stappenmotoren kan je best uit oude printers halen en de x y z tafel volledig zelf bouwen dan heb je voor voor ong 150€ zeker al een cnc machientje
de ontwikkelingen aan mijn cnc frees machiene zijn hier te volgen

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

Nope, dat is niks voor mij. Als ik alles zelf moet uitzoeken, dan heb ik over 10 jaar nog niks staan. Bovendien wil ik straks kunnen frezen en niet iets hebben met teveel speling of iets met een snelheid van 1 mm/uur.

Op 29 januari 2004 23:09:49 schreef youloun:
heeft er iemand de technische tekeningen van de zoltar cnc frezer,of een ander model zou er graag eentje maken liefst de zoltar,ik vind hun cd wel wat prijzig mischien iemand die hem wilt delen.

Je krijgt er vlgs. mij wel de metalen delen bij. Met stappenmotors + kaart + voeding + dremel kost alles zo'n 950 euro schat ik. Maar ik ben er nog niet heelamaal uit.

een paar posts terug staat ergens een post over een bedrijf dat een kant en klare heeft voor 500€

yep klopt, bedankt, maar ik moet echt een freesmachientje hebben en geen boor.

En bovendien klopt er iets niet. Farnell is hartstikke duur, dus als ze een machientje aanbieden voor deze prijs dan weet je zeker dat het iets is wat je niet moet hebben.

Zo effe iets recht zetten...

Farnell heeft twee CNC machines:
1. Een kant en klare professionele boor/frees machine die inderdaad zo'n 7000-8000 Euro kost.
2. Een bouwpakket van een CNC boormachine die kost minder dan 500 Euro. Bestelnummer: 414-0369.

Ikkedus zei:
"En bovendien klopt er iets niet. Farnell is hartstikke duur, dus als ze een machientje aanbieden voor deze prijs dan weet je zeker dat het iets is wat je niet moet hebben"

Farnell is niet per definitie hartstikke duur!! Maar als ze iets hebben weet je wel dat het goed spul is. En ik moet de eerste nog zien die er een kan bouwen voor minder dan 500 Euro!!

Succes mensen!

Danny
www.studiomute.net

Zoiets koop je niet bij farnell. Dat ding is helemaal van hout. Iemand die handig is bouwt dat ding zelf. Geleiders en stappenmotoren zijn dan het duurste.

Iemand die niet handig is:
BGS60 769,00
http://www.easgmbh.de/cnc/index-cnc.htm

Leuk dingetje maar wel een beetje erg klein (320 mm x 150 mm).

Iemand die niet handig is:
BGS60 769,00
http://www.easgmbh.de/cnc/index-cnc.htm
Leuk dingetje maar wel een beetje erg klein (320 mm x 150 mm).
ja,maar dan heb je nog geen besturing?(software)
dus vind ik het toch nog wel duur.

meen je dat nu echt? Kijk eens naar de post boven je en die daarboven.

ja,maar dan heb je nog geen besturing?(software)
dus vind ik het toch nog wel duur.

en geen stappenmotorkaart... Ik durf niet te beweren dat die duur is, maar hij is wel klein.

Op 22 april 2004 22:23:49 schreef ikkedus:

[...]

en geen stappenmotorkaart... Ik durf niet te beweren dat die duur is, maar hij is wel klein.

De BGS100 is wat groter, die heb ik zelf. De bijbehorende software en motorkaart zijn veel te duur van dat bedrijf.
Software moet je KCAM proberen ( http://www.kellyware.com/ via parallelpoort)
Voor een motorkaart moet je eens rond kijken op internet.

kan die kcam ook de RS232 besturen?

Op 25 april 2004 15:05:58 schreef stynus:
kan die kcam ook de RS232 besturen?

Ja, maar dan moet wel de maxstepper gebruiken van KCam. Kijk maar eens op de sit van kelly.

Heeft iemand eigenlijk een eenvoudig schema voor het aansturen van 3 stappen motoren via de printer poort.

Ik heb op: http://www.luberth.com/plotter/ditwasplotter.htm
en dan bij schema uln 2803 maar dat tekst bestandje is mij niet helemaal duidelijk.

Een kleine tip voor goedkope stappen motoren:
http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php4

Arnold

Arnold dan moet je deze hebben .. die is wat duidelijker dan een tekst bestand... http://www.luberth.com/plotter/uln_schematic.jpg

De cijfers staan er alleen met de hand bij geschreven.. maar het is wel duidelijk hoe het moet..

Deze is idd beter en had ik nog niet gevonden op zijn site.
Maar hierbij worden maar twee ULN's gebruikt en op een foto (op zijn site) van zijn pcb staan er wel 3?

