Show your projects! Part 18

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 11 mei 2010 10:48:10 schreef Tidak Ada:
RG178 is teflon kabel. Er is overigens een iets dikkere polyetheen(?) soort (3,2 Ø?), die een stuk goedkoper is, maar snel smelt bij het solderen.
Alle kabel heeft een impedantie van 50Ω.
Als je 75Ω wilt hebben kom je rond 4 mm uit.

RG174. Werkt lekker weg.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Op 10 mei 2010 21:36:46 schreef tinus016:
Ok, Nu even heel iets anders. Wat ik hier niet veel voor bij zie komen.
Waar de jongeren generatie maar niets van weten wil en het als oud vuil behandelt.
Terwijl er de meeste schoonheid uit valt te halen. Ik zelf val ook onder deze groep maar zo als bij alles,
uitzonderingen daar gelaten. En mijn oude had het begeven.
Dus samen met de buurman die audiofreak is. <niet slecht bedoelt!! een nieuwe gemaakt.

Nou wat is het, een PLATEN speler!! :)

Proficiat, erg mooi gemaakt!
Wat voor snaar heb je gebruikt? zo te zien geen rubber.

free_electron

Silicon Member

Op 10 mei 2010 21:36:46 schreef tinus016:
Nou wat is het, een PLATEN speler!! :)

Fotokes,

dat is niet gezond hoor. Krassen in je SACD's trekken met een naald.
wanneer maak je ene houten blu-ray speler ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@ Thevel, Nu gebruik ik een katoenen draad. eerst vis snoer maar dat slipte toch te veel.
@ Free, klik :D (project in wording, gewoon om te proberen) (Klik hier voor meer info :) )

Ps deze staat tevens op mijn oude Platenspeler (direct drive maar die was aan gruzelementen)

En wederom weer bedankt voor de positieve reacties!

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op dinsdag 11 mei 2010 21:41:40 (15%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Sine

Moderator

Een projectje wat alweer een tijdje ( lees : een paar jaar ) op de plank ligt.
Een vliegtuig instrument wat volgens het opschrift een "digital indicator unit" moet zijn. Ik weet niet wat het precies is maar ik vermoed iets in de richting van een ILS.
Origineel had ik gedacht er een stapeltje Cmos logica en wat analoge zut voor de paneelmeters in te gooien, maar aangezien ik een wat met uC's aan het stunten ben leek het me een leuk project om daarmee uit te voeren . So I did ...

Wat doet het? Nou ... Dit

De linker meter doet secondes, iedere dikke lijn is een seconde, de rechter meter doet minuten.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/klokken/Indicator/IMG_0008-2.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/projects/klokken/Indicator/IMG_0017.JPG

En aangezien ik ook met "echte" printen aan het hobbyen ben heb ik ook maar eens een poging gedaan om daar iets half redelijks van te maken :
http://www.gigawatts.nl/co/projects/klokken/Indicator/IMG_0008.JPG

En uiteraard de verplichte onderkant :
http://www.gigawatts.nl/co/projects/klokken/Indicator/IMG_0010.JPG

Het leuke aan dit ding zijn uiteraard de displays, het zijn projectie displays die met een lampje per symbool een karakter via een lenzenstel op een glasplaatje projecteren.
Verbazend overigens dat ze hier nog gebruikt worden, dit ding is uit aanvang 70, en LED displays bestonden toen al eventjes.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/klokken/Indicator/IMG_0014.JPG

Het frontplaatje bestaat uit drie lagen kunststof, een dunne witte laag gesandwiched tussen een dikke doorzichtige en een dunne grijze laag. De text is uitgefreesd tot in de witte laag, en de meters worden verlicht door een hoekje geslepen aan de doorzichtige laag.
het grijze ding in het midden is het lampje wat het geheel verlicht.

Al met al weer een leerzaam hobby projectje, waarbij ik kif nog moet bedanken voor zijn geduld bij het overbrengen van bascom skills.
Niet altijd geholpen door het niet of vluchtig lezen van the "fine" ( 900 pagina's tellende ) manual.

wow, dat is echt heel gaaf. Ik vind vooral dat de meters zo soepel heen en weer gaan. Ook de minuten aflezing lijkt me niet zo simpel als hij er uit ziet. Waar haal je btw je kloksignaal vandaan? 50Hz lichtnet, dcf77 of een rtc?

Overlaatst van die projectie displays op hackaday gezien, ik wou er onmiddellijk een paar hebben. Zeer mooi projectje.

Tidak Ada

Golden Member

Leuk Sine!
Hoe laat je die meters bewegen? Een zaagtand, gesynchroniseerd op het kloksignaal of met een echte staircase?
Ik denk dat het ding uit een heli komt. 'Heading' is in feite de vliegrichting. Ik denk dat de andere meter de verticale richting aan heeft gegeven.
Weer zo'n gave display met lampjes!
In vliegtuigen worden nog steeds incandescent displays gebruikt, m.n. Numitrons. Die zijn met direct zonlicht beter af te lezen dan LED's.
Waar heb je dat ding vandaan? In Eksel ghadden ze een 'gyrohorizon' liggen voor maar € 35,- Ik heb er nog even aan gedacht, want ik heb nog een 12VDC naar 3×115V/400Hz omvormer liggen. Helaas zit er een rood label aan en zal hij dus wel defect zijn. Dan is het zonder schema en andere doc. toch wel heel erg moeilijk om daar iets van te maken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 13 mei 2010 00:33:57 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Wat een schattig klokje!
En met een dergelijk display kan je iets doen dat met LED of LCD amper mogelijk is: cijfers een mooie vorm geven.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Sine, hoe bekom je de juiste spanning voor de wijzerposities? De rechter lijkt continu in te zakken.

True story bro!
Anoniem

Op 11 mei 2010 21:06:21 schreef tinus016:

@ Free, klik :D (project in wording, gewoon om te proberen) (Klik hier voor meer info :) )

Ps deze staat tevens op mijn oude Platenspeler (direct drive maar die was aan gruzelementen)

En wederom weer bedankt voor de positieve reacties!

Is dat de "OSCAR" uit elektuur?

Zie net dat het hem niet is.
Hoe ga je de drive aansturen?

Sine

Moderator

Ah, het technische verhaaltje ben ik vergeten ja.

De 100uA meters staan in rust in het midden en ze hangen via twee weerstanden aan de voedings rails, en de andere kant aan een PWM pin van de AVR die 1024 stappen pwm doet.

De minuut meter is een counter die gewoon continu van 0 naar 1024 telt en iedere seconde gesynchroniseerd wordt met een veelvoud van de werkelijke secondes. ( 60 * 17 = 1020 )
De seconden meter is een counter die continu tot 1024 telt en weer terug, en ook daarvan wordt iedere seconde de positie gesynchroniseerd.
De truuk daarbij is de counters al aardig gelijk te laten lopen met de werkelijke tijd, anders krijg je een schokkende meter. En inderdaad het resultaat is een PWM driehoek en een PWM zaagtand. Het vloeiend weergeven wordt nog wat vergemakkelijkt door de traagheid van de meters en een 0,47u C-tje over de meters heen.

code:

          +5
      o----o--------------------------o-----------
           |                          |
           |                          |
           |                          |
          .-.     .47u          .---------------.
          | |      ||          |               |
      47k | |   .--||---.      |      uC       |
          '-'   |  ||   |      |               |
           |    |       |      |               |
           |    |  .-.  |      |               |
           o----o-( A )-o------| PWM pin       |
           |       '-'         |               |
           |      100uA        |               |
          .-.                  |               |
      47k | |                  |               |
          | |                  |               |
          '-'                  '---------------'
           |                           |
           |                           |
     o-----o---------------------------o------------.
        GND

[/]

Met 50% pwm staat de meter in rust, dit zelfde kun je uiteraard ook toepassen bij een gewone meter, dan hoef je maar een enkele weerstand te gebruiken.

De klok komt van een DS32kHz die een RTC in de AVR clocked, de AVR zelf tikt op zijn interne 8MHz rc oscillator.

De AVR is een atmega8, misschien wat overkill, maar dan kan ik wel nog wat rekenkracht over voor extra geintjes als overvloeiende cijfers.

De sturing voor de gloeilampjes zijn twee 16 bit schuifregisters ( twee 4094's achter elkaar per kant ) gebufferd door vier ULN2803's.
De gloeilampjes zijn 6V 120mA en dat geheel wordt gevoed door een regelbare switcher ( een LM2575 ) en met de potmeter op het front is de helderheid in te stellen, de logica heeft een eigen voedinkje in de vorm van een 78l05

ehh ... dat is het wel zo'n beetje denk ik :)

dat is een mooi gebouwd klokje idd en de techniek met lenzen en lampjes had ik nog niet gezien , wel verklaarbaar natuurlijk want in het leger en de vliegtuigbouw wordt nu nog op oude techniek vertrouwd die bekend is , ipv iets wat net op de markt is gekomen en wat dan toch niet betrouwbaar bleek uiteindelijk .

k heb nog 2 nixi klokken te bouwen maar de beschrijving is niet compleet en de componenten ook nog niet .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 mei 2010 23:18:00 schreef Sine:
Een vliegtuig instrument wat volgens het opschrift een "digital indicator unit" moet zijn. Ik weet niet wat het precies is maar ik vermoed iets in de richting van een ILS.

Een Instrument Landing System is het zeker niet.
Ik denk eerder een instrument om de afwijking van de ingestelde koers aan te geven (heading=koers)
het rechter metertje geeft waarschijnlijk de daling/stijgingshoek aan.
Maar het is zeker een leuk klokje en erg creatief bedacht.

Ik denk dat het ding uit een heli komt.

sluit ik me bij aan.

een wat minder moeilijk projectje, de AVR programmer van deze site:

Gaatjesprint is toch wel veel werk, na ontwerpen kun je alle baantjes gaan knippen en buigen...natuurlijk blijven die weer niet netjes op hun plaats etc. maar uiteindelijk toch af :P

Ik heb het ontwerp wat moeten aanpassen omdat ik een fout had gemaakt in design, dus in het midden is het een beetje bruiniger geworden dan gewenst.

http://image.codstats.nl/images/20731888035850810445_thumb.jpg

http://image.codstats.nl/images/23722024033432526034_thumb.jpg

http://image.codstats.nl/images/94635268904744850129_thumb.jpg

Ziet er netjes uit!
Maar wat zijn die draadbruggen eigenlijk?

Lucky Luke

Golden Member

@Sine: leuk klokje, waar ga je 'm gebruiken, in de auto? In een vliegtuig kan niet, dan raakt de piloot in de war...

Die streepjescode op de print, is dat een soort ets-test?

@Sibylle:
Gaatjesprint wordt je inderdaad wel zat na een tijdje...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 13 mei 2010 21:26:32 schreef ledfan:
Ziet er netjes uit!
Maar wat zijn die draadbruggen eigenlijk?

Die draadbruggen waren nodig om + en - bij het IC-slot te krijgen (voor ATtiny2313) en een paar om alle signalen richting het midden te krijgen. Ik had dit printje nog liggen en moest dus alles op deze grootte ontwerpen, anders had het wellicht wat makkelijker gekund.

Op 13 mei 2010 22:02:53 schreef Lucky luke:

@Sibylle:
Gaatjesprint wordt je inderdaad wel zat na een tijdje...

Ik ben nogmaar net begonnen met deze leuke (maar dure :P ) hobby en wil eerst wat mooie projectjes maken op gaatjesprint. Afhankelijk van de behoefte zal ik uiteindelijk wel een ets opstelling maken.
Eerlijk gezegd ontbreekt het me nu aan projecten die ook echt nut hebben :P

Ik heb btw net al 2 spanningregelaars opgeblazen door er -12 ipv 12volt op te zetten...had mijn voedingsdraad verkeerd om gesoldeerd!
nu zit er een grote 78s05 op.

Op 13 mei 2010 11:31:12 schreef stefsky:
[...]

Is dat de "OSCAR" uit elektuur?

Zie net dat het hem niet is.
Hoe ga je de drive aansturen?

De Drive wordt door dit printje aangestuurd.

@Sine, Mooi klokje!

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

@Sibylle: Nou, ziet er niet gek uit hoor, en zeker het gedeelte wat je opnieuw hebt moeten doen is prima gelukt. Dat het bruin is geworden kan ik me voorstellen en is overtollige harsflux en dat geeft vaak een bruine kleur rondom de soldeereilanden. Kun je gewoon verwijderen met wat alcohol en een schoon kwastje, dan ziet het er wat netter uit. (neen, géén jonge jenever gebruiken hoor!)
Doe zelf veel met dezelfde gaatjesprint en dat bevalt mij prima; al dat gedoe en geklieder met zelf printen ontwerpen en etsen is aan mij niet besteed, en het kost ook minder tijd.
Veel succes.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

aaaargh! Ik krijg het ding niet werkende! Ponyprog herkent geen device....
Echt frustrerend als je eindelijk zoiets af hebt, en dan alleen nog ff hoeft te testen (verwacht je dan). Alles wat ik kon testen, heb ik getest...
Misschien is de buffer stuk, of de parallel poort. Nouja, als ik het na het weekend niet snel werkende heb (binnen een uur :P ) bouw ik gewoon een programmer voor de seriele poort.
Als iemand tegen die tijd een parallele programmer wil testen/lenen/huren/leasen ;)

Op 13 mei 2010 16:33:53 schreef Kareltje:
[...]Een Instrument Landing System is het zeker niet.
Ik denk eerder een instrument om de afwijking van de ingestelde koers aan te geven (heading=koers)

Dat is precies wat een ILS doet, maar dan t.o.v. de baan. Je hebt een metertje voor horizontale afwijking en een metertje voor verticale afwijking. Precies wat we zien.....

Maaarrrr.... al vrij snel in het begin van ILS (1940!) kwamen ze op het idee om de verticale en horizontale meter in 1 rondje in te bouwen. De metertjes kruisen dan ergens en als dat in het rechtsboven kwadrant is dan moet je naar rechtsboven om weer op de normale aanvliegroute te komen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier een klein projectje dat ik al lang wou maken.
Een toestel waar ik de muziek van mijn pc kan bedienen, ik weet het je hebt daar tegenwoordig afstandsbedieningen voor enzo maar niet met een LCD erin dat info over de muziek kan tonen.

Het is nog maar een prototype om mijn programma te testen...
Als er meer tijd is maak ik wel een nieuwe!

Het is gebouwd met een arduino en een 16x2 Lcd
Heb er ook een lm35 temp sensor ingestoken zodat er nog meer informatie op kan komen, een POT meter voor het volume en nog twee ledjes die ik kan dimmen met PWM of nog iets anders laat doen.
BV als er een mail is ofzo dat het ledje aangaat.
Ik zie wel wat ik er mee doe, misschien komen er van hier ook nog wat ideeën !

http://www.connectedparty.be/bene/4.jpg

http://www.connectedparty.be/bene/3.jpg
http://www.connectedparty.be/bene/2.jpg

http://www.connectedparty.be/bene/1.jpg

heb gisteren ook een projectje gemaakt , een autoradio voor in de keuken . dus een radio / cd mp3 van mp geplukt en onder de kastjes gebouwd , eerst met een labovoeding voor de test . maar omdat het een lomp ding was had ik in de schuur een philips pe voeding van 12v 9a gehaald en geinstalleerd , raar genoeg was deze hfvoeding veel schoner als de trafo labovoeding , want daarna had ik 3x meer zenders ( met cai ) . het ding ingesteld en ik dacht nog zouden die oude 250v rifa mkp's het nog uithouden ? nou nog geen 5 minuten later hoorde ik een fluitgeluid en een rookwalm steeg vanonder het audiorack uit ( radio speelde nog door ook ) dus het ding eruit gehaald en open , bleek de primaire voedingselco na 33 jaar gaar te zijn ( waarvan 28 jaar ongebruikt ) dus een nieuwe erin van 400v en ook meteen de rifa's vervangen . ding terug en na alles weer ingesteld te hebben ,hoorde ik na 5 minuten een raar geluid en flap de aardlek eruit . weer de pe dus en dit maal lag de netfilter eruit , het probleem is dat ik deze platte dingen niet had en heb er dus een netentree opgebouwd met filter en extra mkp erover .

vanmorgen deed hij het nog dus dat is al 12 uur ! hij is gebouwd voor 220v en ik heb 240v en ik hoor hem ook janken ivm de hogere netspanning wat ook de mkp's nogal eens nekt . ( want het rookwalm scenario heb ik al vaker gehad met pe's )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten