Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

pffff, en ik ben al blij als ik dit dingetje aan de praat krijg...

Mooi spul allemaal, sjansaar.

Vandaag binnen: Owon PDS6062T

Just find out what you like and let it kill you
free_electron

Silicon Member

vandaag nog een stapeltje binnen ...

http://siliconvalleygarage.com/circuitsonline/5334b.jpg

Een hp5334b met de duurste oven optie ingebakken. Ik heb hem op't werk vandaag geijkt tegen onze rubidium standaard (ja hij stond er ietsie naast. Een paar millihertz op 10MHz ) Vanaf nu weet ik of het 9.999,999,9 MHz is of 10,000,000,0 MHz.

Mijn andere twee E3610 zijn er ook. en ze zijn in proima staat. geen stofje te bespeuren binnenin.

http://siliconvalleygarage.com/circuitsonline/3610binnen.jpg

recht voor zen raap voedingkje. een 7805 voor de metertjes, een 337 die ene hulpspanningkje maakt een paar LF422 opampies, een LM393 voro current limit en twee 2N6055 powertorren. een TL431 maakt de referentie.
De metertjes zelfs zijn gemaakt met ICL7107's. (led uitvoering van de bekende 7106 ) Die transof ziet er raar uit maar dat is normaal voor deze beestjes. tis ene soort hars-smurrie

en een fully loaded HP8116 (option 01 : sweep / burst en nog ene paar andere capriolen.

http://siliconvalleygarage.com/circuitsonline/8116.jpg
Tis er een van de laatste generatie (langere kast met ingebakken ventilo inplaats van de klassieke er achterop gevezen geval)
Dus die heb ik moeten schoonmaken. Die nieuwere toestellen hebben binnein een 4 tal rubber voetjez zittne om de printplaten te 'ondersteunen. probleme is dat het klote dingen zijn van 3m die na een paar jaar week worden en leeterlijk wegsmelten. ze druipen hun blubber overal op. Kast open , borden eruit en effe onderdompelen in ene bad met alcohol om de smurrie op te lossen. daarnaa de haardroger erop , meteen de herlaadbare cel vervangen en het beest is tiptop in orde.

Der is nog wat spul onderweg maar dat post ik als het toekomt :p kwestie van de spanning erin te houden.

een sfeerbeeldje van deze avond...
http://siliconvalleygarage.com/circuitsonline/toren.jpg

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

:o, meer heb ik er niet op te zeggen

Jij kan dat spul nooit allemaal in je eentje nodig hebben.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik denk dat free net als fred(101) een soort verzameldrang heeft, zolang je de plaats hebt kan ik dit wel begrijpen.

Ik heb plaats, maar op de een of andere manier zouden ze bij mij op het werk zelfs al een moord doen voor deze apparatuur... laat staan weggeven aan mij...

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Free, die hp5334b zou ik wegdoen, daar heb je niks aan als hij er een paar mHz naast staat. Ik weet wel een adres waar je hem gratis kan storten >:-)

Mooi spul hoor.

Ik verzameldrang, hoe kom je daar nu bij ? Er is hier al zeker twee weken niets bij gekomen. ;-) Er is wel een verschil. Mijn spul dateert gemiddeld uit de jaren 60-80 en is hier op wat uitzonderingen na defect binnen gekomen. Ik vind repareren namelijk nog al leuk. Dat is een mooie reden om met meetapparatuur te spelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@free,

Heeft dat apparaat dat links op de stapel boven de counter geen kapot display? Ziet er "uitgelopen" uit.

Robin F.

Golden Member

Volgens mij is dat gewoon een reflectie....

Maar zie ik daar onderop een HP54512? Dat is ook wel een hele mooie scoop :-D Was dat niet de eerste digitale van HP?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 mei 2010 09:06:41 schreef fred101: Mijn spul dateert gemiddeld uit de jaren 60-80 en is hier op wat uitzonderingen na defect binnen gekomen. Ik vind repareren namelijk nog al leuk. Dat is een mooie reden om met meetapparatuur te spelen.

....en dat kan je met dat nieuwe spul niet (zo gemakklijk) doen :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb ik ook fred , veel dingen worden erg weinig gebruikt na reparatie en andere had ik al 10 jaar moeten hebben , zoals mijn wsd80 die zelfs gereedschap sintercellen op 375 o° nog stookt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

verzameldrang? ikke ?!? waar haal je dat :p

nee. tis kwestie van de stapel te 'refreshen'.
Ik heb een stapel dingetjes staan die ik nooit gebruik. die gaan dus allemaal de deur uit. dat geld wordt gebruikt om hier een daar iets te updaten.

een voorbeeld.

ik had een TDS220 staan. ik gebruik dat van me leven nooit. (ik heb een 54645D en een 54602A, dat zijn mijn hoofdscoops).

Ik wou een tweede functiegenerator. ( ene die burstmode kan en die kan sweepen. ( dus de TDS220 geruild tegen de fully loaded 8116. )

Die sweepfunctie is het hofddoel. Je geeft start ne stop frequentie en sweeptime in. er is een marker functie aanwezig ( extra bnc plug achteraan.. Generator naar ene filter. uitgang filter naar een diode detector, en naar scope kanaal 1. de marker uitgang knoop je aan kanaal 2 vast. en je geruikt de trigger output van de 8116 om de scope te triggeren. huppekee : spectrum analyser met tracking generator en marker. Als ik mijn digitale scoops gebruik ; ik sweep eerst effe zonder het te testen object ( generator aan diodedetector ) en sla die trace op in geheugen.
daarnaa te meten object erin , we doen live / memory en de boel is geijkt. de marker uitgang geeft ene hele korte puls van 5 volt je zet de twee traces boven elkaar en zo krijg je ene 'cursor' op het display van de 8116 kan je de frequentie aflezen van de marker.

voila. een eenvoudige network analyser ( ik benb alleen geinteresseerd in de band van dc tot botweg 20MHz. en echte analysers die in die band draaien zijn veeeel te duur. )

ander voorbeeld : die scoop op de grote foto is een 54503A. dat is een 5 kanaal 500MHz DIGITIZING scope. daar kan je alleen repetitive signalen mee bekijken maar wel heel precies. De analoge bandbreedte is 500MHz. maar het samplet in het picoseconden bereik. het heeft wel 4 a 5 seconden nodig om ene beeld te vormen. je ziet dat pixel per pixel opbouwen. ideaal om eye diagrams te maken en om edges te bestuderen. Maar als gewone scoop ben je er haast niks mee. ( het sampelt op 10MHz realtime.. Nu is er iemand die toevallig exact dit ding zoekt (een fysicus, hij heeft er 1 maar wil een tweede) dus ik verpats die. met dat geld heb ik de storage / measurement / communication kodule gekocht voor mijn 54645D. die module heeft me meer waveform memory , FFT mogelijkheid en een aantal extra meetdingen ( Risetime , etc ) en er zit een rs232 poort op. De module is nieuw en komt met de benchlnk software van HP. zo kan ik de paatjes uit de scoop halen en opslaan op de computer.

Die voedingen zijn ook zoiets. ik sta met 3 heeel mooi lambda voedingen. die hebben een mooi digitaal klavier. maar das lastig om effe een fine te tunen.. en het zijn switchers intern , dus ze zijn noisy. die gaan dus de deur uit en zijn vervangen door de e3610's.

Een counter had ik nog niet, en nu kan ik accurater mijn generator aflzezen.

enzovoort.

tis gewoon een refresh van het machiene park , en het overtollige gaat dedeur uit.

er blijven 3 scoops over, 2 generatoren , 2 counters , 2 bench multimeters ( ik zoek nog ene 3e) en 3 voedingen. that's it.

en er komt nog een hele mooie scope bij straks :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Free, Je bedoeld een heel eenvoudige wobbelaar ipv een heel eenvoudige networkanalyser. Een SA met TG is in ieder geval nog logarithmisch ipv lineair en je hebt een getunde ontvanger. Met gewoon wobbelen en een diode detector heb je een beperkt dynamisch bereik en je detector reageert ook op mix signalen en harmonische. Voordeel is wel dat je het DUT met zijn eigen impedantie kunt afsluiten en dan hoogohmig meten.

Networkanalysers voor jou doel zijn niet duur meer. De miniVNA, de VWNA, en anders geoptimaliseerde wobbelaars: de Funkamateur wobbelaar, de Elector wobbelaar en anders koop je voor weinig een oudere semi-SNA (dus met diodedetector ipv meelopende ontvanger zoals een SA met TG. want die detector dingen wil toch niemand meer. Ik heb zo nog twee van die wobbulators en die zijn in ieder geval nog logarithmisch. De ene was 80 euro en de ander 40. Ik heb het in het begin ook met scoop en sweeper gedaan zoals jij nu wil maar dat werkte voor geen meter. Maar voor jou is een logdetector bouwen natuurlijk een koud kunstje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Free, die HP8116, hoe goed zijn die dingen eigenlijk? Ze lijken me interessant maar heb er nog niet mee gewerkt.
Naar het schijnt wel stabiel en ook een (voor functie/puls generator) grote uitgangsspanningszwaai mogelijk.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Allemaal mooie spullen.
Vraag me wel af waarvoor een scope gebruikt word.

Maar ik denk dat ik binnekort een multimeter ga kopen.
Waar moet ik op letten? Zijn die van de bouwmarkt goed genoeg?
Zou er graag voltage/ampère mee meten Ohm zou ook handig zijn.
Weet iemand waar je er goedkoop kunt kopen?

p.s. ik hoop dat ik niet of toppic ga!

Sine

Moderator

Hmm, van die E3610's moet ik de manual eens opsnorren, dat lijkt een erg reproduceerbaar iets :)

free_electron

Silicon Member

de schemas van de 3610 zjn publiek. ( alleen het metertjes gedeelte ontbreekt maar dat is stomweg de klassieke implementatie. niks speciaal aan.

let wel : die transfor van HP heeft 2 aparte windingen voor hulpspanningen. dus geen geklooi met diode verdubbelaars / inverters in die dingen.

maar ze zijn perfect nabouwbaar.

@fred : inderdaad. je kan dat ene wobbelaar noemen. ik gebruik een actieve differentiele probe als meetkop en daarna zet ik een zelfgebreide diode detector met een breedband opamp en een paar snelle diodes.

het is mij puur om het doorfluiten van filters te doen. de rest interesseert mij niet. ( toch niet voor thuisgebruik. psrr en cmrr gaan meten... das goed als je chips ontwerpt en karakteriseert )
de 8116 kan wel logaritmisch sweepen ! ( maar doe maar linair hoor. ik zet wel een paar vensters op de band. al die toestellen hebben gpib. dus een progje op de pc maken die de boel afstapt en dan de plaatsjes aan elkaar plakt.

ik kon een DSA ( dynamic signal analyser ) krijgen van HP. dat ding begint in de millihertz band. maar het stopt op 150KHz... en das te weinig.

een 8116 is een tank van een apparaat. Zorg wel dat je een jongere te pakken hebt (langere kast met ventilator die in de kast zit. de oudere hebben de ventialtor op de kast ( steekt uit achteraan ) ).

De oudere hebben een paar lastige problemen. er zitten 3 hybride modules in die toestellen. in de oude generatie gaan die soms defect. de nieuwe versie heeft een andere constructie voor die hybrides en er zitten koelribben op hun rug.

als die modules overlijden is het gedaan met de 8116. die dingen zijn custom gemaakt door HP zelf en uit productie.
voor je koopt :altijd kijken of hij bij powerup geen E35 geeft op het display. dat is game over. E21 , 22 zijn te repareren. (E21 is zenerdiode , E22 is eindtransistor )
de andere errors ken ik niet. E35 is U201 , de waveshaper die snot is en dat is een van die hybrids. )

het enige waar je een 8116 mee kapot krijgt is door 20 volt of meer in zijn uitgang te jassen. dan sneuvelt er een klein zenerdiodeke (18 volt zenertje). vervang het zenertje en vort met de geit.

een 8116 haalt 30 a 40 MHZ 'clean' op blokgolf en gaat door tot 50MHz maar dan heb je wat vervorming op je blok.
Voor zaagtand en sinus loopt hij vrolijk tot 50MHz.
allerhande modulatie, trigger output , trigger input , single shot , sweeps, bursts met puls pauze verhouding ( ik wil 5 periodes sinus met die frequentie, dan zoveel millie, microo, nanoseconde delay en dan repeat.

het toestel heeft allerhande extra in en uitgangen waarmee je heel leuke dingen kan doen.

Als je op ebay een 8116 tegenkomt dan staan ze er meestal niet lang , en ze gaan heel duur. Ondanks het al 8 jaar uit productie is ( 2002 geloof ik) zijn ze nog steeds heel gegeerd.

het enige alternatief is een AWG ( alle nieuwe toestellen zijn AWG's ) maar die halen die frequentie en mogelijkheden niet. ( sweeps, burst ) of je moet de waveform aanmaken maar dan ben je weer gelimiteerd door memory diepte. en AWGs zijn rete-duur.

er is ook een puls variant van : de 8112. die doet allen blokgolven , maar heeft PWM , sweeping , amplitude en frequentie modulatie , maar ook programmeerbare stijg en daaltijd.

een 8112 wil ik ook nog ergens op de kop kunnen tikken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

de 8116 kan wel logaritmisch sweepen ! ( maar doe maar linair hoor.

Logarithmische de amplitude weergeven ipv lineair bedoel ik ... In dB dus.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 6 mei 2010 21:36:01 schreef fred101:
[...]

Logarithmische de amplitude weergeven ipv lineair bedoel ik ... In dB dus.

ah. log amp maken he. national semiconductor heeft mooie. signaal door d elog amp en dan door detector

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Yep, u gaat door voor de sap centrifuge. Met een mooie logdetector is het een aardig bruikbaar systeem. De harmonische vervorming van die HP zal wel laag zijn en als je voornamelijk linieare metingen doet (dus een DUT die lineair gedrag vertoont) dan is het ontbreken van een getunde ontvanger geen probleem.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=95&t=1267 voor meer uitleg over Network analyse

Fred, onbezoldigd VNA temmer ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 6 mei 2010 22:26:40 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 mei 2010 21:29:17 schreef free_electron:
een 8116 haalt 30 a 40 MHZ 'clean' op blokgolf en gaat door tot 50MHz maar dan heb je wat vervorming op je blok.

Ja Free, het is een fijn bakkie om mee te werken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6089.jpg

Ik neem 30-40 Mhz 'clean' op blok maar met een korrel zand. Bij 10 Mhz blok komt er bij mij al redelijk wat vervorming in beeld.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6108.jpg
I know, 10 Mhz blok is op het randje van de scoop. Tis alleen die straaljager fan.

fred101

Golden Member

Doe eens een 25MHz. Dan ben ik benieuwd. Ik heb hier wat foto's van 100 en 150MHz scopen met een 25MHz blok. Leuk om dat eens met een 200MHzx scoop te vergelijken. Dan maak ik na de vakantie nog een foto van een 10MHz mbv de R&S AFGU als vergelijk.

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1183

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ben ik benieuwd hoe dat er op mijn HP8405a uitziet (+/-1GHz bandbreedte voor repeterende signalen). Ik kan dat eigenlijk nooit goed testen omdat ik geen referentie heb...
Ik kan nu in ieder geval prima zien dat een sinus afgeplat wordt aan de bovenkant waneer je er bijv. een diode mee aanstuurt (op 150MHz). Maar ik vraag me af in hoeverre de verhoudingen goed kloppen. Als ik bijvoorbeeld twee 1n4148 antiparallel zet met wat stroom erover, dan lijkt het in de verste verte niet op een blokgolf. Maar dat is ook allemaal niet zo vreemd, gezien die diodes dan waarschijnlijk al te traag zijn.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
free_electron

Silicon Member

dat is dus nog steeds ene propere clock.
met vuile clock bedoel ik overshoot en ringing.

staat je scope wel op 50 ohm terminatie ? dat is nodig bij dit soort generatoren.

das er trouwnes ene met optie 001 die je daar hebt staan.
en inderdaad het ding heeft ene straaljager fan. maar daar valt ene mouw aan t epassen. gewoon een nieuwe erin frutten en klaar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten