Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

Zo kan je je eigen etsbakje solderen ! :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

zal waarschijnlijk een niet al te goedkoop apparaatje wezen....
maar wel leuk speelgoed :P

Inderdaad erg leuk speelgoed, zo'n ultrasoon soldeerstationnetje.
Ik wist niet dat die bestond.

Op 12 januari 2012 19:34:08 schreef fred101:
Maar hij is wel erg mooi. Weet je ook hoe zo'n ding werkt ? Ik heb het ergens in een boek staan maar ik denk dat je het ding er bij moet hebben om het ook te snappen.

Ik ga ook zo'n boekje krijgen :)
Die man heeft ook goede connecties met mensen van de nederlandse marine.

Zo kan je vast ook een PCB maken.
Als je het tin nou zou kunnen vervangen voor koper.

Misschien ook wel een door gefikt baantje mee herstellen.

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 13 januari 2012 22:27:23 (26%)

PE2BAS
fred101

Golden Member

Ik weet nu wat boven aan mijn lijstje gereedschap staat ;-) ben bang dat dat daar heel lang blijft staan. Ik kan niet eens de prijs van nieuwe vinden. Maar als ik moet gokken denk ik al snel richting 2000 euro. Maar ik zie hier heel veel toepassingen voor,

Hardbass, het is volgens mij een gewone soldeerbout maar hij kan door het ultrasoon " beitelen" zorgen dat de tin op heel gladde oppervlakken pakt. Het lijkt er wel op dat je hun speciale tin nodig hebt.
Maar je kan er een pcb mee maken, door direct tin baantjes te maken, bv op glas.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 13 januari 2012 11:12:22 schreef RoboticPro:
@necessaryevil helaas ik woon nog thuis.. ben bijna 19 maar ik slaap al in de schuur en denk dat ik de helft gewoon werkplaats maak dus ik zal zeker proberen om hem in elkaar te zetten.

Bij ons is nog plek :)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
joopv

Golden Member

Laatste aanwinst: een HP beamer die vanwege een kapotte lamp aan het plafond bleef hangen van een ruimte die verbouwd gaat worden.

http://www.projectorcentral.com/images/projectors2/img2256.jpg

Inclusief AB, kabel en plafondmount. Nieuwe lamp is onderweg.

Oja, het is een DLP beamer. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien, of het ding ook voor film/tv te gebruiken is.

Op 14 januari 2012 09:39:52 schreef fred101:
<<>> Ik kan niet eens de prijs van nieuwe vinden. Maar als ik moet gokken denk ik al snel richting 2000 euro. Maar ik zie hier heel veel toepassingen voor,
<<>>

en dan te bedenken dat ik er vrijwel zeker 1 heb laten liggen voor ca 20 euro |:( trafostationnetje was vast wel te reconstrueren. tja, als je alles vooraf weet...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@joopv: Samsung was in 2004 de eerste die een commerciëel beschikbare TV bouwde met DLP techniek: de SP50L7.
DLP is dus blijkbaar wel geschikt voor TV weergave.
De beamer zal vast ook wel voorzien zijn van diverse analoge ingangen, dus daar zal vast wel iets bij zitten in de trend van S-Video of RGB.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

http://i.imgur.com/MKkuvl.jpg

Vanavond in ontvangst mogen nemen, erg content mee! Beter dan de 12 euro soldeerbout die ik hiervoor had, waarvan een tip niet langer mee ging dan 3 of 4 avonden flink door solderen en een kwartier nodig had om enigszins op temperatuur te komen.

Dat zijn tenminste (gratis) aanwinsten waar je iets mee kan!

een pro serie weller , dat zijn leuke dingen om gratis mee te krijgen ...

van de week een jbl surroundset gekregen , en een asus mediaspeler , met netwerk aansluiting , die heeft al een plekje gekregen ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zeker, ben er erg blij mee.
Nu eens gaan verdiepen in het punten systeem van Weller, welke temp bij welke punt, al heb ik er 4 bij gekregen, dus kan ik even vooruit!

joopv

Golden Member

Niet aan die punten gaan vijlen! zoals je misschien met je oude bout gewent was te doen...

De DLP beamer van hierboven is ondertussen voorzien van een nieuwe lamp en doet het goed.

Ik denk wel dat het ding intern in de lenzen / spiegels ruimte schoongemaakt moet worden. Ik zie dat er parasitair licht van stofdeeltjes op een spiegel reflecteerd en dat komt weer op het projectiescherm terecht. Eens kijken hoe dat aangepakt moet worden. Busje lucht kopen en dan maar gaan open schroeven?

Op 25 januari 2012 22:38:35 schreef joopv:
Niet aan die punten gaan vijlen! zoals je misschien met je oude bout gewent was te doen...

De DLP beamer van hierboven is ondertussen voorzien van een nieuwe lamp en doet het goed.

Ik denk wel dat het ding intern in de lenzen / spiegels ruimte schoongemaakt moet worden. Ik zie dat er parasitair licht van stofdeeltjes op een spiegel reflecteerd en dat komt weer op het projectiescherm terecht. Eens kijken hoe dat aangepakt moet worden. Busje lucht kopen en dan maar gaan open schroeven?

Is waarschijnlijk stof op het kleurenwiel of de spiegel ervoor. De spiegeltunnel zelf is meestal wel schoon. Voorzichtig met openmaken dat je het kleurenwiel niet beschadigd!

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Met de oude punten ook nooit gedaan, voor het nuttig was om te gaan vijlen was hij al zo ver heen dat hij te dik werd.
Daarbij heb ik ooit op school geleerd nooit vijlen aan een punt, dus ook braaf nooit gedaan.

Idd voorzichtig openschroeven en alleen perslucht gebruiken om hem schoon te blazen. Daar zou je de beamer voor aan kunnen zetten om meteen het geprojecteerde resultaat te zien. Dit deden wij zo op de Infocus repair center.
Gebruik hiervoor een volledig wit projectiebeeld. Hier zie je al het vuil op.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Afgelopen vrijdag was het opruimdag op mijn stageplek. Naast een heleboel papierrommel, kabels en R&D printen werden er ook voor de hobbyist interessante dingen weggegooid. Dit heb ik gescoord: (Plaatjes klikbaar)

Een ontwikkelbordje met een Marvel PXA270 ARM, 64MB RAM en een boel interfaces zoals USB master/device, audio in/out/headphone, ethernet, serieel, SIM-kaart, SD en Compact Flash. En een 640*480 kleuren touchscreen.
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_SAM_3076.jpg
Het A4tje op de foto kreeg ik erbij maar is niet van dit bordje. (Kwam ik natuurlijk achter NA het maken van de foto) Het juiste blaadje is deze.

Verder: een defecte Tek 465B, die (als hij zou werken) alleen al qua opgegeven bandwidth 2.5 keer beter is dan de analoge scope die ik nu heb. Er zit de multimeter-module op, met een temperatuur-probe erbij. Het defect schijnt in de voeding te zitten, meer wist men niet.
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_SAM_3083.jpg

En als laatste, misschien nog wel het mooiste van al, een HP 1651B Logic Analyser. Compleet met pods, 720K-floppy's, starters guide, frontpanel-reference, programming-reference en service manual. Oh, en niet te vergeten: coole gekleurde probe-stickertjes.
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_SAM_3091.jpg
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_SAM_3092.jpg

Alleen lijkt de 'Select' knop niet te werken, dus ik kan nog niets instellen. Ik hoor ook geen 'klik' uit het speakertje als ik erop druk dus ik vermoed stiekem dat deze knop hardwarematig stuk is. Als dat echter alles is..

Sorry, geen teardown. Maar misschien komt die dus nog. =p

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

dat zit zeker in de lucht dan , op t werk was het rustig dus moest het magazijn er ook aan geloven . de beheerder zei wat zooi lijkt kan weg . wat generatie's tu stickers gezien afgelopen dagen :) oude automaten , relais , trafo's , armaturen uit 19antiek kon weg. alleen een stel doorzichtige 40mm 1 mtr buizen waren nog interessant om eens een looplamp van te maken . van wat kliko onderdelen en een plantenlamp heb ik een cdm70 spotje gemaakt voor de werkbank , dat geeft een kwak licht ....

Net binnen gehad van Atmel na een lieve review via email gegeven te hebben!

http://i313.photobucket.com/albums/ll381/berry14berry14/79c66722.jpg

There are just two moments: now and forever.

Vlammetjes uit hum product, is dat nu promo? :P

@testman: dan had er bij mij opeens veel op zooi geleken. Jou baas maakt zn personeel toch vaker blij met materiaal/apparatuur zodat het niet de kliko in gaat?

Heb onlangs een EA 65v/5a labvoeding gekregen. Eerst in rosmalen wat nieuwe elco's scoren, dan mag hij functionerend op de foto.

[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 6 februari 2012 15:50:01 (24%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Beter vlammen dan rook, want dan is het defect.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

op meetapparatuurgebied hebben we op de zaak niet veel helaas , maar gereedschap slijt en moet weleens de kliko in ja.. onlangs het gereedschaphok eens opgeruimd , daar stonden 2 accuschroefmachines die nooit werden gebruikt . het waren van die 18v gamma machines nieuw in doos . worden nooit gebruikt zei m'n baas neem maar mee anders staan ze hier nog over 5 jaar..

vandaag bleek er 1 uitleen zwerfkast te weinig te zijn , dus moest er 1 gebouwd worden . toen was die 2e hands automaten verzameling wel handig, in eerste instantie mochten die 38mm moeller b16 weg eigelijk..

als m'n baas niks weg zou gooien had het al 4 meter hoog gelegen , er komt zat binnen van kleine verbouwingen aan rommel. soms zit er best leuk materiaal bij maar we verkopen dat spul toch nooit dus weg ermee . heb al een volledige vervanging liggen voor m'n goot wcd's naar gira wandgoot system 55 :) een stukje wandgoot mocht ik ook erbij pakken ,maar een lange termijn project kan het ook worden..

Op 6 februari 2012 16:29:48 schreef Damic:
Beter vlammen dan rook, want dan is het defect.

Rook is de voorbode van vuur >:)
Nu nog een dikke trui erbij :)

Dit topic is gesloten