Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

Zie de Fluke 87V evenals de 289 hier nogal eens voorbij komen..
Heb zelf de 87V besteld, vond de 289 erg groot voor in de koffer;)
Doe nu nog energie automatiseringstechniek, maar hoop van de zomer daar klaar mee te zijn.
Dit leek me wel een goede industriële meter.. Mooi nauwkeurig, de mogelijkheid om hoge frequenties te onderdrukken en zo metingen aan drives te kunnen doen en dergelijke.

Zijn er goede ervaringen met de 87V??
Nog makkelijke tips en dergelijke?

[Bericht gewijzigd door gerjan kappert op dinsdag 9 maart 2010 16:01:47 (39%)

Henry S.

Moderator

Vooruit, nog eentje erbij.

http://www.uploadarchief.net/files/download/fluke%208000%20serie2.jpg

De tweede 8010A aan de praat gekregen, 3 jaar terug gekocht in Rosmalen en toen alleen even snel getest, geen beeld - op de plank.

De trafo hiervan heeft een onderbroken primaire, als je de print wat boog dan maakte het nog contact. Deze trafo hangt onder aan de print, slechte constructie want ondanks de overtallig aanwezige lak is breuk niet uitgesloten bij een open trafo.

Een Monacor trafo bleek zo goed als te passen. VTR-3206, 220/2*6V 3.3VA.
De 5V voeding is daarmee precies goed, maar ik heb als voorzorgsmaatregel er wel een 5V1 zener overheen gezet.

De 2*15V voeding is natuurlijk een stuk lager geworden, 2*10V. Op DC merk je dat niet, maar op AC reageert de meter wat te enthousiast.

Als ik geen trafo (of donor) vindt dan laat ik deze trafo zitten en regel de boel opnieuw af.

Er moet zoals te zien is veel meer afgeregeld en misschien (als het de deler betreft) vervangen worden.

Alleen de uitlezing van de tweede van boven komt bijna overeen met de 'nieuw in doos' Dynatek (uitlezing: 19.401)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

M'n meest recente aanwinst:
http://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_eindhoven/_95183.jpg

Een Philips PM3231 Dubbelstraals oscilloscoop, bouwjaar lang geleden.

Hoewel de mijne qua uiterlijk misschien niet meer zo heel mooi meer is (de mijne mist wat knoppen voor fijnafstelling) ben ik er toch erg mee in m'n sas.

Er zaten wel wat probes bij, maar die waren niet alles meer. Bij DealExtreme een tweetal probes besteld, kijken of dat wat is. Voor die $14 kan ik me geen bult vallen denk ik zo ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Zorg dat je een fietswiel krijgt: de spaken zijn erg handig bij reparattie van de schakelaars >:)
Een scoop, die je goed kunt onderhoude": je kan nog overal bij en alle componenten zijn discreet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik heb wat philips spul uit die serie, en ook op de operatie tafel gehad. Ook een scoop maar die was niet meer te redden. Philips gebruikte daarin van die elco's met een soort blauw doorzichtig hoesje. Aan de pluskant afgesloten met een oranje kartonachtig plaatje. Die plaatjes hebben last van "wrat vorming" en lekken veelal. Ik heb heel wat oude apparaten onder handen gehad en dit zijn volgens mij met stip de slechtste elco's ooit gemaakt. Ik heb van de week bij een pulsgenerator ze allemaal vervangen.

Edit: Tidak, de gene die ik van binnen heb gezien waren een drama. Je kon echt nergens bij. Bij mijn 3370 kon ik het probleem niet vinden. dat ontdekte ik pas bij demontage, daar had ik zo nooit bij gekund en als ik het voorzichtig had gedemonteerd had ik er niet aan kunnen meten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 10 maart 2010 10:37:57 (22%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dus je raad me aan om in ieder geval de elco's te controleren/preventief te vervangen?

Komt nog wel zo'n typische oude electronica geur vanaf. Je ruikt het haast niet als hij niet aan staat (of je moet je neus op de behuizing drukken) maar als hij aan staat wel. Is daar iets aan te doen?

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb het ook over de 3200 serie ;)

Ik had vroeger een PM3200, tot ze hem nodig hadden voor het natuurkundepracticum (werd omgeruild voor een HP140A ;-P).

Simpel scoopje, maar ik heb er veel plezier aan gehad, ook op het werk.
Alle hefboomschakelaars waren intern met heuse fietsspaken doorverbonden met schuifscahkelaars op de print. Vooal niet verbuigen, want dan deden de schakelaars het niet meer goed.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik heb een klein vraagje waarvoor een heel nieuw topic openen zinloos is.

Ik ben op zoek naar een beter scoopje dan de philips 10Mhz bak die ik nu heb. Nu wil ik of een digitizing, of een echte digitale. Nou vind ik die digitale dingen wel wat prijzig, maar is dit niet een mooie tussenoplossing?
http://www.display.nl/Meetapparatuur/Oscilloscoop/Oscilloscoop-Rigol/V…
http://www.display.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/07.01.vs5042.jpg

40MHz, FFT, logig analyser. En maar 450 euro, en dat is precies mijn budget. Wat vinden jullie hiervan?

fred101

Golden Member

Voor een kwart koop je een gebruikte 100MHz versie van tek of hp. Maar in principe moet zo'n usb scoop ook goed kunnen werken. Mijn VNA is in feite een zelfde soort iets en werkt ook goed. Maar volgens mij koop je nu ook al rigol achtige scopen voor dat geld. Daar zit dan wel geen logic analyzer bij. Het fft is wel handig maar vervangt geen SA

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 10 maart 2010 19:37:56 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zie zosnel geen manual. Maar houd er rekening mee dat je mogelijk naar samplespeed kijkt. Dit betekend dat hij 40MHz aan meetpunten kan leveren. Bij 4 meetpunten in een sinus is dat alsnog maar 10MHz en bij 2 punten (gevolg is van sinus naar zaagtand) alsnog maar 20MHz.

Wanneer je gewent bent om aan knopjes te draaien is het heel erg wennen om instellingen met de muis te moeten veranderen.

Ik zou liever voor een 2ehandse 50 of 100MHz gaan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@pientertje

Kijk anders even op de site van elquip onder opruiming en acties. Dan heb je volgens mij meer waar voor je geld.

/e:
linkje

[Bericht gewijzigd door WoeLiMaster op woensdag 10 maart 2010 20:03:47 (16%)

dit ding zal intern wel vrijwel hetzelfde zijn als degen van juul. Ik kan natuurlijk ook voor de 60 of 100MHz versie gaan.

Heb je bij Dealextreme geen last van invoerkosten? Want dat risico wil ik bij iets van 400 dollar echt niet lopen. Dan maar wat duurder en gewoon in nederland.

Is het mogelijk om voor 500 euro een tweede hands digitizing scope + een SA te krijgen?

Is het mogelijk om voor 500 euro een tweede hands digitizing scope + een SA te krijgen?

Lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Had je al bij elquip onder aanbiedingen gekeken? Dit ziet er wel heel leuk uit. Misschien als alternatief?

wat is hier dan mis mee?
http://www.elquip.com/nl/product/DS5062CA.html

Beeldscherm diameter is niet vermeld, ziet er niet al te groot uit.

Daar is helemaal niets mis mee. Dat bedoel ik nou juist, dat elquip de iets oudere modellen van rigol nog in de aanbieding heeft. Voor de diameter moet je even in de manual kijken maar die is groot genoeg; ik heb het 100 MHz model. Zoals fred ook al zei: die fft feature moet je niet als sa zien en dat zul je niet snel voor weinig geld tegekomen. Vandaar die link naar dat bouwpakket, dan kun je ook nog iets leren.

dus die rigol is wel het beste wat ik voor die prijs kan krijgen? En wat is dan het verschil met een digitizing scope van ook 60Mhz die waarschijnlijk minder kost.

@pientertje

Open even een eigen topic want we dwalen hier te ver af...

fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1313&p=5224#p5224
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2238&mode=view

Sorry van de grote foto maar het upload archief wil niet.

Van GJ gehad. Gedeeltelijk in onderdeeltjes. Was even puzzelen maar hij doet het weer. Heel grappig flitsbuisje. Er staat 800V overheen. De ionisatie van anode naar kathode wordt geleid door een rijtje "vlaggetjes" . Deze zitten niet aangesloten op de buishouder. Daar zit een keramisch kokertje in met een koperen kern en een draad eraan (die zat er niet maar hoorde er wel. Dat is de capacitieve koppeling. Hij kan tot 25.000 flitsen per minuut geven.

Het is dus een stroboscopische toerenteller.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 19 maart 2010 00:49:26 (1%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, wat is dat voor een buisje in die stroboscoop? Is dat soms een FX6A equiv. 1538-P1 Strobotron? http://www.tubecollector.org/1538-p1.htm

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

tuuut, en pierre, wat hebben zij gewonnen ? U gaat door voor de sap-centrifuge. Het is een 1538-P1

Ik heb de stroboscoop net even op de douchestraal in een donkere badkamer gericht. Gaaf effect. De druppels hangen dan stil.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 19 maart 2010 00:10:04 (40%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Stoboscoop + studentenhuis + alcohol + ander spul :-) = kussengevecht. Zo zie je niets, zo zie je een kussen op 30cm, zo is het weer donker maar krijg je op een opdonder ;-) Leuke tijden..

Wel erg off-topic. In Rosmalen nog een 7A22 gescoord voor in het mainframe. 7704A met nu een 7A22, 7A28 en 2x 7B53. Toch maar een keer een plaatje schieten.

fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=81&t=705

Mijn plug-in's. Maar dan een generatie ouder. Ik heb er ondertussen 9

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Begint bij mij al een verzameling te worden. Nog een 7B80 timebase, een paar single amps en anderhalve 7A13 (niet werkend) in de kast.

Ook twee 7603's waar ik nog 1 goede van moet maken en verder nog een 7623A met een 7L5 SA op de meetbank. Een ouder plaatje met nog niet de 7A22 (repost misschien, excuses dan). http://members.home.nl/baltusg/scopes.JPG

Ook nog wat ander spul ;-)

Gisteravond de kanaal C module aangesloten van m'n HP 5328A. Led en connector helaas niet uitgelijnd omdat ik bij het verkeerde stipje boorde.
Nu nog een DVM, GPIB module en een stabielere tijdbasis.

http://robert.slackware.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=903&g2_serialNumber=2

Twee jaar terug gekocht voor 10 euro, de display torren waren kapot (bedankt Hugo voor het fixen), de kanaal C module via Ebay gekocht, was ook niet zo duur, afgelopen rosmalen de juiste connector gevonden (SMC) en nu dus eindelijk na 2 jaar klaar.

Dit topic is gesloten