Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Doorvoercondensator, waarschijnlijk 1nF.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 1 juni 2010 13:24:14 schreef hennep:
[...]

Even een kick, ik krijg de indruk dat door de stortvloed aan berichten die erna kwamen mijn bijdrage is ondergesneeuwd.

das een LM1117. eigenlijk een LM317 in SOT223 body.
de jouwe is voorgetrimd voor 5 volt

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Het ging me voornamelijk om input voltage. HTC geeft 15V op, ik heb het ding weer terug in de voorraadbak gelegd.
Ik heb een 78L05 in smd uitvoering gepakt die kan volgens de datasheet 30V verdragen. De low drop eigenschap heb ik nu even niet nodig.

reading can seriously damage your ignorance
free_electron

Silicon Member

uhhuh. en de rest verstook je als hitte ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Precies, scheelt een boel gas :-)

Ik zit met de spanning (mogelijk) iets boven de 15, gebruik het om een avr te voeden, 20 of 30 mA hooguit. Daar kan ik mijn handen niet aan warmen.

zie het schema in mijn laatste post: http://www.circuitsonline.net/forum/view/84838
Laten we dit topic verder niet vervuilen met details

reading can seriously damage your ignorance

Ik heb dit nog tussen het stof gevonden:

http://www.uploadarchief.net/files/download/bild0303.jpg

Weet iemand wat dit beest doet (waarschijnlijk een oude pc maar welke?)
Zit nog vol digitale logica zoals 74LS138 e.d.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bild0001.jpg

Ook dikke voeding

http://www.uploadarchief.net/files/download/xcvxc%20cxw.jpg

[Bericht gewijzigd door B.V. op zondag 20 juni 2010 21:50:56 (26%)

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

Lijkt mij een Bull operator terminal uit de industrie 2e helft jaren 70.

Niet weg doen of slopen, hier zijn liefhebbers voor.

Dominic

Ik was ook niet van plan om hem te slopen hoor.
Ik zal als ek eens tijd heb keertje kijken of hij nog werkt.

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

Wel even schoonmaken eerst van binnen met een beetje perslucht stofzuiger en kwastje. Dan even de voeding inspecteren om te kijken of er geen gekke dingen mee aan de hand zijn.

Als het goed is kan dit ding als een TeleType terminal werken. Of hij zelf ook intelligent is kan ik helaas niet zeggen. Dus het kan best zijn dat je na aanzetten alleen maar een cursor krijgt en een fout.

Wel een heel gaaf ding. Heb je er ook het toetsenbord nog bij ?

Nog wat foto's erbij gezet.
Ja het toetsenbord staat op de eerste foto half.
Even vragen aan mijn vader waar dat vandaan komt.

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

Er zit een floppydrive bij in, dan is het niet slechts een dumb terminal.
Ik denk dat er ook tekstverwerking mee mogelijk is, zoals met dit ding van honeywell-bull:
http://www.feb-patrimoine.com/projet/terminaux/2238_ttx90.jpg

reading can seriously damage your ignorance

Ik denk dat het een Pc was van mijn nonkel want ik heb nog enkele floppy's gevonden tussen zijn boeken. Ik ga hem eens een mailtje sturen en laat jullie nog iets weten.

Mvg Bart

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
maartenbakker

Golden Member

Het is in elk geval geen PC, hij dateert van voor die tijd en al teveel "intelligentie" zal er niet opzitten. Googelen op Honeywell DKU of op Honeywell VIP geeft resultaten.

Hoe interessant dan ook, eigenlijk hoort het ding niet in dit topic en misschien zelfs niet op dit forum, maar dat moet een mod maar bepalen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 21 juni 2010 00:06:05 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met een beetje fantasie is het een "onderdeel"....

Max processor wat daar in kan zitten is iets van een 8080, of Z80. Daar konden ze in die tijd ook wel wat mee.

Maar goed. Het model 7707 kan ik niet googlen. Het zou kunnen dat het ook een "bull" is. dwz, ik denk dat de ene door de andere is overgenomen.

Het feit dat je hits krijgt geeft nog niet aan dat je relevante hits krijgt.

Als ik google naar "honeywell dku 7707" (de naam van het apparaat), krijg ik hits op een "usb.ids" file waar "dku-5" (nokia kabel), iets van honeywell en een regelnummer 7707 in voorkomt....

maar ook Unix termcap entries waar zowel een dku 7003 van honeywell in voorkomt alsmede een AT&T graphics terminal op regel nummer 7707....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ik kreeg na weglaten van 7707 absoluut een aantal relevante hits op DKU, en kwam ook VIP tegen. Beweer dus niet te snel dat ik niet kan zoeken. Overigens wel een handige actie om dan even in de termcap te kijken!

Zoals gezegd, een terminal is zelfs in computercontext geen onderdeel, maar ik vind het wel leuk om zo nu en dan langs te zien komen als stukje nostalgie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 21 juni 2010 12:56:18 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 21 juni 2010 00:03:21 schreef maartenbakker:
Hoe interessant dan ook, eigenlijk hoort het ding niet in dit topic en misschien zelfs niet op dit forum, maar dat moet een mod maar bepalen.

Vooruit, omdathet antiek is, en geen doorsnee PC.

Maar daarmee is eigenlijk wel alles gezegd wat dit forum betreft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zo te zien is "DKU 7707" gewoon een stickertje wat er later is opgeplakt. Zitten er grotere chips in dan die TTLletjes? En welke nummers staan daar op?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Hij zou best wel eens uit de tijd kunnen zijn dat dit soort producten niet massa-geproduceerd werden. Dus dat men op die manier de typeplaatjes maakte. Maar goed, je hebt gelijk. Als dit Delftse Kabel Unie materiaalnummer-7707 is, dan kan je googlen totdat je een ons weegt. ...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

DKU 7707 is wel degelijk een origineel Bull/Honeywell kenteken.

Ik heb van 1978 tot 1998 bij Bull gewerkt in de technische dienst.
De DKU serie van terminals dateert van de jaren '70.
Als ik mij goed herinner werden deze gefabriceerd door Westinghouse.
De DKU 7700 serie terminals zijn synchrone terminals voor connectie op Bull mainframes via de Bull TCU en/of TCS terminalconcentrators.
Je had ook de asysnchrone DKU 7102 terminal met VT100 emulatie.
Van het originele keyboard werden defecte toetsen onsite nog afzonderlijk vervangen.
In mijn carrière ben ik in België echter nooit een DKU7707 met floppy tegengekomen.

De TTX80 tekstverwerker herinner ik mij ook nog goed, met de daisy wheel (margrietwiel) printer.
Zelf nooit op gewerkt, was de specialiteit van één van mijn collega's.
Een later model had i.p.v. de twee floppies een ingebouwde 8 inch harde schijf van 20Mb met doorschijnende kap en een spindlemotor op 220V netspanning via een riemaandrijving. ;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb een hybride schakeling waarvan in een soort SIP-package met 15 pins brede aansluiting dewelke in een 2-11-1 patroon staat.
Dus: 2 pinnen - vrije ruimte - 11 pinnen - vrije ruimte - 1 pin.
Het opschrift is:
LEADER
H-1
88072

Ik vind niets zinnigs op Google.
Kan iemand mij zeggen wat voor onderdeel dit is ?
http://www.uploadarchief.net/files/download/hybrid.jpg

maartenbakker

Golden Member

Leader is een fabrikant van meetapparatuur en houdt kennelijk nogal van dikke film modules. Gezien de aanduiding H-1 zou ik een wilde gok wagen dat het een circuit is uit de horizontale afbuiging van een oscilloscoop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heeft het iets met Leader meetapparatuur te maken misschien?
Zou mogelijk een custom build ic kunnen zijn waar verder geen gegevens van zijn vrijgegeven.
Mac.
Edit: Maartem was me voor, ik type te traag kennelijk hihi.

[Bericht gewijzigd door McDuff op donderdag 24 juni 2010 02:06:09 (16%)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

lijkt me aannemelijk.
Alleen wordt het er niet gemakkelijker op.
bedankt alvast.

88072 klinkt mij als productie datum in de oren: 1988, week 7, dag 2. (16 feb 1988?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten