
Leuk projectje Duffel.Ik vond dat direkt interessante chipjes van ZDLED maar het domein staat al te koop.Als je dus ooit nog van die printjes wilt bijmaken,kun je beter een voorraadje inslaan bij Farnell.
rbeckers
Overleden
@flash2b
Netjes en handig.
Misschien dat wat kleine condensatoren over de uitgangen het ontwerp nog verbeteren.
@flash2b Ik zag in de datasheet van die REF01 nog best een flinke temperatuur drift. Heb je daar geen last van?
@flash2b
Is dat 230v op gatenprintje? Heb je dat wel goed geïsoleerd?
Op 5 september 2011 13:38:18 schreef peter79:
@flash2b
Is dat 230v op gatenprintje? Heb je dat wel goed geïsoleerd?
het zit in een mooi plastiek bakje
Dat het bakje van plastic is haalt niets uit als de afstand tussen de netspanningvoerende delen van de print te krap op de rest zitten. Dan kan er zomaar netspanning op de connectoren terecht komen.
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
@rbeckers
Kleine condensator over de uitgangen gaven geen verbetering.
@KaRaMBa
Er is drift, maar het valt mee. Vooral nu alles in het kastje zit.
@peter79 en @mbbneon
Rond de aansluiting van de 230V heb ik een aantal banen weggehaald. Verder is het kastje van plastic en snoer is voorzien van een trekontlasting, rubber tule en siliconen kous.
@Meerweten
Idd, al mijn (kleine) spulletjes monteer ik in een Hammond 1591 series behuizing.
Het doel van mijn projectje was om een stabiele spanning referentie te maken, die snel 'te pakken' is. De REF01's waren mijn eerste ervaring met voltage reference chippies. Voor mijn doel waren die voldoende. Ik ben ook zeer tevreden over het geheel en dan vooral over de 4mm banaan bussen waar direkt een veiligheids meetsnoer in kan.
Ik ben nog van plan een REF102 referentie te bouwen, maar dan moet ik eerst iemand vinden die er 2 bij Farnell voor me wil bestellen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zo... Klein projectje... Dit is het resultaat:
We hebben een klein oventje om mee te gaan reflowen.
Om de opwarm en afkoelcurves te bepalen zijn we vandaag wat aan het testen. (moet het ding op vol vermogen of niet om het gewenste temp-profiel te krijgen of moeten we ook nog gaan pwm-en om een nette "ramp" te krijgen.
Het ziet er naar uit dat ons oventje de ge-adviseerde ramp-snelheden niet haalt. Waar we wel achter gekomen zijn is dat de PCB dus niet tegen temperaturen van 300graden kan. Om te kijken of we makkelijk de 260 graden konden halen, zijn we even doorgestoomd naar 300 graden.... Ja dat halen we. Nee, de printjes kunnen er niet tegen....
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Haha, leuke test REW.
Al doende leert men.
Blijkbaar zit reflowen in de lift tegenwoordig.
@duffel - mijn complimenten - mooi project - en ook mooi gedocumenteerd - zo zouden er hier meer een voorbeeld moeten aan nemen - hier steek je tenminste iets van op - ben benieuwd naar andere projecten van jou....bedankt
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
@rew: Die zwarte troep doet me denken aan een verkeerd om geplaatste RAM module (64mb PC133 ram). Toen kwam er rook uit m'n vaders PC (Gelukkig had 'ie 'm zelf geplaatst, en de module deed het gek genoeg nog na 'm goedom te plaatsen. De print had echter ook wat van die zwarte zooi losgelaten. Blijkbaar is dat ding dus 300 graden geweest...)
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik ben enigzins verbijsterd over het feit dat 300°C zo'n effect heeft op een print! Is de thermometer niet kaduuk?
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Driehonderd graden? Ben je daar zeker van?
PS Pizza FR-quattrona, hmm!
Ook vreemd dat maar deel van printje dat heeft, misschien toch plek waar die veel heter word dan de plek waar de metingen worden gedaan. In ieder geval lijkt het erop dat één kant heel veel heter is geworden, en ook echt heel veel meer heter dan de andere kant.
Op 5 september 2011 13:58:42 schreef Meerweten:
[...]het zit in een mooi plastiek bakje
Ging me meer om de isolatie tussen de printbanen, die kan ik niet zien. Moet een minimale ruimte vrijhouden tussen de printbanen en sommige banen op gatenprinten zitten te dicht op elkaar. Maar flash2b heeft ze netjes weg gekrast.
Dat er behuizing omheen zat had ik zelfs al opgemerkt.
[Bericht gewijzigd door peter79 op dinsdag 6 september 2011 00:27:10 (46%)]
Inderdaad vreemd, je zou bijna zeggen dat de oven op magnetron stand heeft gestaan.
zow, een leraar beweerde dat een opamp uit zoveel transistoren bestond dat het namaken van een altijd resulteert in een grote PCB.
dus daarom een opamp op DIP8 formaat met SMD onderdelen.
schema is overgenomen van rod elliot:
http://sound.westhost.com/project07.htm
ik heb gebruikt gemaakt van 2 stuks BC857 in SOT666 verpakking van NXP, veel kleiner krijg je het niet, of je moet BGA pakken.
heb ook nog een versie met een current mirror ipv de 2.7K weerstand, die van de week eens solderen.
http://img844.imageshack.us/img844/4522/dsc02197xc.jpg
http://img191.imageshack.us/img191/8581/dsc02199dl.jpg
guidob
Overleden
Mmm,
Wat audiofiele eigenschappen aan toedichten en je kan een handeltje opzetten....
Op 4 september 2011 17:33:45 schreef flash2b:
Ik heb met multi turn trimmers de uitgangen exact ingesteld, op 10.000, 20.000 en 30.000 met mijn Fluke.
Is dan nog zo nauwkeurig?