die is maximaal 200V inderdaad, dus voldoet niet in deze toepassing. Alle 'ultra fast' en '>400V' diodes moeten het wel doen maar 200V is net te weinig.
Ik heb zelf de BVY26D met 800v en 1A en dit gaat gewoon prima.
Kleine update van mijn kant:
De µC flipt als er een foute driver is geinstalleerd oid[/color=red]
Vandaag wou ik in men werkplekkie hem eens testen en indien nodig winscope oid installeren.
Alle drivers geinstalleerd, dummy buis genomen (oude buis die hier lag rond te zwerven waarvan de werking ombekend was) en de boel ingestoken.
De buis gloeide, en er was ook al een groene schijn, ikke blij 
Helaas is de buis kapot ofzo want de 2balken wouden niet bewegen.
Dan toch maar de nieuwe buis geprobeerd, en jawel, het werkte
:)
Als je een oude pc hebt en je zet een muziekje op dan beweegd de balk zelfs min of meer op de muziek 
next mission, het op de gezins-PC werkende krijgen
Waar het (nog) niet op werkt
Fixed
Fixed
Waar het wel op werkt:
PC met Win XP Pro (illigaal)
e/: PC met vista (legaal)
e/: PC met Win XP (legaal)
Ik weet niet of er nog mensen zijn met problemen op vista, maar dit is de manier waarop ik het werkend heb gekregen:
installatie procedure voor vista:
koppel het magisch oog aan de PC, Vista gaat nu een venster weergeven om zelf de driver te zoeken, je mag de PC even laten zoeken maar hij zal toch niets vinden. (je mag het dus gewoon sluiten)
Laat het magisch oog aangesloten op de PC, ga naar het apparaatbeheer in het configuratiescherm
(start => configuratie => (links klassieke weergave activeren) apparaatbeheer
Dan zoek je naar 'overige apparaten daar moet ergens iets zoals 'AVR309: USB to UART protocol converter simple' staan.
rechts op klikken => stuur programma's bijwerken => op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken => bladeren klikken en de map war de driver instaat selecteren
Ik heb deze 'tutorial' pas getypt nadat ik het werkend heb gekregen dus indien er iets niet juist instaat laat het me dan even weten.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Geen idee, try it 
Ondertussen werkt het ook op gezins-PC, driver was fout geïnstalleerd (of helemaal niet?)
Ik had de zip opgeslagen op men bureaublad en daar uitgepakt, daarna de ge-unzipte map laten staan en geprobeerd en toen werd alles warm.
Vandaag had ik de map van men bureaublad verwijdert, ik plug het in en er komt op 'nieuwe hardware gevonden'??? 
vorige keer dus toch iets serieus fout gelopen...
Geen idee wat, volgens mij het feit dat de drivers op 2 locaties stonden en dat ze vochten, want de setup 'nieuwe hardware gevonden' vond nog wel het een en ander.
e:/
Weet er iemand een manier om de boel mee te laten opstarten als XP opstart, een of ander scriptje.
Belangrijk is dat XP niet vastloopt als het magisch oog niet is aangesloten en dat de 'service' makkelijk kan worden gestopt, moest dus handig zijn als er een of ander icoontje rechtsonder komt te staan.
e:/
Tevens staan de balken niet mooi in het midden (niet even veel vanboven als vanonder).
Is dit normaal? Of moest de buis ge-offset (oid) worden?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Het snelkoppeling van het programma'tje in de map "Opstarten" plaatsen
[ C:\Documents and Settings\%user%\Menu Start\Programma's ]
Inplaats van de map %user% kun je ook de map "All users" gebruiken.
Dit soort buisjes zijn indicatoren, geen meetinstrumenten!!
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]
Watchout3, soldeer je de aansluitingen van de controller nog allemaal vast, of alleen de aansluitingen die gebruikt worden? Het is aan te raden ze allemaal vast te zetten i.v.m. mechanische stabiliteit.
Oh ja, je hebt de massa/koelvlakken van je FET's op de bottom layer zitten terwijl de FET's zelf op de top staan. Is dat je ontwerpfout?
Ik heb alleen de gebruikte aansluitingen gesoldeerd.
Enja dat is men ontwerpfout
, in eagle leek het allemaal zo mooi.
Ik had het zelfs afgedrukt om te controleren dat ik de mosfets wel mooi kon solderen.
Dan leg je de layout op de print voor te belichten en kom je tot het besef dat het koelvlakje niet echt van praktisch nut is...
Tidak Ada
Leuke uitvoering WT3!!!
Ze ou de buisvoet nog aan de binnenzijde van de behuizing kunnen bouwen.
Verder kun je met deze behuizing misschien nog gebruik maken van de 5 V of 12 V (Met een spanningsregelaar er tussen) power voeding voor de harddisk. Dan belast je je USB minder
Ik had de buisvoet langs de binnenzijde kunnen monteren, maar ik had bang dat de vijzen het uitzicht zouden vern**ken.
Ik vind het eigenlijk wel een geslaagd project.
Dat van die 12V(enkel 12V beschikbaar) had ik kunnen doen, maar nu kan ik het op eender welke PC/laptop gebruiken zonder te liggen prullen met een adaptor. Ik weet dat die pcb jacks intern een schakelaar hebben maar had er geen zin in. Die krengen zijn nogal moeilijk te desolderen(heb er geen liggen) en dan werd de print nog moeilijker (afstanden end)
De rode led is trouwens vervangen door 2 diodes (1N4148), ik wou de blauwe originele LED gebruiken en vond het nogal stom om een led binnenin te zetten en deze niet (visueel) te gebruiken.
e/:
Op 11 april 2010 17:21:40 schreef Tidak Ada:
Dit soort buisjes zijn indicatoren, geen meetinstrumenten!!
Kan je het center punt echt niet bijregelen? Er zijn toch nog een stuk of 3/4 pinnen vrij dacht ik.
Ik ben niet vanplan om het terug open te schroeven (aansluiting van alles is nogal een geprul) maar daarvoor wil ik wel een uitzondering maken.
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (23%)]
Tidak Ada
Er is alleen nog een triode beschikbaar voor versterking van het signaal van bandrecorder of middenfrekwent (al naar gelang waar de buis gebruikt wordt.
Zodra mijn PC's een beetje werken (ik ben nog steeds niet helemaal uit de ellende, die voornamelijk van Norton afkomt
), ga ik ook weer eens verder.
Misschien gooi ik het roer ooit helmaal om en ga over op zo'n IN13 buisje. Dat is lineair. Maar dan komt er heel wat elektronica extra bij.
Tijdens mijn speurtocht naar USB sockets ben ik overigens bij RS een nieuwe generatie tegen gekomen, waar extra contacten voor 5 eb 12 V zijn bijgebouwd.
Tijdens mijn speurtocht naar USB sockets ben ik overigens bij RS een nieuwe generatie tegen gekomen, waar extra contacten voor 5 eb 12 V zijn bijgebouwd.
lol? Wist niet dat die bestaan.
De socket die ik gebruik komt trouwens van de originele stuurprint die erin zat.
Dat was ook een serieus getaffel om dat te desolderen.
Heb je een prentje(of ordernr) van die nieuwe generatie usb connectors? Want op het eerste zicht vrees ik dat ik er geen kabel voor heb.
Ik heb avast runnen, nog nooit echt grote problemen me gehad.
Met een magneetje kun je de elektronenstraal beïnvloeden. Misschien kan je de balken dan perfect in het midden krijgen.
bedankt voor de tip.
Ik ga het nog even zo laten, misschien komt elektuur ook nog met enkele tips&tricks. (of zijn die al geweest?)
Op het duiste elektor forum dacht ik iets gelezen te hebben over een extra afvlakcondensator op de hoogspanning en een grote buffer-cap voor de 5V. Maar aangezien mijn duits niet zo geweldig is wacht ik op de nederlandse versie:+
Ziet er goed uit watchout! jij hebt ook al een behuizing... hier staat nog hoogspanning naast me op het bureau
zie dat je ook je printje opnieuw hebt ontworpen tov je eerdere design: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1068954#1068954 Waarom heb je dit gedaan?
tnx
Ik heb de print hertekent omwille van die mooie behuizing 
Anders kwamen de usb connector en de bevestigingsgaten niet uit.
De PC komt van de aldi, en medion heeft een handig systeem zodat je bovenop de PC externe harde schijven (van medion zelf) in een daarvoor voorziene uitsparing kan schuiven. (zie laatste foto)
Aangezien we zo een externe schijf hadden en ik de behuizing nooit heb weggegooid heb ik die hiervoor gebruikt.
