Show your projects! Part 19

Dit topic is gesloten

Na alle gedonder met onze Proxxon cirkelzaag (Proxxon cirkelzaag - aardlek) heb ik maar een nieuw controller bordje gemaakt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf4985.jpg http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf4986.jpg

Bij gebrek aan een mooi gekoppelde dubbele spoel heb ik 2x 100 uH smoorspoelen gebruikt. De brug is dubbel uitgevoerd omdat deze diodes 3A types zijn en de originele controller 6A types heeft (zal wel niet zonder reden zo zijn). Daarom moesten er voor de diodes nog 1 Ohm weerstandjes om de stroom te verdelen.

Het voornaamste doel was de afstand tussen de banen vergroten. Bij de originele print was deze zo klein dat de aardlek er bij vochtig weer uit vloog. De controller werkt prima, nu nog afwachten tot het nog een keer lekker Hollands vochtig weer is.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Volgende keer de baantjes helemaal laten doorlopen he:)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Duffel, gaan die arme weerstandjes het niet een beetje warm krijgen als je daar 3A doorheen trekt?

Website -- Slopen is ook een kunst...
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 6 juni 2010 22:32:47 schreef Timmestein:
Duffel, gaan die arme weerstandjes het niet een beetje warm krijgen als je daar 3A doorheen trekt?

Dat dacht ik ook direct, 9 watt als ik nog kan tellen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

het zijn wel metaalfilm weerstanden en daar zijn vaak de waarden onder de 10 ohm 1/2 watt van ipv de standaard 1/4 watt heb ik gezien in een catalogus .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Duffel, die printplaat ziet er goed uit! Hoe heb je deze printsporen gedrukt op het printplaatje?

volgens mij zijn het zelfs 1 watters van dick.

Ziet er netjes uit duffel. Solderen kun je ook, ook heel netjes gedaan, compliment! De printbaantjes wat rechter proberen te houden
en de printbaan tussen de ontstoorspoelen en de dioden had best een eiland mogen zijn.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

vandaag een project van 40 jaar oud vervangen voor een nieuwer modelletje :)

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/06062010110.jpg

dit is de oude groepkast die door een lekkage jaren terug een roestbak is geworden en omdat ik een steeds veranderende brom hoorde onlangs werd het tijd voor een andere na 40 jaar .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/06062010112.jpg

we hadden ook al jaren last van vocht in huis bij de mk en kelder en nu ik de zooi eruit trok vond ik een natte plek in het spaanplaat en die kwam van een schroef die net met de punt in de waterleiding naar de 1e verdieping zat , na het verwijderen van het rotte hout even geschuurd en met de brander even dichtgemaakt ( wel met waterspuit om het hout nat te houden en brandblusser erbij je weet maar nooit )

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/06062010115.jpg

dit is de vervangende kast bestaande uit 8 230v groepen , 2 kracht en 3 aardleks . nu heb ik ook de wasmachine apart aangesloten en de meterkast wcd , daar 2 draden onder een automaat niks is .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/06062010118.jpg

de kast in zijn geheel is uit losse onderdelen opgebouwd , en de 3 kasten hingen vroeger in de schuur die waren onlangs al vervangen voor 2 rij's kasten , maar zijn hier nog prima voor . de krachtaardlek en hager automaten komen uit m'n sloopschoolvoorraad. de krachtautomaten en aardleks 230v heb ik overgezet en uit de schuurkasten gehaald. bedrading is uit de kliko op het werk gehaald , dus is dit niet zo'n dure kast al met al .

moet nog de aarddraad vervangen en een railtje plaatsen , en ook de gasleiding aarden dat was nog niet in de 70's .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb je dat met flexibele draad gedaan? ik zie overal adereindhulsjes.

ook is het wel erg vol bovenin.. T ziet er mooi uit, maar vol..

