Ik heb daar een account dus maakt me dat weinig dat je geregisterd moet zijn. Maar dat is inderdaad verveld.

Nope niks moeten betalen bij aankomst. (DHL, naar Belgie) Maar pcbcart werkt enkel met courrier, zoals xantus al zei. 20€ ben je minstend kwijt aan verzending. Maar je hebt het wel in 2/3 dagen thuis vanuit het verre china. Die verzendkosten maken het eigenlijk niet bij grote bestelling, bij proto's is dat natuurlijk vervelend.

@Stijnos: Vertint, je kunt ook andere surface finish opties kiezen (kost niets meer). Had ik ook beter gedaan. Op foto ziet het er in ieder geval niet beter uit als in het echt.

Die breeklijnen lijken geboord in plaats van gefreesd?? En de gaatjes in de rest-verbinding, zijn die by-design zo onregelmatig geplaatst?

nadere reactie:
:( registreren ging eerst fout, maar OK, daar ben ik nu doorheen
:( (net als bij makepcb) je moet een PCB naam opgeven om een prijsberekening te doen :(
:) de prijsopgave is een tabel met verschillende aantallen en productietijden, super!
:) voor wat ik zo even probeer (100 keer eurokaart) zijn ze duidelijker goedkoper dan MakePCB
:( om iets anders te proberen (wat kost ROHS me nu eigenlijk?) moet je zo te zien *alles* opnieuw invullen

Wie maakt er (even...) een equivalent van www.findchips.com (aanrader trouwens!) die voor een PCB ontwerp de prijzen levert bij Olimex, MakePCB, Eurocircuits, pcbCart, etc?

Op 19 januari 2010 12:50:14 schreef Wouter van Ooijen:
Wie maakt er (even...) een equivalent van www.findchips.com (aanrader trouwens!) die voor een PCB ontwerp de prijzen levert bij Olimex, MakePCB, Eurocircuits, pcbCart, etc?

Fabuleus idee!

Op 19 januari 2010 11:44:46 schreef TechnOoB12:
" circuitsonline-PCB service :) "

Dat was de intentie van dit topic, De topicnaam was dan ook zo. Spijtig genoeg hebben de mods niet genoeg tijd.

Heb vorige week de voorwaarden gelezen bij eurocircuits. Vanaf dat er verschillende ontwerpen bij elkaar worden geplaatst, noemen ze het panalizeren. En bij panalizeren is de regel: max 4 verschillende ontwerpen, althans, zo staat het bij de voorschriften. Bij de berekeningtool kan je tot 10 verschillende layouts kiezen. Een paneel is max 250x350mm. Rond elk ontwerp moet een border aanwezig zijn van 2mm voor het breekfrezen en aan de buitenkant van het paneel een boord van 5mm voor stabiliteit van het paneel.

Ik wacht nog op de voorschriften van makePCB. En ik ga ondertussen ook eens kijken naar PCBcart.

Als je zelf breeklijnen legt en eurocircuits hoeft het niet voor je als aparte printen te verwerken dan heb je met dat panalizeren niks te maken.
Je lijkt toch gelijk te hebben als ik hun site zo zie..

[Bericht gewijzigd door Jochem op (18%)]

@jochem:
Die random gaatjes: Geen idee of het by design is, ik had dat door hun laten doen. Maar volgens mij hebben ze die gewoon willekeurig geboord (handmatig ?). Want de gaatjes schillen per paneel. Waarschijnlijk als je ze zelf zet is da wel veel beter. (Want alle andere boren zijn wel goed)

@Wouter van Ooijen
Als je je ingeven data niet wil verliezen mag je niet op vorige (vd browser) klikken maar moet je via hun 'vorige' knop doen. dan blijft alles.

Bij PCBcart vragen ze ook hoeveel designs je in je paneel hebt, ik had 2 aangeduid, maar eigenlijk zijn het er 4. Niets last mee gehad. (altijd even testen eh :p)

als er 2 spoortjes van elke deel schakeling naar de andere lopen in 1 panel. Is het dan 1 of meerdere ontwerpen? ;)

Op 19 januari 2010 12:58:38 schreef plantrekker:
Heb vorige week de voorwaarden gelezen bij eurocircuits.

