Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@vooral Free en een beetje Fred.

Zo erbarmelijk is de Philips meetaaparuur nu ook niet. Ze maakten goede voedingen, LF, RF, funktiegeneratoren, Testebeeld en FM stereogeneratoren, bruikbare multimeters en dies meer. Hun reeks was meer servicegericht dan HP, die meer naar laboratoriumsferen nijgt, en dus ook de prijs!
En de HP moest steeds iets beter, meer kunnen meten, vraag is wat doe je er mee buiten pochen "de mijne heeft zeven digits".

Doet me denken aan venten met een 1200cc onder hun gat. Als hij omvalt aan verkeerslichten krijgen ze hem niet meer recht. Met een XT250 met 275.000Km op de teller val je niet meer om :-)

Die ON en OQ chips zijn inderdaad een pest als ze defekt zijn , want uniek, maar zitten er bij TEK en HP geen custommade onderdelen in?

Enfin, bijna 20 jaar Fluke.

groeten

Kris

fred101

Golden Member

XT250, heb ik mijn rijbewijs op gehaald. Later nog een 500 gehad. Ik heb 1500cc onder mijn kont maar omvallen doet/kan ie niet ;-)

Ik heb niks tegen Philips, ik heb er juist best veel van.
Kris, werk jij bij Fluke ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 11 december 2011 00:45:20 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

O, dat moet een zijspan zijn.

Nee ik werk niet voor fluke (wel voor een ander heilig huisje), ik bedoelde dat Philips meetapparatendivisie al bijna 20 jaar geleden opging in Fluke.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 december 2011 20:42:54 (41%)

fred101

Golden Member

Nee, eerwaarde ;-) geen zijspan, ik heb wel meer dan 10 jaar lang zijspan gereden tot dat lichamlijk niet meer ging ( en solo ook niet meer) en toen ben ik over gegaan op een "scootmobiel" ( trike dus) alleen een op basis van een goldwing 1500 ( ik rij vanaf mijn 18e motor als dagelijks Vervoer).

Maar ik neem aan dat het heilige huisje geen kerk is maar nu ben ik wel nieuwsgierig. Dan denk ik gelijk aan Agilent, Tek of R&S . Maar ik werk niet in de electonica , heb er geen opleiding in gedaan en ben er ook pas een jaar of 5 mee bezig dus mijn blikveld is wat beperkt op dat punt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

vallen rekenmachines trouwens ook tot de meetaparatuur? want zonder deze heb je in sommige gevallen niks aan wat je gemeten hebt.
Aangezien mijn hoofdrekenen niet zo geweldig is gebruik ik deze dingen redelijk vaak. afgezien van de windows/ubuntu rekenmachine gebruik ik de casio FX-82MS. ten eerste omdat deze verplicht is op school, ten tweede omdat hij gewoon ontzettend fijn werkt, en ten derde dat hij erg goedkoop is(ik heb er 3).

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
fred101

Golden Member

Volgens mij meet je niet echt iets met een rekenmachine. Je gebruikt het zoals je pen, papier, simulatieprogrammas enz gebruikt. Gereedschap maar geen meetapparatuur.
(hp35s en twee rekenlinealen hier, een lineaal is nog min of meer iets waar je mee kan meten ;-) )

Je bent niet verplicht om hier iets te posten hoor, het is niet verplicht meetspul te verzamelen. Dit voor je met keukengereedshap en hamers en schroevendraaiers aankomt >:-)
Het is een redelijk verslavende hobby, nu kun je nog stoppen, voor mij is het te laat ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 9 december 2011 23:56:11 schreef Tidak Ada:
Rotte netschakelaaar; zekeringhouder ??
Op de foto te zien zou je iig de conclusie kunnen zeggen dat er geen netspanning op komt (neonlampje brandt niet)

Klopt, maar als je zo goed naar de foto kijkt zie je ook dat hij daar uit staat. De on/off is niet wit. Alle printen zijn insteekmodellen behalve de 2 waar de draaischakelaars op zitten, en daar zit ook de netentree op. Dat betekend dat alles weer uit elkaar zou moeten... Maar inderdaad moet het probleem redelijk aan het begin zitten als dat lampje zelfs niet aan gaat.
Edit: t zal wel een gewoon gloeilampje zijn omdat het op een aparte (!) trafowikkeling zit van 5.2v.

Philips meetapparatuur heeft volgensmij het patent op byzondere constructies e.d. maar het lijkt toch wel goed te zijn, aangezien er nog veel apparatuur van 20+ jaar oud wordt aangeboden.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

veel meetapparatuur wordt aangeboden ivm het beeindigen van de hobby , of pa is overleden en de kids verkopen de boel. als je dan naar de foto's kijkt deed de gebruiker er ook niks meer mee in jaren.

philips had tussen afdelingen geen / slechte communicatie , waar er een mooie goed werkende constructie was ontwikkeld op de afdeling waar de pe voedingen werden ontworpen , werd op de afdeling scopes nog steeds een slechte schakeling gebruikt waar veel uitval op was. en dat bleef zo tot er een nieuw type kwam...

m'n pa heeft bij de td ( afd voor de bouw van custom geluidsapparatuur )gewerkt van philips begin 70's en daar stonden voor het echte werk een stel dure tek scope's . de philips scopes waren voor de simpele reparaties / stagaire gereedschap.

toch waren de scopes en voedingen niet slecht van philips . betrekkelijk makkelijk te maken en degelijk gebouwd . vooral de 60's apparatuur had gegoten alu frames en koperen koelplaten die al 10 kilo deden in de pe48 rackvoedingen .helaas was het nog germanium indertijd wat weinig dissipatie kon hebben . daar was de thyristor voorregeling voor uitgevonden . delta had dit ook , maar die voedingen waren veel stiller mbt het zoemen op die voorregeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het is nog erger, Philips had niet eens 1 enkele voedingsafdeling ;)

Ik weet niet precies welke afdelingen anders dan Wavre (vooral industriële voedingen) zich nog met voedingen bezighielden, maar als ik zo moet gokken dan hebben de meeste I&E/T&M-vestigingen wel eens een (lab)voedinkje gefabriceerd, mogelijk wel van dezelfde ontwerpafdeling binnen I&E/T&M. Losse voedingsmodules van meetapparaten werden mogelijk wel ingekocht bij een van de andere afdelingen, waaronder ongetwijfeld Wavre.

Verder was er nog een andere afdeling die industriële voedingen en vooral ook voedingen voor consumentenapparatuur bouwde. Vestigingen zaten in Eindhoven (ontwerp en verkoop?), Ovar (gewikkelde componenten en assemblage denk ik), en vast nog wel ergens. Deze tak werd later onderdeel van het Spaanse bedrijf Bobitrans en is dat na 1 of 2 faillisementen nog steeds.

Ook MBLE heeft regelmatig Philipsvoedingen gemaakt, volgens wat ik zo in de loop van de jaren aan serienummers langs heb zien komen.

De teller staat dus op ongeveer 4 technisch onafhankelijke voedingenontwikkelaars binnen Philips, en ik twijfel geen moment of er zijn er nog meer geweest ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

Op 11 december 2011 00:28:07 schreef kris van damme:
@vooral Free en een beetje Fred.

Zo erbarmelijk is de Philips meetaaparuur nu ook niet. Ze maakten goede voedingen, LF, RF, funktiegeneratoren, Testebeeld en FM stereogeneratoren, bruikbare multimeters en dies meer.

heb ik ook niet gezegd. philips had goeie testbeeldgeneraotren en rf generators, scoops en ander spul. maar hun designs waren vaak nogal doorspekt van eigenaardigheden. vooral die 0Q chippies dan. en het creatief gebruik van shortcuts. ( zoals dat gemotorosieerd draaiwiel ) die meter is veel te complex inwendig. je kan een meter bouwen die precieser en eenvoudiger is

maar ze mikten inderdaad meer op servicepersoneel.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

free , je doelt op die keuzeschakelaar in oa de pm2525 zeker ...
dat ding rammelt altijd even met aanzetten . er zijn nog wel meer rare constructies wat schakelingen betreft bij philips te vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

juist. als je van range verandert is dat krrrr-klik-toink-plink-krrrt

de eerste keer je dat ding aanzet duik je onder tafel uit schrik dat het uit elkaar gaat knallen. knettergekke constructie.

oh enne.. ze zijn nu met 4. It's alive !
Ik post vanavond wel foto's. :p

Er moeten er wel twee nog geupgraded worden naar de laatste versie maar ik moet daarvoor eerst de master disk hebben ( is op komst ) en die kunnen klonen ( toestel daarvoor is ook op komst )

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 december 2011 20:43:38 (24%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 12 december 2011 18:03:58 schreef free_electron:
[...]
philips had goeie testbeeldgeneraotren en rf generators, scoops en ander spul. maar hun designs waren vaak nogal doorspekt van eigenaardigheden.

Die eigenaardigheden maken het juist interessant, het neemt de eentonigheid weg en wat klinkt er mooier dan een reeks consonante harmonischen?

maar ok, soms deden ze de waarheid wel eens geweld aan.
mooi voorbeeld : De PM2401 , Philips allereerste getransistoreerde "Buisvoltmeter" in semi-benchversie. (BVM is een term die tot diep in de jaren 80 gebruikt werd om hoogimpedante Fetvoltmeters te benoemen, er zit geen buis meer in)

het verhaal achter de PM2401 ; het is een nutteloze chopper. Choppers vond je in meters die tot in het µVolt domein meten. De PM2401 heeft als gevoeligste bereikk 100mV, in principe geen chopper nodig. Deze wel , want Philips keerde het principe om : creëer een ongebalanceerde versterker die x 10 moet versterken (bijna niets dus)en die in geen 100 jaar temperatuurstabiel te krijgen is (mix germanium en silicium), zet er dan een chopper voor en een synchroondemodulator achter om het geheel stabiel te krijgen. Voed het geheel, zonder enig significant voordeel, via een schakelvoeding . Zet er tot slot veel te zware drukknoppen op en een onduidelijke draaischakelaar, doe de gebruiker steeds wisselen tussen 5 stekerbussen en voila de meest ongebruiksvriendelijke en dure voltmeter is een feit. Als bonus is er een kleine polariteitsindicator toegevoegd, waarvan de naald zich steeds in de hoeken verstopt. Maar het blijft een interessant studieobject :-)

fred101

Golden Member

Zoals deze: http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DCmilivoltPM2436.jpg Philips electro meter met neon chopper. Zelfs met het manual erbij blijft het gokken hoe je er mee moet werken. Goed is hij wel, dat is het probleem niet. Zit van binnen mooi in elkaar, veel guardringen, afscherming ect.
Maar een vaag calibratie systeem met 1,5V batterij (zo'n kwik geval)
Een Ohm stand waar ik nog niet uit ben. Niet elke stand doet mee. Je kunt kiezen van 5 tot 500K en dan heb je een knop kOhm en Mohm. in de 5K stand en de knop in Kohm heb je dan het 5Mohm wat je ook hebt als je 5 kiest in het Mohm bereik. En om lage bereiken te meten moet je de boel samen met een externe weerstand op andere bussen aansluiten (als ik het goed onthouden heb) Maarja het is ook geen multimeter.

Je kan er hele hoge weerstanden, hele kleine stroompjes mee meten en natuurlijk uV's (10uV volle schaal en dan is hij rustiger dan mijn Fluke 845AB)

Ook hier zo'n leuk polariteit metertje waarvan je de wijzer inderdaad altijd kwijt bent.

http://www.pa4tim.nl/?p=1838 Dit is een van mijn mooiste meters (qua uiterlijk) Ook een chopper maar dan met halfgeleiders. Ik heb hem pas helemaal onder handen genomen. Ik heb ook de bijbehorende nixie counter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het kwikbatterijtje als referentie was toen een standaard gegeven. Het zat in alle choppers en niet choppers. Enige pest is dat ze na 40 jaar zich verspreid hebben over een groot deel van het toestel.
PM2436 was toen merkwaardig, zijn broertje (ben het typenummer even kwijt, en hij staat niet binnen oogbereik) gebruikte een mechanische chopper, wat toen heel gangbaar was.

Wist je dat de PM2436 nog een late opvolger had in de alu front serie? effe kijken .... de PM2434, een mosfetchopper met 10µV full scale die zo rustig is als een klassieke meter. Een aanrader voor wie echt laag repetitief wil meten in nA en µV zonder kapsones.
De PM2421 is een schatje. Supersnel en je hoort de kabouters werken (reed relais) Een van de weinige praktisch bruikbare (buiten het volume en de prijs)nixiebuismeters die Philips produceerde. De andere zijn leuk om naar te kijken, maar trager dan een slak met zout op haar rug :-)
Alhoewel, er is nog één nixieuitzondering. In navolging van HP had ook Philips een afdeling in Japan die het af en toe presteerde om een echt universeel bruikbaar instrument te ontwikkelen( bruikbaar = praktisch bruikbaar, snel en niet volumineus). Zal ik hem eens boventoveren, met foto, als je mooiste apparatuur, dan zitten we weer on-topic!

fred101

Golden Member

Op 13 december 2011 00:20:20 schreef kris van damme:

Wist je dat de PM2436 nog een late opvolger had in de alu front serie? effe kijken .... de PM2434, een mosfetchopper met 10µV full scale die zo rustig is als een klassieke meter. Een aanrader voor wie echt laag repetitief wil meten in nA en µV zonder kapsones.

Je bedoeld deze: http://www.pa4tim.nl/?p=1845 ;-) Ik heb hem nog nooit gebruikt. Ik had geen manual. Sinds kort wel. Ga hem eens afstoffen.
kan overigens geen stroom meten, alleen spanning. Ik heb ook de AC microvolt meter (2454) uit die reeks. En nog wat handmultimeters, oa de uitvoering met LEDs (2517)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

philips was tenminste nog zo slim om een aparte meetbus voor stroom meten en voor spanning en ohmse metingen erin te zetten . heb hier een r&S staan die zo fijn een blauwe flits geeft met een druk op de verkeerde knop van het ingangsbereik . en dan kan het ding nog uitelkaar ook want de kop van de zekeringhouder zit klem :(

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Oh da's zeker dezelfde zekeringhouder die ook in de HP3465A zit :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 december 2011 07:42:19 schreef testman:
philips was tenminste nog zo slim om een aparte meetbus voor stroom meten en voor spanning en ohmse metingen erin te zetten . heb hier een r&S staan die zo fijn een blauwe flits geeft met een druk op de verkeerde knop van het ingangsbereik . en dan kan het ding nog uitelkaar ook want de kop van de zekeringhouder zit klem :(

De R&S die hier staat heeft zomaar even 12 stekkerbussen op zijn Front... Ik gebruik hem vooral als steun onder het motorblok als het achterwiel eruit moet. Van een universeelmeter gesproken :-)

terug op de philipsik dacht BVM's beveiligd zijn voor mishandeling, althans daar maken ze altijd pbliciteit voor.Het nut van aparte stekkerbussenontgaat me dus helemaalen is een gans gedoe. voor Amp,en vorral grote Amp bereiken kan ik het nog begruipen.

Arco

Special Member

Laatste aanwinst: een PM3310 oscilloscoop...
Werkt goed, ik moet alleen de focus nog wat scherper zien te krijgen.
Na ontvangst deed 'ie het goed, tot na 10 minuten een Rifa condensator ploffend en rokend de geest gaf. (Ik wist niet dat er zoveel rook uit zo'n klein c'tje kon komen)
Ook het netfilter maar gelijk vervangen voordat die ook gaat knetteren.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3310_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3310_2.jpg

Schijnbaar is de scoop vroeger in zijn leven ook nog in de VS geweest en voor wat minder nette bezigheden gebruikt, dit label zat er binnenin aan de draadboom vastgeknoopt...

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3310_3.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leuk ding, stond die hier in V&A laatst?

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Het kerstmannetje is net langsgeweest... met een U1253B Multimeter van Agilent.
Er loopt een actie bij Agilent tot eind januarie waardoor je 100$ cash back krijgt. De meter is normaal 391. Nu dus 291. 4-1/2 digit , True RMS, oplaadbare batterij, 0.025% accuracy , Oled display. Mooie vervanging voor mijn oude fluke 83 waarvan het display begint te vervagen ... ( ja ik weet dat er kitjes verkocht worden met nieuwe zebra's in , maar het ding heeft zijn tijd gehad. )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Jammer dat die cashback alleen voor de VS en Canada is.

Dit topic is gesloten