GMT+1

het is met 6mm2 gemaakt ja, en met busjes . het is ook vol maar de oude algemene groepen hebben maar korte draden en ik moet zorgen dat de oven en keukengroep algemeen niet op 1 fase zitten (> 6,5kw samen ). dus heb ik wat dingen verspreid over de fasen zitten , zodat ook de kerst geen hoofdzekeringen hoeft te kosten :)

ik heb de draden vanaf de meter ook vervangen daar deze ook nog 6mm2 vd waren en die gaan loszitten door hun wringkracht .

tegenwoordig is stugge draad niet meer zoveel gebruikt eigenlijk , ik bouw regelmatig kasten voor m'n werk en daar is ook alles soepel .

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 7 juni 2010 00:07:18 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Ah, Show your meterkast!
Zo was het toen ik mijn huis kocht:

http://www.uploadarchief.net/files/download/meterkast_oud.jpg

Zo is het nu:
http://www.uploadarchief.net/files/download/meterkast-nieuw2.jpg

16 groepen
3 aardlek schakelaars
1 drie faze groep
1 drie faze aardlek

Ik moet nog een groep draad vernieuwen, daarna kunnen de deksels erop...

Mocht je de "krultang" van je meisje gebruiken :-)

Zonder meer, zeer netjes !!!!

(BTW, misschien idd leuk als nieuw topic....."Show your meterkast")

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik dacht dat je zins een paar jaar zelf niet meer aan je meterkast mag klote(plaatsen :) )? Alleen een erkend bedrijf mag die plaatsen zover ik weet, of zijn jullie dat zelf ook? Anders hopen dat het nooit fout gaat want dan heb je de poppen aan het dansen, zowel verzekering als schuld die je op je dak krijgt.

@thevel: erg mooi, maar wat is dat gedoe met het kroonsteentje boven rechts?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 7 juni 2010 04:10:36 schreef Bert_mc:
@thevel: erg mooi, maar wat is dat gedoe met het kroonsteentje boven rechts?

Ik zie het naar een beltrafo gaan, op de eerste foto zie je die links zitten en gaan er 2 kabels heen (2bellen) Deze is blijkbaar vervangen door een mooie dinrail uitvoering

-

Dat is de blauwe module naast de aardlek.
hij wordt vanaf onderaf gevoed, en de zwarte draden lopen over het midden van de 2 kasten naar boven.
de voeding zit tegen de achterwand, die komt waarschijnlijk van de automaat erboven. daar loopt de voeding dan onderdoor.

GMT+1

@nevel ziet er goed en verzocht uit! Ik zal het nooit zo mooi kunnen maken!

Ik ben zelf bezig aan het looplicht van CO later foto's, maar als draadbruggen gebruik ik voorlopig paperclips, is dit wel verstandig?

Paperclips buigen nogal slecht, en ik kan me voorstellen dat soldeertin hier niet lekker aan blijft plakken. Neem gewoon de pootjes die je van weerstandjes af hebt geknipt. Die zijn dun en goed soldeerbaar. Als je een paar schakelingen hebt gemaakt heb je die pootjes wel liggen.

thevel , ik zie dat je ook een kast hebt verzameld in onderdelen , die abb automaten heb ik in de schuur zitten en de bbc aardlek heb ik eruit gemikt daar deze bij mij nog 500ma was .

2 dingen waarom loopt je aarddraad dwars door de kast heen , en je weet dat de rolletjes kabel bovenin de kast niet meer mogen ? die zouden plat of gevouwen moeten zijn ( heeft met het haspelopwarmeffect te maken ) heb je trouwen een houten achterwand in de kast of is die wit geferfd zodat het niet opvalt ?

wel erg netjes gemaakt verder , de beltrafo heb ik niet in de kast daar deze 18v dc is en die heb ik gemaakt van een hf hpadapter ( stbystroomsparing ) :)

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 7 juni 2010 07:48:41 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@electro_freakz: wat versta je onder de baantjes helemaal laten doorlopen?

