Show your projects! Part 21

Dit topic is gesloten

Op 15 maart 2011 18:59:23 schreef Henry S.:
Maar zonder trekontlasting...

Net voor de achterwand een tie-rapje er omheen trekken?
Strikt volgens de definitie misschien geen echte trekontlasting, maar je ziet het wel vaker in apparaten.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
fred101

Golden Member

Spammer ?

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/covoedingfront.jpg

Mijn CO-labvoeding.
Foto binnenkant : hier

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

ah. eindelijk. ik begon me al af te vragen waar de posts bleven.

en je hebt die eindtransistoren ook proper gemonteerd zie ik. mooi silpadje er tussen. vettige vingerafdruk op de achterkant afgeveegd ?

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 16 maart 2011 23:12:32 (25%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Ik heb voor de verandering eens met draadkleurtjes gewerkt, ivm later ooit storing zoeken of reparatie en me ook uitgeleefd meet krimpkous.
De torren zitten op siliconen en ik las op het net dat er dan geen koelpasta onder moet. klopt dat ? Ik heb aan een van de twee een belasting gehangen die 1A trok bij twintig volt en dat een minuut of 5 aan laten staan. Het koelblok en de Tor was niet voelbaar warm geworden. Ik ben er blij mee.

Edit: nee geen vettige vinger afdrukken verwijderd. Moet ik nu in de hoek met een ezel muts op :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Met die silpads is koelpasta inderdaad niet nodig.
Die vettige vingerafdruk .. tjah das eigenlijk jammer op zo ene mooie high-mileage transistor.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Ik heb aan een van de twee een belasting gehangen die 1A trok bij twintig volt en dat een minuut of 5 aan laten staan. Het koelblok en de Tor was niet voelbaar warm geworden.

Jij zit ook niet stil he ...

Heb je nog een apart trafotje voor de voeding van de DPM's? of had je geluk genoeg nog een hulpwikkeling te kunnen gebruiken?
Led displays blijft inderdaad het mooiste voor zoiets, het is in ieder geval duidelijk :)

Als je de capaciteit van je blok wilt testen moet je juist zoveel mogelijk in die torren dissiperen, zo laag mogelijke uitgangsspanning en maximum stroom.

Dus korstluiten die hap en stroom voluit zetten.

Trekonlasting lijkt op zo'n snap in clip ding ?

Op 15 maart 2011 13:15:49 schreef Joeri de Man:
Ziet er gaaf uit. Maar even een aandachtspuntje van een regelmatige smartboard gebruiker. Hoe nauwkeurig is het?

Een nauwkeurigheid van meer dan een centimeter is redelijk frusterend als je ook moet schrijven. Hiermee wil ik niet zeggen dat smartboards altijd zo nauwkeurig zijn. Maar als jij het voor elkaar krijgt is het geweldig.

Ik haal nu subcentimeter resolutie. En hij heeft geen invloed meer van TL verlichting.
meer info: http://www.vmarker.be

fred101

Golden Member

Hij is volhoudend :-( edit, hij is al weer weg :-)

Aangezien ik maar een echte lab voeding had heb ik dit even voorrang gegeven ;-)
Morgen begin ik aan de ombouw van de Delta S24-10 en dan heb ik even genoeg "gegeten".

Ik gebruik een 5V/2A voedingkje voor die DPM's. Dat trafotje staat onder een van de twee printjes.
De trek ontlasting is inderdaad zo'n geval. Dat zit muurvast. Meestal doe ik er nog een tie-rap extra bij maar deze staat vast opgesteld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

GEEN enkele voeding gebruiken voor die DPM's !

Daar krijg je flink problemen mee op het moment dat je ze serie / parallel gaat schakelen.

fred101

Golden Member

Hoe moeten ze dan werken ? Er moet 5V op anders doen ze niks. Tenminste dat stond in de datasheet en dat bleek ook bij testen. Die ene die het eerst zwak deed bleek ik niet op de voeding te hebben aangesloten. De waarde sloeg toen nergens op en alleen met het licht uit zag je dat er een waarde stond. Ze staan nu met zijn alle parallel op die 5V trafo. Moet ik er 4 trafo' s inzetten dan ?
Bedoel je dat het fout gaat als ik de voedingen in serie ga zetten ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 17 maart 2011 00:22:56 (23%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Bedoel je dat het fout gaat als ik de voedingen in serie ga zetten ?

Jep, prik voor de meters mag per voeding parallel, maar tussen de voedingen mag er GEEN verbinding zijn ! ook niet via de voeding van de meters.

Een eigen hulpspanning per voeding.

Fred misschien overstappen op een microcontroller met ADC's en een LCD scherm ipv 4 trafo's? ik weet dat ik nu iets heel raars zeg ;-)

[Bericht gewijzigd door TheBasher op donderdag 17 maart 2011 07:35:08 (17%)

Don't build anything you can't take apart

Mooi bakkie zo Fred! En 2 euro voor die trafo is ook een prima prijs :)

Ben benieuwd naar de Delta inbouw en de jaloerse blikken achteraf >:)

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 17 maart 2011 07:36:46 (34%)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Sine, en als ik de meters via diodes voedt ? Ik snap alleen de reden niet. Ze meten differentieel. De massa van de meters is dus niet verbonden met de massa van de voeding. Er is een analog hi in, analog low in en analog return. (daarom kan hij ook negatief meten, bij mij zit de low en return aan elkaar comform het datasheet van intersil voor gebruik bij 5V)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ken de meters niet, maar differentieel betekent natuurlijk nog niet geïsoleerd he..

If you want to succeed, double your failure rate.
Schimanski

Golden Member

Dat heb je snel gebouwd Fred. Volgens mij herken ik in dat kastje een aanwinst van vorige jaar Rosmalen (zat toen iets 23cm ATV achtigs in)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Sine

Moderator

Op 17 maart 2011 09:39:48 schreef fred101:
Sine, en als ik de meters via diodes voedt ? Ik snap alleen de reden niet. Ze meten differentieel. De massa van de meters is dus niet verbonden met de massa van de voeding.

Inderdaad differentieel, maar zoals Jochem al opmerkt NIET geïsoleerd !
De high low signalen moeten binnen de voedingsspanningen blijven! Met een volt en een beetje speling zelfs.

Ga je voedingen in serie zetten dan kun je 20+ volt verschil tussen de twee hebben, en dan sneuvelt er gegarandeerd iets !

Fred, de voeding van de meter moet apart zijn van de labvoeding. Ik geloof dat gebruikelijke chips voor deze toepassing een van de "differentiele" inputs gewoon op 1.4V t.o.v. ZIJN aarde houdt.

Anderzijds, ook al is dat niet zo, dan nog zal er een diode naar GND en z'n 5V in het chippie zitten. Zet je dan twee 12V circuits in serie, dan gaat er ergens zo'n diode in geleiding.... Poef! [edit] Duh. te langzaam.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Wat had je gedacht van een geïsoleerd DC-DC convertertje voor de voeding van de meters? Die zijn goedkoop genoeg met die paar mA die je nodig hebt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nieuwe 27MHz antenne
met eigengebouwde beugel voor montage op schuin pannendak

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020426.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020428.jpg

(SIRTEL ST 27A)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Doe er wat radialen bij, dan gaat hij heel wat beter werken :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Schimanski

Golden Member

Of maak de antenne langer (1/2 golf = 5,5 meter) je hebt dan geen tegencapaciteit nodig. Bij 1/4 golf loopt er een hoge stroom in het voedingspunt en is er dus een goede, laagimpedante, aarde nodig.

Een 1/2 golf is echter wel weer hoogohmig in het voedingspunt en er is dus een aanpassing nodig naar je 27MC bak.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op donderdag 17 maart 2011 15:21:32 (23%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Het gaat goed tot 2x 5V als ik de voedingen in serie zet. Daarboven gaat hij rare waarden aangeven. Ik kan hem dus nu helaas niet symmetrisch gebruiken want een vierde trafo past er niet meer bij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De suggestie van Tidak is dan ook nog een optie. Misschien is de discussie meer op z'n plaats in het CO-voeding-topic?

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 17 maart 2011 15:38:30 (42%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Een paar wikkelingen erbij leggen op de bestaande trafo's ?

Heb ik ook gedaan voor paneelmeters.

Dit topic is gesloten