Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

Ik kijk toch met enige verbazing naar de layout op de derde foto. Zal wel op de plaktafel gemaakt zijn, maar met plaklint kan je toch veel nettere (rechte) sporen maken?
Dat neemt niet weg, dat het een geweldig ding is! Ondergetekende zat in 1965 nog met draaispoelmetertjes te prossen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik ben verliefd op dat apparaat! :D Geweldig!

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

heel mooi ding inderdaad. en tegenwoordig proppen ze dat in een chippie van enkele mm^2's... zonde gewoon :P Iedereen wil toch zo'n mooi apparaat op zn werkbank?

@pros: electronen willen ook wel eens wat anders:P Nu mogen ze eens onordelijk door elkaar vliegen.

edit: verbaast me overgens een beetje dat de uitlezing niet wacht tot het stabiel is en dan pas ingeschakeld wordt.

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 28 april 2011 11:47:50 (18%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Dat is per ontwerp, de uitlezing wandelt naar de gemeten waarde toe en blijft dan staan. Als de ingang veranderd ( en de weergegeven waarde teveel afwijkt van de werkelijke ) wandelt het ding opnieuw naar die waarde toe.

Omdat dat bij instabiele signalen een niet heel bruikbare uitlezing oplevert zit er een "sensitivity" pot op het front, daarmee kun je instellen hoe groot de afwijking mag zijn voordat hij opnieuw begint te tellen.

Deze versie is nog vrij snel, maar er is er ook eentje met stappen relais en die doet er wat langer over ( en maakt FLINK meer herrie )

Filmpje

fred101

Golden Member

Geweldig, je zou hem bijna zonder kast neerzetten. Snel is anders maar dat geratel maakt het helemal goed. Ik gebruik zo nog regelmatig mijn nixie meter. Dt is een philips, gewoon omdat het zo mooi is om te zien maar ook omdat het een hele goede meter is.

Ik heb de 750 weer dicht, je wil daar geen vuil of stof in krijgen, maar de 720 staat nog open , die moet wel ivm ingrijpende revisie, ondanks alle enorme waarschuwings stickers van binnen en van buiten, ivm vervuiling. Die heeft speciale extra aged weerstanden en heeft een 0.1 ppm/C stabiliteit en 0,1 ppm resolutie. En dan nog staan er hele correctie grafieken in het boek en een blz vol formules. Je moet de lekweerstand meten, temperatuur afwijking tov fabrieksgegevens en dan kan je de meetfout uitrekenen) die groene weerstanden zijn hier echter hetzelfde als in de 750, namelijk 0,01 % , en dat voor de gewone, door de gebruiker te vervangen minder critische weerstanden. Er zitten ook nog een berg niet gespecificeerde door de fabriek geselecteerde en gematchte weerstanden in.

sine, die gevoeligheid heeft mijn nixie meter ook, als dat window fout staat zie je alleen flikkerende buizen. Maar dat is niet achterhaald. Veel moderne meters doen dat nog steeds. Die nemen een x aantal sampels en geven het gemiddelde, zolang de waarde binnen dat, soms instelbare window blijft gebeurt er niets, komt het daar buiten dan begint hij opnieuw te averagen. mijn keithley doet dat bv.
Mijn philips is van eind 60 begin 70 en die is ook autorange.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 april 2011 11:57:30 schreef Sine:

Deze versie is nog vrij snel, maar er is er ook eentje met stappen relais en die doet er wat langer over ( en maakt FLINK meer herrie )

Filmpje

Hier kan ik maar 1 woord voor verzinnen.

GAAAAAAAAAF!!!! :+ Mijn vriendin zal blij zijn als ik zo'n multimeter neer zet en avonds even een weerstandje meet

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

dat is een mooie meter sine , hoop dat je nog ruimte hebt ervoor...

heb je toch mooi geruild voor die reclame op de site :) ( of waren het die lijst mailadressen voor die e-pillen fabrikant :) )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/hp105bfront.jpg

Weer een apparaat van de batch klaar. Een HP105B frequentie standaard. 5MHz , 1 MHz en 100KHz. Na 20 jaar niet gebruikt te zijn stond er na een aantal uur opwarming en daarvoor mijn standaard "wake-up" behandeling dit op de counter, typisch HP ;-)
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/HP105aflezing.jpg

Omdat ik nog een thunderbold had die wat verloren lag tussen het grote spul heb ik die hierbij ingebouwd.

Foto's van de ombouw, binnenkant en spectrale plaatjes van het 5MHz signaal: http://www.pa4tim.nl/?p=2317

De Fluke 720A Kelvin-Varley is ook klaar maar daarvan moet ik nog een foto van het front maken.
Nu alleen nog een HP sinus generator en pin modulator afmaken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, je hebt er een 10MHz output in aangebracht?
Verder zie ik in je artikel dat je het over een TCXO hebt, ook bij de Thunderbold. Maar beiden zijn toch OCXOs?

rbeckers

Overleden

De 10MHz komt van de Thunderbolt GPSDO en die heeft een OCXO.

Edit:
"typisch HP ;)" EN typisch Fred. :)

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 2 mei 2011 11:07:19 (27%)

fred101

Golden Member

Ik dacht dat temperature controlled het zelfde was als oven controlled. Wat is het verschil dan ?

Edit, ik zie het al maar duidelijker wordt het niet. Het is temp compensated door dat de frequentie nav temperatuur verandering wordt bijgestuurd.

