Na aanleiding van een paar berichten over zonnepanelen, ben ik weer verder gegaan met mijn eigen panelen, ik heb een paar maanden geleden op Ebay 20 monocrystalline PV cellen gekocht.
Ik had er verder nog niks mee gedaan. Vorige weekend ben ik met een vriend begonnen met het maken van het paneel. Om hem niet te groot te maken hebben we maar 9 cellen in serie gezet, dit komt uit op ongeveer 5 á 5,5 volt onbelast. Het paneel zou theoretisch ongeveer 32 watt op moeten leveren. Vorige week hebben we na het maken van het paneel met een kleine meting indirect zonlicht ongeveer 25watt gemeten. Vandaag hebben we het paneel in de tuin gemonteerd op een zelfgemaakte steun. Hiermee kan het paneel nu alle kanten op gericht worden om wat te kunnen testen. Wat niet op deze fotos te zien is, is dat er nu op de plek waar de draden uit het paneel komen een klein doosje met een wartel gelijmd zit. Hier aan zit nu een kabel die nu naar binnen gaat om wat dingen te kunnen gaan meten.
Het paneel bestaat uit een 5mm glas plaat, Hier op liggen de 9 cellen deze hebben we met tape tegen de plaat aangeplakt vervolgens de laatste verbindingen gemaakt hierna konden we hem testen. Na dat bleek dat alle verbindingen correct waren, hebben we 4 kunststof hoeklijntjes tegen de glas plaat gelijmd, tijdelijk hebben we met tape de hoeken "waterdicht" gemaakt zo dat we de polyester giet hars er in konden gieten. Helaas Zaten er op de kruisingen tussen 4 cellen nog kleine stukjes waar een tape zat op deze plaatsen is de hars helaas doorgelopen, even als op de plekken waar helaas de cellen gebroken waren tijdens het vast lijmen. Tijdens het ingieten van het paneel hebben we er 6 m6 boutjes in mee gegoten, hiermee zit de beugel vast aan het paneel.
We willen nu afwachten wat er gaat gebeuren met het paneel, of deze constructie effectief is.
Wat er gaat gebeuren in volle zon en snachts in de kou.
Ik wil nu een klein dingetje maken waarmee ik met mijn Arduino de gegevens 12 uur lang om de minuut de gegevens opslaat om een sd om in kaart te brengen hoe het paneel presteert.
Voor grotere foto's en wat meer foto's zie:
http://gallery.svitterzon.nl
Stef