Show your projects! Part 24

Dit topic is gesloten

@electrical storm: Lijkt het nu alsof al het koper nog niet van de print is, of is dit gewoon de kleur van je print ??

Den Dries www.hulens.be

Ik zie toch vrij duidelijk baantjes isolatie lopen. =) En er zal wel vrij veel aan ground gesoldeerd zijn.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Ah oke, nu zie ik het ook, ik zag het juist omgekeerd :) De isolatie leken baantjes, en de rest leek koper dat er maar half af was geetst :)

Den Dries www.hulens.be

@ GerardMonique:

Well jha niet echt aan gedacht, zeker interestant voor volgende uitbreiding/ ombouwing, thx voor de tip!

@ TheBasher:

yep idd spijtig, de oorspronkelijke potmeter zou wel nog in het frontpaneel gepast hebben, maar de nieuwe (meerslagenpot uit de tsjoembox) was te diep in lengte om tussen het voorpaneel en een van de vijs buizen te passen, volgende keer mss grtere behuizing kopen en niet op het nippertje :p

de 230 volt is nog niet aangesloten, zoals je kan zien is er ook plaats voor een dc-addapter, heb er eentje van 12V 2A liggen die ik altijd gebruikte om te expirimenteren.

zal zeker zorgen dat ik ze goed aanknijp als ik de 230V in gebruik ga nemen (volgende stap wou hem eerst al werkende krijgen)

@pros

idd al doende leert men, vaak de beste weg om iets te leren (of af te leren :p)

edit:

ik vond die pot langs de zijkant nog niet zo onhandig achteraf bekeken, met 1 vinger heb ik nu genoeg om hem te verzetten,

Welke motoren gebruik je daar voor buismotoren?

Heel simpel:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08948.jpg

SD to DIP kaartje, om proberen een linux op een pic32 te draaien.

Den Dries www.hulens.be

re ac/driec: waarom geen raspberry pi? inplaats van een pic 32. dan heb je alles kant en klaar en in ful hd beeld.

Omdat de rasberry nog niet te koop is?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

in deze dagen gaat het toch echt beginnen. ongeveer vorige week zijn ze verzonden naar engeland. dus het zal niet lang meer duren.

Omdat het voor een wedstrijd is, en je moet PIC32 (chipkit voor de elektor lezers) gebruiken :)

Maar als de raspberry pi uit komt, koop ik hem wel, echt goedkoop !

[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op zondag 5 februari 2012 20:23:36 (27%)

Den Dries www.hulens.be

Op 5 februari 2012 19:28:04 schreef kombucha:
Welke motoren gebruik je daar voor buismotoren?

Een ruitenwisser motor :)

Perfect aantal rpm en geen herrie

Sine

Moderator

Dan hoop ik dat je goed over de eindeloop heb nagedacht, die motor trekt je gordijntjes aan gort als hij niet op tijd stopt.

Op 5 februari 2012 20:13:18 schreef michielbrink:
in deze dagen gaat het toch echt beginnen. ongeveer vorige week zijn ze verzonden naar engeland. dus het zal niet lang meer duren.

[offtopic]Daar had ik ook op gehoopt, maar ik ben bang dat het allemaal wat langzamer gaat: Volgens mij hadden we bericht gezien op de site als de productie af is en ze verstuurd worden. Maar nog niks van dat alles. Ik denk dat het nog zeker een week duurt voordat ze besteld zullen kunnen worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

http://i.imgur.com/Szqiu.jpg

http://i.imgur.com/Bya2R.jpg

Atmega128 breakout bordje. Eerst @home geprototyped om te kijken of het allemaal een beetje gaat, en dat was maar goed ook: zoals op de onderste foto te zien is had ik PE0 en PE1 verwisseld op 't ISP-interface -- en dan gaat programmeren niet zo.

Overigens merk ik dat ik d'r veel meer toe overga om in losse bordjes te werken -- een bordje met een atmega32 (en nu dus 128) met alle pinnen uitgebroken naar headerpins, en alle peripherals op losse bordjes. Heb ook nog een stuk of wat atmega32-bordjes met een ingebakken simpele 5V+12V voeding, omdat je die anders ook maar blijft aanslepen.

Traces zijn 12 mil. De pads zijn niet helemaal goedgegaan (vloeiden iets samen), maar met een scalpel waren die prima te isoleren. Ik heb tijden mezelf beperkt tot 27 mil tracedikte, omdat dunnere traces al snel foutgingen (onderetsing). Recent nieuwe tonercartridge in de laserprinter gedaan, die een stuk zwarter is. Dat helpt.

Maar wat 't meeste scheelt is de 'fotoopa' methode van etsen: etsmiddel in een vierkante plastic bak gooien (1 tot 1.5L, ik gebruik een geschoonde ah-tiramisu-bak ;) ), 5 minuten in de magnetron@1400W, printje d'r in en om de vijf minuten even bewegen zodat de zuurstofbellen d'r van af gaan. Duurt iets langer dan zonder etsbak (een printje gaat in 15 minuten), maar is net zo effectief.

Op de een of andere manier etst dit veel gelijkmatiger dan met verwarming/beluchting; daar had ik nog wel eens dat spoortjes onderetsten terwijl de rest van de print nog niet klaar was. Sowieso is 't minder bewerkelijk en geeft 't minder gedruip (in m'n 'echte' etsbak steekt het verwarmingselement van boven in de etsvloeistof; dat moet je d'r helemaal uithalen wil je d'r een nieuwe print in doen).

netjes bordje! maar heb je geen last dat de headers na verloop van tijd met koper en al los komen, na wat frequenter gebruik? Daarom is het mogelijk handig om de 4 buitenste pads groter uit te voeren voor wat extra grip op het epoxy.
Owja, en de volgende even oppoetsen voor de foto ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Die dingen hebben toch al een gigantisch contactoppervlak?

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat jochem zegt: die headers hebben een stevig contactoppervlak. Ik heb nog geen losgetrokken headers meegemaakt. Overigens heb ik ook een hele zwik 1-pin '30 cm dupont wires' (zie ebay) liggen, en da's erg prettig als je aan het prototypen bent. Extra functie nodig? Kabeltje bijprikken.

Grote voordeel van smd headers: geen gaatjes meer hoeven boren, plus dat through-hole headers thuis eigenlijk niet te doen zijn; het is altijd een drama om *en* alle gaatjes recht te krijgen, en ook nog koperbaantjes over te houden. Plus dat alle aansluitingen bij definitie aan de onderkant van het bord moeten lopen , en dat je het wel kan vergeten om baantjes tussen de connectors door te laten lopen.

Alex, koop een klosje Kynar draad (op Ebay bv). Staat wat netter bij rework.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 5 februari 2012 18:29:18 schreef mitchelll01:
Zo, nu alleen nog zwave eraan koppelen en klaar.

http://www.youtube.com/watch?v=2dPukHomPvo

Leuk,.
Hoe heb je die motor/tandwiel gemonteerd, heb je een detail foto ervan?

Op 5 februari 2012 21:29:20 schreef Sine:
Dan hoop ik dat je goed over de eindeloop heb nagedacht, die motor trekt je gordijntjes aan gort als hij niet op tijd stopt.

Hahahaha was je al voor, er is een timer ingebouwd, na 30 seconden draaien gaat hij uit EN mocht hij doordraaien dan kan dat gewoon ... er is ruimte achter het rolgordijn dus hij kan oneindig blijven draaien eigenlijk :P

Op 6 februari 2012 14:06:38 schreef Lord Anubis:
[...]

Leuk,.
Hoe heb je die motor/tandwiel gemonteerd, heb je een detail foto ervan?

oeii nu even niet, zit net in elkaar ... maar het is heel simpel

die motor heeft m8 draad http://www.winparts.nl/cached/c8/c80029057aeca65e5eea97676b49ca12.jpg

http://www.kadegro.nl/images/stories/rol-kettingmechanisme_28-25mm.jpg

En dit is het eindebevestigings punt wat je in de buis schuift, hier heb ik een m8 bout doorheengedaan en met een draadbusje zit het aan elkaar.

http://www.waalstaal.com/media/fotos_groot_220/draadbus_6-kant-220.jpg

Paste perfect :D

ik heb nog een exact de zelfde motor hier liggen. alleen die van mij heeft er nog een extra vertraging o.i.d. op zitten.
komt ooit nog wel eens van pas. is wel een leuk en handig idee trouwens.

[Bericht gewijzigd door Hobbyknutselaar op maandag 6 februari 2012 18:24:25 (22%)

Op 6 februari 2012 18:23:50 schreef Hobbyknutselaar:
ik heb nog een exact de zelfde motor hier liggen. alleen die van mij heeft er nog een extra vertraging o.i.d. op zitten.
komt ooit nog wel eens van pas. is wel een leuk en handig idee trouwens.

Dat ronde gedeelte zit een wormwiel in en daardoor draait hij inderdaad heel langzaam.. en dus weinig geluid :D

Ja weet je wat et is, heb nu al mn verlichting geautomatiseerd en dat koste al genoeg .. ik ga niet 200 euro voor een buismotortje betalen .. dan maar zo, minder mooi maar t koste niks .. ja 6 euro aan plintgootjes de rest had ik nog

Dit topic is gesloten