Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

Google eens op 'prologix usb gpib' (wel buiten zicht van free ;) ). D'r zijn ook usb-gpib converters van NI, maar ook 2ehands zijn die schreeuwend duur.

Op 28 mei 2011 18:22:44 schreef alex278:
Google eens op 'prologix usb gpib' (wel buiten zicht van free ;) ). D'r zijn ook usb-gpib converters van NI, maar ook 2ehands zijn die schreeuwend duur.

Prima dingen zolang je geen behoefte hebt aan NI-488 compatibiliteit. Geen probleem als je zelf de software ontwikkelt of op hobbyisten gerichte software zoals die van John Miles gebruikt, maar niet heel handig met software zoals Agilent IntuiLink.

Ondersteuning voor zaken als parallel poll en interrupts/autopolling zijn volgens mij ook niet aanwezig, maar zolang je niet geïnteresseerd bent in maximale doorvoer en minimale latency is dat geen probleem.

Sine

Moderator

Ik kwam deze nog tegen van een opruimactie een flinke tijd geleden

http://www.gigawatts.nl/co/div/hobby_hok/stapeltjemeetapp.JPG

Van de stapel HP-tjes zijn nog maar twee apparaten over, een multimeter en een freq counter.

Verder is er nog het eea tussenuit, en weer wat nieuws bij uiteraad ;)

Dat is een mooie verzameling.
Aan de tafel (doorbuigen) te zien is het inderdaad beter dat er wat weg is.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Ik denk dat ik die 3e van onder op de linker stapel inmiddels hier heb staan (omweg via fred101). Ik moet binnenkort echt hier even een foto maken, ben er op vooruit gegaan.

If you want to succeed, double your failure rate.
Hugo Welther

Moderator

Van de stapel midden op de foto staat het derde apparaat (dual power supply) inmiddels hier.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 25 mei 2011 09:08:36 schreef Sine:
Die Keithley's blijven me verbazen :

[afbeelding]

Bij eentje al het elco spul in de voeding vervangen daar stond een gruwel van een rimpel op.

Aaaahhh... Keithley's... *zucht*

Heb ooit eens, tijdens mijn stage op de TU Delft, met 'n Keithley mogen werken. Was er eentje met dual row dot-matrix VFD display.
Wat een waanzinnig fijn apparaat was dat. Zo'n ding zou ik nog eens graag op mijn eigen werkbank hebben staan. *zwijmel*

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

naar aanleiding van het hele dual slope ADC verhaal enkele pagina's terug post ik hem toch maar even.
mijn misbaksel van een dual slope ADC gemaakt met een 4066 analog switch, een 741 en een LM311, de meest goedkope onderdelen die ik kon vinden :)
hij loopt precies gelijk met mn multimeter dus ik ben tevreden.
het gaat om het lelijke printje + de arduino mini:
http://img810.imageshack.us/img810/7189/dsc02155bw.jpg
en wat die serieel verstuurd naar de PC:
http://img713.imageshack.us/img713/5/test1tou.jpg

de potmeter op het printje is een spanningsdeler en tijdelijk de testspanning die ik kan varieren tussen 0 en 6V.
ik moet zeggen dat het behoorlijk werkt, van de week eens de boel opbouwen met een snelle CPLD zodat het wat precieser kan.
een LM337 dient als negatieve referentiespanning, iemand betere ideeen of moet ik hiervoor even een nieuw topic starten?

[Bericht gewijzigd door Riktw op zondag 29 mei 2011 22:58:28 (16%)

free_electron

Silicon Member

lf356 pakken. die dingen zijn precieser
en een goeie condensator al is die filmcap die je gebruikt hebt ook al niet mis
een 4066 vervangen door een dg4xx die hebben minder lek

het leuke aan een dual slope convertor is dat je die zo accuraat kan maken als je maar wilt.

per definitie is de integrator met de opamp lineair zolang je van de rails wegblijft.
de ingang van de opamp is enrom hoogohmig en vormt geen belasting voor de integrator.
de ingang van de comparator er na ook niet.
als je goeie opamps pakt met een zo laag mogelijke bias stroom ( fet ingangen zoals de lf356 ) zit je gebeiteld daar.

je resolutie is dan puur bepaald door 2 dingen :
hoe accuraat je de tijd kan fragmenteren ( met andere woorden meer bits en een hogere klok. )
je referentie.
als je een lm399 op de kop kan tikken en je maakt daarmee een 10 volt referentie die je afdeelt moet je met je circuitje makkelijk 5 1/2 digit halen.
ik heb ene ouwe keithley 2001 opengedaan in het lab om eens te kijken hoe ze daar de omzetter maken ; lf356 en een zilver mica cap. de multiplexers zijn , hou je vast.. 4052's ... de referentie een lm199 en een een opamp als stroombron voor de verwarming in die diode.

op youtube staat een filmpje van de bob pease show waar hij over referenties praat de lm199 komt ook aan bod. hij geeft een circuitje met een paar transistors wat onafhankelijk is van de voedingsspanning. ( de psrr is zo hoog dattie onmeetbaar is ). dat ding drift in het picovolt bereik...

hij geeft ook hints over temperatuurcompensatie en de keuze van de juiste weerstanden.

dit is er een van :
http://www.youtube.com/watch?v=B4G3YPlO6Wg

daar gaat het over low leakage. ze maken onderandere een integrator met zlef nulling.

http://www.youtube.com/watch?v=2N6cjGS7lUE&feature=related

dit is de lm399 super referentie

deze is ook goed ...
http://www.youtube.com/watch?v=OBJeicmIYFk&feature=related

over hoe je een rubbermaid doos gebruikt als referentie weerstand....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Leerzaam stukje, ik ben bezig met het staartje van de de reparatie van een Fluke 8500 en daarzit een dual slope converter met ook een LF356. De referentie iets Fluke eigens op -7 V met ook een opamp eronder als spanningsregeling en een tweede als stroombron. De condensators zijn twee van die lullige gele rolletjes, een oranje spraque 220nF wat lijkt op een grote weerstand en 470 uF elco.

Bij mij drift de integrator, tenminste alle digits onder de 10 V. De referentie is superstabiel maar als ik de weerstanden daar met freeze spray inspuit is hij ala seconde stabiel en blijft dat dan minstens een uur. Hij drift enorm op de uitgang van de LF356. Door jou verhaal snap ik nu beter hoe het werkt. Dat maakt het zoeken weer iets makkelijker.

Ik wil die agilent scoop wel uit dat eerste filmpje :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 28 mei 2011 20:01:15 schreef Simpleman:
Aan de tafel (doorbuigen) te zien is het inderdaad beter dat er wat weg is.

Hmmm, de andere plank buigt naar boven door, het is waarschijnlijk de te korte afstand tov de lens.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 30 mei 2011 19:14:21 schreef Henry S.:
Hmmm, de andere plank buigt naar boven door

Daar staat VEEL te weinig op :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Post jij eerst jouw hok nog maar eens voordat je commentaar levert ;)

( ben wel benieuwd hoe dat uitziet tov die huge zolder die je had )

Het spul is allemaal niet zo zwaar, en de vertekening komt inderdaad door de lens.

Op 30 mei 2011 17:33:11 schreef free_electron:

als je goeie opamps pakt met een zo laag mogelijke bias stroom ( fet ingangen zoals de lf356 ) zit je gebeiteld daar.

lmc662 of zoiets is overkill?

Op 30 mei 2011 21:17:42 schreef Sine:
( ben wel benieuwd hoe dat uitziet tov die huge zolder die je had )

Knus :p

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Foto !!

Sine, wat is dat miniscoopje onder die Keithley 199 ? En helemal rechts onder dat blauwige ding. Ik zie iets van counter maar daar lijkt hij me te groot voor (voor zijn leeftijd). 4 haakse aansluitingen is ook ongewoon.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jeroen

Moderator

Dat ding rechtsonder is, als mij niet vergis, een ELV MFG 9001 functiegenerator. 20 MHz, met een MAX038.

guidob

Overleden

Had een countertje nodig voor mijn pll avonturen met iets meer functies dan mijn oude HP. Op ebay oostenrijk een Hioki 3601 gekocht voor niet al te veel euri. Japans uit 1991. Ziet er van binnen en buiten prima uit. Gebaseerd op een Z80 cpu en wat zooi.

1mHz tot 160MHz, periode, ratio 10e-4 tot 10e8, time interval, pulse width, duty cycle, totalize en rpm. Averaging, masking van noise etc. Zat mogelijkheden. Deze heeft wel geen GPIB, maar daar doe ik toch niets mee op dit moment.

Nadeel is wel dat ik geen schema heb en geen user manual. Het enigste is een 4 pag. pdf, maar daar staat het meeste wel in. Japan reageerde niet op mail, maar dat deden ze bij iwatsu ook niet de 1e keer. Nog maar een keer proberen later.

De foto's:
http://members.home.nl/baltusg/hioki1.jpg

Ze zijn het niet helemaal met elkaar eens. Geen idee wie gelijk heeft :)

http://members.home.nl/baltusg/hioki2.jpg
http://members.home.nl/baltusg/hioki3.jpg

netjes opgebouwd.

rbeckers

Overleden

Op 1 juni 2011 22:44:06 schreef guidob:
...Ze zijn het niet helemaal met elkaar eens. Geen idee wie gelijk heeft :)

Beide niet! ;)
Wat voor kristaloscillator zit erin?

Sine

Moderator

Op 31 mei 2011 08:53:40 schreef fred101:

Sine, wat is dat miniscoopje onder die Keithley 199 ? En helemal rechts onder dat blauwige ding. Ik zie iets van counter maar daar lijkt hij me te groot voor (voor zijn leeftijd). 4 haakse aansluitingen is ook ongewoon.

Dat is een vu-data mini scoopje, ook die staat hier niet meer. het ding rechts onder is inderdaad een ELV MFG 9001 max038 gebaseerde funcgen met haakse verloopjes op de BNC's

guidob

Overleden

edit: toch nieuwsgierig geworden. Op de tweede foto zit linksboven de xo op de onderste pcb. Gezien de specs denk ik een TCXO (ff vergeleken met een philips met 5 opties aan xtal t/m ovens).

Niet slecht :)

Type NTO-771A 10MHz van N.K.D. uit 1991-03. En een externe klok ingang als het moet (ook schakelbaar als uitgang).

Ding wordt steeds mooier ;) (zeker voor het geld).

[Bericht gewijzigd door guidob op vrijdag 3 juni 2011 02:11:59 (87%)

fred101

Golden Member

Die HP klopt, moet wel het is een HP ;-) Mij HP tijdstandaard stond na 20 jaar nog steeds tot op de Hz goed. Maar in jou HP countert zal wel een iets andere oscillator zitten. Maar dat is flauwekul natuurlijk. Mijn HP-5326 staat er ook iets van 8Hz naast.

Mooie counter hoor. Als je het precies wil weten of hij klopt kan je hem hier aan de trimble hangen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 4 juni 2011 00:50:12 schreef fred101:
Die HP klopt, moet wel het is een HP ;-) Mij HP tijdstandaard stond na 20 jaar nog steeds tot op de Hz goed.

nog 999980 jaar geduld... hij zal wel driften...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten