Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ik heb ook een aantal straaljagers. OA op die HP VNA's die dingen starten nog echt op ook. Die hoor je langzaam op toeren komen tot ze staan te loeien. Maar die R&S met zijn twee fans is recordhouder. Als die aanstaat hoor ik zelfs de rest niet meer. Zolang ik tenminste de TEK535A niet aanzet. Dat ding is maar om een reden zo groot en zwaar (OK 80 buizen produceren ook wel wat warmte en nemen ruimte in). Anders zou de ventilator hem de shack uitvoeren als ie op zo'n trolly staat :-) Handig in een lab, heeft je collega hem nodig, even een duwtje en de rest gaat op eigen kracht.

Maar jij zegt, een andere er in zetten. Als ze stiller zijn hebben ze dan nog genoeg luchtverplaatsing. Hoe weet je welke ventilator een zelfde debiet heeft als de originele en hoe weet je voor je ze koopt of ze stiller zijn ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bij de meeste computer winkels staat er altijd de db en debied bij.
Even kijken naar het juiste formaat en je hebt er voor 10 euro.
In de meeste pc voedingen zitten er ook nog.

Sine

Moderator

Die komen helaas niet in de buurt van de originele fans, de meesten hebben flink meer doorvoer.

Ik zeg lekker zitten laten.

Tidak Ada

Golden Member

Wel eens een HP 140A gehoord? Lijkt alsof er een hovercraft vertrekt!
Echte fans komen van Rotron, Torin of Pabst. Dat Chinese plastic spul wat in computers zit is niks.

OT
Sine, ga jij zondag nog naat Eksel? Moet ik dan dat KSB'tje meenemen?
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 mei 2010 09:05:03 schreef fred101:
Maar jij zegt, een andere er in zetten. Als ze stiller zijn hebben ze dan nog genoeg luchtverplaatsing. Hoe weet je welke ventilator een zelfde debiet heeft als de originele en hoe weet je voor je ze koopt of ze stiller zijn ?

Fred, kijk eens op http://www.ikbenstil.nl/Fans/Papst/Papst-Fans-120mm:::27_55_91.html, dan gaat er een wereld voor je open.
Heb de fan in mijn Tek TAS485 ook vervangen voor een Papst en ik hoor hem niet meer, koeling genoeg.
Er is wel het een en ander veranderd qua geluid van een fan met de zelfde luchtverplaatsing in de laatste 20 jaar.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Turbokeu

Golden Member

Op 7 mei 2010 09:58:52 schreef VanDee:
[...]
Er is wel het een en ander veranderd qua geluid van een fan met de zelfde luchtverplaatsing in de laatste 20 jaar.

Dat klopt.
Reeds rond 2000-2001 had ik complete Excelbestanden gemaakt met de karakteristieken van verschillende merken fans (diameter, debiet, geluid, druk) om te kunnen vergelijken en de stilste/performantste fan eruit te halen.
Bij gelijk debiet zijn grotere fans altijd stiller (mijn voorkeur gaat nog steeds naar de Panaflo 12cm fans).

De ideale computerfan blijft nog steeds deze (foto ooit van het internet geplukt): ;)

http://www.turbokeu.com/temp/openedup2.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Vandaag even bij de kringloop geweest en een Philips GM6012 gekocht voor een tientje niet zo gek dacht ik Foto
zit helaas wel een kras op de voorkant. Nu nog zien of hij nog goed werkt

Shiptronic

Overleden

Op 6 mei 2010 05:58:21 schreef free_electron:
vandaag nog een stapeltje binnen ...

Der is nog wat spul onderweg maar dat post ik als het toekomt :p kwestie van de spanning erin te houden.

Zoiets : http://www.elektor.nl/nieuws/lecroy-kondigt-45-ghz-4-kanaals-oscillosc… ? >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Ben bang dat dat het verkeerde merk is ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

DRAT ! en we hebben net een SDA725zi-L binnen gekregen.
ah well. Ik mag het afdankertje mee naar huis nemen... :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Me eerste oscilloscoop. :)

http://i39.tinypic.com/24pdrgn.jpg

(hij doet het wel hoor, maar door de flits en korte sluitertijd zie je de lijnen niet)

To the data sheets!

Mooi ding, zeker voor een eerste scoopje!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 mei 2010 00:13:21 schreef fred101:
Doe eens een 25MHz. Dan ben ik benieuwd.

Op verzoek, 25Mhz blok
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6350.jpg

Met 50Mhz is er van een blok weinig meer te zien.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6352.jpg

Op 7 mei 2010 04:04:01 schreef free_electron:
staat je scope wel op 50 ohm terminatie ? dat is nodig bij dit soort generatoren.

Jawel, zonder terminatie is het "ter leering ende vermaeck"
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6110.jpg

Shiptronic

Overleden

waarom foto's, komen er geen digitale plaatjes uit ? of loggen op een PC ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De PM3092 is alleen analoog. De PM3392 is een combi, dus digitaal en analoog. Daar kun je de trace opslaan.

42
Schimanski

Golden Member

Op 7 mei 2010 23:14:47 schreef Parus:
[...]
Met 50Mhz is er van een blok weinig meer te zien.

Dat is de beperking in de bandbreedte van de scoop. Een blok is volgens fourier te ontleden in sinussen. Om een blok goed weer te geven moet de bandbreedte van de scoop een stuk hoger zijn (10 x) dan de freq. van de blokgolf.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
free_electron

Silicon Member

Eerst een waarschuwing alvorens je verder leest: zorg dat je op een stoel zit, anders gaan er ongelukken gebeuren, en ik ben niet aansprakelijk. Goed , met dien verstande mag je verder lezen.

eerst een sfeerbeeldje.

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/shack.jpg

de toren scoops links verdwijnt binnekort.( Op de philips na. dat was mijn eerste echte scoop ( ik had eerst een hameg 603. daarnaa de philips gekocht met spaarcnetjes (analoog/digitaal combiscope) )

Boven een 54602a , mijn 5334B counter reonder. de drie lambd voedingen gaan ook weg alsook de MDA op de bovenste plank ( als ik een koper vind tenminste )

en dan komen we nu bij de hoofdplank. Mijn e3610 voedingkies , een 54645D scoop (2 analoog / 16 digitaal en 4 megasample memory ) met erbovenop de PM6666 counter. de toren rechts heeft twee 8116's ( ene met optie 001 en ene zonder , en een 34401 multimeter. daarnaas tstaand e twee WCP80 stations.
dat 'blauw' gat int midden mag je nog effe naar staren :p

Mijn russische stereo microscoop is onderaan te zien.

En dan nu het blauwe gat ...

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/plaatje.png

Nu zijn er vast al die gaan zeggen . 'jamaar ik dacht dat je dat merk haatte' en dat klopt . ik vind de userinterface en het feit dat dingen constant staan te 'calibreren' rot vervelend. Maar je kan zo een ding toch niet in de vuilbak laten gaan... dat is pas echt zonde. Dus ik heb van mijn hart een steen gemaakt en mij opgeofferd om het een laatste rustplaats te geven in mijn garage >:)

We hebben het over dit ding :

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/wavesurfer.jpg

Een 4 kanaal 500MHz 4Gs/s Lecroy Wavesurfer 454 met de Long memory optie.
als je goed kijkt zie je dat er 3 draaiknopjes ontbreken. dat komt in orde. ik heb die aangekocht bij lecroy ondertussne. voor 25$ heb ik de ganse set.

