Ik ben bezig met het experimenteren met vacuumvormen. Nu heb ik een opstelling gemaakt met een electrische grill en een houten bak met gaatjes erin en een aansluitng voor de stofzuiger.

allemaal goed en wel en het werkt best aardig. Alleen begint mijn stofzuiger te stinken en te roken.....

De moter van dat ding word natuurlijk gekoeld door de lucht stroom. en deze blokkeer ik natuurlijk een tijdje terwijl het ding wel moet blijven zuigen.

Iemand een goedkoop alternatief om een vacuum te maken.... Het moet best fors zuigen. mag van mij zelf harder als nu het geval is.

Gezien ik niet eens concreet weet wat ik met het ding wil maken is het slechts voor het experiment. Dat betekend dat de kosten niet te hoog mogen zijn.

Volgens mij heb ik zo´n ding weleens gezien. en dat heeft veel te weinig kracht.. het moet zeker een flinke stofzuiger zijn. Ik denk trouwens dat kracht interessanter is als debiet. nu krijg ik heel ronde hoeken... dat zou ook te maken kunnen hebben met dat de plaat nog wat langer verwarmd zou moeten worden.

Compressor uit oude (werkende :) ) koelkast slopen. Kan een redelijk vacuum trekken...

zat ik ook al aan te denken. zou alleen het debiet daar weer niet te klein van zijn.(ik heb geen idee hoor) de lucht moet wel redelijk snel weg getrokken worden omdat anders de plaat weer stijf is voor de lucht weg is.

maar ik zal er eens een zoeken.

Een stofzuigermotor die vacuum draait, verstookt relatief weinig energie (soms maar de helft van zijn nominale vermogen). Vaak houden ze het wel even vol... Maar hoe lang is even in dit geval?

Een water-stofzuiger nemen. Die hebben een aparte fan voor de motor.

dit was/is een onkywonky waterstofzuiger.... toch kreeg hij het warm...met lichte rook signalen als gevolg.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (22%)]

Je kan hem misschien zelf koelen met apparte fan op de motor?

Misschien voldoet dit aan je eis ;)
Vacuum tot -0,85Bar en 2400M3/h , en die kan dat wel een tijdje volhouden :)
Je kunt ze geloof ik ook gewoon huren voor een paar dagen.. ;)
http://www.aq-rent.nl/images/producten/groot/35_1.jpg

probeer de warme lucht te koelen voordat het bij de motor komt. Dus bijvoorbeeld door een metalen buis in je slang op te nemen die je redelijk kan koelen.

Probeer daarnaast eens om ook van boven te verwarmen met een verffohn. Wanneer je die op een beetje afstand houd spreid de warmte zich behoorlijk en met wat oefening kan je dan scherpere hoeken krijgen omdat je dan ook het volledige vermogen van je pomp ter beschikking hebt.

Ik geloof dat de clou is dat er juist helemaal geen lucht meer beweegt na een paar seconden.

tjek, de stofzuigert open slopen en geforceerd koelen ??

Heel goed FET, ik wilde dat net namelijk zeggen: er is namelijk nagenoeg geen lucht meer. Misschien nog afhankelijk van welk type dat je hebt, zou er nog een bypassklep in kunnen zitten (b.v. dyson heeft dat wel op bepaalde type's)

Maar een stofzuiger is daar gewoon niet geschikt voor, je moet echt een vacuum pomp hebben. MAAR een compressor uit een oude koelkast werkt ook vrij goed i.c.m. een terugslagklep.
Je zou dan een leuk schakelingetje met druksensor kunnen bouwen. Dan hoeft de compressor niet de hele tijd te blijven draaien ;)

(En op dat plaatje hierboven gebruiken ze water om de pomp te koelen ;) )

Hoog vacuum pompen zijn kostbaar, ik gebruik er zelf een om airco instalaties te vacumeren, maar die hebben geen hoog debiet.

een koelkast compressor kan ook, maar let wel op het olie niveau !!!

Ik zou het dubbel op doen en een kogelkraan in de stofzuigerslang zetten . let op met bepaalde type kranen, die gaan vaak lekken met vacuum .

stofzuiger het grove werk laten doen en dan de vacuumpomp aanzetten, kogelkraan dicht en stofzuiger kan uit.

zorg wel dat het systeem lucht dicht is !!!

een stofzuiger is een serie motor, in vacuum word die nauwelijks belast en slaat op hol, waardoor deze een veel te hoog toerental gaat draaien, mischien vinden die bokky wokky lagers dat niet fijn

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (17%)]

Ga op zoek naar een hoogvacuumpomp die in de koeltecniek wordt gebruikt.
2e hands vanaf €60,- op marktplaats te vinden.

Gr.
Peter.

Oeps net te laat.
Er staat een robinair op met een goed debiet, maar die is wel iets duurder.

[Bericht gewijzigd door Athoom op (27%)]

Binnenkort begint het kampeerseizoen. Let op de Aldi. Daar verkopen ze pompjes om luchtmatrassen mee op te pompen en weer leeg te zuigen voor c.a. Eur 15,-

In de camping winkels kun je, zij het wat duurder ook membraanpomples voor dit doel kopen. Ze kunnen niet eeuwig aanstaan, maar voldoende lang voor je vacumering.
Ik heb ooit een vacuum gyrohorizon met zo'n pompje laten draaien.

Op eBay staan/stonden ook beschrijvingen te koop om met een oude rotary vacuumpomp uit een vliegtuigje een apparaat te maken om plexiglas te vacuumvormen. Die pompen kun je er ook kopen, maar helaas zijn ze vaak duur omdat ze gereviseerd kunnen worden (yellow label) of kapot (red label). In een vliegtuig mogen ze maar 500 uur draaien voor revisie. Ze zijn dan echter nog goed genoeg voor een vacuumeermachine.

Ach, als je het doorzet en 't lukt is DIT niet eens zo een slechte investering ;)

nah, hoog vacuum is helemaal niet nodig, een stofzuiger komt niet eens in de buurt van vacuum.

Dit soort dingen lijken me veel geschikter : http://link.marktplaats.nl/334306647

Die hebben meteen een aardig ( ehem ) debiet.

Debiet is inderdaad belangrijker. Die vliegtuig pompen gaan ook niet veel verder dan -6" Hg.
En ook de membranpomjes zoor luchtmatrassen maken geen echt vacuum.
Hoewel een stofzuiger toch 'vacuum cleaner' wordt genoemd ;)

Op 30 maart 2010 23:59:06 schreef Sine:
nah, hoog vacuum is helemaal niet nodig, een stofzuiger komt niet eens in de buurt van vacuum.
Dit soort dingen lijken me veel geschikter : http://link.marktplaats.nl/334306647
Die hebben meteen een aardig ( ehem ) debiet.

Los van dat, heeft de motor een aparte koeling ;)

Op 30 maart 2010 23:53:25 schreef knapestaart:
Ach, als je het doorzet en 't lukt is DIT niet eens zo een slechte investering ;)

Die word normaal gebruikt voor het vacumeren van airco systemen.
Let op het olie niveau, en tijdig vervangen met speciale vacuumpompolie .

Labstuff heeft ook op z'n website deze soort pompen staan:
http://labstuff.nl/contents/media/l_p3010003.jpg
Die zijn vrij goedkoop.

Op 30 maart 2010 22:29:43 schreef Athoom:
Er staat een robinair op met een goed debiet, maar die is wel iets duurder.

Die kunnen overigens ook geen uren draaien, gaan ze ook van stinken.

Ik ga eerst eens kijken of ik een koelkast motor kan regelen. Ik heb nog niet een concrete toepassing dus (veel) geld ga ik er niet aan uitgeven...

op de labstuff pagina zie ik geen prijzen.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (52%)]