Reconen van luidsprekers

Henry S.

Moderator

556 Zweedse kronen (SEK), ongeveer €60.

Dat is van een oude site, je moet naar de prijs en verkrijgbaarheid van nu kijken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 25 augustus 2011 17:24:37 (52%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja ik dacht ook al zoiets, zo duur waren mijn Peerleskes niet.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

enige precisie met het refoamen is wel nodig , dus in het weekend en niet om 3:00 uur s'nachts . want anders krijg je fouten met het verlijmen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik was idd van plan daar tijd voor uit te trekken want dat steekt behoorlijk nauw.

@Henry had niet gezien dat het in kronen was.

hoe dan ook is het goedkoper van ze te refoamen. Mede omdat het enkel dit is verder zijn ze in perfecte staat.

Refoamen gaat prima, maar let er op dat je het heel precies doet.

Dat de klank veranderd is idd moeilijk te bepalen, je zou dan een nieuw exemplaar langs een gerefoamde moeten beluisteren.

maarja speakers veranderen ook door de jaren heen en dat heeft niet altijd met de foam rand te maken, ook de magneet neemt langzaam af, de spider word soepeler... etc.

een goed gerefoamde speaker doet echt niet onder voor een "orginele".
Slecht klinkende gerefoamde speakers, zijn meestal niet goed gecentreerd, hebben een beschadigde spoel/spoeldrager, niet luchtdicht verlijmde rand, niet goed schoongemaakte basket waardoor de rand niet homogeen de druk verdeeld, te veel gewicht omdat de oude lijm niet goed is verwijderd van de conus, en de ergste van allemaal:
te hoog of te laag gelijmd waardoor de spoel niet goed tussen de pool platen hangt!!! bijvoorbeeld te hoog dan heeft de speaker langer aandrijving naar achter dan naar voor....

Voor speakers te refoamen is het niet gek om je in de speaker mechanica te verdiepen.

Ga dit alleen doen als je een berg geduld hebt, ik ben ooit een uur of 8 bezig met 1 speaker.

lees de beschrijving op audiofriends..

een paar tips:

1. ga alleen lijmen als je er absoluut zeker van bent dat hij zowel horizontaal als verticaal gecentreerd is.
let vooral goed op wanneer er een verhoging rand is geplaatst onder de foamrand.
als je de dome niet losmaakt, kijk dan naar de spider of deze horizontaal is, dan hangt de spoel in zijn 0 positie.
Verwijder eventueel de verhogings rand indien nodig.

2. voor horizontaal centreren: begin met 2 wasknijpers tegenover elkaar (12 uur en 6 uur), voel of er evenveel speling tussen de spoel en de poolplaat zit.
Dan 2 wasknijpers op 9uur en op 3 uur, weer controleren.
Als deze 4 wasknijpers goed zitten dan zit je goed, en kun je de rest van de knijpers plaatsen.

3. een speaker mag niet aanlopen!!! ook niet onder bepaalde voorwaarden, wanneer centreren echt een probleem is, dan fhon ik meestal de dome eruit en maar ik een centreer bus van papier...

4. heb geduld, heb veel geduld...

suc6

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard

Op 24 augustus 2011 13:37:39 schreef testman:
hoe het klinkt tov de oude randen is zeker bij boxen met drukkasten niet meer te achterhalen . ik heb eens een setje fb850 gehad die nog goede randen had ( op het oog ) ik wist dat dit toch niet lang zou zijn . met een goed nummer de versterker open gezet en flap de randen waren in een 20 seconden helemaal doorgescheurd.

de vorige eigenaar had ze niet meer in gebruik dus daarom zag je het nog niet.

de oude randen bij philips boxen zijn veel dunner als de vervangende randen , maar toch is het moeilijk te vergelijken als mensen al tijden met een gat in de woofer zaten te luisteren , wat met laag volume ook niet echt opvalt mits niet alles weggerot is.

had zelf een set fb821 , 820 , 850 die klonken prima maar waren lomp groot voor m'n huis .

daarom weer overgestapt naar mfb speakers uit de 70's deze hebben rubberen randen en de electonica is simpel te herstellen . het nasolderen en vervangen van de elco's kost me een 1,5 uur voor een setje .

ik heb de laatste sets met houtlijm gemaakt , en bubbels heb ik niet gezien gehad. gewoon een potje bison houtlijm gebruikt. houtlijm droogt helder op wat het mooiste is bij deze toepassing. soms zit de lijm erbij en soms kost deze in verhouding veel bij een andere verkoper. ze kopen die in per ton en gaan in nagellak potjes , daar zit een leuke winstmarge op . heb toen ik steeds meer de indruk kreeg dat het houtlijm was die er niet meer bijbesteld .

de laatste set was een visonik david met rotte randen waar toevallig de randen van het mid van een fb820 mooi oppasten . die spelen dagelijks met de houtlijm onder de randen.

Hoi testman,

ik moet hier een diafragma vervangen van een dome tweeter, en ik ben niet zinnes de speciale lijm aan te schaffen, omdat er zo weinig van gebruikt moet worden.
Nu mijn vraag, hebt u de houtlijm verdund? Met water of zo?
Of gewoon puur? Alvast bedankt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 8 april 2020 13:54:35 schreef Ledlover:
Oude, heel oude koe...

En u bijdrage is? Moest ik dan een nieuwe thread maken? Dat is tegen de regels :?

Arco

Special Member

Standaard houtlijm is prima. Alleen als die lang heeft gestaan en ingedikt dan wat water toevoegen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 april 2020 13:59:43 schreef Arco:
Standaard houtlijm is prima. Alleen als die lang heeft gestaan en ingedikt dan wat water toevoegen.

Bedankt Arco, altijd een helder antwoord, hou je goed in deze tijden.

joopv

Golden Member

Op 8 april 2020 13:54:35 schreef Ledlover:
Oude, heel oude koe...

Ik zie in dit geval het probleem niet met het her-activeren van een oud topic. We hebben het hier sowieso over restauratie van oude luidsprekers, en er worden goede adviezen uit eigen praktijk ervaringen gegeven.

Ik heb zelf nog 4 FB815's staan die wachten op een refoam beurt, en in onze huiskamer staan o.a. 2 FB825's die ook gerefoamd zijn (met rubber, niet met foamranden).

Arco

Special Member

... met rubber, niet met foamranden...

Foei!... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 8 april 2020 13:56:30 schreef GM Tech:
[...]

En u bijdrage is? Moest ik dan een nieuwe thread maken? Dat is tegen de regels :?

Een nieuw topic was idd beter geweest. Het voegt namelijk niks toe aan het bestaande topic.

Arco

Special Member

Ik vind het dan wel weer handig dat zaken omtrent refoamen in 1 topic blijven. (makkelijker om later terug te vinden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Kan.
Maar de meeste linkjes zijn intussen dood en heel veel staat er niet in het topic.

We gaan hier verder niet discussiëren over wat wel en niet gewenst is. Blijf minstens on-topic.

rob040

Golden Member

Wat is het materiaal van de (tweeter)dome?

Tidak Ada

Golden Member

Arco centreer je de zaak? Zeker bij woofers met grote uitslag kan een minimale decentrering al voor een aanlopende spreekspoel zorgen. (Tenzij je dat gekras een aanvulling op je geluid vindt)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 8 april 2020 13:49:30 schreef GM Tech:
ik moet hier een diafragma vervangen van een dome tweeter, en ik ben niet zinnes de speciale lijm aan te schaffen, omdat er zo weinig van gebruikt moet worden.
Nu mijn vraag, hebt u de houtlijm verdund? Met water of zo?
Of gewoon puur? Alvast bedankt.

Gewone papierlijm kan ook, maar wel netjes uitsmeren. Ik heb hier een tijdje terug deze nieuwe erop gezet.

https://www.speakerrepairshop.nl/nl/instructies/vervangen-diafragma/b-…

Hensz

Golden Member

Op 8 april 2020 18:03:05 schreef Tidak Ada:
Arco centreer je de zaak?

ff de eerste pagina doorbladeren...

Don't Panic!
Arco

Special Member

Arco centreer je de zaak?

Uiteraard.

Als je dat niet doet kun je de speakers beter meteen weggooien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

diafragma vervangen van een dome tweeter??

centreren is bij oude woofers nooit precies in het midden, spider zakt wat uit, waardoor je vaak bij de speaker ondersteboven monteren al aanloop krijgt. conus zakt wat naar onder en naar voor. houtlijm kun je gelukkig nog een tijd verzetten. deed dat met een stuk coax in een ring en veel wasknijpers op de rand die op de kooi werd verlijmd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Je moet ook centreren voordat je er lijm op smeert... ;)
Ik lijm eerst de foamrand aan de conus en klem dan de rand op het frame met een aantal klemmen. Je kunt dan precies uittesten of 'ie in het midden zit.
In het rond steeds op gelijke afstand van het midden op de conus drukken en kijken of 'ie ergens aanloopt. Dan de boel bijstellen en opnieuw proberen.

(door het drukken druk je de conus+spreekspoel iets scheef naar beneden waardoor je exact kunt centreren)
Daarna met een injectienaald de lijm onder de rand spuiten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 april 2020 22:14:08 schreef MJN:
diafragma vervangen van een dome tweeter??

Inderdaad, is van een B&W DM110, de TP26, vorige eigenaar heeft harder dan hard willen spelen en de spreekspoel om zeep geholpen. De dome moet op een kunststof ring gelijmd worden. en zo terug op de magneet geschroefd worden.
Hier een foto

Op 8 april 2020 15:38:59 schreef GJ_:
[...]Een nieuw topic was idd beter geweest. Het voegt namelijk niks toe aan het bestaande topic.

Geen probleem, was op deze topic gekomen via de zoekfunctie. Maar zal de volgende keer een nieuwe thread aanmaken.

Excuses mods :)