Show your projects! Part 24

Dit topic is gesloten

Op 16 januari 2012 07:22:44 schreef r3dnax:
alleen doet de servo er erg lang over om te draaien en weet ik niet goed hoe ik dat terug moet koppelen naar hoe de robot rijdt...

Die servo moet toch maar een paar graden bewegen en normaal zijn ze toch super snel ?

Terugkoppelen naar hoe te rijden:
maak bijvoorbeeld 3 posities voor de servo, 1 waar de sensor vooruit kijkt, 1 waar hij links kijkt en 1 waar hij rechts kijkt. Je laat de servo deze 3 posities constand afgaan en per positie slaag je de gemeten waarde op in een variable (var_links,var_rechts,var_vooruit). Dan vergelijk je de 3 variable en de varable die het grootst is, in die richting rij je.

Dit is een simpel voorbeeld, je kan het ook met P(ID) regeling doen.

Den Dries www.hulens.be

Op 15 januari 2012 22:43:57 schreef stereohead:
[...]

Leuk! Wil ik ook nog eens een keer doen. Hoe heb je dit gedaan?
Is het een infrarood camera?
Gebruik je een webcam?
Hoe sla je de beelden op?
Heb je ook foto's van de constructie?

Deze winter toevallig ook een camera ingebouwd in het vogelhuisje, gewoon met een webcam. Toen ook gepost op CO, maar helaas nog geen resultaat.
Klik (zie bovenste post).

Na er vorig jaar een wespennestje uit verwijderd te hebben, nu een camera ingebouwd met infraroodverlichting.
CCD-sensors zijn over het algemeen ook gevoelig voor IR licht.
Ik heb voor de verlichting een zo lang mogelijke golflengte genomen om te voorkomen dat de beestjes (die wellicht langere golflengtes wel nog kunnen waarnemen) niet gestoord worden door het licht.

De kabel van de webcam heb ik verlengd tot 10m met twee bus-powered actieve USB verlengkabels gekocht via deal-extreme. Hierdoor heb ik nog steeds de volledige bandbreedte beschikbaar voor data-overdracht.
Helaas te weinig vermogen beschikbaar om de 8 leds te voeden, dus een schakelingetje gebouwd. De verlichting gaat automatisch aan wanneer er spanning op de webcam komt te staan (lees: wanneer ik deze aansluit op de pc). Wordt gevoed door een extern batterypack van 6V.

Op 16 januari 2012 13:34:58 schreef AC/DrieC:
[...]

Die servo moet toch maar een paar graden bewegen en normaal zijn ze toch super snel ?

Ik laat mij robot continue scannen en servo motoren aansturen zonder echte delay ertussen. Dat is echter te snel voor de servo om hem in de juiste stand te zetten(de robot moet in principe nog sneller omdat hij te snel draait, daardoor mist hij zijn voorwerp steeds. Misschien gaat de servo daar nog een rol in spelen om onder een hoek te meten zodat de robot als hij doordraait het voorwerp alsnog kan zien.

Nog even een korte vraag. Gaat een servo zonder feedback langzamer draaien als je de positie kleiner maakt? Dit om mijn robot minder snel te laten draaien

Misschien is het iets om het via de mail verder te gaan of moet ik nog een aparte topic starten?

[Bericht gewijzigd door r3dnax op zaterdag 21 januari 2012 11:26:32 (75%)

Lucky Luke

Golden Member

@ rednax:

kijk eens naar het stampy algoritme

code:


pseudocode:

      //scanner code
      if sharp IR detects object
          scanning IR turns left
      else //no object detected
          scanning IR turns right

      //robot motion code
      if scanner is pointing far left
          robot turns left
      else if scanner is pointing far right
          robot turns right
      else //scanner pointing forward
          robot drives straight 
Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Lucky Luke

Dat zou wel kunnen werken. De robot kan stilstaand scannen, draaien als er niets is en weer scannen. Ik krijg alleen mijn robot niet meer stil als hij eenmaal rijdt. Tenzij er een soort disconnect is voor de servo dat hij niet meer draait. Dan kan ik ook mijn robot rustiger laten draaien...

Ik zit nu gewoon nog met het probleem dat de robot te snel om zijn as draait(ziet het object, maar voordat hij rechtuit draait is de robot al weer verder en blijft draaien).

