Op 4 mei 2004 07:09:23 schreef DJD XTREEMDie afwijking... Waar heb jij die afwijking zitten??? Tussen het ene uiteinde en het andere? of tussen de 2 stangen in het midden???
In bijde gevallen zal het iig zo zijn dat je lagers iets wat problemen van frictie zullen ondervinden.. Al het niet veel zal zijn .. Bij een speeling van een milimeter wordt het wel erger..

dat weet ik niet zeker. Ik kan meten met een elektronische schuifmaat en ik meet een afwijking van max 0.1 afhankelijk van de plaats waar ik meet. Maar ik kan niet zeggen hier zit een bobbel of daar zit er een. Het is gewoon te klein allemaal en ik heb geen apparatuur om het preciezer te doen. Ik ga vanmiddag eens ff rondbellen naar bedrijven die dit misschien kunnen.

Ik zit te wachten .. Iemand had gisteren het plaatje bij mij opgevraagd en zou hem op internet zetten.. Maar zie nog geen plaatje.. Hopelijk vanavond meer over de nylon glylagers....

dit is die van de zoltar

http://home.wanadoo.nl/sepeezebinkhorst/misc/zoltar%20geleider.JPG

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Lijkt dat nou zo of wordt hier ook een simpele versie gebruikt van het prenciepe wat ik probeer uit te leggen..

Die bewerkte plaat onderin waar die stukken Nylon? bij liggen... Is het dat die stukken nylon over het metaal schuiven als een soort lager.. Zoja dan is dat ongeveer wat ik probeer uit te leggen.. Het Paint document zal een robustere versie laten zien.. Maar helaas zie ik hem nog steeds niet.. Maar ff afwachten dus..

die zoltar machiene wat is daar de prijs eigenlijk van?

Op 4 mei 2004 19:28:58 schreef DJD XTREEM:
Zoja dan is dat ongeveer wat ik probeer uit te leggen.. Het Paint document zal een robustere versie laten zien.. Maar helaas zie ik hem nog steeds niet.. Maar ff afwachten dus..

ik kon effe niet op mijn ftp maar hier is het plaatje dan
http://members.lycos.nl/stynus2/co/lager.JPG
hier is DJD XTREEM zijn text van hieronder het is mischien wat makelijker als hij vlak bij het plaatje staat

Op 4 mei 2004 21:22:37 schreef DJD XTREEM:
Ik zal even uitleggen wat men op dat 'O zo mooie' Paint plaatje zien..

Geel is het chasis dat stevig is en goed vast zit..
Groen is het gedeelte waar de X as op werkt.. En de Z as aan hangt..
Grijs zijn de Nylon blokken.. En zwart eventueel de houders voor het Nylon.. (Nylon zou ook direct aan het Z frame bevestigd kunnen worden..
Blauw is het Z frame waar dus bijvoorbeeld je Frees machine aanhangt.. Met weer zo'n glij systeem..
En rood is de indicatie hoe het geheel met Rode bouten vast zit..

Nog Vragen.. Stel ze gewoon even.. dan leg ik het uit..

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op 4 mei 2004 00:50:06 schreef ikkedus:

[...]

[...]

hier heb ik ook een vraagje over: nml. ik zag bij de gamma ook siliconenspray staan. Maar ze hebben ook teflonspray. Nou stond op de teflonspray dat het was voor metaal/kunstof smeermiddel en bij siliconen dat het was tegen corrosie. Dus ben ik zelf geneigd eerder teflon te nemen dan siliconen. Of maakt het niet echt veel uit?

gebruik bij voorkeur een droog smeermiddel ivm hechting van stof

Ik zal even uitleggen wat men op dat 'O zo mooie' Paint plaatje zien..

Geel is het chasis dat stevig is en goed vast zit..
Groen is het gedeelte waar de X as op werkt.. En de Z as aan hangt..
Grijs zijn de Nylon blokken.. En zwart eventueel de houders voor het Nylon.. (Nylon zou ook direct aan het Z frame bevestigd kunnen worden..
Blauw is het Z frame waar dus bijvoorbeeld je Frees machine aanhangt.. Met weer zo'n glij systeem..
En rood is de indicatie hoe het geheel met Rode bouten vast zit..

http://members.lycos.nl/stynus2/co/lager.JPG
Nog Vragen.. Stel ze gewoon even.. dan leg ik het uit..

Op 4 mei 2004 19:28:58 schreef DJD XTREEMDie bewerkte plaat onderin waar die stukken Nylon? bij liggen... Is het dat die stukken nylon over het metaal schuiven als een soort lager.. Zoja dan is dat ongeveer wat ik probeer uit te leggen.. Het Paint document zal een robustere versie laten zien.. Maar helaas zie ik hem nog steeds niet.. Maar ff afwachten dus..

klopt helemaal, maar ik moest m ff ergens neerleggen voor de foto. Die sleuven die je ziet daar komt een andere plaat in, dus het geheel is toch wel redelijk stabiel (een beetje als met die bouten om de 10 cm zeg maar). Dat plaatje van stynus/DJD XTREEM klopt wel.

