Show your projects! Part 18

Dit topic is gesloten

Op 1 mei 2010 10:28:24 schreef Erelce:
Sommige zijn bang om een bruggetje... maar een brug kost niks en kan een ontwerp drastisch vereenvoudigen.

Hier is gewoon geen aandacht besteed aan het strategisch plaatsen van de componenten.

True story bro!

@Plantrekker, als je het beter kan, graag. Maar ik heb er aardig lang aan zitten puzzelen en ik kon er niet omheen dat er zoveel baantjes kruisen.

@Thevel, Jouw afbeelding geeft precies weer waar ik bij het maken van mijn print rekening mee heb gehouden. Ik heb telkens de optie gekozen met de minste draadbruggen, maar vaak was dat maar één draadbrug minder.
Alleen rechts-onder op de laatste print had het handiger gekunt, maar dat komt omdat ik het ontwerp op het laatste moment nog heb moeten aanpassen (eerst liepen er nog 3 baantjes extra tussen).

maargoed, ieder zijn methode.

@Jan, Dank voor je compliment!

niks mis mee, je bent er alleen flink mee aan het priegelen om het zo goed te doen.

ik zou het slordiger hebben gedaan

een echt kunstwerk:
http://www.uploadarchief.net/files/download/manual%20ctrl.jpg

Erelce: kost niets? Bruggetjes kun je (bijna) niet plaatsen met pick-and-place; waarschijnlijk is een CPLD waar je de kruisverbindingen in legt goedkoper dan zo'n massa draadbrugjes.

Soms ontkom je niet aan een paar draadbrugjes, maar dit zijn er wel heel erg veel. Mogelijk had het beter gekund met een andere componentopstelling, maar dat is moeilijk te zeggen. Waarom niet gewoon naar 2 lagen?

De stappenmotor drivers zijn nog niet af, lijkt me. Hoe heb je dit bedacht? Dikke FET's, L6203, L298, of iets anders? Hoe ga je de stroomregeling maken? Iets met een actieve regeling? Wat zijn de maximale stromen en spanning? Kun je straks gaan microsteppen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik ga voor de L298, dus dat betekent 2A per spoel en maximaal half-step.
Eerst wilde ik de UC3842 gebruiken en dan een stroomregeling met Fets, maar vanwege het verstoken van al die warmte bij unipolaire sturing uiteindelijk toch voor de L297/8 gekozen.
De spanning waar de motoren op gaan draaien is 24 volt.

Sparky, iedereen heeft z'n eigen methodes om dingen te maken. Niet iedereen bereid zich voor op "massaproductie". Ik geloof dat FE ooit zei dat ie dat altijd doet. Ik sta mezelf toe de dingen die ik zelf ets als "prototypes" te benoemen en dat ik dan mocht de boel in productie gaan, dat ik dan nog even zonder het schema aan te passen (of wel) een redesign doe.

Je kunt alles in "kosten" uitdrukken. Wat kost tijd? (ontwerptijd, componenten soldeertijd, gaatjes-boor-tijd, etc etc), wat kosten de componenten (draadbruggen: heel weinig)

Als je dan "goedkoper" klaar wilt zijn, kan het zijn dat een extra uurtje optimaliseren niet nuttig is: De kosten van het uurtje extra optimaliseren wegen niet op tegen verminderde kosten voor het boren en bestukken.

Nou zie ik wel een aantal makkelijke optimalisaties. Zo zijn er sporen die voor een paar mm weer in het koper op de soldeerzijde lopen, en dan weer draadbrug worden. Dat had in 1 langere draadbrug gekund. Bijvoorbeeld middenboven zie ik er zo 1.

Helemaal in het midden zie ik een draadbrug die voor een 90 graden bocht even op de geetste koperlaag loopt. Dat had ook in 1x gekund. Douwe heeft kennelijk als "design rule" dat draadbruggen altijd horizontaal of verticaal lopen. Dat is een keuze. Het levert wel een nette print op.