Men enigste vereiste was dat, indien ik het op de gezins-PC aan zou sluiten, er geen extra bekabeling aan te pas zou komen.
En dus kwam de USB connector niet uit op men eerste ontwerp ...
Ik had nog geen print geëtst dus heb ik maar gelijk een nieuwe ontworpen zodat ik ze fatsoenlijk kon vastschroeven en gelijk ook enkele wijzigingen door gevoerd.
Een ervan is de rode led vervangen door 2 diodes in serie (1N4148) en op de 5V die blauwe led aansluiten (2de is de aansturing van de mos wisselen zodat ik een draadbrug minder heb).
Voor de rest niks denk ik.
Indien iemand nog een gecrashte externe schijf heeft, ik ben nog opzoek naar een voor een school project (USB-AVR programmer).
Als iemand me er mee kan helpen, stuur maar een mailtje
Tidak Ada
WT3, Ik herinner me ineens, dat er vroeger op bandrecorders, waar de EM84 veel als levelindicator werd gebruikt, altijd een rood bandje om het midden van het spoor liep, dat die overlap afdekte.
HDD was verkeerd begrepen
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
K heb mijn transitor gevonden, die was in de gereedschap koffer gevallen, erin gezet, en nog niks. ook geen gloei.
ik krijg zo het vermoeden dat mijn trafo niet goed is.

alles is gewikkeld via de datasheet en in dezelfde richting.
tussen 1 en 5 zit de dunne draad (secundair?)
vanaf pin 1 4 wikkelingen naar pin 2 dan zes wikkelingen naar pen 3
dan vanaf pin 6 6 wikkelingen naar pin 7 en dan 4 wikkelingen naar pin 8
wat ik me afvraag, is dat je op sommige foto's de 0.4mm draad aan de buitenkant ziet zitten, en op andere zit weer de 0.1mm op de buitenkant.
Hoe zit dat trouwens met de software, werkt dat ding alleen als de software is geïnstalleerd? of zou zonder software de buis moeten gaan branden?
Tidak Ada
De software regelt de ATtiny, die de schakeltorren stuurt. Ik kan niet beoordelen of de oscillator vrijlopend kan draaien, maar vermoed van niet.
Bovendien is je trafo wel héél slordiggewikkeld.
Het is niet voor niets dat elektor eerst de secundaire (hoogspannings)wikkeling legt. die is nanelijk door het dunnen draad vanzichzelf al veel 'gladder' gewikkeld. Probeer de draad van de primaire dus netjes parallel te wikkelen. (Een k'''e werk, maar het maakt de qualiteit van de spoel wel beter).
electro_freakz
Maar, hoe moet ik 4 wikkelingen helemaal rondom de spoel doen, dus helemaal van naar rechts, of hoeft dat neit?
en dan gewoon 5mm aan de linkerkant, en 5mm aan de rechterkant?
edit:
Zo beter?

Verder doet ie nog niks.
morgen die drivers maar eens uitvogelen, en eens zoeken voor anders diodes, want dat is het enige wat nog niet goed is.
slaaplekker.
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (19%)]
Verder doet ie nog niks.
morgen die drivers maar eens uitvogelen, en eens zoeken voor anders diodes, want dat is het enige wat nog niet goed is.
Ik kan het niet goed zien op de foto's so don't shoot me if i'm wrong.
Maar heb je de koperdraad wel gesoldeerd? En het belangrijkste(waar ik over twijfel), heb je met een stukje schuurpapier (fijne korrel) de lak eraf geschuurd op de uiteindes?
Een alternatieve manier om de laklaag te verwijderen
Op 5 maart 2005 15:49:53 schreef Hugo Welther:
[...]
De ouderwetse methode van de spiritusvlam toepassen.
Draad in een spritusvlam tot dat de emaillelak smelt, daarna direct in de vloeibare spiritus dopen, dan veeg je de emaillelak er zo vanaf.
Zorg er voor dat de draad niet gaat gloeien.Voor litze is dit eigenlijk de enige methode om alle draadjes schoon te krijgen, samen met een tinschuitje.
electro_freakz
Jep, k heb ze na de foto gesoldeerd.
even met de bout warm stoken, dan gaat de lak er vanzelf af.
k heb de pinnetjes van de trafo gecheckt of ze goed contact maakten