En ik kan niet vinden hoe ik in serial monitor variabelen naar mijn robot stuur.

Zou ik nog een apart topic starten hiervoor? Ik denk niet dat de mods dit leuk vinden.

EDIT: Detach gevonden, daarmee kan ik een servo stil zetten.

start anders effe topic, want het probleem van de servo heeft wrs een oorzaak ;)

Den Dries www.hulens.be

Op 15 januari 2012 22:26:15 schreef Joeri de Man:
Bijna een jaar geleden een camera in een vogelhuisje ingebouwd.

Dit is het resultaat.

[afbeelding]

De enige foto die ik van dit project heb is aan de buitenkant.
http://www.misterdeman.eu/co/nestkast_camera/ManJ-Nestkast-proefopstelling-001.jpg

Ik kan je wel vertellen dat het een camera van Dealextreme betreft. Die wordt gevoed door een 12V adapter met 3 diodes in serie.

Kabel die ik gebruikt hebt is een cat5e kabel. Tussen de 5 en de 8 meter.

CMOS mini camera met analoog signaal.
http://www.dealextreme.com/p/cmos-color-surveillance-security-camera-w…

LED there be light

Dan ga ik er voor het gemak van uit dat je een IP camera gekozen hebt?

Edit: hoeveel heb je voor die camera neergeteld? Heeft gewoon USB aansluiting toch?

[Bericht gewijzigd door Verbatim op woensdag 18 januari 2012 12:19:15 (38%)

Iets anders dan foto's. Ik heb voor een schoolproject een afstandbestuurbare auto gemaakt met een projectgroep. Het auto-tje stuurt meetwaarden terug naar de controller. Op de controller zijn de meetwaarden af te lezen. De controller is een playstationcontroller met een grafisch lcd er aan. De communicatie gaat via de modules van voti.nl De auto wordt opgeladen via een zonnepaneel. Als je het auto-tje wilt zien in actie of zelf wilt besturen kun je morgen naar de open dag van de hogeschool rotterdam komen (vestiging academieplein).

Na aanleiding van een paar berichten over zonnepanelen, ben ik weer verder gegaan met mijn eigen panelen, ik heb een paar maanden geleden op Ebay 20 monocrystalline PV cellen gekocht.
Ik had er verder nog niks mee gedaan. Vorige weekend ben ik met een vriend begonnen met het maken van het paneel. Om hem niet te groot te maken hebben we maar 9 cellen in serie gezet, dit komt uit op ongeveer 5 á 5,5 volt onbelast. Het paneel zou theoretisch ongeveer 32 watt op moeten leveren. Vorige week hebben we na het maken van het paneel met een kleine meting indirect zonlicht ongeveer 25watt gemeten. Vandaag hebben we het paneel in de tuin gemonteerd op een zelfgemaakte steun. Hiermee kan het paneel nu alle kanten op gericht worden om wat te kunnen testen. Wat niet op deze fotos te zien is, is dat er nu op de plek waar de draden uit het paneel komen een klein doosje met een wartel gelijmd zit. Hier aan zit nu een kabel die nu naar binnen gaat om wat dingen te kunnen gaan meten.

http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache[DIR]albums[DIR]Zonnepanelen[DIR]2012_01_14_16.13.45.jpg

http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache[DIR]albums[DIR]Zonnepanelen[DIR]2012_01_14_19.05.55.jpg

http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache[DIR]albums[DIR]Zonnepanelen[DIR]2012_01_15_11.57.35.jpg

Het paneel bestaat uit een 5mm glas plaat, Hier op liggen de 9 cellen deze hebben we met tape tegen de plaat aangeplakt vervolgens de laatste verbindingen gemaakt hierna konden we hem testen. Na dat bleek dat alle verbindingen correct waren, hebben we 4 kunststof hoeklijntjes tegen de glas plaat gelijmd, tijdelijk hebben we met tape de hoeken "waterdicht" gemaakt zo dat we de polyester giet hars er in konden gieten. Helaas Zaten er op de kruisingen tussen 4 cellen nog kleine stukjes waar een tape zat op deze plaatsen is de hars helaas doorgelopen, even als op de plekken waar helaas de cellen gebroken waren tijdens het vast lijmen. Tijdens het ingieten van het paneel hebben we er 6 m6 boutjes in mee gegoten, hiermee zit de beugel vast aan het paneel.

http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache[DIR]albums[DIR]Zonnepanelen[DIR]2012_01_15_12.00.51.jpg

http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache[DIR]albums[DIR]Zonnepanelen[DIR]DSC00078.JPG

We willen nu afwachten wat er gaat gebeuren met het paneel, of deze constructie effectief is.
Wat er gaat gebeuren in volle zon en snachts in de kou.
Ik wil nu een klein dingetje maken waarmee ik met mijn Arduino de gegevens 12 uur lang om de minuut de gegevens opslaat om een sd om in kaart te brengen hoe het paneel presteert.

Voor grotere foto's en wat meer foto's zie:
http://gallery.svitterzon.nl

Stef

Lucky Luke

Golden Member

Op 20 januari 2012 21:50:44 schreef critiacrof:
De communicatie gaat via de modules van voti.nl

Welke uC/programmeertaal? Ik ben nu bezig met die modules in C (avr gcc), spi werkt maar nog geen draadloze communicatie.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Stef,

Erg mooi gemaakt! Ben benieuw naar de resultaten. Ik wist trouwens niet eens dat je die cellen los kon krijgen moet ook maar eens kijken.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ik zal weer eens een projectje van mijn kant laten zien..

Een RGB LED controller. Ik heb ooit verlichting onder mijn bed gemaakt wat aan ging als de wekker af ging en wat ik ook zelf aan kon zetten. Dit waren iets van 52 koud witte LEDs die ik per 4 kon aansturen (een rij kon ik dus laten infaden).
Heel leuk allemaal, maar niet compatible met het nieuwe bed.. Om niet altijd de grote lamp aan te hoeven maken, heb ik een simpel mood light gebouwd met een RGB lampje wat ik nog had liggen.

Dit is het resultaat van de aansturing:
http://dl.dropbox.com/u/11183770/RGB_wekker_light.jpg
Verplichte onderkant:
http://dl.dropbox.com/u/11183770/RGB_wekker_light_onderkant.jpg

De functies zijn:
- Wit licht aan en dimbaar
- Wanneer de wekker af gaat zal het licht ook aan gaan, een random generator kan ochtendrood maken of niet.
- Een RGB kleuren loop die langzaam loopt.

De PWM wordt interrupt based gegenereerd, het nadeel is dat ik de interne oscillator gebruik en dus weinig insturcties kan uitvoeren voor ik weer een PWM interrupt krijg. Ik denk dat ik, om dimsnelheid etc. te verhogen er een extern kristal van 20MHz aan gaan hangen. Voor de tijd dat ik daar nog geen tijd voor heb voldoet dit wel.
Aansturing geschied overigens via een 16F648A.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ik zal hier ook eens wat plaatsen.

Het is een puntlasapparaat, dat ik gemaakt heb om NiCd en NiMH-accu's mee te maken. Ik heb de transformator (en onderkant) van een magnetron genomen. Daar heb ik de secundaire winding uitgehaald (uit die transformator, niet uit de bodemplaat) en er twee windingen van dik koperdraad weer ingedraaid. Dit draad zit er dubbel in, zodat de draad een lagere weerstand heeft. De elektrodes heb ik gemaakt van koperen staven van onbekende komaf. Het plan was eerst om ze van Tungsten (TIG)-elektrodes te maken, maar ik kwam deze tegen na erg lang zoeken. De elektrodehouders zijn gemaakt van accuklemmen die om een stukje kunststof afstandhouder geklemd zijn. Er zit ook nog een schakelaar aan om de 230V te schakelen. Het ding werkt prima voor mijn doeleinde.

Op de foto's zie je ook een houten hulpstukje. Dit is om bepaalde types accu op de kop in vast te houden. De snijplank is om kortsluiting van de accu te voorkomen.

Hier is een aantal foto's:
http://img705.imageshack.us/img705/2996/dscn0592s.jpg

http://img19.imageshack.us/img19/307/dscn0591aw.jpg

http://img851.imageshack.us/img851/579/dscn0590y.jpg

http://img839.imageshack.us/img839/8088/dscn0589b.jpg

Voor de oplettende lezers: Ja, dat handvat was inderdaad ooit een schroevendraaier.

Tidak Ada

Golden Member

Mooi stukje huisvlijt !!
Is die magnetronbodem stabiel genoeg ? En dan die Stanley schreovendraaier als hefboom !! Wat je met ouwe troep al niet kunt maken !! ;)
Begrijp ik het goed, dat je een dubbele elektrode gebruikt, zocat je geen stroom door de accu krijgt ?
Ik zou alleen imbusboutjes in die Accuklemmen doen, die kan je beter een makkelijker vastdraaien.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 22 januari 2012 00:52:25 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dank u. Ik vind het leuk om dingen te maken van rommel. De magnetron komt bij de oud ijzerboer weg. De bodem is sterk genoeg. Het kan wel iets torderen, maar dat maakt niet echt veel uit. En ja, ik plaats beide elektrodes naast elkaar op de soldeerlip. Dan gaat de stroom van de ene naar de andere elektrode door de soldeerlip en een klein stukje van de accupool. Dat van die inbusboutjes is zo'n gek idee nog niet, dat is makkelijk er dan met een schroevendraaier de elektrodes vastklemmen. Al hoef ik dat niet echt vaak te doen, hooguit een keer om ze te verstellen.

Op 21 januari 2012 20:59:59 schreef Lucky Luke:
[...]
Welke uC/programmeertaal? Ik ben nu bezig met die modules in C (avr gcc), spi werkt maar nog geen draadloze communicatie.

We hebben de ATmega328p gebruikt. Daardoor heb ik hem kunnen testen via een arduino voordat we het op de print maakten(daar zit meteen een 3,3Volt-regelaar op, heel handig). Geprogrammeerd in c (AVRStudio5 en AVRStudio4). Heb een library geschreven, kan ik wel online gooien.

@OLAP: Ik herinner mij dat topic nog, en heb toen ook nog youtube filmpjes van bekeken van dit soort puntlasapparaatjes.
Het ging toen over die elektrodes, van welk materiaal.
Uiteindelijk heb je toch voor koperen elektrodes gekozen.
Het is inderdaad een werkstukje geworden van materialen die overal voorhanden waren, en die wel ergens in een schuurtje te vinden zijn.
Iemand zal zich misschien wel de rampam zoeken naar de snijplank ;)
Maar nu de hamvraag: werkt het?

Lucky Luke

Golden Member

Op 22 januari 2012 08:45:01 schreef critiacrof:
[...]

We hebben de ATmega328p gebruikt. Daardoor heb ik hem kunnen testen via een arduino voordat we het op de print maakten(daar zit meteen een 3,3Volt-regelaar op, heel handig). Geprogrammeerd in c (AVRStudio5 en AVRStudio4). Heb een library geschreven, kan ik wel online gooien.

Graag. Ik werk met attiny2313 en de lib's van voti. Ik krijg alleen geen communicatie. Wel via SPI met de module, maar niet tussen 2 modules.
(ik open wel een appart topic om SYP schoon te houden).done

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 22 januari 2012 10:08:50 schreef Kareltje:
Maar nu de hamvraag: werkt het?

Het werkt perfect. De eerste versie die ik gemaakt heb, was met één hele dikke winding en veel te grote elektrodes. Die werkte voor geen meter. Met deze heb ik inmiddels al wat batterijen in elkaar gezet. De lassen zien er prima uit en ze zijn ook sterk genoeg.

@Olap: Heel mooi, want daar gaat het tenslotte toch om.

@ stef110:

Mooie zelfgemaakte zonnepaneel. Maar op de extra foto's op je site zag ik een boom erg dicht op het paneel staat. Geeft die geen (gedeeltelijke) schaduw op een cel? Een zonnepaneel geeft alleen maar het vermogen wat wordt opgewekt in het deel in de schaduw. Dus het paneel moet altijd volledig belicht worden.

Dit werd mij verteld tijdens het opmaken van offertes door meerdere bedrijven, waarvan er een deze zonnepanelen bij mij op het dak heeft geplaatst.
8x Abakus M240-60, 13m², 1960Wp.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Het paneel staat nu op een test plek, de bomen zijn nu kaal, en om 1 uur in de middag vrije kijk op de zon. Het is het idee als de panelen bevalen om ze groter te gaan maken en dan te verplaatsten naar het dak.

@OLAP: heb je dat scharnierpunt op de transformator gelast ?! :p

Den Dries www.hulens.be

Dit topic is gesloten