Ah, het technische verhaaltje ben ik vergeten ja.
De 100uA meters staan in rust in het midden en ze hangen via twee weerstanden aan de voedings rails, en de andere kant aan een PWM pin van de AVR die 1024 stappen pwm doet.
De minuut meter is een counter die gewoon continu van 0 naar 1024 telt en iedere seconde gesynchroniseerd wordt met een veelvoud van de werkelijke secondes. ( 60 * 17 = 1020 )
De seconden meter is een counter die continu tot 1024 telt en weer terug, en ook daarvan wordt iedere seconde de positie gesynchroniseerd.
De truuk daarbij is de counters al aardig gelijk te laten lopen met de werkelijke tijd, anders krijg je een schokkende meter. En inderdaad het resultaat is een PWM driehoek en een PWM zaagtand. Het vloeiend weergeven wordt nog wat vergemakkelijkt door de traagheid van de meters en een 0,47u C-tje over de meters heen.
code:
+5
o----o--------------------------o-----------
| |
| |
| |
.-. .47u .---------------.
| | || | |
47k | | .--||---. | uC |
'-' | || | | |
| | | | |
| | .-. | | |
o----o-( A )-o------| PWM pin |
| '-' | |
| 100uA | |
.-. | |
47k | | | |
| | | |
'-' '---------------'
| |
| |
o-----o---------------------------o------------.
GND
[/]
Met 50% pwm staat de meter in rust, dit zelfde kun je uiteraard ook toepassen bij een gewone meter, dan hoef je maar een enkele weerstand te gebruiken.
De klok komt van een DS32kHz die een RTC in de AVR clocked, de AVR zelf tikt op zijn interne 8MHz rc oscillator.
De AVR is een atmega8, misschien wat overkill, maar dan kan ik wel nog wat rekenkracht over voor extra geintjes als overvloeiende cijfers.
De sturing voor de gloeilampjes zijn twee 16 bit schuifregisters ( twee 4094's achter elkaar per kant ) gebufferd door vier ULN2803's.
De gloeilampjes zijn 6V 120mA en dat geheel wordt gevoed door een regelbare switcher ( een LM2575 ) en met de potmeter op het front is de helderheid in te stellen, de logica heeft een eigen voedinkje in de vorm van een 78l05
ehh ... dat is het wel zo'n beetje denk ik