Show your projects! Part 16.

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 november 2009 17:27:30 schreef Sine: [...] Oef, hele 30mA ... dat trek je met twee opamps al dicht.

Ja, en dan te bedenken dat hij misschien nog niet eens echt is gestabiliseerd!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een klein project deze keer, een stopcontact tester dat ooit in elektuur heeft gestaan. Men kan detecteren of de fase, de nul en de aarde aanwezig is. Alles is in een stekker ingebouwd voor de veiligheid.
De binnenkant
http://i47.tinypic.com/eafk8j.jpg
De buitenkant
http://i46.tinypic.com/or8oc7.jpg

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
free_electron

Silicon Member

Op 23 november 2009 18:47:18 schreef Zonnepaneeltje:

Tja, ik kon het niet laten, maar weer eens een mini labvoeding (dit wordt echt de laatste hoor :+)

Mooooooi !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 20 november 2009 22:16:47 schreef Technojunk:
1200W ...
volgende keer iets spectaculairders ...

zoals een afgebrand labo ?
ben ik nu de enige die kriebls krijgt als ik lees dat je 1200 watt gaat wegstoken in een MDF kast ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 24 november 2009 17:35:34 schreef Zonnepaneeltje:...want er zit een relaisloze trafowikkeling-omschakelaar (TM Zonnepaneeltje ;) ) in. Deze schakelt de trafowikkelingen parallel bij lage uitgangsspanningen en in serie bij een hoge uitgangsspanning. Scheelt de helft in warmte in de powertor.

Uiteraard willen we nu weten hoe je dat doet zonder relais...! mosfet in diodebrug? uC gestuurde actieve gelijkrichters?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 24 november 2009 23:24:00 schreef reddevil:
Een klein project deze keer, een stopcontact tester dat ooit in elektuur heeft gestaan. Men kan detecteren of de fase, de nul en de aarde aanwezig is. Alles is in een stekker ingebouwd voor de veiligheid.

Beste reddevil,

gezien ik momenteel aan het verbouwen ben en al mijn elektriciteit moet vervangen ben ik erg geïnteresseerd in het bouwschema van uw tester. Kan/Wil je mij dit doormailen a.u.b. :-)

Alvast bedankt.

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 november 2009 08:53:25 schreef Zonnepaneeltje:
Een mosfet (T2) bij de bruggelijkrichter, aansturing gebeurt door IC3B.

In ELECTUUR nr 256, februari 1985 (p.2-40 en 2-41), staat een schakeling, die maar twee transistotors en twee thyristors gebruikt.

Mooier werkt de preregulator uit Radio Elektronica van 16 april 1972, die de spanning over de doorlaattransistor constant houdt door middel van een thyristor, direct na de gelijkrichtbrug (heeft de trao ook maar één wikkeling nodig). Schema op aanvraag naar je mailbox.

HP en Delta gebruiken ook zo'n regeling, òf met twee thyristoren in de brug, die twee dioden vervagen, òf een triac voor de primaire van de trafo. Geeft misschien wat meer isolatieproblemen, maar dat hoeft geen probleem te zijn met een optocoupler.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@free:
Aan de achterkant :)
Koelblok met 2 fans..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 25 november 2009 09:37:27 schreef X-Fusion:
[...]
gezien ik momenteel aan het verbouwen ben en al mijn elektriciteit moet vervangen ben ik erg geïnteresseerd in het bouwschema van uw tester. Kan/Wil je mij dit doormailen a.u.b. :-)

Stuur mij een mailtje (vermits jouw mail niet openbaar is) en ik bezorg je een pdfje.

slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.

Op 25 november 2009 11:04:00 schreef Mr. Digital:
[...]

Stuur mij een mailtje (vermits jouw mail niet openbaar is) en ik bezorg je een pdfje.

Graag, alvast bedankt, maar uw e-mailadres is spijtig genoeg ook niet openbaar. Heb even gechecked en mijn adres is nogthans zichtbaar

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

Mooier werkt de preregulator uit Radio Elektronica van 16 april 1972, die de spanning over de doorlaattransistor constant houdt door middel van een thyristor, direct na de gelijkrichtbrug (heeft de trao ook maar één wikkeling nodig).

Nadeel is wel dat je een fors grotere afvlak elco nodig hebt. Delta gebruikte in een 10A voeding met dat principe 40.000uF.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

He, das iets tofs, die tester! Mag ik ook een copytje ontvangen? (Of is het misschien niks om tussen de schakelingen hier op de site te zetten?)

Op 25 november 2009 11:14:40 schreef X-Fusion:
[...]
Graag, alvast bedankt, maar uw e-mailadres is spijtig genoeg ook niet openbaar. Heb even gechecked en mijn adres is nogthans zichtbaar

Bugje op CO ? daarnet was je email niet zichtbaar en mijn staat altijd openbaar.

@Stijn: mailtje verzonden

slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.

Op 24 november 2009 23:24:00 schreef reddevil:
Een klein project deze keer, een stopcontact tester dat ooit in elektuur heeft gestaan.

Bij een tester die je zo kan kopen, geeft ie ook aan welke de fase is en welke de nul... Dat betekent dus dat als je hem omgekeerd in de wcd steekt dat ie ook omgekeerd brandt.
Bij deze branden alle lampjes. Of zie ik dat verkeerd??

[Bericht gewijzigd door knapestaart op woensdag 25 november 2009 13:27:37 (30%)

nice Reddevil. zo iets wil ik ook een tijdje bouwen. ben momenteel werkzaam in de bouw dan is dat verdomt handig om te kijken of er werkelijk geen stoom meer op het stopcontact staat.

Dus zou iemand mij toevallig ook even het pdfje willen mailen? :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Daar gebruik ik altijd een doorverbonden stekker voor.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
pa3gws

Golden Member

Yep maar dat heet een groepen zoeker, stekker erin en in de groepenkast kijken welke automaat eruit ligt. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ja maar zo weet je ook zeker dat er geen stroom meer op de groep zit;)

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
Sine

Moderator

Daar gebruik ik altijd een doorverbonden stekker voor.

Dat klinkt als iets wat een autmonteur zou kunnen bedenken ...

De cowboys die de garage opleiding volgden testen ook altijd of (vrachtwagen formaat) start accu's vol waren door ze even kort te sluiten .... brrrrr.

Dan heb ik toch liever reddevil zijn oplossing, kan iemand me dat schema eens doorsturen?

Wie het schema nog wilt, stuur me maar een mailtje.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Lambiek

Special Member

Hier nog een project van mij. Het is een besturing voor een rotatiebalk voor een cnc machine, een vierde as.
Op de balk zitten vier klauwplaten waar de werkstukken ingespannen worden. Heb hier voor een besturing gemaakt.
Hier onder de kast met interface en driver.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/besturing_1.jpg

En hier het gedeelte met de voeding, en het solidstate relais voor de rem.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/besturing_2.jpg

Hier nog een foto van de interface, de interface bedient de stappenmotor driver en de rem, en er zit een ingang op voor het vrijgeven van de driver door de cnc machine.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/interface_1.jpg

De besturing is gemaakt met Profilab.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bedienpaneel_pc.jpg

De flits weerspiegeld een beetje op het scherm, maar de rest is wel goed te zien. Op 360 graden kan je twaalf posities ingeven, op de bovenste teller wordt het aantal graden getoond. rechts op het scherm kan je het aantal graden ingeven, en als die positie berijkt is gaat het lampje ernaast branden, verder zit er een vrijgave op voor de driver en een lamp dat je kan zien als de rem bediend is.
De noodstop gooid alles op nul en schakeld de driver uit, na een reset moet het proces weer gestart worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten