Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 4

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Die van Testman gingen weg voor Eur 7,50 per stuk (50 laadjes)
Heb ik net iets te lang mee gewacht :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 november 2009 21:13:36 schreef Bert_mc:
@de rest: jullie investeren daar maandlonen aan ladenkastjes? Die ladenkasten kosten veel meer dan de componenten...

De meesten zijn erg duur, echter heeft de aldi soms ook (prima!) ladenkastjes voor een euro of 7 per stuk >:) (incl schotjes)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/09/1257793832-590.jpg

Ik zal binnenkort foto maken van mijn stekkie.

Wat is er mis met doorzichtige sigarenkistjes?

Hugo Welther

Moderator

Alleen kopen als ze in de aanbieding zijn.
http://welther.nl/hugo/Fotos_hobbyhok/2080824/DSCN0020%20%20640x480.jpg
@Henry ik kon het niet laten mijn wandje van stal te halen

SMD is toch handiger. Hetzelfde in SMD past in 4 grote vakkendozen van de Xenos. >:)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Die is er ook, maar dit is een compromis tussen ondergetekende en de (v)echtgenote. Deels in mijn voordeel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 8 november 2009 20:27:42 schreef tinus016:
ok bedankt dan ga ik morgen wel even lang de praxis om te kijken of ze ze nog hebben. zal ook wel even op conrad zoeken.

vandaag bij praxis geweest maar ze hadden ze niet :( ze hadden enkels grijze maar die laatjes zijn zo klein en er kunnen geen tussen schotjes in. dus ben weer zoeken de :)

Op 8 november 2009 21:38:36 schreef leime:
Praxis Meppel heeft ze nog... (Ik weet niet of het ver rijden is voor je)

leime

dat is hellaas te ver bij mij vandaan dat is zoon 200 km en op het fietdje gaat dat niet me vallen.

en hugo ziet er mooi uit al die kastjes op de rechte muur :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Op 8 november 2009 19:22:56 schreef Technojunk:
TT:
Heb je vorige post's niet gelezen, maar waarom gebruik je opbouwstopcontacten in plaats van inbouwstopcontacten?

ik zij het ook .... omdat het maklijker met demonteren is als ik hier weg ga

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Op 9 november 2009 21:21:14 schreef Tidak Ada:
Die van Testman gingen weg voor Eur 7,50 per stuk (50 laadjes)
Heb ik net iets te lang mee gewacht :(

ESRAC zeker? :)

Tidak Ada

Golden Member

Nee, ze zijn gebruikt en ik denk RACO

http://www.uploadarchief.net/files/download/1264.jpeg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ESRAC (radio club van de TU/e) heeft al tijden die exacte kastjes te koop staan voor 7,50. Maar zijn nu allemaal weg geloof ik.

Blue Sky

Cableguy

Bij Conrad 30 € voor 60 laden of een combinatie daarvan. Als je met Ideal betaalt heb je geen verzendkosten. http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…

Waar rook is, is stroom

Conrad biedt je speciaal daarvoor de productlink in plaats van een cookie-gebaseerde kopie van een URL.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Het begint een soort kastjes wedstrijd te worden. Ik heb er slechts 5, die dingen nemen plaats in die ook gebruikt kan worden voor meetapparatuur ;-) Ik heb wel nog 5 ladenblokken vol onderdelenbakjes >:-) en een hoop kunstof stapeldozen met oa buizen. Een 2 meter hoge ladekast met grote onderdelen en mijn hele vooraad smd's in een klein doosje met heel handige plastic reageerbuisjes (incl inhoud van de smd-shop) Dat smd spul is niet alleen compact, het is volgens mij ook nog goedkoper. Ik gebruik het steeds vaker maar voor experimenteel werk is het lastiger, even onderdeeltjes vervangen/veranderen is moeilijker. Je verliest ook sneller overzicht (ja ik weet het, smd moet je ook niet death bug style verwerken)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 9 november 2009 21:31:49 schreef Hugo Welther:
Alleen kopen als ze in de aanbieding zijn.
....

Nu eens over de inhoud.
Ik kan mij niet inbeelden dat een hobbyist zoveel componenten nodig heeft of je moet een halve zelfstandige zijn of een hele geweest zijn. :)
Ben ook al 40j bezig en heb er maar 1 + enkele fastfood doosjes..

Er zijn er ook die componenten verzamelen en dan dromen wat ze ermee kunnen maken.. >:)

LDmicro user.

Een deel is natuurlijk de gekte, verzamelwoede, of hoe je het ook wilt noemen. Een ander deel is de keuze om bijvoorbeeld uit de E12 reeks bijna elke waarde z'n eigen laatje te geven in plaats van met een paar bij elkaar. Dat is soms wel gemakkelijk, temeer omdat in die Raaco kasten de weerstanden niet in de breedte (tussen de zijkanten) van een lade passen.

Zo zijn er nog wel wat meer redenen voor zoveel kastjes en niet al die redenen zijn gegrond, het blijft gewoon een keuze.
Maar je verzamelt nogal wat in de jaren hoor. En bestel je eens wat bij, dan komt 'de rest' ook in zo'n laatje.

Zelf heb ik meer en meer de neiging om geen voorraadjes in te slaan, tenzij het om heel gewone componenten gaat (hey, 10K of een BC547 moet gewoon voor het grijpen liggen). Op termijn scheelt het geld, en tegenwoordig heb je het toch met een dag in huis. Ook van beurzen kom ik nooit (meer) met zulke tassen vol terug als dat ik ze hier weleens voorbij zie komen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Juist! :)

Zoals mijn oma nog kasten vol met groenten in wekpotten in de kelder heeft staan en twee vriezers vol. Genoeg eten om een nucleaire winter te overleven. Mijn moeder is 30 jaar jongen en heeft dat al weer niet. In de tijd tussen die twee generaties is de maatschappij verandert.

Zelfde geldt voor componenten maar dan weer 30 jaar later. :P
Als je eens een keer een grote bestelling doet loop je het risico dat de winkel zoveel nieteens op voorraad heeft. Die hebben tegenwoordig ook zo min mogelijk op voorraad.

Componenten niet gebruiken kost geld. :)

Voor de normale componenten bouw je in de loop der jaren wel een aardige grijpvoorraad op als je steeds net iets meer besteld dan je nodig hebt.

Wat ik wel zou willen is dat er meer assortimenten aangeboden zouden worden. Niet alleen voor weerstanden, maar voor veel meer. Waarom niet gewoon een torrenzak, of een FET-doosje met daarin, bijvoorbeeld, tien keer de twintig meest voorkomende? Idem voor diodes, LED's, 78xx, knopjes, ...

Als je dat allemaal los moet bestellen is dat nogal duur, veel werk, en vooral de beginner weet niet wat 'ie hebben moet. Is daar dan helemaal geen interesse in?

Ik ben eens bij een oudere zendamateur in Gent geweest die ging verhuizen naar een serviceflat, was vroeger werkzaam in een elektronicabedrijf.
Die had een hele garage vol met elektronica apparatuur en dito componenten.

Door de spoed waarmee hij moest verhuizen had die persoon geen tijd om alles aan de man te brengen (verkopen of weggeven).
Ebay en Kapaza waren toen nog niet zo in trek.
Afscheid nemen van die jarenlange verzameling viel hem heel zwaar.

Daardoor heb ik maar enkele prullen gekocht want alhoewel hij zeer veel obsolete componenten had, die veel geld waard waren wilde ik daar geen investering in doen.
Als toemaatje kreeg ik 10 dubbelzijdige printplaten van 60cm x 60cm van de 50 die daar stonden voor het containerpark, meer moest ik niet hebben maar het gaf hem een goed gevoel...

Ik denk dat ze alles in een container gedaan hebben.

Sedertdien ben ik gaan inzien dat alles wat je verzameld en waar de nakomelingen geen interesse in hebben op het containerpark belandt.

Wat niet wil zeggen dat je geen hobby mag hebben ;)

Edit: Ik denk ook dat wanneer onze generatie binnen enkele jaren zal stoppen met elektronica, de toevloed van toestellen op die verkoopsites zal exploderen evenredig met de vergrijzing van de bevolking. Het is nu al aan de gang..
Mijn gedacht is, verkopen nu je er zelf van kunt genieten, maar genoeg overhouden om verder te kunnen hobbyen..

LDmicro user.
Tidak Ada

Golden Member

Als je ziet wat de prijzen van oude elektronica de laatste vijf jaar hebben gedaan, zal je wel anders piepen. Met name apparatuur uit het buizentijdeperk en elektro/elektronica uit de tijd dat het meeste noeg met de hand gemaakt werd. Soms zijn het ook ware kunststukjes, die het beter in een vitrinekast doen dan op de werkbank.
Speelgoed en demonstratie motortjes worden vaak al met twee nullen geprijsd.
Verder is het een Murphy wet, dat wanneer je iets weggooit, je het korte tijd nodig hebt en het dan duur moet kopen..... Geldt naturlijk niet voor alles, maar enigzins opletten is geboden,
Nalatenschap is wat anders, maar dat geldt zelfs voor antiek en kunst. Het is niet voor niets dat er regelmatig Rembrandts en dergerlijke, die bij vuilnisbakken worden aangetroffen, bij "Tussen Kunst en Kitsch" opduiken!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Blue Sky

Cableguy

Op 10 november 2009 11:25:12 schreef Jochem:
Conrad biedt je speciaal daarvoor de productlink in plaats van een cookie-gebaseerde kopie van een URL.

Vooruit, jij je zin :) http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=813112

(we dwalen af van het topic...)

Waar rook is, is stroom
free_electron

Silicon Member

ach, overstappen op smd he jongens. kom je met veel kleinere doosjes toe.
ik heb ook nog een 4 tal raaco kastjes en wat sorteerdozen met thru hole stuff. alle weerstanden in e24 en alle condensatoren tot pakweg 2200uf. ideaal om te experimenteren.
ik koop haast nooit nog iets. af en toe eens een buitenkansje zoals 4x4 keybordjes in matrix of een paar dikke elcos 2200uf 35 volt.

prototype is met thru hole op breadboard. dan ga ik direct naar pcb over en uit.
ik moet vandaag eens een paar fotos trekken. de boel is weer eens opgekuist en het instrumentenpark is aangevuld na de verhuis van het labo vorige week.. der zijn 4 scoops , een mda en nog wat ander grut bijgekomen....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

de kastjes van de esrac ( tu/e ) zijn van haceka en zien er goed uit en heel ook en ik heb nog 2,5 laatje met schotjes . en ik heb ze gehaald op 16 juli ( vergeet ik nooit meer ) want pa was erbij en dat was de laatste keer dat ik hem gesproken heb . hij zou het moeten weten vantevoren , dat hij zou sterven in tilburg op rose maandag , maar het leven gaat door .overigens stonden de kastjes nog tot septempber te koop 14 stuks nog en de 2 bruine kasten waren wel raaco. het mooie van raaco is dat ze altijd passen op elkaar , ik heb kasten met een verschil van 4 decennia en passen steeds op elkaar .

de site is vernieuwd op 25 oktober maar er is weining bij dit maal .

ik heb ook zat obsolete componenten , en ik heb 1/3 van de laatjes regelmatig open , de rest is 1 lade van 1 soort of oud . ik heb 12 kilo to3 torren liggen en er komen er alleen bij . alsook metalen torretjes een 4 kilo , en die heb ik toch vaker nodig als ik dacht eerst .en relais iets van 20kg , en die gebruik ik ook vaker maar wel meestal de kleine modellen . paneellampen ook een raaco kast vol
en die gebruik ik ook nooit. ik zet er leds in met fitting want gloeilampen ......

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2009 16:50:15 schreef Tidak Ada:
.....
Nalatenschap is wat anders, maar dat geldt zelfs voor antiek en kunst.

Voor mijn bankrekening zullen er ook meer gegadigden zijn dan voor mijn spullen ;)
Mijn vrouw werkt in een bedrijf van tweedehandskledij, als je daar ziet wat er meegegeven wordt van waardepapieren/geld die in de kledij weggeborgen zit, wekt soms verbazing.
Vroeger meer dan nu, crisis zeker.

Wil ik maar zeggen, als je't niet weet ben je het niet kwijt.

Ik zeg niet dat je alles moet wegdoen, maar er zal een nieuwe generatie moeten opstaan die meer interesse toont voor elektronica om al "onze spullen" een plaatsje te geven.

Ik werk in een groot bedrijf met tientallen mensen die een elektronica opleiding hebben genoten, en ik ken er geen enkele die zich thuis met elektronica bezighoud..enkel internet telt.
Ik ken zelfs niemand in mijn omgeving die een PIC voor mij kan programmeren, alle vroegere elektronicavrienden zijn al met (brug)pensioen.

LDmicro user.
Henry S.

Moderator

Op 8 november 2009 18:30:36 schreef Techno Turk:
zo zo henry s :D toevalig heb ik de zelfde kastjes hahaha die heb ik net nog opgehangen :P

http://picasaweb.google.nl/technokaas/Schuurtje#

Netjes hoor, en je hoeft niet door de knietjes.
Ik heb 1 rechte muur en die is voor de werktafel, tweede fase van dit megaprojekt (tip aan iedereen, laat het niet 15 jaar zonder onderhoud ;)).

Er is in de laatste paar jaren 'wat' apparatuur bijgekomen, en dat past niet op de tafel zelf. Plus dat er nog een computer bijkomt en ik meer ruimte op de tafel zelf wil hebben. Het zal zoiets worden als bij rbeckers.

Op 8 november 2009 23:42:15 schreef testman:
als tip : ik heb ook dym* labels gebruikt maar die zijn duur en zo op steeds . nu heb ik witte isolatietape en een zwarte marker veel goedkoper , en het kan er zo weer af zonder resten .

Goede tip. voorheen gebruikte ik papieren labels, maar de lijm daarvan droogt uit en dan waaien de labels ineens weg...

Ik heb hoofdzakelijk Raaco, en iets van een Canadees merk (een 20 jaar terug gekocht) wat uitwisselbaar met de Raaco's is.

Op 9 november 2009 21:27:38 schreef T-baev:
Wat is er mis met doorzichtige sigarenkistjes?

Bereikbaarheid en overzicht... Die moet je opgestapeld op de plank leggen, voor een paar dingen heb ik dat ook nog maar dat is naar mijn mening niet handig. Vooral als je wat aan het rommelen bent met componentwaarden dan zijn laadjes toegankelijker/overzichtelijker.

Een niet nader te noemen winkel hier in de buurt heeft ook bijna alles in platte dozen op de plank,en die zoeken zich het pleuris...

Op 9 november 2009 21:31:49 schreef Hugo Welther:
Alleen kopen als ze in de aanbieding zijn.
[afbeelding]
@Henry ik kon het niet laten mijn wandje van stal te halen

Tja daar kan niemand tegenop, ik heb nog last van m'n kaak die op je zoldervloer klapte bij het zien van dat regiment ;) En ik weet dat dat nog lang niet alles is...

Op 10 november 2009 13:57:47 schreef MGP:
Nu eens over de inhoud.
Ik kan mij niet inbeelden dat een hobbyist zoveel componenten nodig heeft of je moet een halve zelfstandige zijn of een hele geweest zijn. :)
Ben ook al 40j bezig en heb er maar 1 + enkele fastfood doosjes..

Er zijn er ook die componenten verzamelen en dan dromen wat ze ermee kunnen maken.. >:)

Goed punt.

Veel componenten zijn uit het verre verleden, maar grotendeels courant (op wat oer-TTL/CMOS en diverse torren na).
Sloop, voordeelzakken (organisatie radiomarkt Tytsjerk bedankt), incourante produktieseries), en in verhouding weinig voor de normale prijs gekocht spul).
En van het echte grijpspul bestel je nu eenmaal wat meer.

-5% 1/4W en 1/2W weerstanden in E12
-1% 1/4W weerstanden in E12
-5% 2 - 5 - 7W diversen
-instelpotjes
-potmeters
-Varistor/NTC/PTC
-Laagspannings en hoogspannings elco's groot en klein
-keramische/MKT/MKP/Styroflex/Polyprop/X/Y condensators
-Lineare/digitale/regelaar IC's
-Ledjes/7 seg-displays/LCD's
-Spoeltjes in alle soorten en maten
-Ferrieten en poederkernen
-BC/BD/BF/2N/MJ/2Sx/IRF transistors + FET's
-HF/HV/power/signaal/varicap/PIN diodes
-Afstemcondensators
-boutjes/moertjes/nippeltjes
-Kleine elektronenbuisjes, voetjes

Etc, etc, en als je dat allemaal uitsplitst (zodat je weet wat je hebt zonder eerst een register na te zien) dan kom je op een uitgebreide opstelling.

BTW, een heleboel is niet in de laadjes te stoppen... trafo's, behuizingen, koelprofiel, grotere buizen, zware weerstanden en veel ouder materiaal (buizentijdperk), dat ligt 'elders'...

Het bouwen, helaas is er de faktor tijd en blijft het vaak bij dingen 'even' proberen (het brein blijft kraken), maar dan is het heerlijk om alles bij de hand te hebben!

Achja, misschien kom alles nog eens op marktplaats te staan...

Op 10 november 2009 14:26:51 schreef 6502:
Wat ik wel zou willen is dat er meer assortimenten aangeboden zouden worden. Niet alleen voor weerstanden, maar voor veel meer. Waarom niet gewoon een torrenzak, of een FET-doosje met daarin, bijvoorbeeld, tien keer de twintig meest voorkomende? Idem voor diodes, LED's, 78xx, knopjes, ...

Als je dat allemaal los moet bestellen is dat nogal duur, veel werk, en vooral de beginner weet niet wat 'ie hebben moet. Is daar dan helemaal geen interesse in?

Lijkt mij wel, en zeker voor de beginner. Iets voor een ander topic, maar voor op Rosmalen kunnen we daar wel eens wat aan doen, de SMD setjes vlogen ook weg. :)

Op 10 november 2009 18:45:53 schreef MGP:
Ik zeg niet dat je alles moet wegdoen, maar er zal een nieuwe generatie moeten opstaan die meer interesse toont voor elektronica om al "onze spullen" een plaatsje te geven.

Dat klopt en velen zien dit als oude meuk :+

Ik werk in een groot bedrijf met tientallen mensen die een elektronica opleiding hebben genoten, en ik ken er geen enkele die zich thuis met elektronica bezighoud..enkel internet telt.

Ik ken er eentje op het werk, en een ander die wel weer eens wat wil doen...
En voor een derde heb ik een keer een schema opgezocht. Bitter weinig dus.
Wat school betreft, de meesten zijn de IT of elektro ingegaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten