Hey allemaal
Ik heb weer is iets waar ik op vastloop. Ik heb in mijn auto een Xenonset ingebouwd. Nu is het verplicht voor de apk dat zodra je overschakelt van dimlicht(xenon) naar grootlicht het dimlicht blijft branden.
Bij mijn auto schakelt dimlicht automatisch uit. Nu ben ik al even bezig geweest met een relais en een diode maar in beide gevallen blijft mijn xenon niet aanstaan.
De reden hiervoor is dat er in de stuurkolom schakelaar een moment zit tussen dimlicht en grootlicht dat deze beide geen spanning krijgen en dus het relais en de diode beide geen spanning leveren.
Mijn vraag is nu of jullie meschien een goeie oplossing hebben hiervoor. Een tijdrelais is een optie die dimlicht 0.5 sec vasthoud Maar meschien dat er nog andere oplossingen zijn (condensator)?
Hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen
Anoniem
ik snap het niet helemaal,normaal is het ook zo dat wanneer er groot licht wordt aangezet het dimlicht uit gaat??
Bij mijn auto is dit zeker zo en heb het nooit anders gezien..
Dat klopt maar Xenon verlicht heeft tijd nodig om op kleur te komen en omdat dit een aantal seconde nodig heeft zeggen ze nu bij apk dat het dimlicht bij het seinen niet uitmag omdat anders het xenon opnieuw moet opstarten.
Ik moet dus nu een oplossing zoeken zodat als ik sein mijn xenon verlicht aan hou. Ik dacht vrij simpel een relais of diode ertussen en klaar is kees maar omdat er een moment is bij het omhalen van de schakelaar dat er geen spanning op groot of dimlicht staat schakelt mijn xenon verlichting alsnog uit.
Bij geen enkele auto bedient de stuurhendel de lampen direct, er zitten al dim- en grootlichtrelais in de auto en ik denk dat je daar aan de slag moet. Het dimlicht-relais moet vertraagd afvallen. Met alleen een elco parallel aan de spoel van het relais ga je het niet redden, een elco plaats je aan de basis van een tor en die tor zorgt 1 seconde lang voor voeding vanaf een permanente plus zodat het relais nog even blijft nawerken. Dit alles gegarneerd met zekeringen en dioden om te voorkomen dat het boordnet een geheel eigen leven gaat leiden.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Bij mijn auto gaat bij het seinen het dimlicht ook niet uit, terwijl ik geen Xenon heb.
Weet je zeker dat het bij jou bij seinen uitgaat en niet alleen bij constant grootlicht?
Verder lijkt plankgas z'n aanbeveling mij correct en het meest simpel. Die relais kun je doorgaans ook makkelijk bij.
@Plankgas Dat klinkt idd als de oplossing alleen heb ik wel een healight relais alleen niet 1 die grootlicht apart van dimlicht schakelt volgens mij schakelen deze tegelijk.
Hier een schema van mijn auto.
http://img153.imageshack.us/img153/2883/naamloos1n.jpg
@jochem Het gaat bij mij om een toyota mr2 uit 1998 ik denk dat jij een nieuwere auto heb en tegenwoordig gaat dimlicht idd niet meer uit
Jochem
Klopt, 2001. Doch m'n Peugeot 306 uit 1993 deed hetzelfde: dimlicht aan laten bij seinen, pas uit bij constant grootlicht.
Maar ik geloof je hoor, het is maar dat je er even goed op gelet hebt.
@DJ_Roxxz,
Beetje off-topic maar hebben ze bij jou nog iets gezegd over koplampsproeiers bij de APK of heb je die ?
Groeten, Bram
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Op 4 oktober 2010 21:09:20 schreef bprosman:
Beetje off-topic maar hebben ze bij jou nog iets gezegd over koplampsproeiers bij de APK of heb je die ?
Of een automatische hoogte afstelling?
...Of hoeft dit niet bij latere inbouw?? (zou wel een verklaring geven voor het feit dat ik regelmatig wordt verblind door een 'huppel-golf II' met Xenon
)
FullPower
Koplamp sproeiers zijn wel verplicht bij standaard ingebouwde xenon sets. Heb hier niks over gelezen bij achteraf ingebouwde sets.
Ook Automatische hoogte afstelling is niet nodig. Daarbij heb ik een vrij lage auto en is het vrijwel onmogelijk dat ik iemand verblind(mits de verlichting goed is afgesteld uiteraard). Sterker nog ik wordt zelf helemaal gek als ik een bestel bus achter me heb rijden waarbij zijn koplampen rechts bij mij naar binnen schijnen 
Op 4 oktober 2010 22:41:00 schreef DJ_Roxxz:
Koplamp sproeiers zijn wel verplicht bij standaard ingebouwde xenon sets. Heb hier niks over gelezen bij achteraf ingebouwde sets.Ook Automatische hoogte afstelling is niet nodig.
Wat die sets in bepaalde gevallen verboden maakt, vraag Koos maar.
http://www.skg-carstyling.info/index.php/nieuws/302-aftermarket-xenon-…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
Laat ik beginnen met te zeggen dat de verzwaarde voertuigvereisten niet gelden voor auto's met eerste toelating voor 1-1-2007.
Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :
* Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
* Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
* Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
Maar goed, als je het toch wilt: ik vraag me af wat er gebeurt als je de terminals van de uiterst rechtse "dimmer switch" kortsluit. De draden WHT/BLK en RED/BLU worden dan dmv een brug met elkaar verbonden. Hoe je de hendel ook bedient, het dimlicht blijft dan branden.
De "high beam indicator" zal spijtig genoeg nooit meer oplichten. Dat kan worden verholpen door een mini-relais met hoge gevoeligheid te plaatsen parallel aan de middelste "dimmer switch" en dit te gebruiken om het indicatorlampje te bedienen, waarbij de pluspool van het lampje moet worden verzet naar een pluspunt.
Het dimlicht blijft niet eeuwig branden, want het afschakelen gebeurt ergens in de "black box" links in het diagram.
Ik denk dat dit een simpele en doeltreffende manier is.
Jochem
Ik kan het niet staven met feiten en/of quotes, maar ik meen me te herinneren dat er ergens 1 of 2 jaar geleden iets besloten was waardoor "aftermarket-xenon" (ook op auto's van voor 2007) ook aan de eisen koplampsproeier/afstelling moesten voldoen; iets dat het praktisch dus vrijwel ondoenlijk maakt.
In de door mij geposte link wordt aangegeven hoe dat zit:
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig.
pffff nu weet ik het helemaal niet meer..... Ik rij morgen langs de toyota dealer en vraag het daar aan de apk meester.
Als ik meer weet horen jullie van mij
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De grap is, dat keurmeesters ook niet alles weten. Ook de RDW niet trouwens, als ik de verhalen mag geloven.
Ik ga naar de persoon die altijd de keuring van mij auto doet, Als hij zegt dat het goed is zo dan hoef ik me niet echt zorgen te maken. Ook zou ik wel is een e-mailtje naar rdw kunnen sturen meschien dan hun mij kunnen helpen
Henry,
Maar als ik lees op de site waarvan jij de link plaatste zijn de regels wel duidelijk maar wordt er niet gehandhaafd, dat blijft dan toch weer een grijs gebied. Wat ik van de keurmeesters hier in Den Bosch hoorde is ook dat als het lichtbeeld goed is (dus geen vliegtuigvangers) maar netjes afgesteld ze snel genegen zijn goed te keuren.
Groeten, Bram
Tja het blijft mensenwerk, en er is ruimte voor intepretatie van de regels.
Waar de TS (en zijn keurmeester) vooral op moet letten is of de auto voorzien kan worden van een orginele Xenon installatie, plankgas vat het goed samen.
Maar als ik het schema zo zie gaat het hier om een ouder model, dat scheelt eisen maar nu komt de TS in de knoop met het schakelen. De grootlicht indicator is idd zo op te vangen met een klein relais.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
Regels omtrent APK en xenon verlichting
Sinds enkele weken is er veel te doen omtrent de nieuwe regels van het voertuigregelement welke op 1 mei 2009 van kracht zijn geworden. Bij deze willen wij u juist informeren omtrent de regels betrekking hebbende op xenon verlichting. Als basisregel geldt: Gasontladingslampen (xenon-lampen) mogen enkel in goedgekeurde armaturen ingebouwd worden. Op alle armaturen staan een of meerdere codes. Voor gasontladingslampen DC, DR en DCR. Voor halogeen lampen HC, HR en HCR. Deze regeling geldt voor alle voertuigen. Tijdens de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Wel kan hierop gecontroleerd worden door de politie. De verwachting is dat enkel auto's met hinderlijke verlichting gecontroleerd en eventueel beboet worden. Daarnaast blijft de oude regeling omtrent de aanvullende eisen gehandhaafd: Voertuigen vanaf 1 januari 2007 moeten voorzien zijn van een koplampreinigingsinstallatie (wordt bij APK gecontroleerd) en een automatische hoogteregeling (wordt bij de APK NIET gecontroleerd). Uiteraard moet de verlichting wel voldoen aan de andere eisen in de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur!
Typisch Nederlands: De regels zijn streng maar er wordt niet structureel op gecontroleerd.
Jochem
Dit is wel het stukje waar ik op doelde, hoewel ik niet precies meer van de hoed en de rand wist.
Enkel een H7 of H4 xenonlamp in je bestaande armatuur duwen mag dus niet meer sinds 1 mei 2009. We terecht overigens. Door de min of meer diffuse afwerking van normale koplampunits krijg je een heel fel verlicht vlak. Een goedgekeurd xenon-armatuur werkt meer met richten met spiegels en zorgt er middels projectie voor dat de enorme hoeveelheid licht de goede kant op gaat.
De controle is inderdaad een lastig punt. In mijn ogen zou je best een aantal dingen bij de APK kunnen controleren, maar je wilt natuurlijk ook niet dat ze op een bepaald ogenblik elk onderdeeltje van je auto moeten bekijken. Echter de verblindende contstructie van sommige after-market oplossingen zouden ze van mij best af mogen straffen...
Zij, die de verleiding om hun voertuig nadien te voorzien van gasontladingslampen niet kunnen weerstaan, dienen zich ervan te vergewissen dat zij met hun verlichting niet de aandacht op zich zullen vestigen. In het geval van staandehouding is de verbalisant dan in ieder geval van de discussie verlost of de lampen verblindend zijn of niet.
Netter kan ik het niet zeggen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dus eigenlijk niet eens zozeer typisch Nederlands, maar gewoon heel practisch. Doe je het fout krijg je een douw, doe je het goed dan gaat het meestal ook goed. Volgens mij doen ze dat in meer landen.
Ben zojuist bij Toyota dealer geweest en heb RDW nog even voor zekerheid gebeld en voor beide geld dit
"Mag ik mijn auto voorzien van Xenon-verlichting?Article ID:
Ja, dit mag. Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006 moet deze echter voldoen aan een aantal voorwaarden:
- er moet een goed werkende koplamp-reinigingsinstallatie aanwezig zijn
- de dimlichten met xenonlampen moeten blijven branden als naar "groot licht" is geschakeld
- het voertuig moet zijn voorzien van automatische niveauregeling"
(bron: http://rdw.nl )
Dit geld dus allemaal niet bij een auto voor 1 Januari 2007.
Mijn probleem is dus heel simpel opgelost nu;)
Bedankt voor jullie informatie allemaal