Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

Op 25 februari 2010 10:56:51 schreef Jochem:
Eigenlijk bij elk IC eentje.

Oeps, is dat beter. Hij doet het ook zonder. Nog wel.

[Bericht gewijzigd door Brandon op donderdag 25 februari 2010 11:08:58 (56%)

Het gaat er niet stuk van hoor, maar ontkoppeling van je voeding is een goede gewoonte. Het hangt van de gebruikte familie en schakelkarakteristieken af hoe nauw het luistert.

Als je er meer vragen over hebt open je best even een apart topic.

edit @hieronder: in je voeding zit er OOK een misschien, maar die sluit de overige C'tjes niet uit. Plaatsing is heel belangrijk, net zoals je bij je PIC hebt gedaan, moeten ze vlakbij het IC komen en "in de lijn van het water", omdat je sporen in feite onderdeel vormen van de LC-filter die je maakt.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 25 februari 2010 12:00:50 (39%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Oke, ontkoppel condensator zit al in mijn voeding.
Meer zich ik niet meer ;)

Tidak Ada

Golden Member

Veel te ver weg!!
Oeps, Jochem, je was me voor...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 25 februari 2010 12:07:15 (49%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik denk niet dat je m dichter bij de pic krijgt hoor :p

een paar in smd formaat halen en die in het voetje solderen of op de andere kant van je experimenteerbord.

Op 23 februari 2010 20:22:16 schreef klein is fijn:
Daar heb ik al jaren geleden een stukje over uitgelegd. Ik plak de twee sheets altijd tegen elkaar met twee strips print ertussen. Zo kan je de boel prima uitlijnen tegen het licht in.

Ik zocht al langer naar een oplossing om dit op een redelijk betrouwbare manier te doen.
Handig dat hier nog een keer naar verwezen wordt.

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 februari 2010 12:07:18 schreef JesperR:
ik denk niet dat je m dichter bij de pic krijgt hoor :p

Er zijn al jááren IC-voetjes verkrijgbaar met ingebouwde ontkoppel-C :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Vervolg op het FM-bug topic:

http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_Fotos-1363_1.jpg

Eerder had ik hem al werkend gekregen met de nieuwe spoel (100nH) en een weerstand van de microfoon naar de plus. Daarna de mic losgehaald en er een potmeter ingezet voor een lijnsignaal.

Op dit moment live ergens tussen 107 en 108MHz, in een straal van 25m rond mijn huis. Het begon op 108MHz, maar is inmiddels gezakt tot 107.1MHz. Als je toevallig mijn buurman bent, zou je nu rond die frequentie een album van megadeth kunnen ontvangen. ;-)

Het is echt verrassend clean, dat had ik nooit verwacht!

Iets in mij zegt dat dit niet mijn laatste zender is..

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Ik ben wat aan het experimenteren geweest met een aanpassingstukje om AVR's in SO8-formaat te programmeren, zonder plaats te verliezen voor een ISP-header. Momenteel heb ik dit al in mekaar geprost:
http://prosje.be/CO/Fotos/Mini-ISP-connector1.jpg

Onderaan is een uitsparing voorzien, waar de behuizing net in past. Dat maakt het positioneren eenvoudiger:
http://prosje.be/CO/Fotos/Mini-ISP-connector2.jpg

En zo ziet het er uit, als het aanpassingstukje op het IC gedrukt wordt:
http://prosje.be/CO/Fotos/Mini-ISP-connector3.jpg

De pinnen onderaan lijken wat scheef te staan, maar in werkelijkheid zijn ze niet volledig tegen de onderkant van de printplaat gedrukt, zodat ze wat kunnen veren bij het aandrukken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Life is waiting!
fred101

Golden Member

Op 25 februari 2010 12:35:17 schreef mr.stijntje:

Het is echt verrassend clean, dat had ik nooit verwacht!

Dat ding is alles behalve clean. Hij zendt uit op elke harmonische tot bijna 2GHz. Maar hij klinkt wel clean ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 25 februari 2010 19:13:48 schreef fred101:
[...]

Dat ding is alles behalve clean. Hij zendt uit op elke harmonische tot bijna 2GHz. Maar hij klinkt wel clean ;-)

Zoiets bedoelde ik ook.. ^^
Ik zat zelf ook al te denken aan een band pass filter of zoiets ja. Of gewoon een nieuw zendertje. Ik heb nog een schema wat ik van Martin gehad heb ergens..

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Lucky Luke

Golden Member

Op 24 februari 2010 18:25:46 schreef Brandon:
Onderkant
[afbeelding]
p

Gaatjesprint as it should be! Ok, maybe it should be epoxy... (hmm, dat rijmt en loopt qua ritme ook wel...)

Erg netjes! Bij mij wordt gaatjesprint altijd een zootje...

Mooi stukje proswerk trouwens pros! Betekent 't dat er een project met een SMD uC aan zit te komen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Pros, ik heb altijd 6 pinnen nodig om een AVR te programmeren (MOSI, MISO, SCLK, RESET, VCC, GND), hoe doe jij dat met vijf?

Ik heb een ZIF socket voor SO8. Dus ik ga hem waarschijnlijk toch niet namaken. Maar wel gaaf gevonden.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Iedereen wil wel eens de ruimte in, dus wij (mijn oudste zoon en ik) hebben ook meegedaan, met een PongSat:

http://www.kranenborg.org/ee/picaxe/PongSat/FourthImpression.jpg

Niet helemaal de ruimte gehaald, maar wel wat wordt genoemd Near Space (30 km), met een complete computer (PICAXE-18X microcontroller + i2c clock & EEPROM) met zeven sensoren en vriesvaste componenten in een pingpongbal via een ballon omhoog en weer naar beneden. Zeer leerzaam, erg uitdagend en toch heel haalbaar vanwege JPAerospace's PongSat Program (http://www.jpaerospace.com) .

Hier het schema:

http://www.kranenborg.org/ee/picaxe/PongSat/space_v3_lowres.jpg

De LEDs dienen als opto-sensoren, daarnaast zijn er een vibratie en tilt sensor (beide als windsterkte-indicatoren), twee temperatuursensoren (analoog en digitaal) en een spanningsreferentie om de batterijspanningsval in de gaten te kunnen houden (de temperatuur zakt in de tropopause tot ongeveer -60 C) en eventueel een tijdelijke zuinige slaaptoestand in te gaan (wat niet nodig bleek).

Alles georganiseerd als een echt ruimtevaart-experiment, dus het hele systeem parallel geprototyped en ontwikkeld/getest op mijn Philips EE systeem. (http://www.kranenborg.org/ee) . Hier op de foto mijn zoon met sensoren in de weer:

http://www.kranenborg.org/ee/picaxe/PongSat/JoostSoldering.jpg

Het hele verhaal, met alle resultaten en links, staat hier: http://www.picaxeforum.co.uk/showthread.php?t=9236

/Jurjen

[Bericht gewijzigd door kranenborg op vrijdag 26 februari 2010 01:55:25 (15%)

Pros
Dat ziet er erg netjes uit. Graag zou ik willen weten waar die koperen contact-pinnetjes vandaan komen. Het lijken me tenminste van die verende pootjes. Zo'n adapter is erg handig, eenvoudig en goedkoop. Ik geloof dat ik ook zo iets ga proberen, maar dan voor de ATTiny2313 (SOIC-20)..

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 26 februari 2010 00:29:31 schreef rew:
Pros, ik heb altijd 6 pinnen nodig om een AVR te programmeren (MOSI, MISO, SCLK, RESET, VCC, GND), hoe doe jij dat met vijf?

De AVR krijgt Vcc van z'n print, en de programmer heeft z'n eigen Vcc. Daar is dus geen pin meer voor nodig.

@oxurane: de pinnetjes zijn afkomstig van een 64-polige SCSI-persconnector. Die zijn dunner dan gewone ftatcable-connectors omdat de onderlinge afstand maar 50mil bedraagt.

@kranenborg: dat zit allemaal flink op mekaar gepropt, zo te zien...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@pros: Inderdaad, combinatie van batterij (een speciale LiPo die werkt tot -60C) en de ontkoppelingscomdensatoren die niet meer op de bovenkant bleken te plaaten zorgen ervoor dat het circuit niet meer exact in een pingpongbal paste. Ik heb geen ervaring met SMC en printontwerp dus het moest sowieso een standaard gaatjesprint zijn.
Volgende keer (met een uitgebreider ontwerp met andere sensoren) en met wat hulp die al is aangeboden van andere picaxe forumleden gaat dit wel lukken.

