De labvoeding in een nieuw jasje.

Over die gelijkrichter, ik kan degene die op het schema staan niet vinden. Als ik op conrad kijk zie ik ipv de B80C2200, een B40C7000.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/wte/B250C3700.pdf
Hier zie je dat die minimaal 40 volt vraagt, maar de B80 vraagt minimaal 80 volt. Werkt de B40C7000 dus ook? Want die kan ook 4a leveren.

Henry S.

Moderator

Op 31 mei 2010 22:10:17 schreef StefanvD:
Over die gelijkrichter, ik kan degene die op het schema staan niet vinden.

KBL04 - Dick Best (lees aub het hele topic), BxxCxxxx gaat niet passen.

Als ik op conrad kijk zie ik ipv de B80C2200, een B40C7000.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/wte/B250C3700.pdf
Hier zie je dat die minimaal 40 volt vraagt, maar de B80 vraagt minimaal 80 volt. Werkt de B40C7000 dus ook? Want die kan ook 4a leveren.

Niet minimaal, maar maximaal. B40C7000 zal ook werken, past alleen niet op de print.

Op 1 april 2010 19:09:27 schreef Red-E:
Dan zal ik zodra hier de laatste onderdelen binnen zijn eens een testje doen.
ik laat de resultaten hier wel weer weten :)

En...?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 mei 2010 23:38:48 (16%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 31 mei 2010 22:10:17 schreef StefanvD:
Hier zie je dat die minimaal 40 volt vraagt, maar de B80 vraagt minimaal 80 volt.

Op 31 mei 2010 23:36:10 schreef Henry S.:
Niet minimaal, maar maximaal.

En hij vraagt het ook al niet.

Maar inderdaad, als de footprint je niet kan schelen dan kun je 'm gebruiken.
Of de eerder genoemde alternatieven natuurlijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Zelf ben ik ook maar eens hiermee aan de slag gegaan, ook omdat het een mooie poging is om m'n eerste printje (succesvol) te etsen. Etsen verliep prima, printje goed gelukt, geen kraters in de baantjes etc. Maar nu kwam ik bij een (voor mij dan) probleemtje.

Mijn lokale electroboer heeft mij aan de meeste onderdelen wel kunnen helpen. Maar aan de andere kant zijn er een paar componenten die hij niet voor mij had. Dit betreffen:

- R1 : 1K 5W weerstand (zoals die op de foto's van Henry te zien is)
- TR1: 24V/2A AC Trafo
- P1 : 1K Potmeter, logaritmisch (moet toch logaritmisch zijn?)
- P2 : 5K Potmeter, idem?

Kan iemand mij helpen aan een website waar ze deze verkopen? Heb gisteren een avond lang het internet gestruind, maar ik heb niet echt een website kunnen vinden waar je zonder minimum aankoop bedrag zit, en waar ze de onderdelen ook hebben. Zo ben ik al bij Conrad, Farnell, Voti en Dick Best geweest, maar zonder succes helaas.
Waar ik dan mee zit, is dat sommige websites wel één (of bij de potmeters 2) van die 4 bovenstaande wel hebben, waar natuurlijk behoorlijk verzendkosten bijkomen, maar dan de 2 resterende items niet hebben. Die zijn er dan op een andere website wel, maar dan blijf je tig keer verzendkosten betalen voor één of twee onderdelen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
flash2b

Special Member

@Technicum

De potmeters zijn lineair en niet logaritmisch (laatste worden vooral gebruikt voor volume regelaars)

Dickbest en conrad hebben de 1K/5W wel. En conrad heeft ook een geschikte trafo (wel duur).

Waarom ga je niet eens langs bij Baco armygoods in Ijmuiden? Daar kun je vast de trafo voor een veel lager bedrag krijgen.

Hoi flash2b,

Sterker nog ik woon in IJmuiden ;)
en 'de Baco' is mijn lokale elektroboer.
Nu heb ik daar ook wel bij de trafo's staan kijken, maar kan het zijn dat ik er overheen gekeken heb. Anders zal ik het daar nog wel even vragen. In ieder geval bedankt, en ik ga vanmiddag even heen.

Ik laat je vanmiddag nog weten of het gelukt is ;)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Ik denk niet dat het handig is dat je uitgangsspanning logaritmisch verloopt, maar ieder zijn ding natuurlijk ;)

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=74…
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=11…
of
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=71…

Trafo's zijn altijd lastig. Ik denk dat je het best op zoek kan gaan naar een sloop/2ehands trafotje.

@ Bas Smit

Tuurlijk! dat kan ook nog! (had er al helemaal niet meer aan gedacht :o. Zoals hierboven, ga ik vanmiddag even langs de Baco en laat ik weten of ik daar slaag. Zo niet, dan ga ik eens rondstruinen op zoek naar sloop trafo's

En die trafo die moest wisselspanning uitspugen toch?

En die 3e link van jou dat potje komt me heel bekend voor (:o) Heb ze volgens mij wel eens zien liggen bij de baco.

Hmm, moet toch echt eens beter op gaan letten daar :P

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Op 15 juli 2010 11:17:52 schreef Technicum:
En die trafo die moest wisselspanning uitspugen toch?

Ooit een trafo gezien de gelijkspanning levert? Het moet een gewone voedingstrafo voor 50Hz zijn, niets bijzonders dus.

Damn, You're right! Ik zat met zo'n stom ding in m'n hoofd wat DC levert in zo'n behuizing die je in een stopcontact trapt :+

[EDIT]

Heb vandaag helaas geen tijd gehad om bij de baco langs te gaan maar morgen is de baco als eerste aan de beurt op mijn things-to-do lijst.

[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op donderdag 15 juli 2010 19:43:44 (38%)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Later dan gepland, maar toch even melden dat het gelukt is. De laatste componenten zijn via eBay naar mij onderweg, en de trafo konden ze mij bij de baco toch aan helpen. Dit is geen 24V trafo geworden, maar een 30V, bij de baco werd mij vertelt dat ik die prima kon gebruiken en dat zo ook de spanningsval bij belasting minder is. Leek mij ook alleen maar beter. Daarbij is het een 2x 30V geworden, dus heb ik voor een printje te maken om mijn paneelmeters te voeden ook nog een lijntje over.

Tevens heb ik nu ook een dremel :D en dat scheelt toch echt een héél hoop ellende in het bewerken van het aluminium kastje wat de behuizing wordt.

Ik hoop dat in de loop van komende week de componenten via eBay bij mij binnen komen, dan kan ik het printje afmaken en testen.

Jullie horen wanneer ik weer verder ben meer van mij.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

2X 30V dat wordt roken! Deze lab voeding is ontworpen voor 2x 12 of een keer 24V. Al zou je die 2X 30 parallel koppen dan hou je na gelijkrichten 42V dc over!! De LM317 kan max 36V 40 DC hanteren.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

tevens dienen de paneelmeters een eigen gescheiden voeding te krijgen . ik heb in het begin ook de volt en ampere meter aan 1 voeding gezet maar dan krijg je rare instabiliteit en met aanzetten vaak 1 meter die een paar seconden overload aangeeft , wat uiteindelijk hem zal nekken . een printtrafo met dual out is het beste daar een lcd maar 1ma trekt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 18 juli 2010 12:48:10 schreef Tinus016:
2X 30V dat wordt roken! Deze lab voeding is ontworpen voor 2x 12 of een keer 24V. Al zou je die 2X 30 parallel koppen dan hou je na gelijkrichten 42V dc over!! De LM317 kan max 36V 40 DC hanteren.

Niet tov de massa, maar tov de uitgang, dus pas bij een kortsluiting vuurwerk. En het is juist de bedoeling deze voeding kortsluitvast te maken! Maar ondertussen staat er al een elco te roken...

De trafo is totaal ongeschikt.

Op 18 juli 2010 12:37:27 schreef Technicum:
Daarbij is het een 2x 30V geworden, dus heb ik voor een printje te maken om mijn paneelmeters te voeden ook nog een lijntje over.

Ten eerste heb je per meter een voeding nodig, en ten tweede knalt je spanningsregelaar er meteen uit. Daaar is die trafo dus ook niet geschikt voor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Grrrr,

Dan ga ik met een printje van jullie reacties toch morgen of dinsdag even naar de baco om 'vriendelijk te vragen wat zij daarop te zeggen hebben'.

Ik ging ervan uit dat zij wel wisten waar ze het over hadden. Dit vind ik toch wel een beetje een tegenvaller van de baco ;-(

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de reacties wat ervoor gezorgd heeft dat ik hier straks niet met een smeulend printje zit, en een hoop ellende waarvan ik anders de oorzaak niet had geweten.

Maar, als ik vragen mag. Hoe bereken je het voltage wat je overhoud na de gelijk richting, wat dan is dat toch wel iets waarmee ik rekening kan houden bij mijn verdere zoektocht naar een geschikte trafo.

