te vaak door een microscoop gekeken, ik probeerde iets te zien in die 3 puntjes. pas na een halve minuut realiseerde ik me dat het donkere je kamer is en dat het een mood light is.
verlicht die je kamer ook echt of is het alleen een lichtbol?
Dit topic is gesloten
te vaak door een microscoop gekeken, ik probeerde iets te zien in die 3 puntjes. pas na een halve minuut realiseerde ik me dat het donkere je kamer is en dat het een mood light is.
verlicht die je kamer ook echt of is het alleen een lichtbol?
De 3 puntjes zijn de 3 spaarlampen die de kamer verlichten.
De bol geeft redelijk wat licht en je kan je weg wel vinden in een kamer als ze hiermee verlicht wordt. Het is echter gewoon bedoeld als moodlight. Een te sterke led kan ik dimmen, een te zwakke kan ik maar heel even meer licht laten geven
Moderator
Rechtstreeks vanuit Japan: De GPS logger.
Ik ben maanden geleden begonnen met het ding. De avond voordat ik wegging zat ik nog code te tikken. Juist, sommigen herkennen dat vast wel.
Maar, het ding kwam af en is nu voorzien van een waterdichte plexiglazen behuizing. Ondertussen is ie alweer twee weken in gebruik, met echte Pikachu batterijen. Tja, Japan he?
De behuizing is 4cm in diameter, 10cm lang. Prima om ergens in een tas weg te stoppen. De GPS module doet het ook prima in de trein, zelfs als m'n hele rugzak er bovenop ligt. Van die treinreizen heb ik een mooi kaartje gemaakt in Google maps:
Mooi afgewerkt geheel. Hopelijk is het ook aardschok-bestendig?
Werkt die GPS logger ook in het vliegtuig? Lijkt me ook wel leuk om een vliegreis, met snelheid en hoogte informatie, te loggen.
Cool! Echt heel netjes gedaan. Hoe lang trekt dat ding op een batterij?
Ja, GPS loggers werken in het vliegtuig. Officieel mag je echter tijdens start en landing geen elecronische apparaten aan hebben. En tijdens de gehele vlucht mag je geen dingen aan hebben die een antenne hebben. Nu ziet een GPS-antenne er voor een leek (vlucht-assistent of hoe ik ze nu dan ook moet noemen) er niet uit als antenne.
Ga er verstandig mee om zou ik willen adviseren. Laat de opgevoerder PMR radio gewoon helemaal uit en zet de logger gewoon in de gate aan en er kraait geen haan naar.
@peter hieronder: Nee in SOMMIGE vliegtuigen mag je tegenwoordig bellen. (het hangt van de maatschappij af, dus het kan best dat jij merk-vast bent en steeds dezelfde policy hebt gehad).
[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 29 november 2011 18:15:54 (16%)
Mag tegenwoordig gewoon bellen met je mobieltje in meeste vliegtuigen, broodje aap verhaal dat vliegtuigen neerstorten van mobieltje. Daarvan is de elektronica goed afgeschermd, in begin waren ze alleen bang dat ze fouten hadden gemaakt en was het dus als extra veiligheid dat ze geen mobieltjes toelieten.
vorig jaar meer dan 20 vluchten gedaan en elke keer toch alles moeten afzetten
Golden Member
Hier gaat al jaren een Garmin mee op vakantie in het vliegtuig. En nog nooit uit hoeven zetten zolang je er maar niet opzichtig mee gaat zwaaien
Sommige maatschappijen zijn krampachtiger dan anderen, daar mag je je mobiel niet eens op flightmode/offline-mode gebruiken tijdens de vlucht. Dat doe ik dan mooi echt wel, het is namelijk ook m'n MP3-speler. Uiteraard niet te opvallend, en als het cabinepersoneel me alsnog vraagt hem uit te zetten dan doe ik dat uiteraard ook.
Maar het is natuurlijk hypocriet dat je mobiel niet op flightmode aan mag, maar je buurman met z'n laptop zit te spelen, waarbij het knipperende WiFi lampje verraadt dat de computer druk naar beschikbare netwerken aan het zoeken is.
Golden Member
En vraagt de douane zich niet af of dat soort zelf bouwsels wel veilig om mee aan boord te nemen. Voor je het weet denken ze dat ze weer een aanslag vereideld hebben.
@kif: Komt het schema en de software op jou site? Het lijkt mij namelijk nog wel een interessant project om tegen een leuke prijs een gps-tracker te kunnen maken voor sommige dure pakketten die ik verstuur. Misschien kunnen we er ook wel een IA van maken en pcb's laten produceren als meerdere mensen het interessant vinden en jij er geen problemen mee hebt!
Mooi, KIF.
@Stijnos: ik ben al tientallen keren met dingen die me uiterst verdacht leken (grote gaatjesprintschakelingen enz.) door security gegaan en nooit hebben ze me iets gevraagd. Totdat ik op een keer zelf eens vroeg waar ze op letten. Wat blijkt: de reden waarom je bouwsels geen aandacht trekken is omdat er geen substantie van een bepaalde hoge densiteit inzit, waardoor het niet uitmaakt wat het is - het kan niet voldoende explosief vermogen bezitten om noemenswaardige schade aan te richten. Energiedensiteit is het enige wat telt. Niet dat ik er iets van afweet, en ik denk dat luchthavenveiligheid voor een groot deel een schijnvertoning is, maar er zou toch iets van aan kunnen zijn.
@rest: weer het argument betreffende elektronica op het vliegtuig: je mag geen ontvangers gebruiken op het vliegtuig omdat de luchtvaartband naast de FM band ligt, en de middenfrequentie knal op het communicatiekanaal terecht kan komen. Bovendien gebuikt men AM met gevoelige ontvangers, waardoor dit potentieel en reëel zeer storend is. Ten tweede zijn er bepaalde gadgets, zoals sommige CD spelers, die harmonischen in het rond strooien (gebruik van snelle digitale pulsen) die ook in de luchtvaartband terecht komen. En wat mobieltjes betreft: die moet je afzetten voornamelijk omwille van het feit dat ze de mobiele netwerken op de grond negatief beïnvloeden. Er is ook een element van storing zoals hierboven, maar dit is secundair.
Lees dit maar eens, je mag weldegelijk een ontvanger en zender gebruiken zoals een GSM of wifi. Zeker nooit gevlogen in vlucht waar dat al mogelijk was.
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!…
Je hebt gelijk dat het de grond netwerk kan storen, maar ging mij meer om dat het de vliegtuigen zou storen zodat landingsgestel niet zou werken, of dat zelfs vliegtuig zou neerstorten. En vliegtuigen waar je officieel in mag bellen hebben oplossing voor storing op het grondnetwerk die hebben een zender/ontvanger(wat we meestal mast noemen) in vliegtuig die met satelliet in verbinding staat. Waren heel veel bangmakerij verhalen, maar er is nog nooit iets gebeurt ook niet nu er ook veel vluchten het nog geen eens verplicht is om je mobieltje uit te zetten in Europa.
In de VS mag je ook al tijdje het netwerk gebruiken voor dataverkeer, maar niet voor het bellen. Dat heeft volgens mijn meer te maken met dat ze panisch zijn voor terreur.
Het gaat hier snel offtopic dus ik hou het kort.
Op 29 november 2011 17:43:17 schreef peter79:
Lees dit maar eens, je mag weldegelijk een ontvanger en zender gebruiken zoals een GSM of wifi.
Alles is verboden behalve wat expliciet toegelaten is. Mobiel en Wifi vallen dan in de laatste categorie.
Zeker nooit gevlogen in vlucht waar dat al mogelijk was.
Ik moet je teleurstellen, ik heb al twee jaar een gogoair unlimited plan.
Je hebt gelijk dat het de grond netwerk kan storen, maar ging mij meer om dat het de vliegtuigen zou storen zodat landingsgestel niet zou werken, of dat zelfs vliegtuig zou neerstorten.
Interferentie verhoogt het risico op communicatie- en navigatiefouten. Dat is een veiligheidsrisico.
zender/ontvanger(wat we meestal mast noemen)
We noemen dat meestal een basisstation, en in professionele termen een BTS.
Waren heel veel bangmakerij verhalen, maar er is nog nooit iets gebeurt
Dat heeft niks met bangmakerij te maken. Indien het risico echt nul zou zijn, zouden de mobilofoonproviders wel van de toren blazen. Want, een mobilofoon die af staat, vooral als je gaat roamen, is een gemiste kans op inkomsten voor hen.
ook niet nu er ook veel vluchten het nog geen eens verplicht is om je mobieltje uit te zetten in Europa.
Welke dan?
De oplossing hiervoor heet de "honeypot". Een Micro BTS, ter grootte van een wifi access point, laat alle mobieltjes in het vliegtuig daarop registreren, maar laat geen communicatie toe. Voor zover ik weet heeft niemand dat in gebruik.
In de VS mag je ook al tijdje het netwerk gebruiken voor dataverkeer
Onjuist.
gezien het punt dat mensen denken dat ik onveilig ben (hoe zou dat toch komen)
zal ik hier even een paar versterkers zetten
mijn eerste (ten eerste)
deze is 2 jaar geleden gebouwd op een schema van deze site
http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/
mijn apperaat heeft een paar fouten waardoor ik maximaal 150W eruit kan krijgen
deze heeft laats een upgrade gehad met een triode tester (alle triodes kunnen getest worden
normaal drijft hij 60W boxen aan (bas vervormd op maximale kracht dat is als de basboost aan staat)
http://www.youtube.com/watch?v=gGt3Qgn9zyc
en dan hebben we nog mijn 2de
deze had ik al 6 maanden liggen en geen trafo ervoor
nu heb ik een trafo gewikkeld (deze zoemt en word mooi warm je kan de vinger 5 sec erop houden)
de behuizing is nog niet af
en trek 2 speakers van 300W
http://www.youtube.com/watch?v=XX8ufYrXd_M
Silicon Member
Op 29 november 2011 11:11:50 schreef klein is fijn:
Rechtstreeks vanuit Japan: De GPS logger.
Van die treinreizen heb ik een mooi kaartje gemaakt in Google maps:[afbeelding]
klik voor Google maps kaart
ik zioe geen stop in Akihabara .... foei ! en dat noemt zich dan klein is fijn ...
Op 29 november 2011 12:47:42 schreef rew:
Ja, GPS loggers werken in het vliegtuig.
ik had een iPaq ( zo een windows Ce computertje) met ingebouwde gps en navigatie software... aan het raam in het vliegtuig werkt dat perfect. je kon de kaart opstarten en die scrollde mooi mee. het ding had wel last om het vliegtuig bij te benen...
software was van Pharos.. en ze hadden gevoel voor humor.
om de paar minuten kwam er een popup boxje : ' Warning : Traveling at unsafe speeds '
[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 november 2011 00:57:13 (40%)
Zie link en google voor al die vragen.
@F_e: dat is wel waar he +-800kmph
ATTiny861 Volt & Ampere & Vermogen & Temperatuurmeter uit dit topic:
Interessant, ik wil ook nog eens zoiets maken, maar die kant-en-klare paneelmetertjes zijn wat prijzig voor wat ze kunnen, zijn vrij groot EN het mist de charme van zelfbouw
Daarbij zou ik zowel de ingestelde stroom als de lopende stroom van m'n voeding willen weergeven.
Bij bascom krijg ik een onprettig gevoel, omdat ik C gewend ben in embedded omgevingen, maar eigenlijk is dat ook maar kwats zolang je weet wat je libraries doen.
@Roland: heb je voor de stroommeting gebruik gemaakt van de ingebouwde Gain Amplifier? En zo ja, werkt dan naar behoren?
('k Zou het zelf moeten testen, maar ben wat lui de laatste tijd... )
Dit kost bij elkaar 5 euro, de flash van de ATTiny861 word maar voor 23% gebruikt, en er zijn nog een aantal i/o's over. Zo wil ik er nog een pwm gestuurde ventilator regeling in zetten voor m'n voeding.
@pros Ja ik heb voor de stroommeting gebruik gemaakt van de ingebouwde Gain Amplifier (20x), in combinatie met een lage Vref (1.1v) heb je dan aan een laag ohmige shunt genoeg. Zie het topic, in de bascom help vindt je dit niet terug, na contact met Mark Alberts van mcs electronics (bascom) kwam ik eruit.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 29 november 2011 21:36:35 (43%)
Moderator
Op 29 november 2011 19:32:19 schreef free_electron:
ik zioe geen stop in Akihabara .... foei ! en dat noemt zich dan klein is fijn ...
Oh, dit zijn alleen de lange treinreizen hoor. Natuurlijk ben ik in akihabara geweest. Hele gebouwen waar zo'n beetje het equivalent van alle onderdelenkramen van Rosmalen zit, met meer diversiteit. Alleen verbazend weinig SMD.
Op 29 november 2011 16:02:06 schreef basz:
@kif: Komt het schema en de software op jou site?
Hmja, de software is nou niet echt bepaalt netjes. Er zit een mogelijkheid op om het ding eens in de x seconden aan te zetten, en voor de rest in slaapstand, om stroom te besparen. Tijdens loggen verbruikt ie 60mA, in slaapstand 96µA. Na een paar minuten slaapstand kost het ongeveer 10 tot 20 seconden om een stabiele lock te krijgen. Nu werkt dat geintje alleen als je wat beter zicht heb op de hemel, dus tijdens treinreizen laat ik het ding constant aan staan.
Al die settings staan in een config.ini file op de micro SD kaart, welke elke opstart uitgelezen wordt.
Nu was er alleen 1 klein probleem met die slaapstand.. Na slaapstand kreeg ik de SD kaart niet meer aan de praat. Na een harde reset wel. Dus aan het eind van de slaapstand zet ik de watchdog van interrupt naar reset, en laat ik het ding zichzelf resetten.
Het geintje werkt prima. Maar netjes is het niet.
Het printontwerp is ook weinig spannends, letterlijk. Een ATmega, micro SD kaart houder, GPS module en 3.3V switcher.
Geen problemen in het vliegtuig overgens. Het ding werd nog wel aandachtig geinspecteerd door de beveiliging, maar die waren meer geinterresseert in de batterijen dan de logger zelf. Tja, meer energiedichtheid.
Ik heb overgens geen geluk gehad met de logger in het vliegtuig. Niets gevangen. Misschien op de terugreis.
Dit topic is gesloten