Op 4 mei 2004 20:50:20 schreef k.p.meineszgebruik bij voorkeur een droog smeermiddel ivm hechting van stof

Zoals/waar te koop?

Op 4 mei 2004 19:40:32 schreef stynusdie zoltar machiene wat is daar de prijs eigenlijk van?

Die van mij kost 625 euro (kit 002), dat is inclusief verzendkosten en van die spindels met driehoekige draad, loctite 330, kunststof geleiders en verder allerlei zakjes met boutjes enzo. Ziet er wel heel mooi uit allemaal. Alleen is dat nooit de eindprijs, er komen namelijk nog stappenmotoren bij van 275 euro. Verder moet je de hele zooi nog schuren. Dus je hebt veel schuurpapier nodig (ook euro's) en redelijk wat vrije tijd daarvoor, een stalen balk, dubbelzijdig plakband, smeermiddel en spuitlak. De software heb ik dan weer zelf geschreven. Hij staat hier voor de geinteresseerden (alleen is ie nu uitverkocht):

http://www.rcmodels.net/cnc/hobby/cnc.html

n.b. zoltar gebruikt die blokken voor de geleiding in de x- en y-richting, voor de z-richting worden assen gebruikt

Tja ik maak hem zelf.. Kost iets meer tijd.. Maar heb het er wel vor over,.. Omdat ik weet dat ik kwa prijs nog geen 150 euro kwijt zal zijn vor de comkplete XYZ bank.. Stappenmotoren zijn uit oude zware printers gevist.. Dus dat kost ook niks...

Zelf gemaakte software.. vertel daar een wat meer over.. Ik zie namelijk veeeeeeeeeel software.. Maar meestal staan mij bepaalde dingen niet aan of werkt het niet precies zoals ik zou willen.. De programma's die dat dan wel weer bevatten zijn profi en dus snel 600 tot 1000 euro..

Op 5 mei 2004 18:00:00 schreef DJD XTREEM:
Tja ik maak hem zelf.. Kost iets meer tijd.. Maar heb het er wel vor over,.. Omdat ik weet dat ik kwa prijs nog geen 150 euro kwijt zal zijn vor de comkplete XYZ bank.. Stappenmotoren zijn uit oude zware printers gevist.. Dus dat kost ook niks...

Zelf gemaakte software.. vertel daar een wat meer over.. Ik zie namelijk veeeeeeeeeel software.. Maar meestal staan mij bepaalde dingen niet aan of werkt het niet precies zoals ik zou willen.. De programma's die dat dan wel weer bevatten zijn profi en dus snel 600 tot 1000 euro..

Helemaal zelf maken kost me gewoon te veel tijd en ik heb er ook de machines niet voor om het precies genoeg te doen. Maar ja voordeel is natuurlijk wel dat je het precies kan maken zoals je zelf wilt.

En oude stappenmoters gebruiken durft ik niet zo goed. Ik heb het in het verleden wel vaak gedaan, maar dat werkte toch niet altijd even goed bij mij. Daar ben ik dan toch een tikkeltje te ongeduldig voor. Ik wil dat het straks gewoon werkt, klaar. En dan wil ik beginnen met frezen. Dat is het doel.

Met die software had ik hetzelfde probleem als jij. Ik heb wat programma's van het net geplukt maar die werken met een soort scanlijnen. Nou als je dan een tandwieltje wilt uitfrezen met een frees van 3 mm dan lijkt dat nergens op. Ander probleem was dat de meeste programma's geen win 2000 of xp aankunnen. En ik was net zo blij dat ik eindelijk mijn computers allebei geupdate had.

Maar goed, toen ben ik zelf wat gaan schrijven en ik kan nu Rhino dxf files inlezen (net iets anders dan autocad, maar ik kan autocad files wel weer openen in rhino). Ik moet alleen de freesbaan zelf offsetten in rhino. Dus voor een frees van 3 mm moet ik de tekening 1.5 offsetten. Nou ja, dat gaat heel snel dus dat is geen probleem. (Automatisch offsetten in het programma is vrij veel werk om te programmeren en ik wil eerst gewoon ff kijken of het allemaal werkt.)

En verder kan ik ook in lagen frezen, dus dan kan ik van schuim 3D modelletjes maken.

Je zou het mogen proberen (als je rhino hebt), ware het niet dat ik de elektronica nog niet klaar heb en de printerpoort niet is afgesteld op de hardware. Maar je kunt je printer al vast laten vastlopen als je wilt :-) Ook de nul afstelling is nog niet geprogrammeerd. Daar wacht ik effe mee totdat de machine klaar is.

http://home.wanadoo.nl/sepeezebinkhorst/misc/cnc%20program.gif

Zelf heb ik geen Rhino maar 3Ds MAX Ookwel MAx 3D genoemt.. Hiermee kan ik er ook DXF files uitgooien..

Maar het klinkt interresant die software die jij aan het maken bent vor aansturen.. Ik zie er naar uit..

Mijn eigen freesbank is overgens ook nog langer niet klaar.. Maar het begin staat er..

Op 6 mei 2004 19:28:59 schreef DJD XTREEM:
Mijn eigen freesbank is overgens ook nog langer niet klaar.. Maar het begin staat er..

heb je al fotos?
mijn werkzaamheden kan je hier volgen.
en zoals je kunt zien ben ik nog niet aan de xyz tafel begonnen wegens gebrek aan printers(gaat snel verandering in komen)

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

.

[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]

Op 6 mei 2004 19:28:59 schreef DJD XTREEM:
Zelf heb ik geen Rhino maar 3Ds MAX Ookwel MAx 3D genoemt.. Hiermee kan ik er ook DXF files uitgooien..

Maar het klinkt interresant die software die jij aan het maken bent vor aansturen.. Ik zie er naar uit..

Dankjewel. Helaas werkt MAX niet met mijn programma. Op het moment kan ik nml. alleen "POLYLINE" entities lezen. En rhino slaat de hele file op die manier op, MAX niet.

De reden is dat een 'normale' dxf file alle lijnen en cirkels door elkaar heeft staan. Dus dat je eerst de hele file moet sorteren (als je dat niet doet is je freesmachine 100 jaar aan het frezen). In principe was ik wel van plan de dxf file wel uit te breiden, maar van de andere kant is rhino een superfijn programma en ik denk dat ik er nu alles mee kan wat ik voor ogen had. Dus...

En... als ik dxf wil uitbreiden moet ik eigenlijk ook de automatische offset (freesbaan) er inzetten. En een functie voor route-optimalisatie en functies voor schalen, roteren en transleren, etc. Dan gaat het een beetje de richting op van een commercieel programma (gezien de hoeveelheid werk die er in zit).

Op 6 mei 2004 19:28:59 schreef DJD XTREEM:Mijn eigen freesbank is overgens ook nog langer niet klaar.. Maar het begin staat er..

Nee, ik ben ook nog wel een paar weekjes bezig denk ik.

Stynus, ben jij nou met de voeding begonnen/bezig?

Op 8 mei 2004 01:51:56 schreef ikkedus:
Stynus, ben jij nou met de voeding begonnen/bezig?

ja en ik heb vandaag ook 3printers gekocht dus aan het xyz assenstelsel kan ik nu ook beginnen

Op 8 mei 2004 14:48:07 schreef stynus:

ja en ik heb vandaag ook 3printers gekocht dus aan het xyz assenstelsel kan ik nu ook beginnen

ben benieuwd hoe je het gaat doen, ik ga het bijhouden

ik ga het zo ongeveer maken:
http://www.data-wales.co.uk/cnc_router.gif
want ik wil dat mijn werkstuk stil blijft liggen

Op 8 mei 2004 15:25:58 schreef ikkedus:
van mdf?

nee ik heb nog wat restjes ijzer alumnium, spaanderplaat liggen hier ga ik dit mee maken

Op 8 mei 2004 15:28:26 schreef stynus:
nee ik heb nog wat restjes ijzer alumnium, spaanderplaat liggen hier ga ik dit mee maken

Waar haal jij je alu. vandaan. Het is in de gewone ijzerhandel wel een beetje duur.

Op 8 mei 2004 15:32:22 schreef Nightwalker:

[...]

Waar haal jij je alu. vandaan. Het is in de gewone ijzerhandel wel een beetje duur.

dat ligt bij ons op de zolder ik weet niet van waar het komt ik denk dat mijn vader het van zijn vorige werk heeft meegebracht.

Da's wel fijn om een lading aluminium voor handen te hebben voor weinig:-p

Op 8 mei 2004 14:48:07 schreef stynus:

[...]

ja ok maar hoe maak je nu van 3 printers één XYZ besturing maken? (kun je daarover iets zeggen over hoe je dat doet)
want ik zou ook zoiets moeten vinden.(om kosten te besparen)

Op 8 mei 2004 16:04:32 schreef Nightwalker:
Da's wel fijn om een lading aluminium voor handen te hebben voor weinig:-p

zo veel is het niet hoor, en ik kreeg juist van mijn vader te horen dat hij het zelf nog nodig heeft :-(

Op 8 mei 2004 22:10:41 schreef youloun:

[...]

ja ok maar hoe maak je nu van 3 printers één XYZ besturing maken? (kun je daarover iets zeggen over hoe je dat doet)
want ik zou ook zoiets moeten vinden.(om kosten te besparen)

woensdag komen er tekeningen en eventueel ook al foto's

dit is die geleider nog een keer. Is nu wat duidelijker denk ik

http://home.wanadoo.nl/sepeezebinkhorst/misc/zoltar%20002%20geleider.JPG

Op 9 mei 2004 12:46:30 schreef stynus:zo veel is het niet hoor, en ik kreeg juist van mijn vader te horen dat hij het zelf nog nodig heeft :-(

hmm... minder

en stynus heb je al wat fotootjes
ben wel erg benieuwd?

http://groups.msn.com/electronicashemasonline/cncprintfreesmachine.msn… de bouw is niet zo snel vooruitgegaan als verwacht omdat de planken en platen metaal die ik had klaargelegt voor dit krom bleven te zijn. en tekeningen maken lukt mij niet