Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

ik heb al jaren geleden ondervonden , dat een geladen elco solderen en kortsluiten de punt sneller laat vergaan , alsook de temperatuur van de bout te hoog hebben staan . deze staat vrijwel altijd op 375 graden wat tov de oude wsd50 wel in puntleeftijd scheelt.

onlangs wel weer last van dat de bout niet heet zat werd , maar even de soldeerpunt draaien loste dat weer op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 augustus 2011 20:44:47 schreef Bert_mc:
@ganzz: niet iets dat in mijn kraam past maar ik vind het een geweldige implementatie. Erg leuk gedaan. Nu nog een filmpje "on the road" graag... ")

On the road film ga ik volgende week maken. Ik ben nu druk bezig met het maken van de 2e wat toch best een klus is. Dubbelzijdig etsen met 12mil en een enkelzijdige belichtingsbak met een print die eigenlijk te lang is voor mijn belichtingsbak is behelpen.

Ook is het nog best wat software schrijven en dat is echt niet mijn beste kant. Ik heb nu toch nog problemen met het verschil detecteren tussen het maken van slagen en ruw wegdek. Ik moet mijn detectie aanpassen ;)

-

Is het misschien een optie om een schoksensor te bouwen van een veer uit een balpen, en een spijkertje in het midden. Klapt de schaats op de grond, dan stuitert de veer tegen het spijkertje aan. Echter, het kan gebeuren dat er contact wordt gemaakt zodra je de grond raakt en op het moment dat je je slag hebt gemaakt en je been net weer intrekt.
1) Je maakt het veertje korter.
2) Je programmeert een soort "time-out" (= debounce) voordat er weer gemeten mag worden.

Aangaande (2) zul je zelf het beste kunnen inschatten hoeveel tijd er verstrijkt tussen het maken van 2 slagen. Bij het starten zal dat kort zijn (bijv. 0.7 sec), omdat je snelheid wil maken. Wanneer je eenmaal aan de riedel bent, zul je al gauw langere slagen maken ( > 1.3 sec ?). Je kunt dan kiezen voor een time-out van 0.7 sec. Aan de andere kant : in hoeverre is het belangrijk dat men je lichtjes ziet. Moet men je al kunnen zien, wanneer je net weg wil rijden, of (ook) tijdens de rit zelf ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Lucky Luke

Golden Member

Als er toch een atmega in zit, smijt er een accelerometer tegenaan...

Ben ook benieuwd hoe het er "on the road" uit ziet. Als je een motorvoertuig was zou het vast illegaal zijn :P

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Er zit al een accelero op;) Ik kan in yxz meten tot 8G. Ik heb eerst gedacht aan een systeem inderdaad met een veertje, maar dat geeft zoveel andere problemen, en voor 2,94 heb ik een SPI accelero die ik direct op mijn atmega kan aansluiten. Daar kan ik niet voor gaan klooien.

On the road wordt vet, zeker in het donker geven de witte flitsen een bak licht. Omdat het zo laag zit is het niet hinderlijk voor andere mensen en zelf kan ik ook niet in de leds kijken.

Officieel als skater ben ik voetganger, dus al maak ik er een complete kermis van, dan mag dat nog steeds volgens mij :D

[edit]
De 2e is af en daarbij een klein stukje code geschreven voor synchronisatie. De voet waarmee je een slag maakt flits in het wit. Daarnaast wordt er dan ook een colorfade gedaan. Het leuke is dat de voet waarmee je geen slag maak wel mee verkleurd.

Ik heb de software nu een beetje getuned dat drempels en hobbels niet geregistreerd worden. Maar testen is lastig, steeds skeelers aan en naar buiten, ow toch niet goed, weer naar binnen, software aanpassen en weer naar buiten :p

klik hier voor de nieuwe film

En hier weer een link naar mijn picasa album, met meer foto's ook van het etsen en maken.

-
Lucky Luke

Golden Member

Je zou de "tripwaarde" van wat 'ie als slag registreert in EEPROM kunnen zetten, en 2 pinnetjes van je ISP tijdelijk kunnen gebruiken voor up/down switches (interne pull-up aanzetten en even met een draadje vanaf gnd aantikken)? Dan wordt het skaten->aanpassen->skaten totdat het goed staat, zonder dat je helemaal terug naar de PC moet. Daarna zonodig eeprom uitlezen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@ Testman,

Die variac die je gemaakt hebt, hoe stuur je de trafo aan?

En die 35 volt hulpspanning, hoe heb je dat geregeld?

Fordman

de variac zit in de primair en stuurt de scheidingstrafo aan en de 2x 35v trafo , daardoor 3 gescheiden spanningen . de dpm's zijn gewoon dc , met een brug van schottkey dioden om de spanning voor de dpm's gelijk te richten . geen elco eroverheen geeeft echt 1:1 resultaten en geen wippen van de digits . wel is de standaard weerstand deler voor 200v , 999kohm en 1k niet helemaal goed , 1k1 en 999k werkt wel goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Okee, zo heb je dat gedaan.
Heb hier wel een scheidingstrafo staan, niet regelbaar.

Heb je er ook een inschakelvertraging voor?

Bij mij was het zo dat als ik de scheidingstrafo inschakelde, direct de automaat in de meterkast tript.

Zal nog eens kijken om zo'n variac.

En die paneelmeters zijn ook een leuke toevoeging!

Fordman

de inschakelvertraging moet er nog inkomen , maar als het ding wordt aangezet op stand 0 is er vrijwel geen inschakelstroom . tenslotte zijn de scheidingstrafo en laagspanningstrafo dan ook 0v primair .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb deze week een projectje afgerond dat al wat jaren op de plank lag, namelijk een SONY TA1630 met lege binnenkant vullen met een dikkere eindtrap.

Namelijk 2 keer 100 watt aan 4 ohm.

Het geheel bestaat uit een Marantz PM80 bassis zonder de klasse A en de 100watter van elektuur met de BDX eindtorren.

De eindtorren worden gestuurd door een STK3102 die erg goedkoop te verkrijgen zijn en klinkt perfect.

Hier de foto's

https://picasaweb.google.com/lh/photo/4uz_YTcTN0qexNahK4ZqUbOUezXEzlq1…
https://picasaweb.google.com/lh/photo/PCY7YsWNPnyUVZdJ50UcXLOUezXEzlq1…

Ik heb ook weer iets te showen: Alle printjes voor mijn nieuwe belichtingsbak zijn klaar.

Hier een foto van het helle circus.

http://www.tinuselectronics.nl/images/stories/UV_Led_Belichtingsbak/Totaal%20Overzicht%20Aan%201.jpg

Meer foto's vind je hier.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ziet er zeer gaaf uit Tinus, ach en een beetje overgedimensioneerde
mooie trafo gaat vast heeeel lang mee moet je maar denken.
Printzijden en soldeerwerk zien er gaaf uit, je hebt je best gedaan!
Succes ermee,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Zo overgedimensioneerd lijkt die trafo me helemaal niet. D'r moeten toch aardig wat LED'jes van stroom voorzien worden?

Evengoed: proper werk van Tinus!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

(Mischien hoort dit meer thuis in robotica show your projects)
Beetje laat mischien maar dit is ons project van de laatste periode van het eerste jaar Mechatronica:
De ViP (vitrinepoetser).
Specs:
De ViP kan nergens van afrijden(tafels etc)
Er zitten soort bumpers omheen van microswitches, zodat als hij ergens tegen aan rijd hij draait.Als 3keer de zelfde sensoren hoog zijn geweest dan zal hij een grotere draai maken zodat je nooit ergens vast komt te zitten.
En ten slotte zit er een batterijlader in, wanneer je de stekker in het stopcontact word gestoken schakelt een relais de hele schakeling af en kan je alleen maar de batterijen op laden. Als de batterijen vol zijn zal een ledje branden:P
Genoeg getypt tijd voor wat foto's
http://www.uploadarchief.net/files/download/vip2.jpg
De hele body is ontworpen in solidworks en gemaakt met een 3D printer.
http://www.uploadarchief.net/files/download/vip3.jpg
Ohja we kwamen er later achter dat we de hoeveelheid kabels flink naar beneden konden brengen alleen daar hadden we geen zin meer in:P we hadden toch al een 9 voor het project gekregen:P

http://i53.twitgoo.com/1zb9wg7.jpg

Mijn laaste project :) 32 * IRFZ44N mosfets aangedreven door een Arduino 2560. Moet nog wel iets vinden op de koeling maar echt veel vermogen gaat hij toch niet trekken dus warm wordt hij niet.

Als je nou elk aansluitblokje en MOSFET 180 graden gedraaid had, kon er een koelblok tegen.

Ow ennuh onderkant?

[Bericht gewijzigd door WilToyo op dinsdag 9 augustus 2011 12:59:28 (11%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

@Thomas93: prachtig hoor, heb je toevallig ook nog een filmpje?

Just find out what you like and let it kill you

Jah zeker:P filmpje moesten we even snel maken voor een hertentamen is dus niet heel lang en de ViP is een beetje traag batterijen waren bijna leeg.
http://www.youtube.com/watch?v=Qw_pBLxhhBM&feature=autoplay&list=HL131…

@Thomas93 :
Helaas kan ik je niet mailen, maar ik zou je graag wat willen vragen i.v.m. de behuizing. Zou je me misschien kunnen mailen ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

@oxurane:
Als het goed is kan je me nu wel mailen:P

@Tinus016
Dat ziet er echt netjes uit. Ik hoop dat mijn printen ooit ook nog is zo netjes mogen worden.
Maar een vraagje, wat gebruik je als diffuser?

Ondertussen mijn CO labvoeding maar is in elkaar gezet. Voor de regeling heb ik 2 9-slagspotmeters gebruikt. Hierdoor is de voltage erg fijn in te stellen. Daarnaast zit er nog een 5 en 3.3v voeding in. En het is de bedoeling dat er ooit nog een functiegenerator in komt.
Om de lcd komt nog een bezel.

http://img812.imageshack.us/img812/9361/dsc01924ik.th.jpg

http://img819.imageshack.us/img819/6896/dsc01932c.th.jpg

It is simple to make something complex, and complex to make it simple.

@Pros, Ja en Nee. De trafo levert 15v 10VA en 24v 16VA. Van de 24V wordt 15V gemaakt voor de led panelen.
Van de 15V wordt 5V gemaakt voor de timer en het relais.
Een led paneel gebruikt +/- 300mA dus dat is samen +/- 600mA. (Zou moeten kunnen.)
De timer gebruikt niet zo veel, 60mA met relais en backlicht aan. Dat kan dus met gemak.

@Marald_mec, Merci! en ja je moet het zo zien al doende leert men.
Het gaat steeds beter totdat je de juiste manier en tijden hebt.
Je wil niet weten hoe mijn eerste printjes er uit zagen....

Oja als diffuser gebruikt ik wit kalkpapier.

@all, bedankt voor de positieve reacties! :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

@Thomas93: snel zat.
Ziet er prima uit!

Just find out what you like and let it kill you

@marald_mec: zolang al jouw frontjes er zo netjes uit zien als die van je voeding, doet het uiterlijk van de printjes er op zich niet zoveel toe.

Waar komt die behuizing vandaan? En heb je die zelf gegraveerd?

Dit topic is gesloten