Je kunt die schuifregister ook op een andere printplaatje zetten en dat je dan bijvooreeld PoortB5 tot poortB7 gebruiken voor de schuifregisters en dan vanaf de printplaat waar de schuifregisters zitten weer verder werken.
Nog een printje? pffff, ik krijg het deurtje nu al bijna niet meer dicht.
Daarbij vind ik het voor dit moment een beetje een omslachtige oplossing, toch bedankt voor het meedenken.
Ik heb inmiddels een simpele (tijdelijke)oplossing bedacht.
Een klein 5V relais dat bekrachtigd word door de 'stop'knop.
Deze reset de pic, en Johnny staat stil, en wacht op verdere instrukties.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 7 maart 2011 23:36:11 schreef Kareltje:
Nog een printje? pffff, ik krijg het deurtje nu al bijna niet meer dicht.
Als ik naar de foto's op je site kijk, denk ik dat er veel ruimte op je print bespaard kan worden. Componenten kunnen compacter op elkaar gezet worden.
Verder zit ik nog steeds kwijlend te kijken naar hoe dit project vordert.
Om J5 te quoten
Need more input
Heb je ook geluiden uit de films die je door de robot laat afspelen ?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Het door jou beschreven probleem is toch ook een kwestie van software omschrijven. Dat er een input (je noodstop) niet gescand wordt is gewoon een ontwerpfout (no offense). Bij een dergelijk ontwerp is een statemachine een goed uitgangspunt. In je "bollen-diagram" houd je dan bij elke state rekening met een noodstop. Het gebruik van een interrupt kan handig zijn, maar is zelden noodzakelijk. Professioneel wil het zelfs voorkomen dat het beter is dit nergens te gebruiken, vanwege de verminderde voorspelbaarheid van de code.
Dat gezegd is het een heel goed idee om de noodstop BUITEN de pic om te leggen. Zelfs het resetten van de PIC is eigenlijk niet genoeg, je wilt denk ik met name de voeding van de motoren afschakelen.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (17%)]
loopycoaster
Mijn youtube profiel: http://www.youtube.com/user/PicBasicMaster
Je kan gewoon de schakelaar aan de MCLR leggen en de MCLR aanzetten. Ik hoop dat je de MCLR-input (porta.5) niet al gebruikt hebt?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 8 maart 2011 07:30:12 schreef Jochem:
Dat gezegd is het een heel goed idee om de noodstop BUITEN de pic om te leggen. Zelfs het resetten van de PIC is eigenlijk niet genoeg, je wilt denk ik met name de voeding van de motoren afschakelen.
Kan dat niet met het relais dat nu de PIC reset? Dat dat de stroom naar de motoren onderbreekt (en zichzelf aanhoud, anders krijg je gehakketak)
Op 8 maart 2011 07:51:45 schreef loopycoaster:
Je kan gewoon de schakelaar aan de MCLR leggen en de MCLR aanzetten. Ik hoop dat je de MCLR-input (porta.5) niet al gebruikt hebt?
Vind ik een eigenlijk een goed idee, om de MCLR te resetten.
De MCLR via het relais naar de GND toe volstaat?
porta.5 ? Ik gebruik een 16F877 die heeft een aparte MCLR
Lijkt mij niet nodig.
Als de pic wordt gereset worden automatisch de poorten van de PWM en de motoraansturing laag, dus, die houden er dan vanzelf meteen mee op.
Wanneer ik de motoren alleen af zou schakelen via mijn AB zouden ze meteen weer aan lopen, wanneer ik de knop los laat.
Om de motoren op volle belasting met een relais af te schakelen zie ik niet echt zitten
HG62 model
6V 12V
No load speed 100 rpm 200 rpm
Amps @ nominal 0.5A 0.6A
Stall current 20A 32A
Stall torque 536 oz-in (38.6 kg-cm) 660 oz-in (47.5 kg-cm)
Nominal Voltage 12V (can be run higher)
Gear ratio 62:1
Weight 16.6 oz (470g)
Diameter 1.4" (36mm)
Gearbox Diameter 1 5/8" (42mm) square
Length 4.0" (102mm)
Shaft diameter 7 mm - with flat
Shaft length 15 mm (0.59")
2x 32A bij volle belasting? Dat wordt een Rugzak voor Johnny om zo'n zware relais mee te sjouwen 
En van die kleine 5V relais heb ik hier wel liggen.
Het door jou beschreven probleem is toch ook een kwestie van software omschrijven. Dat er een input (je noodstop) niet gescand wordt is gewoon een ontwerpfout (no offense).
Softwarefout hm.... nou ja....
* Kareltje is nog maar een (gevorderde) Dummy
@ Jovak: PCB is best nog te comprimeren (bij V1.4)
geluiden?....Johnny ziet alles, en is een beest, maar doofstom.
loopycoaster
Mijn youtube profiel: http://www.youtube.com/user/PicBasicMaster
Op 8 maart 2011 17:35:33 schreef Kareltje:
[...]
Vind ik een eigenlijk een goed idee, om de MCLR te resetten.
De MCLR via het relais naar de GND toe volstaat?
porta.5 ? Ik gebruik een 16F877 die heeft een aparte MCLR
De 16F877 is natuurlijk helemaal perfect. 
Sowieso moet je de MCLR pulluppen, anders reset hij constant (maar als je de 16F877 al hebt gebruikt heb je dat al gemerkt..). Een relais naar de GND kan. Maar waarom? Kan je niet gewoon meteen een schakelaar gebruiken? En wanneer het een momentary switch is in de software helemaal op het begin schrijven dat de robot geen motor mag aansturen, voordat het toestemming krijgt? (Anders rijdt hij vrolijk verder zodra je de resetknop loslaat)
Wanneer de pic gereset is, dan moet hij toch eerst een commando van de AB krijgen om iets te willen doen.
Het gaat er mij vooral om, dat hij direkt reageert, waar hij ook mee bezig is, en hoef maar 1 ding te doen "STOPPEN"
Ik gebruik nu toets 5 (AB) om normaal te stoppen (pic draait nog)
Ik wil toets 0 gebruiken als noodstop om die reais te bekrachtigen die de pic uitschakeld, en zo ook de motoren.
Tis misschien geen 'nette' oplossing maar wel een accurate.
Dit lijkt mij toch een simpele oplossing om voorlopig mee verder te kunnen, toch?
Bij een volgende versie van mijn pcb ga ik toch het ontwerp aanpassen op een totaal andere draadloze afstandbediening (pic to pic)
Hierbij wordt het zowiezo al makkelijker om een softwarematige noodstop in te bouwen.
Vooraleerst moet hij nu rijden zonder brokken te maken.
Ik denk niet dat hij een rem heeft? Dus als hij tegen een persoon aan gaat rijden en je drukt op de noodstop dan kan hij er alsnog tegen rijden, misschien dat je beter dan de motoren blokkeert o.id. (ik dacht dat als je op beide pollen stroom zet hij stopt met draaien, misschien moet je dat eens uittesten met losse motoren)
Veel succes met de robot.
* LEDfan wilt ook zo goed zijn in metaal als kareltje 
Rupsbanden rollen niet, of nauwelijks uit, zelfs met die vertraging niet.
Stop is echt wel meteen stop.
LEDfan wilt ook zo goed zijn in metaal als kareltje
Flink doorleren 
Jochem
Op 8 maart 2011 17:35:33 schreef Kareltje:
Lijkt mij niet nodig.
Als de pic wordt gereset worden automatisch de poorten van de PWM en de motoraansturing laag, dus, die houden er dan vanzelf meteen mee op.
Ik doel op het feit dat er ook andere failuremodes kunnen zijn dan je sensorinput. De PIC zelf kan in een undefined state komen, er kan een sluiting op je print zijn, je drivers kunnen doorfikken en in sluiting gaan liggen, etc. Maar misschien overdrijf ik, het rekening houden met verschillende failuremodes zit er vanuit m'n werk een beetje in.
Softwarefout hm.... nou ja....
* Kareltje is nog maar een (gevorderde) Dummy
Ik heb veel respect voor de leercurve die jij volgt; ik heb het dan ook nooit een softwarefout genoemd he 
Maar het is ongetwijfeld wel op te lossen door de software om te schrijven.
@ Jochem:
Je hebt zeker wel gelijk, w.b. het softwareontwerp.
Denk wel, dit is mijn allereerste zelfgeschreven code (uiteraard met veel hulp)en eigenlijk was er in vooral in het begin nogal wat problemen met het gebruik van diverse poorten, ik had te weinig rekening gehouden met de groei van Johnny, waardoor ik al vrij snel aan een 2de versie van mijn pcb moest, waarop ik beter lette op het gebruik van diverse poorten om maar als voorbeeld te noemen:
Alle analoge poorten gebruiken voor de sensors en de 2 ccp's vrijhouden voor de motoren.
Met vallen en opstaan moet je het leren zegt men.....
Door mijn eerste robot zo groots aan te pakken heb ik wat vallen gemaakt
maar wel veel van geleerd 
Mijn volgende stap hierin is, die IR besturing eruit, en vervangen door pic to pic d.m.v. een 433Mhz setje.
De grote voordelen hiervan: 9 poorten vrij, of 8 als ik duplex.
En vooral meerdere funkties mogelijk waaronder zeker een softwarematige noodstop (interrupt)
En euh..... mijn volgende robot wordt weer een uitdaging 
Een robot op 1 wiel!! hierover later meer.
Jochem
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 10 maart 2011 12:25:00 schreef jovak:
zwaartepunt boven de as is een leukere uitdaging
En juist deze uitdaging wil ik aan gaan 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Heb je mijn wilde bouwplannen voor KLM4 ontfutselt, kareltje?
(Ik heb er even aan gedacht daar mijn ITG3200 in in te gaan zetten, dat plan staat echter alles behalve vast)
Op 8 maart 2011 07:30:12 schreef Jochem:
Dat er een input (je noodstop) niet gescand wordt is gewoon een ontwerpfout (no offense).
Eens, maar Kareltje leert ook maar van mij, terwijl ik zelf ook nog dagelijks bij leer. En als ik niet oppas haalt 'ie me nog in ook 
Maar als de noodstop buiten de software zit werkt 'ie tenminste ook als er een fout in de software zit. Al is de huidige "reset-de-pic oplossing eigenlijk ook hardwarematig, zei het dat de hardware in de PIC zit. Dat ding zet z'n poorten AFAIK naar ingang in reset, dus als die motordriveringangen pullup/downs hebben dat komen de motoren stil te staan, precies wat de bedoeling is.
Op 10 maart 2011 20:35:22 schreef Shiptronic:
dat word een gyro dus ?
Je slaat de spijker op de kop, Ship.
Het plan is, om een flinke gyroscoop te maken, in de zin, zoals ze vroeger hadden, met een touwtje, maar dan groter.
Alleen moet hij zo groot zijn, dat in de buitenste frame een snelle motor in kan, en nog een kleine maxon voor het loopwieltje.
Sturen hoop ik te doen met nog een maxon bovenin met een vliegwieltje die tegengestelde krachten opwekt zodat de buitenrig wat gaat draaien.
Tot nu alleen nog maar wat brainstormen.
Heb je mijn wilde bouwplannen voor KLM4 ontfutselt, kareltje?
NEEEEEE!!!
Ik ben niet helderziende zeg 
Enuhhh inhalen? zal wel meevallen hoor 
Jochem
http://www.dena.demon.nl/balansbot.html
Nederlands onderaan.
Daar wordt een ADXL202 gebruikt om te balanceren.
Het aardige is dat er een heel aantal van die chippies beschikbaar zijn op Rosmalen bij de CO-stand. (Toevallig he?
) Kosten normaal meer dan €15 per stuk, bij de CO-stand een stuk minder. Ik heb ze nog niet fysiek in handen gehad, het zou de oude 14-pins package kunnen zijn, of de minder handig (maar niet onmogelijk) soldeerbare 8-pins LLC-package.
De prijzen worden ter plekke bepaald, maar mij lijkt 5 euro niet onmogelijk.
jovak
@ Jovak:
Ja, zoiets bedoel ik eigenlijk, maar op die site die Jochem postte staat best wel veel nuttige informatie waar ik straks ook wat mee kan, en heb hem dus bij mijn favorieten staan.
Maar zo'n chippie wil ik toch zeker wel.
Thnx all 
Jochem
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Wooow man. Eventjes een tip ivm met een nood stop.
Een noodstop moet 2 dingen doen in dit geval:
1. de pic resetten
2. de spanning naar de motoren onderbreken
Je neemt een noodstop die blijft hangen. Je zet daar 2 contact modules op 1 NC en 1 NO, je NO contact gebruik je om een reset signaal te geven en je NC om de motoren te onderbreken.
http://img846.imageshack.us/i/jonhy6safety.jpg/
Jochem