Op 29 juni 2010 23:37:03 schreef Shiptronic:
die maat is echt voor grote waardes,zou me verbazen als ze hier iik kleinere waarden voor hebben, maar je hebt kwa inbouw plek wel gelijk, ook ik pak in deze kasten hier op deze manier mijn voeding, dat werkt perfect af !!!
De plek voor de inbouw is ideaal, ik sleep altijd een stukje van de kop van een M6 bout af zodat ie wat dunner was. Die kon je er dan aan de andere kant van de zekering tussen prutsen. De kabel kon op die manier aan de zekering worden vast geschroeft.
Ik weet niet of die zekeringen in kleinere waardes te krijgen zijn. Wij gebruikten altijd een 100A zekering aan een 16mm2 kabel naar een secundaire accu achterin. Vanaf deze accu splitsten we naar 2x40A
Een ideaal aparaat is bijvoorbeeld deze:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.victronenergy.nl/upload/…
Deze monteer je achterin, hier sluit je de primaire en secundaire accu op aan. Als de primaire accuspanning te laag word word de belasting afgeschakeld, hierdoor kan de apparatuur aan blijven totdat de accuspanning te laag word. Hiermee kan je de motor dus ALTIJD starten. Geen last meer van een lege accu. (veroorzaakt door je apparatuur achterin tenminste..)
Zoals ik eerder al zei: we haalden een geschakelde spanning van de sigarettenplug weg. Deze is al afgezekerd en voor de zekerheid hadden we achterin nog een zekering. Hiermee schakelden we relais voor de geschakelde spanning.
EDIT: ik begon over een battery protect, kijk ook eens naar een cyrix (accuscheider) relais. Ideaal..!
sigarette aansteker is tegenwoordig meer constant +30 , niet via contact.
maar als ik het zo lees zit je wel in de serieuse hoek en houd je ook niet van gepruts 
Idd de dingen die je daar aangeeft zijn iedeaal, maar krijgen vaak de klasificatie "te duur", en we putsen dan zelf wel wat met een conrad relais
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er al eens aan gedacht om een accuprotector aan te schaffen? Een 10 A type lijkt mij voldoende.
Die schakelt de koelbox af als de accu te weinig spanning overhoudt om de motor te starten.
(Grote C en diverse camperbouw winkels (De Wit In Schijndel of Campercenter Turnhout (B)).
Ik heb zelf een koelbox met ingebouwde 230->12V schakelvoeding. Zijn we op een camping met stroom, dan laat ik hem op 230V draaien. Tijdens het rijden en op een 'wilde' plek de accu. Vroeger de startaccu, tegenwoordig een 76Ah gelaccu (2×38Ah Sonnenschein parallel van BACO voor € 25 p/st).
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een Fiat Scudo diessel rijd met een 150A dynamo.
Benzienemotoren hebben minder startvermogen nodig en hebben dus een zwakkere dynamo.
De dynamo wordt, met een door D+ gestuurd, relais aan de gelaccu gekoppeld tijdens het rijden. Beter zou een FET-brug zijn, maar die zijn nogal kostbaar. Kabel tussen dynamo en gelaccu 322 Afgezekerd met een 170A zekering). ( voor jou is die 2,52zat!)
Pas uit Portugal teruggekeerd: De boter was altijd vast, de drank koel en we zijn niet ziek geworden van de drooggerijpte presunto ham

Maurice was me voor 
Op 30 juni 2010 00:05:16 schreef Shiptronic:
sigarette aansteker is tegenwoordig meer constant +30 , niet via contact.maar als ik het zo lees zit je wel in de serieuse hoek en houd je ook niet van gepruts
Idd de dingen die je daar aangeeft zijn iedeaal, maar krijgen vaak de klasificatie "te duur", en we putsen dan zelf wel wat met een conrad relais
Oh, oke. De laatste auto's die ik heb opgebouwd waren VW tourans. Bij deze waren deze spanningen dus wel geschakeld.
Ik houd inderdaad niet van gepruts
Ik heb het idee dat veel mensen zich niet bewust zijn van de stromen die in een 12V circuit kunnen lopen en de gevaren daarvan. Ook ik ben weleens tegengekomen dat een 1.5mm draad was afgezekerd met 20A en aan elkaar geknoopt was met los zittende AMP stekkertjes...
