... Nader onderzoek wijst uit dat van het hele systeem geen ruk klopt, qua groepenverdeling...
Hé, Dat ken ik!
Ik heb het op mijn werk gehad met een Patchkast... (Kast met Servers en Switches van een netwerk)
Er was daar iets niet lekker in de hoofdcontaktdoos dus moest de spanning er af om die te vervangen.
Leuk, Ik de groepenkasten op die verdieping door, en nooit de groep kunnen vinden op de groepenverklaring...
Na de laatste les even met collega's overlegd, en dan maar de hoofdschakelaar om van die groepenkasten...
Zet ik de tang in de aanvoerleiding in de kast, BAM! Bleek er tóch nog spanning op die lijn te staan...
Ik had toen geen tang meer in de handen, en zag voorlopig even sterretjes...
Nu dan toch de spanning er door sluiting af was heb ik een kabelsnijder ter hande genomen, de zaak gestript, en eens gechecked of de spanning er wel écht af was, door een gloeilamp er even aan te drukken.
Yep, lamp bleef netjes uit... (De lamp was doorzichtig, dus ik kon zien dat het nog een goede was)
Schroef ik de oude doos van de rail af, en schroef ik de nieuwe bodemplaat met kontaktrails er al vast aan.
Toen ik daarna weer de draad pakte om hem aan te sluiten, kwamen de fase en de nul tegen elkaar aan...
weer BAM!, en weer sterretjes zien...
Toen had ik echt zoiets van &%^$$#@&^^! Welke idioot schakelt hier groepenkasten in?!
Toen de restjes maar weer netjes afgeknipt met een andere tang en weer gestript.
Snel aangesloten, en gouw de kap weer op de kontaktdoos.
Ik heb toen maar een stekker omgeknutseld als kortsluiter, (2.5 mm2 draadbrug in de stekker gekleid) en deze in de kontaktdoos gemept.
Toen ik daarna de verdieping langs ging bleek er niemand in de kasten te zijn geweest.
Toen heb ik op de verdieping eerst alle zekeringen uitgeschakeld, de hoofdschakelaar ingeschakeld, en daarna weer één voor één de zekeringen van deze groepenkasten ingeschakeld.
Geen enkele zekering klapte er uit....
Ik begon er al echt niets meer van te snappen.
Enkele minuuten later komt een collega van de verdieping er beneden bij mij met een storingsmelding.
Hij had in zijn klas geen spanning meer, en iedere keer als hij de zekering in de groepenkast op die verdieping inzette klapte het er weer uit.
Hij wees me de zekering aan, en deze kon ik inderdaad niet zonder meteen weer eruit te vliegen inzetten...
Toen begon bij mij wat te dagen...
Ik naar boven, en de kortsluiter er weer uit getrokken.
Toen weer naar beneden, en ik kon de zekering inzetten zonder dat het er meteen weer uit klapte.
Dat geintje heeft er dus één doosje met 16 Ampére Schroefveiligheden doorgejaagd.
Leuk... De kast blijkt dus afgezekerd te zijn op een andere verdieping!!!!
Gelijk maar eventjes duidelijk op de groepenverklaring bijgeplaatst.
Heel fijn...
Ik had ongeveer las-ogen en één knipex tang met een flinke hap uit de bek...
Neovo.