Ik zelf ontwerp dubbelzijdig. Maar ik doe zo min mogelijk op de soldeerzijde. Dat wordt dan een egaal aardvlak onderbroken door een paar "draadbruggen" als ie dubbelzijdig door Olimex of Seeedstudio gemaakt wordt. Als ik hem zelf ets, dan doe ik dat enkelzijdig en moet ik vaak nog een paar aarddraden zelf leggen. (ik heb een hekel aan boren, werk dus SMD en ets dus aan de componentenzijde...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaand verhaal.
En inderdaad zijn er meteen al wat dingen te zien die handiger hadden gekund, maar dat neemt niet weg dat de print er voor het oog prima uit ziet.

If you want to succeed, double your failure rate.

Aangezien de print in een doorzichtige behuizing komt, en de CNC geshowd wordt tijdens mijn presentatie op school was het ook vooral de bedoeling dat het goed oogt, dan maar wat meer werk :)

Wat ik me nu af vraag:
Had Douwe ook zo veel comentaar gekregen als hij allemaal 0-ohm weerstanden had gebruikt?
Die vallen onder 'componenten' en dat mag natuurlijk wel...:+

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Ik heb zo'n vermoeden dat men die wel herkend zou hebben.. :P

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

even me etsbak showen, hij is nog niet af, maar ik kon niet wachten hem te proberen...

De glazenbak heb ik een keer gekocht bij zo xenos achtige winkel..(zo stinkwinkel)... kon je zand en schepen en kaars ofzo in zetten...

maar tis een mooie bak... maar 3,5 cm diep en van glas....

pompje had ik nog... eens ergens uitgesloopt... de thermostaat, is een ds1820. daaromheen zit 60cm krimpkous, (dubbel zodat beide uiteinde boven water blijven)

verwarmings element, een 200watt halogeen buisje... het is even testen hoelang dat goed blijft gaan verlopig werkt het prima...
minuut of 10 is de vloestof opgewarmt van 20 tot 45 graden...

ik heb een 200watt /220v halogeenbuisje genomen (zo eentje uit een bouwlamp)

de aan sluitingen een beetje geschuurd, en daar 2 lange draaden aangesoldeerd.... eerst ook een lang eind krimpkous erom heen, maar ondanks geheel onderwater zat, kreeg ik toch een grote rookbom, en verbrande de krimkous.... (eerst mooie witte bellen onderwater :-) )

dus dat ging niet werken.... toen heb ik heel veel warme lijm rond om de gesoldeerde draaden gedaan... en daar omheen een stuk krimpkous, cm of 5 over de draad, en 1 cm over de buis...(uiteinde word niet zo warm) en de lijn kwam bij beide kanten onder de krimpkous uit toen ik die liet krimpen... dus ik neem aan dat dat goed dicht is...

maar eerst zo geprobeerd, maar dan staart je je helemaal scheel tegen die lamp in .... heb er ook nog eens (met een beetje tussen ruimte) , zwart papier omheen gehad.... maar dat scheurde open en ging ook niet goed

nu heb ik van kunstofplaat een u-tje gemaakt, met een hoop gaatjes erin, welke over het buisje heen staat.... en dat gaat dus tot nu toe goed....

misschien straks als het etsmiddel meer en meer verzadigt is...?
heb er in iedergeval een zekering tussen zitten... ;-)

oke .. plaatjes

http://86.95.200.253/forums_pictures/etsbak1.jpg

http://86.95.200.253/forums_pictures/etsbak2.jpg

http://86.95.200.253/forums_pictures/etsbak3.jpg

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

ziet er netjes uit Arjan!

ik zie ook eem mooi display'tje liggen, iets wat overkill maar wel vet.

Wat je allemaal instellen?

Dat vind ik echt briljant, zo'n glazen bak. Ik ga binnenkort ook eens bij de marskramer langs of zo. :P

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

@ Arjan, heheee, een echte knutseltoer! Dat van die halogeenlamp had ik nog niet gezien, schitterend.
Maar wel even bijzeggen dat het er aan de aansluitingen van een halogeentje flink heet kan aan toegaan. Daarom worden de verbindingen in commerciële lampen altijd geklemd. Pas op met solderingen, die kunnen lossen onder de hitte en een vlamboog trekken. Anders krijg je misschien zo'n effecten: Op 1:15 het invoegen van elektrodes van een EAF electric arc furnace voor staalsmelting :p

Ik heb het opgelost met 2 verwarmingselementen uit een wasmachine (vind je ongetwijfeld in de afbraak), die kan je coaten met een enamellak, en de aansluitingen moet je natuurlijk wel afschermen tegen de vloeistof. 1900W. Lekker stoken. Maar ik vind verlichting onderin een etsbak wel iets magisch hebben, en je kan je etsproces beter volgen.