In een oven wordt niet over vco bijsturen gepraat. De thunderbold en HP hebben een oven maar de vco wordt ook gestuurd. Is dat dan een TCXO en een OCXO in een ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 2 mei 2011 13:56:29 (62%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred: maar die counter is waarschijnlijk een stuk minder stabiel?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Jeroen

Moderator

Een TCXO is temperature compensated, oftewel de temperatuur van het kristal wordt niet geregeld, maar de temperatuur wordt gemeten en daarmee wordt de frequentie van het kristal iets bijgeregeld. Preciezer dan een los kristal maar minder dan een OCXO.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op maandag 2 mei 2011 13:56:57 (11%)

TCXO = temperature compensated crystal oscillator
OCXO = oven controlled crystal oscillator

TCXO heeft geen oven, maar een thermistor+varicap of complexer om de frequentie wat bij te sturen. Niet zo stabiel als een oven, maar hoeft ook niet op te warmen en dus snel te gebruiken. Het stroomverbruik is ook erg laag, sommige zelfs rond de 1 a 2 mA. Leuk voor stabiele portable applicaties. Je ziet ze dan ook vaak (als optie) bij een mobiele RF-transceiver.

rbeckers

Overleden

http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5965-7662E.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/TCXO

Edit:
Fred, de Thunderbolt heeft een OCXO die wordt bijgeregeld door de klok van een of meerdere GPS signalen.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 2 mei 2011 14:03:57 (38%)

Tidak Ada

Golden Member

Rene is dat geeb OCRO(Oven Controlled Rubidium Oscillator) ??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De meeste (maar niet alle) Rb referenties hebben geen OCXO maar een eenvoudiger crystal oscillator. Ze zijn dan weliswaar nauwkeurig op de middenlange termijn, maar kunnen relatief wat meer phase noise hebben.

Al jaren verkoop ik op koninginnen dag spullen op de rommelmarkt.
Iedereen in ons dorp zet hun oude spullen buiten, wij halen het op en verkopen het.
De opbrengst gaat naar alle clubs die meedoen.
Aan het einde van de dag gooien we de overgebleven spullen weg.
Nu zag ik daartussen een muter bmr 6 staan.(inclusief kabels)
Ik vond het sonde om hem weg te gooien dus heeft hij een tijdelijk plekje bij mij thuis.

En aangezien ik niet iedere dag beeldbuizen test vroeg ik me af, is dit te verkopen?

Zo niet gaat hij uit elkaar voor de onderdelen.

Bas

PE2BAS

er staan er vaker op mp , maar dat ze nog iets opbrengen .....

dat was 6 jaar geleden nog wel te doen geweest , maar nu is het tijdperk van de bb wel geweest. ( tenzij ze erachter komen dat in lcd kankerverwekkende stoffen zitten )..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Conclusie,
Uit elkaar voor de onderdelen.

PE2BAS
maartenbakker

Golden Member

Slechte conclusie. Dingen die niet meer gemaakt worden pas slopen als niemand ze compleet wil hebben ;) Het is weliswaar een oud beestje maar past als zodanig dus prima tussen mijn TV's. Je hebt inmiddels mail.

P.S. Mocht je hem al gesloopt hebben, dan zou ik in elk geval interesse hebben in de verloopsnoeren/voeten/enz.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 2 mei 2011 18:32:51 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Jojo, wat is een Rb referentie ?

Toch weer wat geleerd. Bij de TCXO wordt dus de omgevingstemp gemeten en dan wordt de VCO aangepast. Dat is het enige criterium.

De OCXO is dus een oven waarbij de temperatuur constant wordt gehouden maar de oscillator gewoon draait op zijn frequentie. Ik heb 4 OCXO's die inderdaad alleen maar de oventemperatuur regelen.

Maar er zijn toch ook XO's die in hun oven een VCO hebben zitten zoals die HP of the Thunderbolt waarvan de frequentie kan worden bijgetrokken door DC sturing op varicaps te zetten. Dat is dus eigenlijk een soort VC-OC-XO OCXO+ dus ;-)

(Z) die counter heeft ook een OCXO en hij geeft op de Thunderbolt 10.000.000 aan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Eigenlijk hebben alle OCXO's wel een optie tot trimmen, als dat niet met een extern spanninkje is dan wel met een trimmer die van buiten af te bereiken valt.

flash2b

Special Member

Op 2 mei 2011 19:59:07 schreef fred101:
(Z) die counter heeft ook een OCXO en hij geeft op de Thunderbolt 10.000.000 aan.

Jouw Philips counter heeft op de achterkant ook nog een uitgang waar de output van de OCXO uitkomt. Mijn PM6771 heeft een 10Mhz uitgang, weet niet uit mijn hoofd of voor jouw PM6772 dat ook zo is.

Paar delers erachter en je hebt een mooie referentie.

Tidak Ada

Golden Member

@fred:

Een Rb referentie is een rubidium (Rb) referentie oscillator, zoals jou Thunderbolt.

In die HP oscillatoren zitten meerdere tegenkoppel circuits. Ook een AVC om de versterking in het heatercircuit constant te houden en een in de oscillator om daarin de ooutput constant te houden.

Het kristal dat er in zit is speciaal op de oventenperatuur geslepen, waarbij de optimale frekwentiestabiliteit bij die tenperatuur ligt. De karakteristiek van de temperatuur/frekewntie curve is een parabool. De top van die parabool is dat punt.

Het zelfde geldt voor de karakteristiek van de spanning opver het kristal. Daarom wordt bij een VCXO voor een punt op de benen van die parabool gekozen, zodat de frekwentie het best regelbaar is. Dat gaat dan vaak ten koste van de temperatuursstabiliteit.

@ hardbass:

FOEI !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten