levensduur spaarlampen: 18.000 uur of 18.000 minuten...

Heb hier een CFL die al ongeveer 5 jaar dienst doet, instant koude start, wel met de fitting omlaag in een open armatuur (schemerlamp)

In de schuur TL-D lampen van '93..

In de voorraadkast een lijnlamp van 60W van 18 jaar oud.

Ik denk dat lampen van vroeger gewoon veel degelijker zijn dan die troep van nu. Vooral doordat fluorescentielampen maar 2 mg kwik bevatten tegenwoordig en je in de oude lampen gewoon de kwikbolletjes kon zien zitten.

by the way komen ikea lampen ook van philips af , net als mazda en hema lampen . de electronica is idd vaak goedkoop en gaat sneller stuk met warme omgevingen in een armatuur.

spaarlampen kunnen ook gedimd worden , zij het de modellen waar het op staat vermeld .

ook de niet dimbare zijn dimbaar , maar niet met een dimmer . een dimtrafo werkt prima icm de master lampen van philips . heb dat zo gemaakt met spaarlampen van 27 watt als vervanger van 150watt gloeilampen . deze branden een 8 uur per dag en nog alle lampen werken . de dimtrafo geeft 200v en 180v en 150v af en daar werken ze prima op , en een minder hete fluorbuis is ook levensduurverlengend .

ik koop nooit spaarlampen , heb nog een doos vol aan afkeurlampen die het toch lang doen voor zooi :P en ik vis regelmatig op t werk de spaarlampen uit de chemo fluorlampenbak die er nog goed uitzien en ruil de goede fluorlampen met lampen waar de electronica van stuk is gegaan . het is ook vaak groepsvervanging en dan had de klant er al 1 vervangen ....

Ach, als je met een zooi spaarlampen zit met defecte elektronica is dit altijd nog een optie :

http://www.b-kainka.de/BAST1024.JPG

Een teslagenerator bouwen >:)

Op 23 november 2010 17:43:41 schreef testman:
by the way komen ikea lampen ook van philips af , net als mazda en hema lampen . de electronica is idd vaak goedkoop en gaat sneller stuk met warme omgevingen in een armatuur.

Hema klopt (in elk geval de meeste die ik bekeken had), maar die van Ikea komen hooguit van subcontractors die misschien ook wel voor Philips maken of zelfs een licentie erop hebben. Als het echt Philips lighting is, staat er namelijk meestal een fabriekssymbooltje op (Philips zonder fabriekssymbooltje is waarschijnlijk Chinese inkoop bij derden en zou op die manier dus overeen kunnen komen met de zweudse meuk).

Op 23 november 2010 15:36:09 schreef Lucky Luke:
[...]

Op zolder een oude jampot van Philips waarvan ik niet eens weet hoe lang die al meegaat, dat ding is volgens mij nog van voor mijn geboorte.[...]

Dat zal zeker wel want ik kan me nog herinneren dat mijn oma een heel koppeltje van deze jam potten in huis had en die had ze toen al tijdje .

In 1990 was ik om en nabij de 13 en drie jaar geleden toen oma overleed toen had ze deze lampen nog steeds en deze werkten toen ook nog steeds .

Ik denk ook ondanks deze er niet uitzagen dat deze technisch het beste waren .

Op 23 november 2010 13:04:22 schreef echtepino:
[...]
24 jaar?!? Ben je niet in de war?

Nou... ik heb hier ook nog de allereerste dikke spaarlampen, 'merk' Hema(ook Philips?).

Had er drie, nu nog maar een goede. Een is helaas van de tafel afgerold, en een tweede begon te knipperen.

Verder heb ik een stel wat smallere spaarlampen die een paar jaar jonger zijn en die het allemaal nog perfect doen.

de foutproducties van philips werden op m'n vorige werk uitgepakt . en de genoemde merken kwamen van dezelfde fabriek af , je zag het aan de fittingmaterialen en lampopbouw . soms waren het foutproducties ( bij testen was er 5% al stuk na productie ) en soms waren het palletbakken met allerlei losse lampjes die van winkels kwamen , wegens transportschade ed . dan kwamen er toch veel merken van dezelfde philips fabrieken af . ook batterijen van philips en panasonic kwamen van dezelfde fabriek af ( heb eens een philips batterij open gepeld en de blikken mantel was binnenin van panasonic :) ) vast een misdruk die is hergebruikt ....

@henry bedoel je de zware sl lampen uit begin 90's ? die worden vlot 15 jaar oud , en vrijwel altijd halen die de branduren van de lamp .

Ik kom op mijn werk nog regelmatig TL-D's tegen van 40watt welke nog de goudkleurige fitting hebben ipv de zilveren/blikken. Hierbij worden nog starters gebruikt met aluminium huis. Dit alles van Philips en zo rond 1967 in bedrijf gesteld. Werkt nog dagelijks.

Op 23 november 2010 20:01:43 schreef testman:
@henry bedoel je de zware sl lampen uit begin 90's ? die worden vlot 15 jaar oud , en vrijwel altijd halen die de branduren van de lamp .

Die bedoel ik inderdaad, even erbij gepakt: Hema 9W 230V 50Hz.

Weet iemand hoe de glazen kap er netjes af kan, misschien valt de knipperende spaarlamp nog te reanimeren?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

@Testman: Duidelijke zaak. Tegenwoordig dus misschien niet meer (of misschien wel maar dan hebben ze stiekum de fabriekstekentjes afgeschaft), ik ga nog wel weer eens bij de Ikea kijken als het zo uitkomt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

de huidige spaarlampen hebben een plastic dome , waarvan ik al heb geleerd dat je die niet buiten in 5 graden losbreekt , dan spat het alle kanten op . het beste is bij die oude sl lampen om de plastic rand net onder de glazen kap met een ijzerzaagje rondom te zagen dan kan de dome eraf . maar als het nog een lamp is met erg zware fitting dan is het een vsa lampje en is de buis op ( dan blijft de starter maar pingelen ) soms heb je geluk en is de 0 draad aan de fittingrand los in de soldeer door het gewicht van de lamp.

@ maarten , op t exwerk hebben ze na 30 jaar geen philips lampjes meer voor uitpakken , dus ik gok dat de lamp productie naar china is verhuisd van philips .

Elektronica steeds kapot?? Ik heb zelfs gewone 20W TL buizen op de elektronica van een 22W spaarlamp laten draaien! Ging perfect en direct starten, zonder opwarmen :)

en dan klagen over hf vervuiling in huis... :)

sinds wanneer is hergebruik vervuiing?

met de langere draden vanaf de evsa aan een tl 18watt wordt een spaarlamp evsa een hf stoorbron .

Geen last van gehad :)
Ik denk dat er hier sterkere stoorbronnen aanwezig zijn: Walradar luchtvaart radar industrie, enz.
En wat met de "lange draden" van een gewoon EVSA???

Hoe komt het toch dat die heel verschillende frequenties zo vaak op één hoop gegooid worden?
IK zie een walradar (op 9 of 22 GHz?) niet zo gauw mijn kortegolfontvangst (op ongeveer een duizendste van die frequentie) verstoren.

Hoe kan je zien of een lamp van Philips is? Dat zie je aan de doos waar hij in zit.
Bij Philips heeft alles een artikelcode, ook de doosjes. Maak de doos aan de onderkant open, en op het flapje zie je een nummer staan met de opbouw; 4 cijfers, spatie, 3 cijfers, spatie, 5 cijfers.
Als voorbeeld heb ik hier een doosje met nummer 3241 102 79101
Als jouw doosje met een HEMA lamp, en IKEA lamp of een Karwei lamp ook een nummer heeft met deze opbouw, dan is het een Philips product.

FET:
Als het om storing gaat maakt de frekwentie niet altijd uit, die is er gewoon en ik merk dat ik hier nu eenmaal een beroerde ontvangst heb van ALLE frekwenties (EVSA's of niet).
Ik weet niet wat de bron(nen). is/zijn Het kunnen ook de 380kV lijnen hier zijn, of gewoon piraten. Ik moet misschien eens een SA van fred101 lenen...

@Henri S.: spaarlampen van de HEMA waren vroeger altijd van Philips. Het slopen van zo'n SL lamp kan eigenlijk niet zonder schade; of de ballon moet eraan geloven of de kunststof lampschaal moet ingescheurd of ingeknipt worden om de ballon eraf te krijgen. En als ie knippert is het echt einde verhaal vanwege einde levensduur van een van de electrodes.

Op dit moment zijn er nog twee types Philips fluorescentie spaarlampen: die uit het Poolse Pila (kenmerk: ingestanst of opgedrukt pi-teken als fabriekslocatie met datumcode). Dit zijn de echte en betere Philips lampen. En er is de Chinese P.R.C. subcontractormeuk met slechte tot middelmatige kwaliteit, ook met Philips opdruk. In mijn ogen geen echte Philips produkt ondanks de Philips 12NC code op het doosje

Op 24 november 2010 09:58:08 schreef Tidak Ada:
Als het om storing gaat maakt de frekwentie niet altijd uit, die is er gewoon ...

Toch maakt het uit. Als jij storing hebt, dan is dat doordat jouw ontvanger die storing ontvangt.
Dus òf de storing zit (ook) op jouw ontvangstfrequentie, òf je ontvangt onbedoeld (ook) de frequentie waar de 'storing' (die op die frequentie misschien geen storing is) zit. 't Is een van tweeën, en anders heb je geen storing.

Als de walradar de hele band zou vervuilen, dan zouden we dat weten; de verkeersleiding zou slechte verbindingen hebben. En een 50 of 100W zendertje op 120 MHz die jouw HF onderstoort is ook niet goed denkbaar.
Elektriciteitsleidingen kunnen wel storing veroorzaken, maar dan is er bijvoorbeeld iets mis met een isolator (denk aan een hinderlijke corona-ontlading aan een barst of andere oneffenheid). Omdat dat ook vermogens- en dus geldverlies betekent, zijn de maatschappijen wel in meldingen geïnteresseerd.

Het enige dat ik weet en merk is, dat ik in de loop der jaren steeeds slechtere radio ontvangst heb, hier en dan op álle frekwenties. Zowel de omroepbanden als de bekende 27 MHz, 433MHz, 866MHz 2,5 GHz en 5 GHz.
Scheepvaartroute naar Antwerpen, luchtcorridor Parijs - Schiphol (precies boven m'n hoofd), genoemde hoogspanningsleidingen, treinen militaire vliegbasis (aanvliegroute) en natuurlijk de industrie in het Antwerps havengebeid.
En ja,dat corona gesputter bij isolatoren, vooral bij mist, regen en ijzel, maar ik heb daarvan nog geen expliciet effect gemerkt.

Ik merk het o.a. aan m'n autosleutel (doet het elders beter) en de draadloze telefoons.

Zo, dat wordt wel erg off-topic, maar wel weer even mijn hart gelucht... :)

Dit kan nonsens zijn, maar ik had ooit aan een SSR relais gemeten en op het stukje van 0 tot +15V en 0 tot -15V liet die niks door, dat lijkt me misschien nogal hoge piekstromen te geven, gezien zo'n spaarlamp toch een capacitieve last is?

dat van die philips lampen uit china en polen klopt wel . op het werk jaren de noodverlichting gedaan , 5 jaar lang waren het de chinese tl5 8 watters . die gingen na 11 maanden al stuk en waren dan helemaal grijs aan de binnenkant van de buis . rond 2006 kwamen de philips tl's uit japan ( daarna na polen gegaan ) en die haalden 24 maanden in dezelfde noodbakjes , en waren ze eenmaal op , was de coating nog wit middenin de buisjes . nu is kleur 640 eruit ( vroeger kleur 33 ) dus moet alles naar kleur 840 tl's toe , dit ivm de lichtsterkte van kleur 640 die sterk afneemt naarmate de buizen ouder worden .

hebben jullie trouwns nooit opgelet als een spaarlamp aan het opwarmen is , dat er diverse ir ontvangers in de buurt op reageren , en soms ook het apparaat niet wil reageren op de ab tijdens het opwarmen ?

Op 24 november 2010 10:14:48 schreef Gadjo Dilo:
Op dit moment zijn er nog twee types Philips fluorescentie spaarlampen: die uit het Poolse Pila (kenmerk: ingestanst of opgedrukt pi-teken als fabriekslocatie met datumcode). Dit zijn de echte en betere Philips lampen. En er is de Chinese P.R.C. subcontractormeuk met slechte tot middelmatige kwaliteit, ook met Philips opdruk. In mijn ogen geen echte Philips produkt ondanks de Philips 12NC code op het doosje

De 12NC op het doosje is precies dat, namelijk de 12NC van het doosje ;-) Aan het 3e en 4e cijfer kan je zien dat het doosje soms zelfs in China is ontworpen, er staat dan iets in de 40 inplaats van 22 (weet iemand welk getal Polen heeft? ik gok een van de getallen uit de reeks 24 t/m 27, maar nog nooit bij een lamp aangetroffen dus zal onder Nederlandse supervisie zijn). Als er op het lampje zelf geen teken staat (zoals de gestyleerde pi maar dan een ander figuurtje) dan is het vermoedelijk echt inkoop. Staat er wel een teken dan is het in China gemaakt door een fabriek van Philips en dus mogelijk ook naar Philips-ontwerp. Althans dat is tot nader order mijn indruk van hun systeem.