En ja, wat is te duur he. Als het je hobby is en je een goede, handige en nette oplossing wilt...
Helaas heeft een transporter deze kastjes niet , maar dit is een goede vervanger, 10A zekeren is voldoende.
dit is een goede houder : http://www.rdae.nl/zekeringen-houders/zekeringhouders-enkel/steekzeker…
Maar als je serieus wat aan wil leggen investeer dan in een ongeisoleerde kabelschoentang.
dan kun je met dit materiaal werken: http://www.rdae.nl/relais-houders/minirelais-houders/voet-voor-3-steek…
dan kun je iets degelijk aan leggen.
Wat voor kabelschoen tang heb je , en wat wil je er Max voor uit geven ?
anders kan je hier eens naar kijken, de zekering zit er al in : http://www.rdae.nl/relais-houders/minirelais-houders/200102-relais-met…
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Mocht je problemen hebben met kabelschoenen, vanwege een slecht type tang:
Ik ben zelf voor mijn grotere kabelschoenen naar een bedrijf gegeaan en ze er aan laten zetten. kost je misschien een knaak, maar je weet iig dat het met een goede tang gebeurt; en wat is een knaak t.o.v. een tang van een paar honderd euro!
Ik zou in ieder geval als je nu toch gaat sleutelen gelijk een dikke kabel (bijv, laskabel) naar je wooncompartiment leggen. Dan ben je gelijk voorbereid op een eventuele tweede accu. Leg zo'n kabel in ieder geval in een flexibele buis. Niet die van de elektriciëns, maar de zwarte van de betere auto-onderdelen vakhandel. Die is in verschillende diameters leverbaar (Let er op dat de binnne diameter wordt opggeven!!).
@ shiptronic
Is die 170A zekering die ik heb achter een 150A dynamo te zwaar? Ik heb rekening gehouden met maximale dynamostroompieken en wil niet iedere keer een zekering moeten vervangen.
Wat is de reactietijd van dat soort zekeringen? Alleen de woonaccu van 2×38Ah parallel komt er achter.
Allereerst wil ik eens vragen wat voor koelkast dit is..
Is het zo'n ding voor 6 blikjes waar je je afvraagt waar die 6A blijft?
Waeco Wijnkoelers koelen maar tot rond 10 celcius maar deze zijn in te stellen, zit een thermo sensor in, gebruiken hetzelfde en zijn dubbel zo groot.
Verder wil ik na 20 jaar varen het idee geven om er een koelbox idee van te maken en hem dus met het gat naar boven plaatsen zodat de kou onderin blijft liggen en de thermometer niet constant overschiet en weer aanslaat..
Voor de draaddikte kun je ook gewoon de behuizing los schroeven en even kijken wat erin zit en er 0,5mm boven gaan zitten.
De standaard camping koelboxen die iedereen wel kent.. Groen met wit deksel zijn een ramp op 12V en weet ook niet waarom het erop zit, 230V werkt beter maar alleen gas werkt perfect bij die dingen.. Ik zal ook alleen maar aan gas denken als je hem gewoon uitblaast wanneer je gaat rijden/tanken/whatever en de cabine los is van het opslag gebied.
Hoop dat ik je zo aardig op weg heb geholpen 
Door de stroom te besparen kun je hem bv op de sigaretten aansteker aansluiten die tegenwoordig afslaat als je je sleutel verwijderd..
De dynamo gebruiken is ook niet slecht want dan weet je zeker dat je nog kan starten, je kan ook gewoon een 2e accu meenemen en zorgen dat er 1 afgeladen is voor de volgende keer starten terwijl je de andere gebruikt voor de koelkast..
Aan boord is een rezerve accu ook wel handig 
Op 30 juni 2010 10:39:30 schreef Tidak Ada:
Ik zou in ieder geval als je nu toch gaat sleutelen gelijk een dikke kabel (bijv, laskabel) naar je wooncompartiment leggen. Dan ben je gelijk voorbereid op een eventuele tweede accu. Leg zo'n kabel in ieder geval in een flexibele buis.