Op 19 januari 2010 13:05:47 schreef Jochem:
Als je zelf breeklijnen legt en eurocircuits hoeft het niet voor je als aparte printen te verwerken dan heb je met dat panalizeren niks te maken.

Dus je denkt dat ik niet kan lezen.

Panel designed by yourself :
If you need more options than are available above and wish to use our pooling services, you need to design the complete panel yourself and upload production-ready Gerber files. Typical options are more than 1 board type, rotated or nested boards, special fiducials or tooling holes etc.

Your panel must meet the following specifications and limitations :

• Maximum 4 different layouts
  • Mandatory panel border to be designed on all 4 edges (for breakrouting min. 7 mm= 5mm material + 2mm for the cutter path)
  • Maximum panel size (including mandatory border) 250 x 350 mm
  • For breakrouting EXACTLY 2.0 mm distance between the PCBs has to be provided.

Note : our front-end engineers will review the panel and add break-out tabs on best effort to maintain stability and easy breakout of the PCBs after assembly.

Je lijkt gelijk te hebben, hoewel ik me altijd afvraag wat ze ermee te maken hebben wat ik met m'n printen doe. De vraag van Stijnos is dan wel een goeie, ik bedoel, je mag wel kostenloos frezen (2mm), dus als er een spoortje doorloopt...?

als we gewoon alle gnd`s verbinden ;)
Valt wel op hoor.
Mijn idee om alle .brd`s in 1 new eagle bord te kopieren, is lastig als je geen eagle gebruikt nee.
Gerber is inderdaad een standaard, maar dan zit je met allemaal verschillende gerbers voor elke layer.
Het voordeel van de eagle manier is dat in de brd file alles layers inziiten en je deze allemaal kan kopieren.
Als je dan de cam processor laat ratelen, heb je iig een set goede gerbers van je panel.

Ik heb TOEVALLIG vandaag mijn pcb`s van makepcb binnen.
Grappig ze hebben er maar 60 van de 75 gestuurd.
Briefje erbij dat ze out of stock waren. haha. PCB`s die hun moeten MAKEN zijn out of stock? zal wel gewacht worden tot ze zelf weer een panneltje kunnen vullen

Op 19 januari 2010 14:25:44 schreef Stijnos:
Gerber is inderdaad een standaard, maar dan zit je met allemaal verschillende gerbers voor elke layer.

De bedoeling is om die gerbers dan samen te voegen uiteraard, net zoals je de .brd files samenvoegd en er nadien dan gerbers van trekt.

maar dat moet dus voor elke gerber layer apart?
dus voor de copper bottom, coper top, silk bottom, silk top, solder stop bottom, solder stop top?
Zijn vast tools voor.
Voor Eagle gebruikers, leek me dit op korte termijn wel een mooie test waardig.

Niet met BRD (Eagle) gaan lopen klieren joh, gerber is de standaard en daar zijn inderdaad tooltjes voor. Gewoon wat afspreken over naamgeving van de layers.

Jep, die naamgeving goed afspreken, dan zal het geen probleem zijn.
Op het eerste zicht was pcbcart ~even duur dan makePCB (bij zowel 5x5 als 50x50cm) Panalizeren was ik net aan het bekijken maar de site ligt nu net plat :).
Als de printjes er nu bij gold plating beter uitzien dan de afbeelding van smoerijf, is pcbcart dus interessant. Sneller, meer opties.

Ik had Surface Finish op de standaard (HASL: Hot air solder leveling) laten staan, want ik wist ook niet waar al die dingen allemaal voor stonden. Voor hand solderen is HASL niet echt ideaal. Wie heeft er ervaring met andere surfuce finish methoden?

Hmm geen verdere info over panalizeren op de site. Ticket gestuurd.

smoerijf, gold gebruik ik altijd bij makePCB, werkt heel goed en zou die dan ook gebruiken.

Google is voor veel dingen je vriend, ook voor het zoeken van PCB's gemaakt door PCBcart :p. Via google afbeeldingen kun je nog wel voorbeelden vinden. (die er beter uit zien)

http://web.comhem.se/illuwatar/project_pages/minimig/images/minimig02.jpg
http://web.comhem.se/illuwatar/project_pages/minimig/minimig.htm

dat ziet er idd beter uit.
toch eens proberen next time.
Alleen de levertijd spreekt me al aan.

Die levertijd is (indien nagekomen, maar volgens smoerijf dus wel) inderdaad fantastisch. Als het drukker is zal de differentiatie tussen 8 of 12 dagen wat groter zijn waarschijnlijk, maar ik vind het helemaal geen slechte prijzen.

Het is me niet helemaal duidelijk of de annular ring nou de inner- of outer annular ring is, en de afmetingen uit het dropdown-menu zijn ook anders dan bij hun 'standaard PCB' parameters genoemd staan. Maar daar is wel een mouw aan te passen natuurlijk.

We kunnen natuurlijk sowieso wat verzamelen in 1 order om de verzendkosten te drukken. Het voordeel van PCB's is dat de verdere distributie in NL (danwel BE) gewoon 2 postzegeltjes kan blijven.

Ben benieuwd naar het antwoord op de panelizing-vraag.

Op 19 januari 2010 14:07:50 schreef Jochem:
Je lijkt gelijk te hebben, hoewel ik me altijd afvraag wat ze ermee te maken hebben wat ik met m'n printen doe.

Daar heb ik op een beurs eens een half uur met een baas van eurocircuits over staan discussieren. Ze willen er hun andere services mee beschermen, zei hij.

Op 19 januari 2010 12:14:42 schreef smoerijf:
Standaard 160x100 groen panel

Wat verander jij aan de standaard instellingen?
- Trace/space lijkt me OK voor 8 mil
- maar min-ann-ring 0.3mm, dat zou 30 mil zijn! de lagere keuze is meteen 0.1mm,
- smallest holes 0.4 is prima
- holes numbers: shit, nu moet ik telkens het aantal gaten gaan tellen :(

Op 19 januari 2010 15:25:31 schreef smoerijf:
Voor hand solderen is HASL niet echt ideaal. Wie heeft er ervaring met andere surfuce finish methoden?

De "lead free tin" van MakePCB beviel mij goed. Zou dat overeenkomen met "immersion tin" van PCBcart?

Op 19 januari 2010 19:44:38 schreef Wouter van Ooijen:
Ze willen er hun andere services mee beschermen, zei hij.

Dat was te verwachten.

- holes numbers: shit, nu moet ik telkens het aantal gaten gaan tellen :(

Bij proteus vind je dat onder board statistics. Zou toch met elk pakket moeten kunnen?

Bij pcbCART:
Hmm kies ik de optie >15 bij "Different Design in Panel" Dan komt een 50x50cm paneel uit op €1200 :D
-> €0,48/cm²

De maatregel van makePCB komt dan toch nog veel beter uit (€5/ontwerp extra, zie post van LED-Maniak). Maar dus ook op de voorwaarden van makePCB ben ik nog aan het wachten om zeker te kunnen zijn.

Ik heb net wat prijzen zitten uitpluizen bij pcb cart.

Prijs voor een panel is niet meer dan voor gewone losse PCB's. MAAR!: Ze vragen 5€/design als je panel aan doet en aangeeft hoeveel designs er in zitten. (dit word niet echt nauw genomen) De tooling cost hangt ook af van de grote van de PCB.

PCB CART:

Surface finish		ENIG (=gold) (RoHS)
Boringen		onbeperkt*
# Silkscreens		2 (Beide zijden)
# zijden met SMD	2 (Beide zijden)
PCB dikte		1,0; 1,2; 1,5; 2,0
Koper dikte		35µm, 70µm

Min boring		0,40mm	Standaard [16 mil]
Min boring		0,30mm	+10,35€
Min boring		0,20mm	+20,70€
Min boring		0,10mm	+31,00€

Min. track/spacing	0,20mm	Standaard [8 mil]
Min. track/spacing	0,15mm	+20,70€
Min. track/spacing	0,10mm	+27,60€

Min Annular Ring	0,30mm	Standaard [12 mil]**
Min Annular Ring	0,10mm	+13,80€

Andere kleur		+6,90€

*=Ze vragen naar het aantal, maar doet niets aan de prijs.
**=Je moet ook 12mill van de randen met je koper af blijven, anders krijg je klachten