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op zondag 2 mei 2010 18:02:15 (11%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

zozo dat wordt een mooi dingetje Arjan! maar waarom zoon groot display?

En ik heb ook weer een projectje klaar.
Ik heb mijn belichtingsbak een kleurtje gegeven. en de laatste draden aan gesloten.

resultaat:

http://www.electronicavantinus.nl/images/stories/SNC00972.jpg

http://www.electronicavantinus.nl/images/stories/SNC00966.jpg

voor meer foto's en info zie hier :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
free_electron

Silicon Member

Op 2 mei 2010 11:47:04 schreef rew:
Ik geloof dat FE ooit zei dat ie dat altijd doet.

klopt. als je iets doet : doe het proper. tkost je ene paar uur meer maar het maakt het leven makkelijker achteraf.

ik heb me tot nu toe uit de discussie gehouden. de print op zijn eigen is niet slecht. tis gewoon gebrek aan ervaring denk ik.
ik zie ook vele draadbruggen die ene korte 'hop maken' dan weer stukej spoor en dan weer ene 'hop' . een lange draadbrug had volstaan.

maar de draadbruggen zijn het probleem niet, bij enkelzijdige printen ontkom je er niet aan ( in de industrie worden draadbrugen met pick en place gezet maar er wordt gelimiteerd op 1 of 2 standaar d afstanden ( meestal de klassieke weerstands pootafstand ). punt is wel dat door een aparte machiene gedaan wordt die daarin gespecialiseerd is. voor productielijnen ( autoradio , tv' etc ) is dat gewoon een apparaat meer.

enfin we dwalen af.

het punt is dat Ts ( Douwe W in dit geval) het schema letterlijk geimplemnteerd heeft. Het bord kon veeeel eenvoudiger zijn al er wat pin en gateswaps werden gedaan...
soms volstaat het de 2 ingangne van de poort om te draaien. soms pak je beter een poort uit een naburige chip.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 2 mei 2010 17:29:30 schreef VWG3JB:
ziet er netjes uit Arjan!

ik zie ook eem mooi display'tje liggen, iets wat overkill maar wel vet.

Wat je allemaal instellen?

tja misschien overkill, maar ik heb zoveel display leggen... overal waar ik ze goedkoop zie koop ik ze altijd... en ik doe er heel weinig mee... lol...

me vrouw zegt het ook vaak, wat moet je daar nu mee... je heb er nog heel veel leggen... dan zeg, ja maar ze waren lekker goedkoop.. :-)

maar ik kan de temperatuur instellen, en hij gaat eerst opwarmen, zonder lucht, dan gaat er een beep..., dan kan ik de print er in hangen, en dan start... en dan gaat de lucht aan...

dan zit er nog een tellertje in, die een peepje geef, als het er een bepaalde tijd in hangt, zodat ik het niet vergeten kan....

en hij teken een grafiek van de warmte.... en geeft de temperatuur numeriek weer....

Op 2 mei 2010 17:45:10 schreef big bang:
@ Arjan, heheee, een echte knutseltoer! Dat van die halogeenlamp had ik nog niet gezien, schitterend.
Maar wel even bijzeggen dat het er aan de aansluitingen van een halogeentje flink heet kan aan toegaan. Daarom worden de verbindingen in commerciële lampen altijd geklemd. quote]

maar het wordt aardig koel gehouden daar de etsvloeistof..? althans... ik dacht aan net zoiets als water koken in een papiere baktje...

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op zondag 2 mei 2010 21:31:27 (22%)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

het punt is dat Ts ( Douwe W in dit geval) het schema letterlijk geimplemnteerd heeft. Het bord kon veeeel eenvoudiger zijn al er wat pin en gateswaps werden gedaan...

Klopt, ja. Hierbij is ervaring de beste leermeester. Of moet ik stellen, dat "luiheid" de beste leermeester is? :-)

@tinus: mooi stukje huisvlijt! Wordt het niet tijd voor een "Show je mooiste MDF-brouwsel" of zo?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 mei 2010 17:01:32 schreef Arjan Swets: [....]even me etsbak showen, hij is nog niet af, maar ik kon niet wachten hem te proberen...
ik heb een 200watt /220v halogeenbuisje genomen (zo eentje uit een bouwlamp)[....]

Heb je wel eens gedacht aan een halogeenverwarmingslamp uit een gesloopte laserprinter?

Als je twee gaten tegenover elkaar boort in het glas (speciale glasboor) en die buis er in monteert met siliconenkit (kan 240°C hebben!), zit je gebeiteld.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Heb je wel eens gedacht aan een halogeenverwarmingslamp uit een gesloopte laserprinter?

Zit daar halogeen in? Je kan zo'n ding wel gebruiken als voorverwarming voor de luchttoevoer, natuurlijk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik zou een beetje voorzichtig zijn met het gebruik van siliconenkit in een etsbak. mijn etsbak, notabene ooit bij conrad vandaan als etsbak, is na een paar weken op de kitnaden opengebarsten...
nou was dat wel natriumpersulfaat, volgens mij heb jij ferrichloride.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Een probleem met etsbakken --in tegenstelling tot aquariums-- wordt gevormd door sterke temperatuurwisselingen. Het regelmatig opwarmen en terug afkoelen brengt wel wat stress teweeg bij de siliconen-verbindingen. Op dit punt is een glazen bak uit-één-stuk zoals die van Arjan duidelijk in het voordeel. Op voorwaarde dat het glas zelf stevig genoeg is...

Heb hier bij de plaatselijke Bl***er eens een nare ervaring gehad met een glazen bokaal. Die wou ik snel een wasbeurt geven, alvorens hem in gebruik te nemen. Toen het water rood kleurde, schrok ik wel even. Wat bleek? Eén van de zijwanden was flinterdun, en dan bedoel ik <1mm! Die had ik gewoon weggedrukt bij het schoonmaken, en daarbij een mooie snee in mijn hand opgelopen, zonder er iets van te voelen!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

voor ik die siliconen-geplakte bak kreeg heb ik ook wel eens naar zo'n uit-een-stuk bak gezocht, maar die dingen benne nog verrekte lastig te vinden...

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Wat Arjan vermoedelijk gebruikt is een 'accubak', althans een ding wat daar van weg heeft. In de sixties en seventies waren die dingen héél populair om er papyrusplanten in te zetten.
Ik heb zo'n ding ooit als filter voor een aquarium gebruikt prima spul.
Op het chemiepracticum gebruikten we trouwens van die glazen bouwstenen, waarvan een kap was afgezaagd voor chromotografie en elektroforese.
Ik zit er over te denken om van zo'n ding eens een etsbak te gaan maken. Dan zal ik ook daar zo'n laserprinter verwarmingslamplamp in werken.
Die dingen zitten in de fuserrol om die te verwarmen. Voor een etsbak hoef je hem natuurlijk niet op vol vermogen te laten branden. Dan zit je ook niet met dat felle licht.
het voordeel van een accubak of die glasbouwsteen is dat er geen gelijkmde naden in zitten dus geen probleemen dus met de naden, Pros en DB.
Enige nadeel (als al dat een nadeel is) is, is dat ze maar 20 cm breed en hoog zijn. Accubakken kunnen groter zijn, maar hebben ook een grotere voor-achter afmeting, zodat je meer etsvloeistof nodig hebt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sine

Moderator

Tipje voor arjan ( en alle anderen die het kunnen gebruiken )

Stop je halogeentje in een met zand gevulde reageerbuis, boven kant dicht kitten en bij voorkeur boven je vloeistof laten uitkomen.

Nog beter is een 150W 24V projector halogeen in zo'n opstelling, dan zit je niet met 220 in je bak.

[color=darkgrey]chips eric, nog vergeten in mijn mailbak te turen... morgen meer.[/]

Dit topic is gesloten