Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Ook een goed spoeltje meet DC natuurlijk tegen de 0Ω.

Maar die ene grijze kant, duidt dat niet meer op een polariteit, misschien een diode-achtige? Ik heb dat weleens gezien, hoewel dit voorbeeld geen 0402 is.

Ik heb verder geen idee hoor, tis maar zomaar wat inbreng mijnerzijds!

If you want to succeed, double your failure rate.

Van je antenne naar ground hoor je een "kortsluiting" te meten! De vorm van je antenne (vooral lengte) zorgt ervoor dat het juist een volledig open verbinding is voor één frequentie, namelijk je carrier frequentie.

Meep! Meep!

De antenne is niet aangesloten tijdens de meting, de vergulde vlakjes zijn de contactpunten voor de antenne.

Ik heb net een Grabbag van Kareltje binnen gekregen en daar zat dit component in:
http://img852.imageshack.us/img852/2848/img0116ud.th.jpg
Ik heb geen idee wat dit is aangezien er verder geen enkele informatie op staat.

[Bericht gewijzigd door McRemco op vrijdag 20 mei 2011 22:25:26 (21%)

Op 20 mei 2011 22:20:13 schreef McRemco:
Ik heb geen idee wat dit is aangezien er verder geen enkele informatie op staat.

@McRemco: Dat is naar mijn beste weten een "Jumper". Dus als men deze meet dan is het NUL Ω . Meten is weten.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ze meten inderdaad 0Ω, bedankt.

Oftewel: dat zijn luxe draadbruggen. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Handig voor de bestukkingsmachine, minder nuttig voor de hobbyist (hoewel het wel erg mooi staat op je printjes he :))

If you want to succeed, double your failure rate.

@McRemco:
Dat zijn inderdaad 0 Ohm weerstanden.
Het is alleen nuttig om 'teveel' draadbrugjes te camoufleren, en kan in het ontwerp van het printje mooi meegenomen worden als weerstand.

Waarom, bij de paal van Freyr, maakt iedereen zo'n probleem van draadbruggen (en relais)?!
Er is niets, maar dan ook helemaal niets, mis met een draadbrug wat performantie betreft. Tenzij, misschien, bij HF-schakelingen.
En relais? In een Fluke8845, toch geen pruts-multimeter, zijn ze hoorbaar aanwezig.

Nou ja, ik durf ook wel 0Ω weerstanden gebruiken. Maar dan aan de soldeerzijde, in 1206-formaat... :D
Da's handig om GND-vlakken te verbinden als er een printspoor doorheen loopt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Ze hebben beiden hun toepassing, maar beide probeer je ze zoveel mogelijk te vermijden.

Ik iig wel.

fred101

Golden Member

Ook relais in een keithley 199, HP3490, Fluke 8500 (en dat zijn geen kleine relais ook trouwens)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Soms heb ik de indruk, dat het haast een religieus item is. Alsof draadbruggen en relais "van den boze" zijn.
Maar ik moet nog de eerste halfgeleider tegen komen die zowel de netspanning als een audio-signaal onvervormd kan schakelen, zoals een relais dat kan.
En menig professioneel printenmaker is helemaal niet vies van draadbruggen. Vaak is een draadbrug heel wat beter dan een printspoor dat zigzag tussen allerlei soldeereilandjes zijn weg zoekt.

Ik ga ze niet "zoveel mogelijk vermijden" noch "zoveel mogelijk toepassen". Het zijn componenten die je gebruikt als dat nuttig is. Net zoals weerstanden, torren, en weetikveel.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 20 mei 2011 12:22:39 schreef fritsuitoosterstreek:
De antenne is niet aangesloten tijdens de meting, de vergulde vlakjes zijn de contactpunten voor de antenne.

Precies. Dus volgens mij is roadrunner z'n opmerking dan van toepassing op "de schakeling" vanaf de contacten naar de antenne en niet op de antenne zelf. De antenne zal vaak "open" meten. Alhoewel als je een speciale antenne hebt zou ook die kortsluiting voor DC kunnen meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 mei 2011 22:01:41 schreef pros:
Nou ja, ik durf ook wel 0Ω weerstanden gebruiken. Maar dan aan de soldeerzijde, in 1206-formaat... :D
Da's handig om GND-vlakken te verbinden als er een printspoor doorheen loopt.

Maar waarom dan aan de soldeerzijde? ze misstaan toch helemaal niet tussen een rijtje andere weerstanden?
Ik heb persoonlijk ook niks tegen draadbruggen, en indedaad, als een spoortje een lange kronkelige weg moet zoeken naar het andere eilandje, waarom niet?

Sine

Moderator

Juist, dan is het de minste van twee kwaden.

En als het een niet kritisch spoortje is durf ik die rustig wat langer maken om een brugje te vermijden.

Relais ditto, ze hebben hun toepassing maar als het even goed of beter met een halfgeleider kan, waarom niet.

Op 22 mei 2011 08:00:29 schreef rew:
[...]
Precies. Dus volgens mij is roadrunner z'n opmerking dan van toepassing op "de schakeling" vanaf de contacten naar de antenne en niet op de antenne zelf. De antenne zal vaak "open" meten. Alhoewel als je een speciale antenne hebt zou ook die kortsluiting voor DC kunnen meten.

Gevouwen dipool of inverted F zijn gewoon kortsluitingen voor DC meting hoor, een double quad volgensmij ook...

@Pros: iedere branche heeft wel zoiets, in software land zijn GOTO's smerig, in webdev land slaan ze je de kop in als je je pagina layout m.b.v. tables.

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op maandag 23 mei 2011 10:01:15 (14%)

Meep! Meep!

Een table is perfect als je een tabel nodig hebt. Anders niet.

Qua relais voor audio; Self beweerd dat een gewone 4066, mits in current mode toegepast, voor kleinsignaal audio ongeveer onmeetbaar goed zou zijn.
In mijn volgende audio-ontwerp zitten er een aantal, dus ik ben benieuwd.

Wat routing (en dus draadbruggen e.d.) betreft; dit is bij audio zo belangrijk dat ik soms de schakeling aanpas aan wat gemakkelijker danwel optimaler te routen is. Een draadbrug is prima, maar meestal zijn de vraagstukken op dubbelzijdige print van een ander niveau.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 23 mei 2011 10:25:13 (10%)

maartenbakker

Golden Member

@roadrunner84: Het verschil is dat een table onder de motorkap een table blijft, maar dat veel hogere taalconstructies onder de motorkap alsnog in goto's vertaald worden ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een IC in SOIC-8 behuizing met volgend opschrift:

S221
V08
. 6xxx (x=brandvlek)

dat laatste is waarschijnlijk de datumcode.

Iemand idee welk ic dit is?

EDIT: Nog een IC in SOT-223 behuizing, met volgend opschrift

BC
RG

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op maandag 30 mei 2011 13:00:39 (19%)

Op 23 mei 2011 10:00:19 schreef roadrunner84:
@Pros: iedere branche heeft wel zoiets, in software land zijn GOTO's smerig, in webdev land slaan ze je de kop in als je je pagina layout m.b.v. tables.

Probeer maar eens een correctheidsbewijs te leveren voor een programma waar rijkelijk met GOTO's gestrooid is ;) Maar inderdaad, in sommige toepassingen zijn ze nog wel nuttig.

@Luckyboy: schiet even een paar scherpe foto's, dat doet meer dan losse tekst

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 28 april 2011 22:08:55 schreef gforse:
Ik ben voor me neefje zijn electrissche trapautotje aan het opknappen nu kwan ik het volgende onderdeel tegen waarvan ik niet weet wat het is.
[afbeelding]
Het is een rechthoekig bloke met 2 m4 schroefdraad stukjes dr om. De schakeling werkt simpel. Je komt met de plus en min van de accu bij een schakelaar, hier kan je de rijrichting bepalen dus een simpele omkeer schakeling. Vervolgens loopt het naar dit blokje en daarna naar hrt gas pendaal war een gewoone simpele s harde schakelaar is. Dan gaat ieverder naar de rem. Dit is een 2 pokige svhakelaar. Die nc is en als je remt no en dan een weerstand in serie naar de ground. Vervolgens gaat ie. Bij nc naar de motors. Iemand een idee wst het is. Er staat vaagjes 30a op, denk zelf is van soft start of warmtwe zekering. Of iets va bimetaal. Of thyristor?

Heb hem nu opengemaakt en er zit niks meer in dan een metaal plaatje die aan 1 kant vast zit aan een pin en bij de andere kant los, maar wel contact. Dit zal dus wel een bimetaal zijn. Maar kan nergens de zelfde vinden bij farnell of display niet.... Enige wat eropstaat is 30A dus neem aan dat ze daarmee bedoel bij een stroom groter dan 30A dat ie dan open gaat. Heeft iemand enig idee waar ik dit kan kopen?

Ik denk dat het een soort zekering is. Lijkt me de logische plek voor zo'n ding. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bjokal

Golden Member

Mischien vervangen door zoiets:

http://www.elektronica-online.nl/productimages/33446.jpg

Dat is een zekeringautomaat voor laagspanning.

[Bericht gewijzigd door bjokal op woensdag 1 juni 2011 22:05:38 (13%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Dit topic is gesloten