Je hebt een mooie trafo met twee 12V wikkelingen ...

Als je daar nou eens gebruik van maakt door een wikkeling bij te schakelen als je uitgangsspanning boven een bepaalde waarde komt ?

Kost je een extra opampje en een een relais of mosfet.

Resultaat :
-Je hoeft niet zoveel spanning weg te stoken ( = minder verkwisting )
-Je koelplaat mag half zo klein
-Je hebt maar half zoveel transistors nodig

Ik heb de grote koelblok al gekocht, en ik heb hem al thuis liggen. Ik heb er 10 procent korting op gekregen, dat scheelde al weer wat. Dus de koeling is niet echt een probleem meer.

Scheelt dat zoveel als je de wikkelingen schakelt.
Is het nog aan te raden om de wikkelingen te schakelen, of is dat nu niet meer nodig.
Zo ja, hoe werkt dat presies?

Dick Best had toch ook van deze paneel meters.

Het maakt redelijk veel verschil, als je bij een lage uitgangsspanning voor een lagere wisselspanning kan kiezen. Stel, dat je de uitgangsspanning op 8V instelt, en daarmee een schakeling voedt die 2A opneemt.
Bij een ruwe gelijkspanning van 40V verstookt de koelplaat ((32 - 8) *2) = 64W.
Bij een ruwe gelijkspanning van 20V is dat nog maar ((20 - 8) *2) = 24W.

Het omschakelen zelf zou ik bij het instellen van de uitgangsspanning laten gebeuren. Neem voor P1 (in het Elektuur'82-schema) een stereo-potmeter. De tweede helft van die potmeter kan je gebruiken om een opamp te sturen. Die kan dan op zijn beurt een relais met wisselcontacten bedienen, waarmee je tussen de secundaire aftakkingen van de trafo kiest. Zorg voor enige hysteresis!

Jep, ik heb +- 1V hysteresis aangehouden.

Schakelen doe ik op de uitgangsspanning, dan werkt het geheel ook in Stroom mode mee.

ELV pakt het zo aan :

ELV Dual Voeding

En schakelen kan met een relais ... maar ik zie liever geen relais in mijn bouwsels dus heb ik er een mosfet voor gebruikt.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/ctswitch.PNG

Krijgt die FET geen buikpijn als je van halve voedingsspanning naar de gehele voedingsspanning schakelt? Zo'n dikke elco bijladen is ook geen lachertje...

Nope, geen probleem.

De zwaarste voeding waar ik dit in heb zitten heeft zelfs 10000uF er achter hangen, geeft geen krimp.
Nu zit daar wel een andere fet in dan een BUZ11, iets met een lagere RDS-on is wel wenselijk, dan hoeft ie ook niet op een koelplaatje.

Als je echt fancy wilt gaan doen kun je natuurlijk op de nuldoorgang gaan schakelen, maar nodig is het bij deze vermogens niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]

Zou een 75545p wat zijn als schakelfet? 10mOhm RDS-on/80v/75A maar zijn er nog andere dingen waar je op moet letten?

Ik ben ook een labvoeding aan het maken (elektuur '82). Kijk gerust in het hieronder gelinkte topic, staat ook iets in over de koeling (ik heb ook 2x12v 2x12,5A AC). Ik ben bezig met een print-layout.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/88239

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (18%)]

Zoveel onderdelen zijn er niet voor nodig ja :) Dat kan ik er nog wel bij maken. Aleen voor p1 kan ik geen stereo potmeter gebruiken omdat ik deze potmeter wil gebruiken. Hoe kan ik hem dan het beste dan deze schema aansluiten.

En wat betekent: hysteresis? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Ik zou het ook niet met een dual potmeter doen, dan werkt het geheel niet als je uitgangsspanning zakt door bijvoorbeeld sluiting of overstroom ( en dat is nou net wanneer je het ding wel wilt knijpen )

Ik ken het elektuur schema niet van buiten, maar die ELV constructie kun je er volgens mij zo in gooien.

Hysteresis is kort gezegd het verschil tussen het in- en het uitschakelpunt.

Zou je dat niet hebben dan kan het voorkomen dat je schakeling rond de ingestelde waarde ( zeg 12V ) heen en weer staat te klapperen.

Dus maak je hem zodat het geheel bij 12.5V omschakelt maar pas bij 11.5V weer terugschakelt. Ook dat zit in het ELV schema al ingebakken in de vorm van R143, hoe kleiner die R hoe groter het verschil tussen je in- en uitschakelpunt.

Ik heb de schema van ELV even bestudeert en volgens mij gaat het om dit stukje, om de wikkelingen van de trafo te schakelen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/elv%20voeding%20trafo%20schakeling.jpg
Zou dat ook willen in die van de elektuur?

Ik heb ook nog deze schema gevonden. En dan de deel van auto supply voltage.

Op 27 oktober 2010 17:52:00 schreef VanDee:
[...]
Siliconen heeft een beter warmte geleiding dan mica.
Bij mica 'moet' je nog steeds een warmte-geleidende pasta gebruiken terwijl dit voor siliconen niet nodig is.

Niet mee eens. Mica geleidt niet slechter. De pasta moet naar mijn inzicht worden aangebracht omdat mica een "hard" materiaal is. Siliconen is flexiber, doordat de transistor wordt vastgeschroefd worden microscopische openingen dichtgedrukt. Hierdoor is geen pasta nodig, de functie van koelpasta is namelijk deze holten te vullen, dit verklaart ook waarom deze pasta zo dun mogelijk moet worden aangebracht. Mica word vrijwel altijd met koelpasta gebruikt, siliconen vice versa. De siliconenplaatjes kunnen daardoor wel iets handiger zijn, maar zijn vaak veel duurder(kan 3/4 van je 2n3055 zijn!)

onderaan het gelinkte artikel staan wat waarden (ik weet dat de artikelensectie een beetje stoffig begint te worden - maar dat maakt ze natuurlijk niet minder interessant.)

Geen isolatie en geen warmtegeleidingspasta: Rth mb-h = 0,05...0,2°C/W;
Geen isolatie en wel warmtegeleidingspasta: Rth mb-h = 0,005...0,1°C/W;
Aluminiumoxideplaatje + w.g.-pasta: Rth mb-h = 0,2...0,6°C/W;
Mica isolatie + w.g.-pasta: Rth mb-h = 0,4...0,9°C/W;
Silikonenisolatieplaatje zonder w.g.-pasta: Rth mb-h = 0,85°C/W;
Sil-Pad K10 zonder w.g-pasta: Rth mb-h = 0,2°C/W.

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?
id=10&page=2

Zo tussendoor: de TS gaat toch de Elektuur'82-voeding nabouwen? De eindtorren zijn daar met hun collector aan mekaar gekoppeld. Waarom dan isolatieplaatjes gebruiken? Die verhogen enkel de thermische weerstand.
Moet je wel het koellichaam tegen aanraking beschermen, want daar komt de positieve gelijkspanning op te staan.

Op 29 oktober 2010 06:36:20 schreef pros:
Moet je wel het koellichaam tegen aanraking beschermen, want daar komt de positieve gelijkspanning op te staan.

Nouja, misschien wel daarom dus. ;-)

Spanning is opzich nog wel aanraakveilig, meer ivm kortsluiting, bijv. als de koelblokken de achterwand van een metalen kast raken.

Hier is natuurlijk wel iets op te bedenken, bijv. inbouw van de koelblokken (actieve koeling!) of afstandhouders eromheen.

Ik bestel de isolatie plaatjes wel mee, en kijk hoe ik ze ga monteren. Denk buiten de kast. Siliconen is hier 25 eurocent, maar hij heeft ze ook duurder

Denk wel dat ik ze ga isoleren, dan kan ik niks kortsluiten

Maar hoe kan ik het beste doen met de schakeling van de wikkelingen van de trafo.

Of dit "het beste" is, weet ik niet. Het lijkt me in ieder geval een bruikbaar uitgangspunt:

http://prosje.be/CO/Schemas/ElektuurvoedingOmschakelen.png

Links zie je de hulpspanning, die sowieso aanwezig is bij de Elektuur'82-voeding.
De verhouding R1/R2 bepaalt het omslagpunt: (Ref / R1) * R2. Als Ref bv. 6V is, zal de uitgang van IC1 hoog worden zodra de uitgangsspanning groter wordt dan 13.2V.
De verhouding R3/R4 bepaalt de hysteresis: (Omslagspanning * R3) / R4
Voor IC1 is iedere "gewone" opamp geschikt. Mag gerust een LM741 zijn.
T1 schakelt "XXX" als de uitgangsspanning groter wordt dan het omslagpunt. XXX kan een relais zijn, maar ook Sine's optocoupler.
D1 en D2 beschermen de inverterende ingang v/d opamp tegen al te negatieve spanningen.

Bedenk wel, dat dit maar uit mijn duim gezogen een uitgangspunt is. Er kunnen fouten inzitten, en er kan vast wat aan verbeterd worden!

Bedankt pros. Ik kan hem nog niet opbouwen omdat ik de onderdelen van de voeding nog niet bestelt heb.

Maar waar moet ik de Ref. op aansluiten en is U uit de uitgang van de voeding?

Ref is het knooppunt R2/R3/C5 in het originele Elektuur'82-schema.
U uit is idd. de uitgang v/d voeding.

Bedankt.

Ik zal vandaag alles bestellen.

Je kan de 2n3055 ook vervangen door een bd249c. De bd249c heeft imo een wat makkelijkere behuizing. Kwa specs zijn ze zover ik weet vergelijkbaar.

Isolatie is zo te zien ook goedkoper.

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op (29%)]

TIP3055 werkt ook goed. 2N3055 in een betere behuizing.

Een TIP3055 is niet voor de volle 100% een 2N3055, Een Ptot van 90W vs 115W. Dan liever een BD249C.

Montage van de TO-3P en TO-247/TO-218 torren is zeker een stuk gemakkelijker.

Kan ik de BC249C er zo in doen. Of moet ik de weerstanden aanpassen. Moet ik daar ook 5 van nemen? Of kan dat met minder?

Op die punten blijft alles gelijk.