Arnold

Onderin het tekst bestand heeft hij het inderdaad over nog een ULN.. deze is echter als vervanging als hij zijn Z as niet gebruikt maar daarvoor een plotter es inzet.. Dan gebruikt hij IPV een motor voor UP/DOWn een magneet. Dit om sneller de plottermes op en neer te bewegen..

weet er iemand waar je goedkope liniare of ronde geleiders kunt kopen?
welke zijn de beste o of - en wat zijn de prijzen ongeveer per meter +lager of appart.

Ik gebruik gewoon draadstang die je in de bouwmarkt kunt kopen.. M10 is stevig genoeg om lekker wat kracht op uit te oefenen...

DJD XTREEM;
ja ok, maar ik bedoelde niet de aandrijfstangen maar de stangen die er zijdelings van zitten (zogenaamd geleidingen) het is juist dat wat ik wouw weten.DJD XTREEM

Op 1 mei 2004 22:18:54 schreef youloun:
weet er iemand waar je goedkope liniare of ronde geleiders kunt kopen?
welke zijn de beste o of - en wat zijn de prijzen ongeveer per meter +lager of appart.

Marktkauf(doe het zelf)heeft rvs staf liggen van ±1m
1cm dik is wel prijzig maar een prima geleider voor dit doel

Oh dat bedoelde je.... Nou opzich zijn er wel een paar mogelijkheden..
1 Ga naar de lokale metaal bewerkings bedrijf.. Daar kun e dit soort stangen redelijk goedkoop verkrijgen in allerlei formaten..

2 Stap af van ronde geleiders met kogellagers en stuff.. Maar doe het op een eenvoudiger en goedkopere manier.. Ik zag deze manier ook op een 5 assige CNC van ons metaal bewerkings bedrijf..

Helaas kan ik het zo niet laten zien in een plaatje omdat ik niet kan uploaden op dit moment...

Edit:: Het is net als dit plaatje:: http://www.pct.edu/schools/iet/weld/images/CNC.jpg

Dat is een staaf metaal die een 3 centimeter van de constructie afligt.. Om de paar 10cm gebout aan het stevige chasis. En daar lopen aan de onder en bovenkant van de strip een blok Nylon materiaal over het ijzer.. Samen met siliconen spray is nylon een super glijblok over metaal.. Dit wordt dan ook in de grotere machines veel gebruikt ook vanwege de stevigheid aan het chasis.. Omdat zo'n stang alleen aan het begin en eind wordt vastgehouden.. zal er bij een lengte van 1meter in het midden al een speling voordoen.. Daarnaast zijn lagers ook niet goedkoop.. Terwijl een blok nijlon en deze bouwtechniek relatief goedkoop zijn..

Mocht je toch een plaatje willen hebben waar het duidelijk op staat.. dan moet je even mailen.. naar djdxtreem@hotmail.com ik heb hier namelijk een paint tekeningetje die uitlegt hoe dat precies werkt..

[Bericht gewijzigd door DJD XTREEM op ]

Op 3 mei 2004 18:44:55 schreef DJD XTREEMDat is een staaf metaal die een 3 centimeter van de constructie afligt.. Om de paar 10cm gebout aan het stevige chasis. En daar lopen aan de onder en bovenkant van de strip een blok Nylon materiaal over het ijzer..

Ik ben toevallig die zoltar machine aan t bouwen en die werkt net zo. Weet jij toevallig hoe precies die constructie moet zijn. Mijn balken hebben een afwijking van 0.1 mm (parallel) ongeveer en daar moeten die blokken overheen. Maar wordt die fout dan ook over genomen in het werkstuk?

Samen met siliconen spray is nylon een super glijblok over metaal..

hier heb ik ook een vraagje over: nml. ik zag bij de gamma ook siliconenspray staan. Maar ze hebben ook teflonspray. Nou stond op de teflonspray dat het was voor metaal/kunstof smeermiddel en bij siliconen dat het was tegen corrosie. Dus ben ik zelf geneigd eerder teflon te nemen dan siliconen. Of maakt het niet echt veel uit?

In dit geval maakt dat niet zo veel uit.. Het enigte verschil hier is dat het op een andere basis van vloeistof is gemaakt.. Maar ik denk dat je het gewoon moet proberen...

Die afwijking... Waar heb jij die afwijking zitten??? Tussen het ene uiteinde en het andere? of tussen de 2 stangen in het midden???
In bijde gevallen zal het iig zo zijn dat je lagers iets wat problemen van frictie zullen ondervinden.. Al het niet veel zal zijn .. Bij een speeling van een milimeter wordt het wel erger..

Ik zit te wachten .. Iemand had gisteren het plaatje bij mij opgevraagd en zou hem op internet zetten.. Maar zie nog geen plaatje.. Hopelijk vanavond meer over de nylon glylagers....