Tsja, dat had ik ook al eens aangegeven, hoor!
Is die 170A zekering die ik heb achter een 150A dynamo te zwaar? Ik heb rekening gehouden met maximale dynamostroompieken en wil niet iedere keer een zekering moeten vervangen.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe diep de "woon"-batterij onladen wordt. Als je ze nooit ontlaadt beneden 10,5V of zo - en dat is al diep - dan zullen die pieken best beperkt blijven. Mijn 85 Ah semi-tractie wordt opgeladen via een kabel van 10 mm² en een zekering van 40 Amp, en op vijf jaar tijd is er die nog nooit uitgevlogen. Ik vrees dat je al flink wat schade kunt hebben vooraleer een 170 Amp eruitgaat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gelijkstroom zekeringen zijn vrij traag . de dioden in een dynamo die op een 90 graden motorblok zit gaan sneller stuk als ze op temperatuur zijn . tegenwoordig hebben nieuwe auto's een 100amp zekering in de startkabel zitten ( 4 cyl 2.0 benzine ) en de startstroom haalt dat ook makkelijk in de winter met -15 , maar dan is de accu ook minder dus zakt de spanning en dus ook de startstroom .
overigens is het veld van de dynamo gestuurd in de dynamo en die stroom is vast te meten die over het anker gaat . die veldstroom zal oplopen bij 150amp en dan is een zekering van 15 amp in het veld miss ook al zat . geen veld is geen laadstroom .
hou ook rekening met een extra accu op dezelfde dynamo , als de auto gestart wordt met de woonaccu leeg en de startaccu ook leger , dan moet de dynamo de eerste minuut meer leveren ( is het janken van de v-snaar wat je in de winter hoort ) dan loopt de dynamo op het randje om de accu vol te pompen , en 2 accu's maakt die pieklaadtijd langer dus kan de dynamo te licht zijn dan.... gelukkig zijn de dioden dan ook -15 en kunnen wel wat hebben .
Aan boord maak ik altijd eerst een accu schakelaar en heb zelfs in de auto standaard een 2e accu onder de kap en een grotere dynamo op de moter, gewoon om gezeik en vergissingen zoals verlichting te voorkomen.
Een auto kun je nog van een berg duwen maar als je met de boot voor anker ligt aan de buitenkant van de brabantse Biesbosch kun je dat weken volhouden zonder iemand tegen te komen dus wees voorbereid.
Tidak Ada
Op 30 juni 2010 11:23:45 schreef DennisPochenk:
Allereerst wil ik eens vragen wat voor koelkast dit is..
Is het zo'n ding voor 6 blikjes waar je je afvraagt waar die 6A blijft?
Verder wil ik na 20 jaar varen het idee geven om er een koelbox idee van te maken en hem dus met het gat naar boven plaatsen zodat de kou onderin blijft liggen en de thermometer niet constant overschiet en weer aanslaat..
Kun je beter direct een peltierkoelbox aanschaffen.
Voor de draaddikte kun je ook gewoon de behuizing los schroeven en even kijken wat erin zit en er 0,5mm boven gaan zitten.
Zie mijn opmerkingen over draad hier boven en reken ook op spanningsval over de draadlengte
De standaard camping koelboxen die iedereen wel kent.. Groen met wit deksel zijn een ramp op 12V en weet ook niet waarom het erop zit, 230V werkt beter maar alleen gas werkt perfect bij die dingen.. Ik zal ook alleen maar aan gas denken als je hem gewoon uitblaast wanneer je gaat rijden/tanken/whatever en de cabine los is van het opslag gebied.[....]
Hoe groot denk je dat een transporter is? Heel wat kleiner dan het roefje van jouw bootje! Daar is niet alle ruimte. Goed, een Elektrolux koelkast(box) is het beste, heeft een compressorsysteem (meest efficiënt) én een absorptiesysteem op gas, maar daar hangt wel een fors prijskaartje aan, dat heel wat hoger ligt dan dat van een gemiddelde huishoudkoelkast!
- Waar denk je overigens dat dat gassysteem moet staan?
- Waar moet het zijn warmte kwijt? TS moet dan flink wat grote gaten in de wanden van zijn busje maken!
- Waar moet hij de gastank laten?
Ik heb echt de indruk dat TS niet veel meer wil dan een goede peltierkoelbox en lees daarover mijn ervaringen in warm Portugal (soms >45° in de bus), de afgelopen weken, hierboven nog eens door.
Je moet er geen snel bedervende waren in stoppen, maar bedenk dat een busje geen camper is met garage, airco en open haard (gezien in de VS!). Dus wat schipperen zul je moeten blijven doen. Eet je gewoon wat meer groge worst en pindakaas en laat je de paté in de supermarkt liggen....
testman
de pate in boterhamzakjes voor de airco hangen 
koelkasten voor vakantie zijn in het algemeen frut en kunnen de 30+ temperaturen niet aan . zelfs met een 20 graden is zo'n ding pas op temperatuur na een 2/3 dag. beter alleen frisdrank en bier in het ding doen . of wat ik al zei een koeler gebruiken die op 12v en 230v kan en op 230v op een omvormer aansluiten . als een koeler beide spanningen aankan is het een absorptiekoeler en heeft geen pomp met erg hoge aanloopstroom die een omvormer niet kan leveren . zo'n absorptiekoeler is een verwarmings element en puur ohms en op 230v is zo'n ding vaak een 10 watt meer koelvermogen en werkt de thermostaat ook nog .
overigens is een paar 120mm fans op de condensor zetten een heel verschil in koeltemperatuur in de koelkast .
Op 30 juni 2010 11:51:13 schreef testman:
gelijkstroom zekeringen zijn vrij traag .
Huh? Ik dacht dat ze alleen groter waren dan AC zekeringen. Maar dat maakt ze toch niet perse trager?
Tidak Ada
Op 30 juni 2010 12:16:31 schreef testman:
de pate in boterhamzakjes voor de airco hangen
Welke airco....?
overigens is een paar 120mm fans op de condensor zetten een heel verschil in koeltemperatuur in de koelkast .
Lekker in je slaapcompartiment 
Hoewel, die peltierkoelbox maakt ook flink herrie, maar die kan 's-nachts op de bank in de cabine.
Een reden dat de meeste camperkoelkasten toch op het absorptie principe draaien. Dat maakt ook het automatisch overschakelen tussen accu en gas eenvoudiger. Helaas heeft gas een goede rookafvoer en luchtaanvoer nodig, wat de installatie gecompliceerd maakt.
@GJ_:
Ik denk dat het gewoon een probleem van zware zekeringen is. Ik zou alleen wel de reactietijd willen weten, dan weet je wat je kunt verwachten.
Misschien heeft b_f_m gelijk, maar ik wil toch graag eerst de exacte geegevens zien. Ik heb ook geen idee wat de laadsteoom van zo'n semitractie accu van 76Ah maximaal kan zijn.
Op 30 juni 2010 13:20:46 schreef Tidak Ada:
Een reden dat de meeste camperkoelkasten toch op het absorptie principe draaien.
In het camperwereldje zijn de absorptiekoelkasten aan een snelle afgang bezig. Meer en meer ziet men daar compressorkoelkasten, enkel 12V=, (of de duurdere ook met 230V~) en zonnepanelen.
Tidak Ada
En een brandstof cel om op gas te werken???
Misschien leuk als je alleen op campings staat, maar ik zou niet graag in het voor- en naseizoen op zonnencellen vertrouwen en in een busje kun je echt geen 200Ah aan accu's kwijt!
Misschien nog een 'gen-set' erbij?
Neem dan gelijk een aanhangertje (heb je bijna een caravan), maar dan mag je weer niet harder dan 90km/h
Brandstofcel op gas? Daar had ik nog niks van vernomen. Wel is er een merk dat op methanol draait ("Efoy", dacht ik) maar erg duur, zowel in aanschaf als in verbruik want je mag enkel één merk van brandstof gebruiken anders vervalt de waarborg.
200Ah batterijen in een busje is veel, maar niet onmogelijk. Alnaargelang wat men nog zoal wil bijhebben, het is natuurlijk wel opletten geblazen met de MTM. Overigens kan men flink wat meer netto-capaciteit bereiken met gel- of AGM-batterijen, die dieper ontladen mogen worden. Maar ook die wegen weer op het budget natuurlijk, zowel in aanschafprijs als door de hogere eisen aan de laadinrichting(en).
Gen-set is een hot topic in het camperwereldje, de die-hards vinden dat wie zoveel vermogen nodig heeft beter kan thuisblijven, of op hotel gaan. Ik schud ook wel mijn hoofd als ik lees van lieden die - zogezegd op aandringen van mevrouw - een haardroger en een microgolf en een koffiezet en wat nog al niet willen gebruiken in de camper.
Wel is er een concensus dat een gen-set geen geluidsergernis mag veroorzaken, en dan wordt ook dat een dure optie. En zelfs dan niet op ieder uur te gebruiken.
Aanhangertje? Heb ik enkel nog maar gezien omwille van recreatieve voertuigen, vnl. crossmotors en boten. Zweefvliegtuig zou ook nog kunnen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
Tidak Ada
Waarschijnlijk nog nooit in de VS geweest:
Garage in de RV (=camper) voor een kleine auto of motorfiets(en) Uitschuibare zijwanden (zoals hier wel bij kermis woowagens).
Onze "eenvoudige" camper (Ford F350, 4,5 ton) had een airco, een microwave, een koel/diepvriescombinatie (gas, 115V en 12V) een douche met boiler en toilet. Dus die gen-set was echt noodzakelijk. Bebruikt gewoon uit de hoofdbrandstoftank, met een veiligheidsmarge van 40% van het tankvolume.
Aanhanger? De MPV wordt met een dissel achter de RV gehangen en aangesloten op het hydraulische remsysteem.
Inderdaad nog nooit de grote plas overgeweest, en dat blijft nog wel even zo. Dat belet me niet te weten dat ze ginds belachelijk verkwistend met energie omgaan. Moeten we dààr een voorbeeld aan nemen?
Op 28 juni 2010 22:41:10 schreef Maurice S.:
Ik zou de stuurstroom voor het relais bij de sigarettenplug aftappen. Deze is makkelijk bereikbaar en gelijk afgezekerd. De draad van koelkast naar relais naar accu direct afzekeren bij de accu.
Dat lijkt me geen strak plan, zover ik weet doet de sigaretten aansteker het bij VW altijd. Trouwens, om wat voor een transporter gaat het. T4, T5 of de allerlaatste?
Mvg Stefan
testman
wel een sigarettenplug pakken zonder inbouw zekering , want die gaat er vaak uit door slecht contact in de punt bij hoge stromen .
gelijkstroom zeringen zijn idd langer voor de vonkboog en die is wel nodig... heb weleens een 2kw kachel op 230v gelijk aangesloten en de vonkboog haalde 4 cm met uittrekken uit de stekkerdoos .
kijk maar wat een autozekering doet met 48v .....
overigens is de sigarettenplug afgezekerd met 15amp en zit vaak samen met andere dingen op vaste spanning .
Op 30 juni 2010 16:01:20 schreef Stefanh001:
[...]Dat lijkt me geen strak plan, zover ik weet doet de sigaretten aansteker het bij VW altijd. Trouwens, om wat voor een transporter gaat het. T4, T5 of de allerlaatste?
Mvg Stefan
Ben ik dan gek? De tourans en T5's die ik heb ingebouwd hadden toch echt een geschakelde 12V op de sigarettenplug.
Ik heb al een half jaar geen auto's meer ingebouwd dus weet het niet allemaal precies meer. Maar ik weet toch bijna zeker dat ik geschakelde spanning daar weg haalde!
Dat zeg ik niet
. Bij mijn Polo uit 2001, en de T4's hebben het namelijk niet.
EDIT: waar is mijn quote heen?
[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op (18%)]
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Mijn Golf GTI van een paar maanden oud heeft ook een geschakelde sigarettenaansteker...
Op de zaak heb ik een VW Caddy, even oud, rijden en die is niet geschakeld..