Wat is er gebeurd. Deze scoop heeft een 'accident' gehad. Een of ander lompe boer ( nee niet ikke. we weten niet wie) heeft er iets laten op vallen en het scherm was gebarsten. De scoop startte ook niet meer op, en er waren 3 draaiknoppen afgebroken. Aangezien het ding toch 'underpowered' is voor wat wij nu doen werdt beslist om hem niet te repareren. Ik heb dan maar stilletjes het ding uit elkaar gehaald. De harde schijf was overleden. Een 80 Gbyte IDE laptop schijf erin en windows XP embedded terug geladen. De scoop firmware kan je gratis bij lecroy downloadedn dus dat was vrij snel gepiept. Het scherm was ene ander paar mouwen. Na het voorzichtig uit de kast gepeutert te hebben bleek dat het touschscreen compleet gekraakt was. met een stanleymes heb ik dan de siliconekit losgesneden, en het touchscreen verwijderd.
De draaiknoppen zijn gewone rotary encoders van ALPS. effe 5 stuks in 'sample' aangevraagd en ook dat is verholpen.

De scoop boot correct op en passeert al zijn zelftesten. hij heeft ene tijdje als 'reserve' gediend maar niemand wil er echt mee werken omdat voor ons werk het ding te traag is en te weinig memory heeft.
Nu zijn vorige week de SDA7Zi's binnengekomen en de oudere toestellen die we hadden zijn nu 'backup'.
Omdat dit ding eigenlijk officieel al 'scrap' was heeft de baas heeft een mooi papiertje ondertekend waarbij hij nu officieel mag in mijn garage rusten.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

pfwaaaahahaha free heeft een LeCrap!

* Jochem kruipt stilletjes jaloers in een hoekje

If you want to succeed, double your failure rate.

wat een spul zeg , incl een amerikaanse auto . ik dacht dat je alleen goed spul wou :( maar de lecroy heeft dus geen werkend touchscreen ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

dat zal dan een kwestie zijn van , of nog niet, of FE haat touchscreen en komt deze er oook niet meer in, als het apparaat maar doet wat je er mee wil ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Mijn nieuwste aanwinst is een programmable power supply, de Philips PM2811:
http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/img_0350.jpg

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
pa3gws

Golden Member

Kom op jongens kap er nou is mee anderen de ogen uit te steken.:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
free_electron

Silicon Member

Op 9 mei 2010 10:14:52 schreef Jochem:
pfwaaaahahaha free heeft een LeCrap!

* free_electron grabbelt zijn teddybeer en kruipt beschaamd onder tafel en besluit om er niet meer vanonder te komen voor vandaag.

ik ben eigenlijk rotbeschaamd om een LeCrap in huis te hebben. :p

@testman. ela ela. mijn 'voituur' niet belachelijk maken he ! Dat beest is tiptop in orde. ik ben daar heel tevreden over. Tis stil , rijdt goed , verbruikt niet te heel veel , veel plaats , grote kofferbak. Der is niks zaliger dan smorgens om 7u30 de garage uit te rijden , de toets in te drukken om het dak te laten zakken , de zonnebril op te zetten en te genieten van het zonnetje terwijl ik , onder een vrolijk muziekje , naar het werk rijdt waar ik een spannende dag tegemoet ga vol interessante problemen, wetende dat ik s'avonds terug in dat zonnetje kan rijden, het barbequetje tegemoet.

@technojunk : Growl. die heeft verdikke het model met de klemmen onderaan. De mijne heeft ze alleen achteraan. kzal er zelf zo een iets moeten onder breien. ( maar eerst repareren. ze is defect. Komt volgende week binnen. ) Heb je ze al eens open gevezen ? (da's het eerste wat ik doe als er een nieuw instrument binnekomt : kap eraf en vlug kijken welke chippies er in zitten. je leert altijd iets bij.

die cuonter van mij zit vol i2c chipjes (8574's, 8591 een 8582 een paar dingen van analog devices met i2c . de processor is een mab84 reeks (8048 core) en display is ook een pfc2111 en nog een andere.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 9 mei 2010 19:45:34 (13%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@Free: ge moest rotbeschaamd zijn! Zoveel apparatuur! :-)
WTF man, mijne stoel is kloddernat van de kwijl. Een lelijke kraai van 500, slik. Twee 8116, slik. Gewoon zoveel apparatuur dat zijn WCP80's er aan de rechterkant gaan afvallen, als ik het goed kan zien op de foto.
Free: gecelifiteerd he man!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dit topic is gesloten