Goh ja, zo heb ik ook wel fouten en flaters gehad.... Legio.
Ik heb (Ben met) (een)...
<=>
Soldeerbout op standaard leggen en één stekker eruit trekken.
Na enkele uren de soldeerbout vastpakken... JOUWT!!! ^%&*&$^...
Bleek ik een precies gelijke stekker van een ander apparaat eruit getrokken te hebben.
Tja, Mijn mechanische klokradio (Die met vallende plaatjes) vertelde het mooi na...
Fijn.... Ik kon enkele dagen dus niet meer schrijven!!
<=>
24-Volt gloeilamp met E27 fitting in normaal armatuur gedraaid...
Was een leuk flitsbuisje toen ik het inschakelde!
<=>
Met een 72 Cm Zwart-wit TV in mijn armen komen te vallen toen het netsnoer achter een leuning bleef haken...
NOOIT meer doen he? (Geeft zo'n klap en een hoop puinzooi)
En ik had dat geval net gerepareerd...
<=>
Motor aan een Identiteitscrisis geholpen.
Het bleek een Kooianker-motor te zijn waar ik een zuivere DC aan had geknoopt...
Z'n contraption werkt overigens prachtig als REM, maar het gaat later zo roken he?
Dat heb ik veel later als schakelbox voor een droogzwierder (Centrifuge) opgebouwd, omdat van dat geval de rem kaduuk was...
2 schakelaars, 1 Relais met meerdere schakelkontakten, 24V trafo, en een dikke diodebrug maakte het verhaal compleet.
<=>
STK module met een knal aan een open dak geholpen.
Jammer... Ik had helemaal niet opgelet wat voor'n spanning ik op de testschakeling had gezet...
Tja, 35 Volt STK aan een 80 Volt spanning, welke ook nog eens 10 Ampere kon rammen... Dat geval was daarna geen STK, maar STUK, gevolgd door een serie elco's...
Stond de voeding op maximale spanning... Foutje...
<=>
Kerstverlichting gespleten en gedacht dat ik de twee draadeindjes wel kon vastpakken omdat er toch maar 14 Volt ofzo over zou staan...
AUW!
<=>
Printtrafo verkeerd-om op de print gesoldeerd...
Leuk, Waarom was nou nét dat model niet "Idiot Proof"???
Ach, Rookwolkjes en alle electronica erachter uitgerookt...
Ik vond het wel vreemd dat die 16 Ampere schroefveiligheid wel érg traag leek te zijn... (5 Secondes voordat die tripte...)
<=>
Ongestabiliseerde Trafo-acculader als 12 Volt voeding gebruikt om autoradio te testen...
Autoradio is succesvol naar de autoradiohemel opgestegen.
Jammer, Dat heeft mij veel geld gekost... (Wist ik toen dat zo'n kreng met lichte belasting wel tot bijna 17 Volt kon oplopen...)
<=>
400 Watt 36 Volt Halogeenlamp na enkele uren branden met water afkoelen om hem snel te kunnen vastpakken...
PAF!... Lamp succesvol ontleed in héél klijne stukjes...
De gloeidraad had ik ongeveer per enkele winding versprijd liggen.
(Toen was ik ineens héél blij dat ik brildragend was)
<=>
Alternatief gloeistroom cirquit voor oude VGA kleurenmonitor aan beeldbuisje met lage emissie geknoopt om het eventjes te "boosten".
Na een poosje ineens pràchtig beeld, en heel mooi licht aan zowel de voorkant als de achterkant van de beeldbuis...
Leuk hoor, als de soldeerverbinding van het middelste pennetje van IC 7806 afknapt terwijl er 12 Volt op staat...
Ik had twee diodes "in serie" met de nul-pin gezet om de spanning naar zo'n 7,2 Volt te boosten.
Dat leek letterlijk iets te "zwaar" voor die soldeerverbinding te zijn...
De beeldbuis heeft hierop niet lang geleefd, en is overleden aan waarschijnlijk een 3-voudige H-K Short, en open Gloeidraden.
<=>
220 Volt Seriemotor van een stofzuiger testen door hem volledig onbelast (Ook zonder Fan-Trommel) aan de spanning te hangen...
Sjeez... Ik werd bang van dat geval!!
Nee, Ook nooit meer doen dus...
---------
Dat waren zoal de misstappen die ik zelf heb begaan...
Gelukkig heb ik alle 10 vingers nog, en had mijn toenmalige bril de klap van die halogeenlamp opgevangen.
Neovo.