Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

en der is nog meer moois op komst ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
rbeckers

Overleden

"Zucht". ;)

Bijna zoiets als:
"Het is niet eerlijk, daar zijn leuke dingen veel gebruikelijker dan hier"

Op 4 september 2011 20:16:41 schreef free_electron:
Draait HPux 10.

\begin{AzijnpisserMode}
Bah! Zo'n UNOX-achtig OS. Wat kan je daar nou mee?
\end{AzijnpisserMode}

:-)

Mooi spul, Free. Ik ben benieuwd wat er nog volgt...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

free, krijg ge daar nu ook een kam bij om de 'probekes' uiteen te houden ;)

Wel een indukwekkende verschijning. Gelukkig heb ik hem niet nodig, omdat ik met veel grotere brokken silicaat werk (met van die balonnen) anders zou ik nog jaloers worden

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

Op 4 september 2011 21:56:29 schreef pros:
[...]
\begin{AzijnpisserMode}
Bah! Zo'n UNOX-achtig OS. Wat kan je daar nou mee?
\end{AzijnpisserMode}

Das nog echte UNOX !. Geen van die in elkaar geflansde loonix brol voor freeloaders en cheapskates.

huppekee
http://www.uploadarchief.net/files/download/loganx.png

de analyser gestuurd vanuit een xterm console onder cygwin op win7.

Je start xterm op de pc, laat remote connecties toe (xhost +)
Opent een webbrowser op het ip adress van de aalyser en je krijgt en mooi dashboard, geserved door hpux. je klikt op 1 knop en hpux doet de rest. Dat is software die met manieren gemaakt is. Der moet daar niet 5 uur aan gefruld worden om dat te laten werken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

Mooi spul :)

Maarreh... cygwin is toch ook loonix-brol? >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En X professioneel --- d'r zijn genoeg mensen die daar anders over denken.

free zit te dicht bij het vuur , die hoeft alleen maar te zeggen tegen de schoonmaakhulp ; mijn auto staat dichterbij als de vuilcontainer .... en hup hij heeft er weer een stukje meetapparatuur bij . hmm miss eens bij fluke soliciteren , dat is vlakbij..... maar het is toch kwijlen weer...

@ fred , jij hebt ook veel geluk met vangsten . je krijgt een mailtje van iemand die een garage met apparatuur over heeft die je zo mag hebben , dat zouden er hier wel meer willen ...

maar nu eindelijk photobucket weer draait , ook even een meetapparatuur plank doorbuig update :)

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0363.jpg

een delta 0-30v en 0-10a voeding . die helemaal fanloos is . deze werkt met een primaire switcher wel met een trafo nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Testman, je hoort mij ook niet klagen hoor. Ik ben veel te blij met mijn spulletjes.

Mooie degelijke voeding. Ik zie toch liever wijzers dan digitaal geloof ik. Heeft Delta geen symmetrische ?

Ik twijfel of ik een van EA ga kopen. Die heeft 2 uitgangen en zet je met een schakelaar op symmetrisch. Maar het is best een duur ding en ik heb alleen voor opamp experimenten dat nodig. Verder gebruik ik die omgebouwde Delta van Jochem. Dat is een superding.
Misschien bouw ik zelf wel en keer iets op basis van 1 trafo met middenaftakking. Lekker compact. Mischien met een TL5001 en een Externe Vref. Ik heb ook nog een symmetrische regelaar liggen. 9 tot 20 V regelbaar bij 100 mA. Het spanning bereik is prima alleen wat weinig stroom en geen stroom regeling.
Het is alleen zo'n klote werkje, voedingen bouwen. Kastje, meters, trafo's, bergen draad, koelblok, frontpaneel met metergaten ledjes ect en dan ziet het er nog niet uit meestal.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 4 september 2011 23:22:51 schreef alex278:
En X professioneel --- d'r zijn genoeg mensen die daar anders over denken.

Achja, Unix en X-windows. Unix is echter al wel zo'n 50 jaar oud, en X ook al ruim 20 en gaat nog steeds mee.

De reden dat mensen met linux vaak zo lang zitten te klooien totdat iets een keertje werkt is omdat je met een beetje gekloot dingen aan het werk krijgt. Bij windows is het gewoon "Computers says no" en verder kun je niets.

Wel een leuk apparaatje overigens.

@falaigai: Niet meer dan 20 euro waard.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

delta heeft van die symetrische voedingen . die heb ik 1 gehad , het was een 0-18v bij 0,6a voeding die net als een audio versterker een posititieve en negatieve voedingskant had.

maar ik gebruikte het ding eigenlijk niet , plus dat m'n ac voeding dat ook kan met een brugcel erop gestoken .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 5 september 2011 00:41:33 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Achja, Unix en X-windows. Unix is echter al wel zo'n 50 jaar oud, en X ook al ruim 20 en gaat nog steeds mee.

Epoch is 1/1/1970, en bij mijn weten zijn de meeste unix-implementaties nieuwer... 50 jaar is dus wat overdreven.

Dat artikel waarin X afgekraakt wordt, toont inderdaad wat belangrijke nadelen maar is ook wel erg eenzijdig geschreven door mensen die duidelijk niet alles begrepen (zoals het client/server idee). En mogelijk op basis van inmiddels verouderde informatie. Bepaalde concepten uit X, zoals de losse windowmanager worden nu zelfs door MS overgenomen om hun Windows te verbeteren, zelfs al had MS andere aspecten zelf al beter voorelkaar.

Voor zoiets als dit meetapparaat lijkt het me een perfecte oplossing om ook niet van allerhande proprietaire software afhankelijk te zijn, en ik heb van f_e geen klachten over bedienbaarheid en snelheid van de interface gehoord.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gewoon mooi spul. En wat het draait doet er niet toe, het is gewoon het feit dat het GOED draait. Dat komt omdat HP er tijd in heeft gestoken, ik vraag me af of er tegenwoordig nog evenveel effort gedaan wordt om iets grondig uit te werken en te testen.

Lekkere bak power testman. Ik ben meer van de digitale aanduiding, en dan met name het voltage. Dit soort wijzers zie je toch vaak niet goed of je nu 3.1 of 3.3 volt instelt. De stroom is dan weer wel fijn als een analoge.

@fred: zo'n tweede Delta moet je eigenlijk hebben, en die op z'n Vref mee laten liften. (Ik denk dat ik m'n tweede maar houd bij nader inzien :))

Op 4 september 2011 22:31:08 schreef falaigai:
is zoiets als deze een aanrader ?

http://www.2dehands.be/elektronische-apparatuur/overig-apparatuur/elek…

Voor die 50 euro vind je heus wat mooiers.

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 5 september 2011 07:45:41 (13%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Laatste aanwinst: tektronix sg5010 functiegenerator / aa5001 vervormingsmeter.

http://imgur.com/Xn397l.jpg

http://imgur.com/rwlgml.jpg

En de HP8903E is 't er mee eens:
http://imgur.com/yroupl.jpg

Oi. Alweer van die mooie apparaten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hij ligt iets boven z'n spec qua vervorming (zou 0.0010% moeten zijn voor 1khz). Nog even kijken of daar nog iets aan te doen is (naast hercalibratie: het TM5006 chassis schijnt ook niet bepaald het meest 'cleane' chassis te zijn qua voedingen).

Tidak Ada

Golden Member

Zou bij de wet verboden moeten zijn :9~

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Om het helemaal erg te maken: die AA5001 heeft 'option 002', voor 'CCIR 468-2 and DIN 45405 standards'. Altijd leuk voor IMD-metingen.

Zie nu trouwens dat-ie 0.0012% haalt als je het 'audio band pass' filter aanzet en 'm RMS laat meten. D'r zit nog wat 'good specmanship' in; hoeveel harmonischen tel je mee?

hiero en hiero trouwens een vergelijking van low-distortion bronnen.

Ander puntje: de HP8903E is stil -- geen herrie, want geen ventilator. De fan in het TM5006 chassis is wel duidelijk aanwezig.

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 5 september 2011 17:54:38 (11%)

Welwel Free, heb je de USBee aan de kant geschoven :+
Mooi speelgoed, dat is zeker

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
fred101

Golden Member

Mooi spul, je zou haast met audio aan de gang gaan om met zon distortion meter te spelen.
Ik heb laatst een E plugin opgeknapt en eindelijk uitgevonden wat die rare connector was. Bleek gewoon een audio plug te zijn ( XRL of zoiets) en daarmee vanmiddag aan mijn zelfgebouwde 1 VDC referentie gemeten.
< 10 uVtt noise op een 100 uVtt 50 Hz step achtige rimpel met 150 Hz elementen. Niet slecht denk ik.

Zag een foto van een schattig voedinkje, de HP721A , heel grappig ding. Koste destijds 150 dollar voor een 0-30 V bij max 100 mA ding met iets van 5 torren ( in 1958)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een van de dingen die ik d'r mee wil doen is 1 khz (maar dat mag natuurlijk ook een andere frequentie zijn) door een buis jagen en dan -afhankelijk van het instelpunt- kijken wat de vervorming doet. En wat de harmonischen doen, want d'r zit ook een 'input monitor' op, waarmee je alle harmonischen buiten de grondtoon krijgt. En dat kun je dan in een spectrumanalyzer/geluidskaart steken...

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 5 september 2011 20:14:49 (26%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 september 2011 18:59:23 schreef fred101 Zag een foto van een schattig voedinkje, de HP721A , heel grappig ding. Koste destijds 150 dollar voor een 0-30 V bij max 100 mA ding met iets van 5 torren ( in 1958)

Wel een antiek ding, zeg ! Het staat niet eens in mijn HP catalogus van '77 !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Die 2n508's, zijn die nog ergens te vinden?

Dit topic is gesloten