Is er verschil tussen de aanduiding die domweg, zeg, 7474 luidt en SN7474(N)?
In mijn pas gekochte HP5382a (oud maar Rock Solid, naar verluid) heeft 'zomaar' de Display Blanking Feature de geest gegeven. De feature betekent dat niet-significante cijfers - nullen gewoonlijk - links van het meest significante cijfer niet getoond worden.
Het euvel is nu dat elk rechter cijfer één plaats links daarvan wordt 'gerepeteerd'. De helderheid van deze herhaling is wel een stuk zwakker dan het origineel.
Mogelijke kandidaten ter vervanging zijn:
- SN7474N
- SN7413N (Deze verdenk ik nog het meest aan de hand van de service manual)
- SN7446N
SN74xx is de aanduiding door eem bepaalde fabrikant, Texas Instruments denk ik. 74xx is de "generieke" aanduiding. Was het bij Philips niet ooit DM74xx, of sla ik het nu doorelkaar?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DM was Signetics, en die zijn door Philips overgenomen dus dat kan wel. Philips zelf reserveert voor zulk spul vaak PCF-nummers.
Het leuke van die dingen is dat een generieke 74xx niet bestaat en dat je best kans hebt dat een fabrikantspecifieke implementatie licht afwijkt. Als je het ding op het randje van zijn specs gebruikt, dus altijd het datasheet van hetzelfde merk erbij zoeken.
Volgens mij was DM van National Semiconductor en stond voor Digital Monolithic.
Signetics plakte er volgens mij geen letters voor, maar had wel de S duidelijk zichtbaar op de behuizing. Philips heeft bij mijn weten nooit 7400 series gemaakt, maar wel LS en HC(T).
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
DM was National !
Signetics gebruikt ofwel N als voorzetsel ofwel niks.
SN is Texas instrument en betekent eigenlijk Silicon Network ...
Mooi! Blijkbaar hoef ik niet op zoek naar TTL met speciale eigenschappen. En wat vinden jullie van het defect?
RAAF12
Golden Member
Die 7413 is een schmitttrigger en zal wel in het ingangscircuit zitten. TTL serie werd/wordt veel gesecondsourced. ttv van de introductie rond 1970 verkochten we bij Kontakt ook de mil keramische versie de 54** serie voor dezelfde prijs. Fabrikant was Fairchild.
Btw lijkt mij eerder dat een latch zoals de 7475 overleden is. Heb je een schema?
Texas Instruments ontwikkelde de serie anderen namen licenties en verkochten onder dezelfde reeksnaam TTL 74** in DIL outline.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Een equivalent (drop-in) product bekomen van een alternatieve leverancier, meestal om de continuïteit te waarborgen of om twee leveranciers tegen mekaar op te zetten om de scherpste prijs af te kunnen dwingen.
Het schema omvat 6 pagina's. De service manual ineen is dan misschien wel handiger: http://skoop.home.xs4all.nl/hp5382a/5382%5bcompleet%5d.pdf
(Ca. 8MB)
Er staat ook een "troubleshoot-schema" in, en zover ik kan bekijken (pagina 24, rechtsboven) wordt in dit geval verwezen naar: A1U6B; A1U3A; A2U1. A1 is de hoofdprint en A2 de print met de displays. "U" verwist naar de component die zowel in de componentenlijst als het schema staat.
Er zit wel een 7475 in: A1U9. Maar daar kom ik met het schema niet op uit...
Ik ben benieuwd wat je (ervan) vindt!
Op 23 december 2011 18:58:24 schreef tin.soldier:
Mogelijke kandidaten ter vervanging zijn:- SN7474N
- SN7413N (Deze verdenk ik nog het meest aan de hand van de service manual)
- SN7446N
N betekent DIP-versie, voor het geval je ze met een D-suffix wilt bestellen (dat zijn de SOIC-versies, smd).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je ziet ook vaak MH74xx en MH40xx aangeboden van o.a. Tesla. Zouden die ook compatible zijn?
(Ik twijfel altijd een beetje bij die Oosteuropese brouwsels...)
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ik verdenk de flipflop of de 7447.
hoe werkt dat ding ? Ze scannen van links naar rechts ( MSD eerst ) De 7447 geeft aan op zijn RBO uitgang of hij een '0' toont op zijn display. dat wordt opgeslagen in de flipflop. eenmaal een getal gevonden wat niet 'nul' is wordt de flupflop u86 geset. vanaf dat moment zijn de drivers ge-enabled. dit wordt gemeldt aan de RBI ingang.
@arco . tesla ... gooi da tmaar weg. sommige van die russiche scheten hebben dan nog een afwijkende pin-pitch ( 2.5mm in plaat svan 2.54 zoals gebruikelijk )
[Bericht gewijzigd door free_electron op (18%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die van Tesla zullen niet meer of minder compatible zijn dan sommige andere merken, maar uitsluitsel kan je alleen uit datasheets krijgen.
@free_electron: Tesla (Tsjechoslowakije) was net als HFO (Duitsland) een fabrikant die ook gewoon aan het Westen leverde, en haalde niet van die gekke dingen uit als de Russen (die overigens ook gewoon een ander typenummer hadden).
@DM: ik zie het nu inderdaad ook weer voor me, NS.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]
free_electron
Silicon Member
Als ik zo de symptomen lees, dan denk ik dat er iets mis is met de linedecodering, dwz IC U17 en alles wat tussen dit IC en de 7-segmentdisplays zit zijn verdacht. Dit zijn dus ook de voedingsspanning, transistoren, spoeltje en condensator enz.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zijn ook nog 74 series met tussen voegsels zoals LS. Grootste probleem bij 74 logica is dat ze niet allemaal gelijk zijn. Eentje van merk X kon anders zijn opgebouwd als van merk Y maar ook van een fabrikant per generatie. (iets met aantal per wafer ofzo maar dat zal Free wel weten)
Een later gemaakt 74xx kan veel sneller zijn dan een zelfde van het zelfde merk uit de jaren 70. Soms maakt dat niks uit maar soms loopt daardoor bepaalde timing afhankelijke toepassingen in het 100.
Het beste (ipv in wilde weg vervangen) is proberen te doorgronden hoe het werkt (doe mij maar gewoon opamps, torren en fets ipv die 14 en 16 potige griezels
)en dan op in en uitgangen meten met een scoop. Soms heb je geluk en zie je half hoge signalen. Soms is het lastig en moet je op zoek naar afwijkende of ontbrekende pulsen. Een scoop met veel geheugen en een mask functie is daarvoor handig of natuurlijk een logic analyser of een logic probe.
Ik heb ooit twee HP5326's gerepareerd. Maar daar was (voor mij gelukkig) geen 74 logica kapot en na 34 van die dingen te hebben vervangen in een Multimeter (de 5V rail was in een connector door iets wat er niet hoorde kort gesloten naar -30V) waarna de timing problemen kwamen ben ik geen vrienden meer met die dingen.
free_electron
Silicon Member
Het zou inderdaad ook kunnen dat de scan decoder stuk is zoals ohm pi schrijft.
Post eens een foto van wat er op het display verschijnt...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 23 december 2011 19:39:09 schreef RAAF12:
[....] ttv van de introductie rond 1970 verkochten we bij Kontakt ook de mil keramische versie de 54** serie voor dezelfde prijs. Fabrikant was Fairchild.
[....]
Volgens mij (en de dikke TI-'Bijbel') Had Fairchild een heel andere logica serie met typenummers als U6A9xxxxxX ( heb er hier nog een stel ligen).
Het waren (niet al te near-)equivalents van de 54/74xx serie van TI
TI was lange tijd dé producent van die serie. Later, ik geloof mid 7-ties, zjn ze bij Fairchild ook in licentie aan die 54/74xx serie begonnen...
rbeckers
Overleden
Fred, zo griezelig zijn TTL 74xx IC's niet.
Kwestie van datasheet lezen en wat algemene digitale kennis.
Ervaring helpt natuurlijk ook. Het ontwerpen van digitale schakelingen is wat lastiger. Meestal vinden elektronici digitale techniek veel gemakkelijker dan RF. 
Maar dat er veel verschillen tussen de diverse 74 series zitten, is een feit.
Hier een tweetal foto's.
De eerste spreekt bijna voor zich: http://www.uploadarchief.net/files/download/01.display_counter.jpg
Omdat er alleen maar nullen worden weergegeven, valt het euvel niet meer op dan door de meest linker-nul die ongewenst zichtbaar wordt. Hij geeft minder licht dan de andere displays.
De tweede heb ik met een paar blauwe pijltjes van 'commentaar' voorzien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/02.display_counter.jpg De linker tweeën spreken weer voor zich. Er wordt 23.40032 MHz gemeten.
Als extra voorbeeld heb ik het segment van de laatste 2 aangewezen, dat zich linksonder bevindt. Dit segment 'herhaalt zich' dus bij de 3 links daarvan. En zo is het over de hele linie.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik vermoed dat òf de multiplexer de gate-timing of de blanking niet correct zijn.
De signalen meten met een scoop met zoveel mogelijk ingangen *), zodat je de time sequence kunt zien.
Heb je de service docs? Daar zal wel in staan hoe die moet verlopen.
*) Je zou een digitaal voorzetje kunnen verzinnen voor 8 of zelfs 16 ingangen (triggeruitgang = terugslagpuls, noodzakelijk)