Ik begrijp trouwens niet waarom die audio-jongens denken dat je met een enkele versterker zomaar alle soorten muziek kan weergeven. Voor klassieke muziek heb je toch een buizen versterker nodig, voor hardrock een transistor eindtrap en ga zo maar door.
Je moet er op zijn minst een paar verschillende hebben om voor elke muzieksoort de optimale ervaring te krijgen. De handelaren beginnen nu al vast te kwijlen....
ik heb dat wel eens gehoord over speakers haha.
lekker 4 setjes speakers neerzetten 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]
http://www.combak.net/roomtune/applicationguide.htm
Zo werkt dat dus... SNap het nog steeds niet...
Er zijn er bij die de luisterruimte echt aanpassen
http://www.royaldevice.com/custom.htm
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik heb zelf ook twee setjes luidsprekers staan. Een setje elektrostaten voor als ik echt muziek wil luisteren, maar die dingen focussen hun hoge tonen nogal één kant op. Dus voor de rest van de tijd heb ik nog twee zuiltjes die ook in de rest van de kamer bruikbaar zijn.
En binnenkort worden dat waarschijnlijk ook nog twee aparte versterkers omdat ik bezig ben om een hoogspanningsversterker te bouwen die de elektrostaten direct aan kan sturen. (dus geen audio-trafo meer). Misschien dat ik dan ook nog zelf een paar extra grote elektrostatische elementen maak, die ook bas kunnen weergeven.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Golden Member
Gepost zondag 16 januari 2011 23:29:18 |
Ik heb zelf ook twee setjes luidsprekers staan. Een setje elektrostaten voor als ik echt muziek wil luisteren, maar die dingen focussen hun hoge tonen nogal één kant op
Dat zijn dingen die je aan de PWM gestuurde Sony TA 8800 moet hangen, gegarandeerd dat het fout gaat!
Groetjes Hans.
Op 16 januari 2011 23:12:10 schreef Mrtn1988:
http://www.combak.net/roomtune/applicationguide.htm
Dat document bevat ook nog eens spelfouten, je zou toch verwachten dat de handleiding voor zoiets duurs perfect geschreven is..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 16 januari 2011 23:02:08 schreef free_electron: [...] En yogurt dan. Elk merk gooit er zijn bacterien mix in... bah , rotte melk, en melk op zichzelf dan.. da komt uit een koe, een van de vuilste, stinkendste, en domste beesten die er rondlopen...
Ik kan me nog goed herinneren:
Mijn hoogleraar microbiologie: "Melk staat, bateriologisch gezien, gelijk aan rioolwater"..... Toen begreep ik ineens waarom ik melk vies vind 
@Zweetvoetje:
Je kunt ook goeie elektrostaten kopen 
Over buizen inspelen: mij NOS EL3N's hadden in het begin wel last van mechanische zetting bij het opwarmen. Dat hoorde je als tikken in de koptelefoon. Na een paar dagen was dat weg dus zit er wel iets in wat dat betreft. Qua geluid maakte het verder niets uit.
Echoflex
1
Het is eigenlijk heel simpel. Als een bepaald product een hoorbaar verschil oplevert dan is het meetbaar. Is het niet meetbaar dan is het ook niet hoorbaar. Wat er niet is kun je ook niet horen. Hoor je het wel dan is het ook meetbaar.
Ik heb vroeger ook zo`n idioot als collega gehad die met allerlei onzin aankwam om zijn installatie te tweaken. Een soort damstenen die bovenop de speakers lagen om staande golven in de kamer te elimineren. Ook had hij vanaf de meterkast een afgeschermde kabel naar zijn installatie. Niet 1 maar liefst 3, voor de CD speler, voorversterker en eindversterker.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 15 januari 2011 18:26:22 schreef Gamesbond:
Nieuwe email van dennis hageman:Onlangs heb ik op een ander forum, leden de mogelijkheid gegeven om een aantal kabels van mij te testen. Zomaar, wel in ruil voor een review.
Gefinancierd vanuit het reclamebudget.
Wat wil je nog meer? Das net als een Jomanda-aanhanger vragen of er echt mensen genezen worden bij een bijeenkomst. Stuur fred101 eens zo'n kabel op, die houdt van meten, heeft hij wat te doen van het weekend 
Maak in een gemiddelde kamer maar eens een frequentieplotje...
Bij mij zaten er verschillen in de respons van bijna 30 dB! (verschillende frequenties met elkaar vergeleken).
Vooral in het laag is het één grote ellende, o.a. door staande golven in de ruimte.
En als je rond gaat lopen wordt het zelfs nog erger, verschillen van meer dan 40 dB. (verschillende posities in de kamer vergeleken)
Knappe jongen die dan de sub-µB-effecten van al deze audiofiele producten duidelijk kan horen!
Waarschijnlijk heeft het openen of sluiten van de gordijnen alleen al vele malen meer effect: overdag naar de audiofiel-winkel, 's avonds (met de gordijnen dicht) het nieuwe mirakel uitproberen 
Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd, naar welke muziek dergelijke audiofielen eigenlijk luisteren. Dat zullen toch niet die zelfde platgeproducete commerciele nummers zijn die je ook op Sky Radio of 538 hoort? Daarvoor volstaat zelfs een walkman met pc-speakertjes, of een mp3-speler...
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Zoef de Haas: Je bedoelde waarschijnlijk de Sony TAN-88 stereo pwm eindversterker; de TA-8800 is me niet bekend.
Fox2: kan het roerend met je eens zijn, heb zelf niet de mogelijkheid gehad een frequentie plot te maken maar ik hoor ook die verschillen als ik eens rond loop te dreutelen in de kamer die toch een redelijk grote inhoud heeft (inclusief open keuken is de lengte ca 10 meter.) en heb ook last van staande golven in de lage tonen ondanks toch wel een goed dempend tapijt en overgordijnen.
En tja, die verschillen in kabels etc. hoor je niet met je oren maar tussen je oren.
Groeten,
Mac.
[Bericht gewijzigd door McDuff op (65%)]
Zoef de Haas.
Inderdaad, de TA-N88. Hang daar nooit electrostaten aan, want dan is het echt einde oefening. De eindtrappen, de drivers en de voeding knalt om je oren. Kost een boel euri en heel veel werk!
Groetjes Hans.
Op 16 januari 2011 23:35:29 schreef Sine:
Die gaat wel heel ver met zijn onzin, spdif subatomic particle accellerator.Uhu
De beschrijving van dit wonder:
the A-DIMENSIONAL PARTICLE ACCELERATORS invented by Roberto Delle Curti, is connected between the SPD-IF output of the DVD /CD player and the DAC VERO ASSOLUTO digital to analog converter. It is a TIME MACHINE that returns back in time, restoring completely the recording by eliminating all the distortion accumulated by the recording processing. It is completely passive, no power feeding.
Any type of talking is useless. It has to be heard.
The AUDIO obsolescence is where this is not used.
haha, ik vind het wel humor want die man moet zelf toch ook weten dat het één grote onzin is 
Hij zal wel verstand hebben van muziek, en als je dat combineert met (veel) teveel geld dan krijg je dit dus....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 17 januari 2011 10:37:37 schreef Jochem[/message]:
[...] Stuur fred101 eens zo'n kabel op, die houdt van meten, heeft hij wat te doen van het weekend
Ik meet niet aan gelijkstroom
Maar zonder flauwekul, ik zou niet meten wat je daar nu aan moet meten. De weerstand van de kabel ? en dan ? weet je dan dat je met 2W minder even hard kunt als met dunnere kabel.
De frequentie karakteristiek ? we sturen 200KHz door gewoon pisbakkendraad om te pwmen en 10GHz door een stukje koper in een coax kabel en dan zou 10KHz niet meer bij je tweeter komen zonder gouddraad ?
De ruis veroorzaakt door een kabel ? Die valt volgens mij in het niets bij de eigen ruis van het apparaat.
Gouden netkabels, om de brom en net-rotzooi(hogere frequenties !) nog beter naar de gebruiker te voeren en daarna een duur filter, ja dat is wel nodig als je zoveel moeite doet om de zooi op het net zo ongedempt mogelijk naar binnen te halen middels gouden stoppen.
Leuk als je buurman dan internet over het lichtnet van de action gaat gebruiken.
Wat ik dan ook niet snap, als er digitaal zo'n speciale kabels nodig zijn waarom heeft een logic analyser dan van die lullige draadjes.
Ik weet wat beters, als jullie nu allemaal wat aan mij doneren koop ik de (helaas bijna allemaal high end geprijsde) UGT' s om een mooie high end buizen versterker te bouwen. De buizen heb heb ik al. In ruil zal ik zeggen hoe hij klinkt
Zou hier genoeg power in zitten ?
Zoef de Haas.
Heeft meer weg van een dubbelfasige gelijkrichter dan van een eindfles! Voor een voeding vermogen genoeg, maar zonder speciale aanpassingen zal dit geen geluid produceren.!!!
Groetjes Hans.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hier nog wat meer mensen die hun dubbelfasige gelijkrichter JAN-6336A inzetten als eindfles: http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/19371-6336a-valves.html 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Was ook maar een grapje, hoewel ze inderdaad voor winter audio worden gebruikt.
Ik wil gewoon nog eens wat eperimenteren met buizen en audio maar dan zelfbouw en lekker aanrommelen. Misschien vind ik in rosmalen ee paar audiotrafo's en anders gebruik ik eerst wel gewone 230 trafo's. Mocht het allemaal werken en af komen kan ik me altijd nog laten afzetten voor een 230 trafo met luchtspleet gewikkeld met gouddraad gescheiden door rijstpapier van een noorderlijke helling en ingestraald door yomanda. Klinkt trouwens als een magnetron trafo 
audiotrafo's? je bedoeld die impedantiematch? Van bijvoorbeeld 1k naar 8 ohm? Daar heb ik er nog wel wat van liggen. Mail me maar. Of bedoel je voedingstrafo's?
[Bericht gewijzigd door pientertje op (10%)]
fred101
Golden Member
Van ongeveer 5K naar 8 ohm, ligt aan de buizen. Ik denk dat ik ga ik voor de 807 maar een duo 829B ziet er ook wel grappig uit en ik heb nog een hele doos met ander leuk groot spul. Hoe gekker hoe beter. B+ wordt iets van 400 tot 500 V denk ik, ik heb nog geen ontwerp gemaakt. Ik wil in iedergeval kijken of ik iets van 20W kan maken. Het wordt eerder een anti-high end set. Eens kijken of we met normale junkbox spullen ook een lekker geluid kunnen krijgen, zo niet is er ook niks aan de hand. Er zijn leuke opties als bv parafeed nettrafo's. Ik heb ook al zitten rekenen aan pi filters maar daar gaat meer koper in dan in in een UGT. En een ander wild idee, een OTL versterker met bv echt een hele kwak EF80 of ECC buisjes parallel. Helemaal grappig misschien in P uitvoering. Maar we gaan offtopic 
heb wel eens wat gebouwd met PCL85 buizen
Ook de PL500/504(hoe kan het ook anders;) ) of PL36 wil heel goed en kosten weinig. trafo's van een KT88 EL34 oid in klasse AB-UL
Als voortrap en fasedraaiers een zooi pcc88ers of wat PF86 buisjes en als gelijkrichters wat PY88ers of PY500A....moet lukken niet?
je krijgt dan een versterker waar je toch hele leuke prestaties uit kunt halen.
Martin