Show your projects! Part 18

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

mooie boxer ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 13 april 2010 22:49:52 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
flash2b

Special Member

Op 13 april 2010 22:15:48 schreef VWG3JB:
Wie o wie raad wat er vroeger in deze kast heeft gezeten...

Dat is een 19" rack behuizing van een oude server/pc ???

Op 13 april 2010 22:49:34 schreef shiptronic:
mooie boxer ;)

boxer? waar?:P

Op 13 april 2010 22:58:13 schreef flash2b:
[...]
Dat is een 19" rack behuizing van een oude server/pc ???

Hij is wel 19" maar niet van een server. Een paar audiofielen zullen hem wel herkennen:)

Op 13 april 2010 23:04:58 schreef VWG3JB:
Hij is wel 19" maar niet van een server. Een paar audiofielen zullen hem wel herkennen:)

Ik zou zeggen een BOSE1800 2 series of een SA 900. Alleen dan met een andere voor en achterkant. En gespoten?

-

juist het is een SA900 kast waarin 2 boze versterkers in lagen.

De kast is niet gespoten maar gewoon gezandstraalt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 april 2010 20:50:03 (48%)

boxer? waar?:P

Op de achtergrond, op die werkband daar staat een 4 cil boxertje. :P

Lijkt me dat VWG3JB toch ook wel weet wat er op z'n eigen werkbank staat he.. :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 14 april 2010 08:24:03 schreef Michiel145:
[...]
Op de achtergrond, op die werkband daar staat een 4 cil boxertje. :P

Klopt, is een jaja zoals mijn naam, een VW kever industrieblok.

Moet als paard dienen voor een zelfbouw aggregaat.

ik dacht even dat je het over ondergoed had. Wantja dit is geen autoforum...

Niet echt een project maar toch wil ik jullie dit niet onthouden...

Ik was een SMD-printje aan het bakken in de oven, echt iets te lang:+

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0031.jpg

|:(

je moet ook hetelucht pakken ipv grilstand (jaja, de Kok in mij komt naar boven :D )

IF you can't convince them, then confuse them!

het was een foto van een printje wat zwart is geworden .

het uploadarchief is wel erg snel aan zijn max met te veel dataverkeer , minpunten.....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@VWG3JB : mooie steppers. Welk merk? Nanotec? Hoeveel Nm?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik zal eens een paar foto's posten van mijn eerste zelf geëtste printplaat. Het is een printje met wat spanningsregelaars en FET's voor de aansturing van een project op school. Het schema en de lay-out heb ik zelf ontworpen.

De bovenkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0231.jpg

De onderkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0232.jpg

De bovenkant met componenten
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0233.jpg

De gesoldeerde onderkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto02344.jpg

Er zijn een paar spoortjes niet helemaal goed gegaan. Die waren nog met de groundplane verbonden. Je ziet dat er stukjes zijn weg gefreest.

Ik heb geprobeert de componenten netjes geordend te plaatsen. Ik denk dat dat wel aardig gelukt is voor een eerste printje. Sommige soldeerverbindingen zijn niet echt netjes gelukt. Ik wijd dit vooral aan te kleine soldeerpads :) (vooral op de groundplane)

Opbouwende kritiek is welkom ;)

Ik
leime

Golden Member

Ziet er zeker goed uit voor de eerste keer!!

zijn je pads niet op sommige plaatsen totaal weggeboord?

IF you can't convince them, then confuse them!

Ja, vooral bij de IC's en de kroonstenen. Daarom wil ik de pads de volgende keer groter maken. Als iemand mij kan vertellen hoe ik de pads kan vergroten in Ultiboard hoor ik het graag..;)

Ik

De pads vergroten is redelijk simpel...

Eerst moet je alle pads selecteren (Die je wilt veranderen). Vervolgens properties via rechtermuisknop, dan pads en dan je drill en pad diameter instellen.

Ah, ik heb het gevonden. Wat is ongeveer een normale maat als ik vragen mag?

Ik

Ik gebruik doorgaans 80mil voor gewone soldeereilandjes. Voor ander spul zoals printkroonstenen, grote elco's, gelijkrichterbruggen e.d. neem ik ze zo groot mogelijk.
Daarnaast belet geen mens je om "speciale" eilandjes te creëren met behulp van printbanen. Zoiets, dus:
http://prosje.be/CO/Schemas/Eilandjes.png

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Die pads zijn inderdaad weggeboord. Als je een ontwerp begint is het een van m'n eerste stappen (na componenten plaatsen), de pad sizes op te hogen. Als je dat achter af doet moet je ze vaak uitgroten (standaaard zijn ze heel vaak te klein), wat betekent dat je minder ruimte hebt dan je had gepland, waardoor je sommige sporen weer kwijt kan enz.)

Kijk naast pad grootte ook naar de binnen diameter. Als je met 0,8mm boort, kies ik de pad binnen diameter altijd iets groter zodat je niet per ongeluk de pad meeboort. Nou zal dat niet zo hard lopen, maar goed. 2mm is een prima buiten maat zoals pros zegt (80mil = 2mm), maar bij voorkeur doe ik toch altijd 2,2mm of zo, vooral als de ruimte is.

Voor de rest ziet het printje er prima uit. Wat voor project is het als dat even tussendoor mag? Aangezien je nog al een flinke reeks aan FETs heb staan ;)

[Bericht gewijzigd door hans1990 op donderdag 15 april 2010 20:29:42 (29%)

Bedankt voor de informatie! Ik zal het verwerken in het volgende project.

Er staan maar 4 FET's op. Met behulp van een PLC worden er dus 4 uitgangen geschakeld. 2 Uitgangen zitten direct aan de voedingsrail (24V), de andere twee schakelen twee keer 12V. (via 7812)
Ook zit er een spanningsregelaar voor de voeding van de opamps. Hier zit ook een connector aan, deze voedt ook iets anders in het project.

De opamps versterken het signaal van een temperatuur- en vochtsensor. Voor deze sensoren is ook een 5V en 12V regelaar op de print aanwezig.

Ik

Netjes hoor, zeker voor een eerste print! Je hebt zelfs gedacht aan thermisch reliëf bij de pads die aan het groundplane zitten!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Gelukkig deed Ultiboard dat automatisch:P

Voor de geinteresseerde: ik ben nog wat bezig geweest met het vergroten van de pads in een volgende schakeling, voor hetzelfde project overigens.

http://www.uploadarchief.net/files/download/wsecc.jpg

Hier zie je dat de pads mooi groot zijn. Heb ze nu 2,2mm. De foto is een beetje vaag maar dat zal wel van het schalen oid van uploadarchief komen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 april 2010 20:50:56 (22%)

Ik

Op 15 april 2010 00:03:30 schreef big bang:
@VWG3JB : mooie steppers. Welk merk? Nanotec? Hoeveel Nm?

- - big bang - -

2Nm bij DamenCNC vandaan.

En ik heb er spijt van. Er zitten kruiskopschroeven in die bijna met geen enkele schroevendraaier compatible is. Er heb er nu wat anders in gezet, maar ik had wel beter verwacht voor dit geld.

Thevel

Golden Member

@Maurice S.

Persoonlijk zal ik de pads van de connectors vergroten, je hebt immers ruimte zat.

Dit topic is gesloten