[Edit]
Het gaat trouwens maar om één van de twee 30V uitgangen van de trafo die het printje zou gaan voedden he. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?

Misschien was ik onduidelijk. Het gaat om een ringkerntrafo die 2x 30V kan leveren. Hij heeft 2 draden waar je fase en nul van 220V op aansluit, en 2 x 2 draden die ieder 30V leveren.

Mijn opzet was dan ook niet om die 2 uitgangen van 30V in serie of parallel te zetten om het printje te voeden maar één uitgang van 30V.

Ik weet dan niet of dit iets veranderd aan de zaak?

[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op zondag 18 juli 2010 22:15:38 (28%)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

30Vac * 1.414 = 42,42V

Daar gaat dan nog wel 1.4V van de gelijkrichterdioden af, kortom je houd ruim 40V over. De LM317 mag echter maar 40V hebben...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Oké, das dan duidelijk zat. Ik ga met een printje van de hier gegeven reacties op die 30V trafo even terug naar de baco om te vragen van hoe en wat.

Bedankt voor jullie (plof-voorkomende) reacties ;)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Zonet langs de baco geweest en het 'probleem' voorgelegd. Nu was er ook een meer ervarene persoon aan het werk die wist waar ik het over had (waar jullie mij op gewezen hadden).

Dus ik 2 trafo'tjes gekocht van elk 2x 24V 1A. Zie onderstaande link.
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/trans…

Nu ben ik het al weer vergeten hoe ik ze moest aansluiten, want primair zijn ze 2x 115V (samen 230V dus) en mij werd daar uitgelegd hoe ik ze op 230V moest aansluiten. Ik weet het dus niet meer, en vraag jullie of jullie mij duidelijkheid daarover kunnen geven.

Hieronder op de foto, zijn de onderste 4 contacten de secundaire 2x 24V en de bovenste de primaire 2x 115V. Als jullie mij hier wijs uit kunnen maken ben ik helemaal geholpen.
http://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/t/r/trafo-2-x-24.jpg

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Wikkelingen kunnen in serie (48 volt 0.5Amp) of parallel (24 volt 1Amp). De primaire 115V wikkelingen moeten uiteraard in serie.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dus ik neem van de bovenste 4 contacten de buitenste 2, daar sluit ik 230V op aan, waarbij ik de middelste 2 contacten doorverbind.

En ik neem van de onderste 4 contacten de buitenste 2, dat is mijn +24V waarbij de middelste 2 mijn negatieve 'pool' wordt.

Heb ik dit correct?

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Houd er wel rekening mee dat het niet per trafo 2x24V 1A, maar 2x 24V o,5A. Maximaal 26VA, zoals op de sticker vermeld.

flash2b

Special Member

Onderaan pen 3 en 5 door verbinden. Pen 1 en pen 7 zijn de 230V

Bovenaan pen 9 en 12 doorverbinden, en pen 10 en 13 doorverbinden. Pen 9 en 13 zijn de 24V

code:


      [24V]           [24V]
              |---------|
         |--------|
Boven:   9  - 10  12 - 13
Onder:   1  -  3 - 5 -  7
               |---|
       [230V]        [230V]

Tweede trafo, precies hetzelfde bedraden en dan:

code:


Trafo 1   Trafo 2
Pin 1     Pin 1  [230V]
Pin 7     Pin 7  [230V]
Pin 9     Pin 9  [24V]
Pin 13    Pin 13 [24V]

okee, en dan zijn die pen 1 en 7 onderaan 24V 1A toch?

[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op dinsdag 20 juli 2010 16:28:08 (55%)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Hmm, zou weer terug naar baco gaan en deze kopen:

Voeding unit 24 volt-6Amp 15euro.

http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/trans…

Zit brugcel en elco al bij, heb je meer aan mi.

toch parallel geschakeld 24V 1A

ac ja, maar dat is maar 0,7A dc. Met 2 trafo's heb je dus 1,4A max.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Op 20 juli 2010 16:26:45 schreef Technicum:
okee, en dan zijn die pen 1 en 7 onderaan 24V 1A toch?

NEE
Onder is de primaire kant, boven de secundaire. Zie de foto en mijn aansluitbeschrijving.

De dikkere koper draden zijn de secundaire kant, en die zitten volgens mij boven en niet onder. Ik kan het niet precies zien, maar de koper draden die het dunst zijn, dat is de 230V.

Als jij zeker weer dat primair boven zit, dan had je het goed.