Het project was vooral een technologie test om te zien of het mogelijk was de gehele vlucht operationeel te blijven. Er zijn meer electronische PongSats geweest, maar deze hielden er allemaal snel mee op omdat een gewone batterij er bij ongeveer -18 C de brui aan geeft. Dit was de eerste keer dat een elektronische PongSat de hele vlucht functioneerde. Bovendien bleken de meeste sensoren prima te werken, alleen de NTC (een speciale voor zeer lage temperaturen) had het bij het solderen waarschijnlijk te warm gekregen.

Een uitdaging voor iemand anders, misschien?

/Jurjen

Wanneer het grootste gedeelte wordt omgezet in smd heb je wel een stuk meer ruimte voor extra sensoren.
Wel knap om nu zoveel componenten op zo'n klein stuke print te proppen en het ook nog onder die omstandigheden te laten werken! toch zie ik nog heel wat miniaturisatiemogelijkheden.

@pros: handig. Maar je argument om geen ruimte te verspillen aan een ICSPheader gaat helaas eenbeetje verloren door de open ruimte die je nodig hebt op de print om jou connector op het IC te kunnen zetten. Wat heb je gebruikt als contactveren?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@kranenborg: dat is een lekker volgepakte pingpongbal. Erg 1337 ;)

Hoe heb je hem beschermd tegen regen/vocht?
Hoe vind je de bal(lon) terug als hij een tijdje op 30km met de wind mee heeft gedreven?

@ Pongsat: Leuk zeg :) Mijn idee zou andersom zijn, dus een thermisch geisoleerd binnenwerkje dat niet zo ver afkoelt. Maar dat kost schaarse ruimte en is moeilijker uit te voeren.
Elektronica werkend houden onder de -30 is moeilijker gebleken als dat ik dacht. Een prestatie dat het gelukt is ! :)

Op 26 februari 2010 08:29:46 schreef kranenborg:
(een speciale LiPo die werkt tot -60C)

Ehh.. jij kan het weten, maar is het niet een Li-Ion ?

LiPo is 3.6, of 3.7V nominaal, en MAX laadspanning 4.2V (anders kapot!). Soms noemen ze deze dus naar hun nominale spanning van 3.6V....

Li Ion is (soms?) 3.3V nominaal en MAX laadspanning 3.6V (anders kapot!). Soms noemen ze de max laadspanning van 3.6V... Handig!

Volgens mij hadden jullie zo'n 3.3V ding.

@Mah: Pros maakt een printje op een ontwikkelbordje, schrijft de programmas, en als het werkt, maakt ie een klein printje zonder ICSP. De verse SO8-chip gaat 1x langs de programmer, voordat ie permanent op het printje gesoldeerd wordt. Hoe ie dan de VCC van de doelprint gaat gebruiken is me inderdaad een raadsel :-)

@zom-b, er was ook nog een GPS+zender die de positie steeds doorgeeft. Dat hoort bij de "infrastructuur" van de balon...

@kranenborg: Ik las ergens dat jullie de temp voortaan in graden wilden converteren in de PIC die meevliegt. Dat lijkt MIJ niet handig: Mogelijk krijg je zo afrondingsfouten binnen de PIC, en dan verlies je data. Misschien denk je nu dat je het niet interessant vind of het -23 of -23.4 is, maar misschien zie je in je plotje wel iets waardoor je denkt: Hey, wat gebeurt daar voor raars tussen de -22 en de -25? Dan kan je als je de ruwe data opslaat nog WEL iets er uithalen, en als je de afgeronde celcius dingen opslaat, kan je dan NIET meer achteraf nog inzoomen. NASA werkt ook zo: Zo veel mogelijk de ruwe data opslaan en naar beneden sturen. DAAR maken ze er wel wat moois van. Door het op een goede manier te bewerken kan je dan soms nog verrassende resultaten halen uit een eenvoudige dataset....

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 26 februari 2010 11:50:08 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De temp die uit de DS18B20 komt is al in graden Celcius. Ik hoop dat je ook de counr_remain register uitleest want dat geeft je nauwkeurigheid tot op 1/16e graden in plaats van 1/2e graden.

Dit topic is gesloten