De weerstandjes zijn inderdaad 1 watters van Dick (1 Ohm). Het motortje heeft een vermogen van 200 W, dus de gemiddelde stroom is maar 1A. Waarschijnlijk zijn dus gewone 1/4 W kooltjes al genoeg maar ik heb toch maar op veilig gespeeld. De diodes moeten veel zwaarder zijn omwille van de piekstromen natuurlijk.
Heeft iemand een idee wat de maximum spanning van deze weerstanden is (hier niet zo belangrijk staat max 1V over).

@Stefanh: nee de print is gewoon belicht en geëtst. Ik heb wel voor het eerst de koperchloride methode gebruikt (10 - 15% Cu2Cl in 10% HCL opgelost, hier komt geen H2O2 bij kijken).

@McDuff: inderdaad ik heb daar 2 baantjes zitten die niet mooi recht zijn bij de condensatoren en nog eens in de aardbaan :(. Het stukje van de spoelen naar de weerstanden had inderdaad een vlakje kunnen zijn, dat was nog eleganter geweest.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Zeg Duffel, als in het originele ontwerp een dubbele spoel zat,kun je die niet zomaar vervangen door 2 losse.Zoiets heet een common mode choke en filtert er dus zoveel mogelijk common mode storing uit (Dat zijn signalen die op L en N allebei even sterk aanwezig zijn en in fase.
Voor signalen die er bij L naar binnen gaan en bij N weer uitkomen (die zijn dus in tegenfase) heeft zo'n common mode choke een veel kleiner effect omdat die elkaar magnetisch uitnullen.

Blue Sky

Cableguy

Op 7 juni 2010 00:40:36 schreef Thevel:
16 groepen
3 aardlek schakelaars
1 drie faze groep
1 drie faze aardlek

Woon je in Wassenaar of Laren? ff zonder gekheid, dat zijn nogal wat groepen voor in een woning :) Mijn nieuwbouwwoning (1994) heeft er maar 4.

Waar rook is, is stroom

Op 6 juni 2010 15:37:58 schreef pros:
Ik heb mijn AVR-testbank maar eens een grondige revisie gegeven:

[afbeelding]
[afbeelding]

1 offtopic vraag
heb je hier mischien wat uitleg over mijn kennis is nog redelijk beperkt.
Opnemer ready wat doet die ?
Monoflops dat zijn gewoon pulsjes maw. een soort oscillator ?
Die counter wat count die, pulsjes in opgaande flanken ? ( zit daar ook nog een avr achter ?)
waar gaan die 2 max232 verbindingen heen? ik dacht serieel aan de achterkant van het apparaaat, maar het ziet er naar uit dat ze naar elkaar gelust zijn voor avr<>avr ?
mis je geen standaard hd44870 display voor testen?

Ik ga zeker op school vragen of we zoiets volgend jaar ook niet als project kunnen gaan doen.

En de afwerking is weer om van te kwijlen. :D

Een zak tuinaarde opescheuren

Opnemer ready wat doet die ?

Dat is weinig meer dan een testprogramma dat op de ATmega32 draait, en dat ik misbruikt heb om de LCD te testen. Heeft verder niets met het geheel te maken.

Monoflops dat zijn gewoon pulsjes...

Een monoflop is een monostabiele multivibrator.

De counter telt idd. opgaande flanken op zijn ingang. Is altijd handig om kleine AVR's te debuggen. Een ATtiny13 kan bv. een ingelezen ADC-waarde zichtbaar maken door een overeenkomstig aantal pulsjes op een uitgangspin te zetten. Daar heb je maar één pin en een miniem stukje code voor nodig.

waar gaan die 2 max232 verbindingen heen?

Naar twee RS232-connectors achteraan. Die ontbraken nog, toen de foto genomen werd.

mis je geen standaard hd44870 display voor testen?

Ik gebruik al enkele jaren de 3-draads LCD-interface bij al m'n LCD's.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten