Hallo,

Mijn naam is Frank Leeuw
Ik werk op een sportschool en daar hebben wij in onze sport zaal twee grote ventilatoren in de muur zitten van zeker een meter in doorsnede. heel leuk die dingen maar ze hebben nog nooit aan gestaan omdat je dan half weggeblazen wordt.

Mijn vraag is hoe wij deze joekels op langzaam kunnen laten draaien. zodat ze eigenlijk geen lucht aan zuigen of blazen. (1 kant is ook dicht met glas)

Ik heb al even gezocht op het forum maar kon alleen wat vinden ver computer en laptop ventilatoren.

Hier onder een afbeelding van de enige informatie die ik zo snel kon vinden op de ventilatoren.
http://i40.tinypic.com/x5rpc9.jpg

Alvast bedankt!

Edit: Het is de bedoeling dat hij aangesloten wordt aan het netstroom. met een aan uit schakelaar.

Daar heb je een frequentieregelaar voor nodig. Waarschijnlijk kan je 'm daarmee ver genoeg terugregelen.

Dan zou men het kunnen regelen met een Frequentie-Regelaar.
_Klik_hier eens, die heeft een hele arsenaal aan regelaars.
Dan wel 3 phase in / 3 phase uit. En een nemen met wat overmarge, maar ook niet te groot.
MVG Gerard.;)

Als 1 kant dicht zit met glas dan heb je er toch ook niets aan?

Hij zit dicht met glas. Je bedoelt dus dat de bladen langzaam moeten bewegen als decoratief element in de zaal ? Een frequentieregelaar of trafo zal niet te laag gaan en altijd en minimum-snelheid aanhouden, want een onverhoopt vastzittend fanblad zal de motor laten doorbranden.

Op de motor-plaat staat dat ie wel 3Hz aankan.

Bij 50Hz draait ie 450 RPM, dus bij 3Hz zal ie wel 27 RPM draaien.

Op 30 december 2011 09:32:40 schreef rew:
Op de motor-plaat staat dat ie wel 3Hz aankan.

Bij 50Hz draait ie 450 RPM, dus bij 3Hz zal ie wel 27 RPM draaien.

Oh nee
3Hz????? >>>> het is 3~ oftewel 3Phase 50Hz!!
MVG Gerard.;)

Zou je, als men hem alleen voor de show heel langzaam (dus onbelast) wil laten draaien, niet kunnen volstaan met een klein sinusgeneratortje met twee uitgangen uit fase, een stereo audio eindtrap en een dikke C ?
Een echte frequentieregelaar klinkt wat duur voor zo een grapje, en kunnen die wel zo langzaam ?

Op 30 december 2011 09:43:06 schreef Aart:...en kunnen die wel zo langzaam ?

Een echte FO kan tot 0 rpm (dat is wat anders dan 0 Hz). Je idee met een audio versterker vind ik erg leuk trouwens.

Op 29 december 2011 23:40:16 schreef GerardMonique:
Dan wel 3 phase in / 3 phase uit. En een nemen met wat overmarge, maar ook niet te groot.

Waarom 3 fasen in? Enkel fase kan ook met deze motor (en dat is een stuk goedkoper). Een grotere drive is niet nodig: als een kant van de ventilator dichtzit zal hij geen lucht verplaatsen en dus ook amper stroom trekken. Echt serieuze ventilatoren (bv >100kW) start men vaak ook op met de uitgaande zijde gesloten om een soepele start te garanderen.

Hallo allemaal !

Heel erg bedankt voor het helpen!

Op 30 december 2011 01:04:48 schreef plankgas:
Hij zit dicht met glas. bewegen als decoratief element in de zaal ?....

Klopt, alleen voor decoratief.

De meningen zijn dus een beetje verdeeld zie ik.

-Een frequentie regelaar
ik weet dan niet precies welke ik dan moet hebben (waar ik op moet letten)
-iets met een audio versterker

Dit onderwerp ligt ver buiten mijn vakgebied. dus echt heel goed begrijpen doe ik het niet.
Is er meer info nodig om een definitieve oplossing te vinden?

als het alleen decoratief bedoeld is dan is de oplossing met de frequentieregelaar wel niet de goedkoopste en daarboven is traag draaien onder de 10 Hz zeker bij ventilatoren gevaarlijk bij het opstarten omdat het koppel dan zeer klein is ,om dan een alternatief te geven zou ik er eenvoudig weg een ruitenwissermotor op de as van de motor plaatsenen dan draait dit ongeveer 2 toeren per seconde en met een riemschijfje kan het nog trager of een regeling voor deze motor is zeker ook niet duur te noemen in verhouding met frewuentieregelaar

mvg Luc

Ik denk dat je moet kijken zoals LUCB zijn idee, gewoon een kleine motor met vertraging op de as van de grote motor.
Als het een standaard motor is kan je de kleine fan van de elektromotor zelf eraf halen en daarop je aandrijving doen.
Een frequentiedrive is niet goedkoop.

Je kan altijd uitkijken naar zo'n aandrijfmotor van een discobol, zijn standaard op enkelfase 230V verkrijgbaar en kan je rechtstreeks op de as van je motor zetten.
Het enigste "moeilijke" aan de zaak is een mooie overbrenging maken.

P.S.: motoren met freq drive op lage snelheid maken irritant "piep" geluid, is de PWM die gebeurt om gemiddelde spanning naar beneden te halen.

[Bericht gewijzigd door coldrestart op (13%)]

Ik vraag me af of de bladen in beweging zouden komen, als ze in de wind zouden komen te staan omdat in het glazen paneel een ventilatie-opening was gemaakt.

Op 30 december 2011 14:16:22 schreef plankgas:
Ik vraag me af of de......

De ventilatoren zitten in een binnen muur (door aanbouw is het geen buiten muur meer)

Een frequentie regelaar is duur zeggen jullie maar wat is duur?
Over wat voor bedragen praten we dan?

oke een ruitenwisser motor of een discobol motor valt denk ik ook wel aan te komen. alleen of er ruimte is om die op de as van de motor te plaatsen weet ik niet.

Ik zal nog wel een fototje maken van de hele fan dan hebben jullie een idee wat het nou is.

In ieder geval heel erg bedankt dat jullie me hierbij helpen!

Duur is 200-300 euro voor een eenvoudige. Geen idee of je daarmee kan wat je precies wil, nl. heel langzaam draaien.

Een spiegelbol motor is een leuk idee, maar ik betwijfel of zo'n zwak ding de rotor ook maar in beweging krijgt. Ik dacht meer aan een mechaniek uit een accuboormachientje. Veel koppel, en snelheidsregelaar ingebouwd. Oude PC-voeding als stroomvoorziening en klaar voor een paar tientjes.

Had men al hier gekeken? _Klik_
Het kan dus ook met een Enkel Fase 230V in / 3 Fase uit, zoals GJ_ het vermelde. En die zijn redelijk in prijs.
MVG Gerard.;)

Op 30 december 2011 14:00:41 schreef bleuke:
P.S.: motoren met freq drive op lage snelheid maken irritant "piep" geluid, is de PWM die gebeurt om gemiddelde spanning naar beneden te halen.

Die "piepfrequentie" is niet bedoeld om de spanning laag te maken maar ook op mbv PWM een sinus te construeren. Dat gaat het beste rond de 3kHz en dan fluit het een beetje. Met het verhogen van die frequentie naar bv 16kHz is zo'n motor stil.

misschien een klein motortje aan de as van de fan

ok ik ben nieuw in electronica maar ja

misschien kan ik je helpen

Een bipolaire stappenmotor drive,maar dan voor 3 fasen, moet dat met 6 a 12v blokgolf zeker doen in heel lage freq. Zeker daar het om een veelpolige motor gaat. Ik denk aan een capstan drive ic, 3Nfet's en 3 Pfets. Een uitdaging voor de iets meer gevorderden.

Als je niet bij de as kan komen kan je het volgende bekijken. De schoepen van de ventilator zitten wellicht op een soort van trommel bus. Op een motor zet je een rubber wiel en die klem je stevig op de trommel. Het rubber wiel drijft zoals een autoband de trommel aan.

Op 30 december 2011 21:55:20 schreef benleentje:
Als je niet bij de as kan komen kan je het volgende bekijken. De schoepen van de ventilator zitten wellicht op een soort van trommel bus. Op een motor zet je een rubber wiel en die klem je stevig op de trommel. Het rubber wiel drijft zoals een autoband de trommel aan.

Juist , uit een oude zwaailamp van een vrachtwagen , geen kracht nodig , de ventilator misschien ff aanduwen

Tjongejonge nog aan toe.
Wat een antwoorden........

De TS heeft een 3 fase motor van 1,4 kW op een grote ven.

Wil je er nog wat mee doen, dus toch een beetje maar niet zoveel, dan moet je er een toerenregeling op maken.
Het allerbeste is dit met een F.O te doen, en dan wel een van 3 fase 400 Volt in en uit.
Of een 1 x230 V in 3 x 230 V uit kan bij de TS?
Dat is afhankelijk van de motor, en de TS moet zijn elektrische installatie er voor om (laten) bouwen.

Natuurlijk kun je een discobol hangen, of een ruitenwissermotor, maar dan kun je draait de ven zo langzaam dat deze geen lucht verplaatst. Uitzetten is dan de beste oplossing....

Nee als je echt wat wilt, en bv de ventilatiehoeveelheid halveren, dan rest eigenlijk alleen een F.O.
Of bij EMI te raden gaan of ze een passende motor hebben met een nog lager toerental.
http://ventilation.vostermans.com/nl-v/emi

Op sommige motoren kan een transformatorregelaar, daar zou je bij EMI ook naar kunnen informeren

Op 30 december 2011 22:37:59 schreef Toeternietoe:
Tjongejonge nog aan toe.
Wat een antwoorden........

Het gaat alleen om het optische aanzicht met 1 tot 0,5 rpm , voor de show dus sneller draaien mag niet ivm aanraken wat verwondingen kan geven
lucht verplaatsen hoeft al helemaal niet
net als in horror films

1rpm = 0.11Hz (theoretisch)

Je kan met gemak een looplichtschakeling gebruiken. De Motor in sterschakelen met een draad naar het nulpunt.

Het looplicht zet je op 0.1Hz. op de 3 uitgangen zet je een mosfet die ieder een wikkeling met 12V aansturen. doordat de frequentie praktisch nul is, is je impedantie gelijk aan R.

Stel dat een motorwikkeling 4ohm is. En iedere mosfet stuurt +12V tov. het nulpunt, dan loopt er een stroom van 3A gedurende er 1 wikkeling word aangestuurd.

(geen idee of het werkt. Maar je maakt zo wel een draaiveld van 0.1Hz en je stuurt max. stroom door je wikkelingen. Of dit een groot genoeg magnetisch veld veroorzaakt om de as te laten draaien is de vraag)

Misschien is het beter, in ieder geval goedkoper en veiliger om de hele boel te demonteren, het fanbad eraf te halen, deze vast te maken aan een klein modelbouwmotortje met gearbox, en het geheel terug te plaatsen.

Met de juiste belichting lijkt het me wel leuk gezicht. Het deed me meteen denken aan de film "Total Recall" (Arnold S. op Mars).