Mosfet artikel.

Lambiek

Special Member

OK, ga ik voor zorgen. Zal eens kijken of het lukt met die plaatjes.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Lambiek

Special Member

Hoe staat het met het artikel, wordt het al tijd om te plaatsen. Of zijn er nog mensen die nog iets toe te voegen hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik moest even pauze hebben en dan het geheel nog eens doorlezen. Ik hoop er deze week tijd voor te kunnen maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoe gaat het met de wiki?
Zojuist gekeken, maar is nog gesloten.

Openingsfeest in zicht?

Owja, het MOSFET artikel... dat is er eh, bij mij een beetje bij in geschoten.

Ik zal proberen op korte termijn wat tijd te maken om het te gaan lezen, commentaar te leveren, en eventueel stukjes te schrijven voor zover dat nog nodig is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Het Miller plateau is nog leeg, dat lijkt mij een leuk stukje voor jou SparkyGSX. :)

Voor de rest schiet het aardig op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ok, ik zal proberen dat stukje voor mijn rekening te nemen. Het lijkt me toch wel een essentieel onderdeel van de aansturing van MOSFETs.

Ik heb de rest nog niet gelezen, maar staat er al iets in over het parallel schakelen van MOSFETs, met de statische en dynamische verdeling van de stromen? Met name de verschillende temperatuursquotienten die daarbij een rol spelen (positieve quotient van de Rdson, en de negatieve quotient van de Vgs(th), met name)?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Eigenlijk wilde ik het artikel zo hebben dat iemand die op 1kHz (veel) leds aan en uit wil schakelen snel klaar is. De schakelfrequentie is zo laag dat schakelverliezen er niet toe doen. Millerplateau idem. RDSON en de bijbehorende spanning moet je dan weten en that's it.

Dat er dan her en der links zijn van meer achtergrond is dat best. Maar ik zit dus nog te puzzelen om de hoofdlijn voor beginners snel en eenvoudig te houden.

Ik wil dat een nul op electronica gebied na 10 minuten een mosfet kan gebruiken om een zooitje ledjes aan en uit te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2012 01:44:42 schreef rew:
Ik wil dat een nul op electronica gebied na 10 minuten een mosfet kan gebruiken om een zooitje ledjes aan en uit te doen.

OK: maar voor de gene die al iets verder zijn met elektronica mag het wel iets meer uitgediept worden, of zie ik dat verkeerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 februari 2012 11:21:08 schreef Lambiek:
[...]

OK: maar voor de gene die al iets verder zijn met elektronica mag het wel iets meer uitgediept worden, of zie ik dat verkeerd.

Of beide. Misschien eerst een globaal verhaal bij ieder type en dan de diepte in.
Is dan tevens idd voor iedereen en als referentie.

Ja, dat lijkt me ook. Als je binnen 10 minuten een LED wilt kunnen schakelen, voldoet het huidige artikel volgens mij ook. Als dat je doel is, moet je helemaal niet over Miller plateaus, temperatuursquotienten, avalanche breakdown, etc. beginnen. Ik was onder de indruk dat het juist de bedoeling was om, voor zover als mogelijk, een "be-all end-all" artikel over MOSFETs te schrijven, waarin juist de details staan die bijna niet op een plaats te vinden zijn. Min of meer een samenvatting van tal van application notes e.d.

Ik bedenk nu dat het wel handig kan zijn om een lijst te maken van goede application notes voor verschillende toepassingen. Je kunt onmogelijk alles beschrijven, en het lijkt me nuttig om een duidelijk overzicht te maken waar je voor een specifieke toepassing (lineair gebruik, extreem hoge schakelfrequenties, parallel schakelen, etc.) meer informatie kunt vinden, als je een goed begrip hebt van de basis.

Vinden jullie het een goed idee om (eventueel later) ook wat toe te voegen over IGBT's? De meeste amateurs krijgen daar veel minder mee te maken dan met normale MOSFETs, maar de informatie is ook veel moeilijker te vinden. Ik heb me laatst rot gezocht naar informatie over het gebruik van IGBT's in het actieve (lineaire) gebied, maar dat is bijna niet te vinden. De toepassingsgebieden, voor- en nadelen van IGBT's tegenover MOSFETs en BJTs lijkt me wel handig. Het is niet mij bedoeling om dat nu al te doen, maar als de rest van het artikel op orde is, kan dat wel een nuttige en logische toevoeging zijn, lijkt me. Je kunt dan min of meer, op termijn, een serie artikelen maken over vermogenselektronica. Dus ook iets toevoegen over diodes, thryristors (forced commutation e.d.), etc.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 18 februari 2012 23:40:24 (30%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2012 23:36:28 schreef SparkyGSX:
Vinden jullie het een goed idee om (eventueel later) ook wat toe te voegen over IGBT's? De meeste amateurs krijgen daar veel minder mee te maken dan met normale MOSFETs, maar de informatie is ook veel moeilijker te vinden. Ik heb me laatst rot gezocht naar informatie over het gebruik van IGBT's in het actieve (lineaire) gebied, maar dat is bijna niet te vinden. De toepassingsgebieden, voor- en nadelen van IGBT's tegenover MOSFETs en BJTs lijkt me wel handig. Het is niet mij bedoeling om dat nu al te doen, maar als de rest van het artikel op orde is, kan dat wel een nuttige en logische toevoeging zijn, lijkt me. Je kunt dan min of meer, op termijn, een serie artikelen maken over vermogenselektronica. Dus ook iets toevoegen over diodes, thryristors (forced commutation e.d.), etc.

Ik denk dat dat een goed iedee is.

En over thyristoren, en bv triacs is ook wel een goed iedee, maar dat gaat dan niet onder de zelfde noemer denk, daar zal een apart hoofdstuk van gemaakt moeten worden,(iets van thyristoren en triacs) als je ziet hoe vaak er vragen zijn over dimmers, vermogensregelaars, enz. En een hoop mensen weten daar al niet zo veel meer van, maar het blijft zeker interessant.

Maar laten we eerst dit maar afmaken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 februari 2012 11:50:57 schreef Lord Anubis:

Op 18 februari 2012 11:21:08 schreef Lambiek:
OK: maar voor de gene die al iets verder zijn met elektronica mag het wel iets meer uitgediept worden, of zie ik dat verkeerd.

Of beide. Misschien eerst een globaal verhaal bij ieder type en dan de diepte in.
Is dan tevens idd voor iedereen en als referentie.

Lijkt me een prima idee.

Maareh, hoe staat het er na 2 maanden mee? Uitkijken dat het niet doodbloedt! Dan beter de huidige info uit jullie wiki oppoetsen naar een artikel, en daar eventueel later nog hoofdstukken aan toevoegen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

@ rew,
Het voorbeeld van de fet test staat er in.

Heb je al iets van SparkyGSX vernomen?, het Miller plateau is nog steeds leeg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En hoe is het allemaal met de auteurs, nu de Rosmalengekte voorbij is... :);)

Ik ben ermee bezig; ik heb een eenvoudige simulatie gemaakt in LTspice om de verschillende spanningen, stromen, etc. inzichtelijk te maken, en al een flink stuk tekst geschreven. Het valt alleen niet mee om het begrijpelijk op te schrijven. In mijn hoofd lijkt het allemaal heel simpel en duidelijk, maar als je het gaat uitleggen blijkt het nog best gewikkeld te zijn.

Ik zal proberen er morgen nog wat aan te schaven, en dan zal ik het online zetten, maar zoals het er nu staat zullen de meeste lezers er aan het eind nog minder van begrijpen, ben ik bang.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het ligt er een beetje aan wat voor basiskennis en redeneringsvermogen je van de lezers verwacht natuurlijk. Je stelt ergens een grens tussen 'Dat zal ik wat beter uitleggen en 'Dat moet je zelfs maar snappen'. Ik ben nog redelijk onwetend over MOSFET's, en ik ga jullie artikel straks uittesten, kijken of ik het begrijpelijk vindt.

Natuurlijk mag je van een lezer wel wat basiskennis verwachten, maar zoals ik het nu heb opgeschreven zou ik zelf waarschijnlijk nog moeite hebben om het te begrijpen, als ik het niet al begreep om mee te beginnen.

Het lastigste is uitleggen dat de gate-drain capaciteit geladen moet worden als de MOSFET in geleiding gaat, omdat de drain spanning dan omlaag komt (ik ga uit van een N-channel MOSFET die met zijn source aan de ground zit, om het eenvoudig te houden).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit ziet er goed uit in dit topic.
Ben heel benieuwd wat het gaat worden.
Ik ben een tijdje geleden ook opzoek geweest naar goede informatie over mosfets.
Maar best weinig tegengekomen dus zet hem op.

Is er al iets bekent over een datum dat het ongeveer af zal zijn.
Of een deel online zal staan?

Sparky, je zegt; gate-drain capaciteit geladen

Dat moet volgens mij zijn: ontladen.

Even simpel gezegd: je bent spanning aan het opbouwen op de gate. Stel je duwt de spanning een beetje omhoog op de gate. De MOSFET gaat dan beter geleiden, de drain komt dan wat omlaag. De gate-drain capaciteit duwt dan je gatespanning weer omlaag.

Dus als je de gate gaat opladen met een stroombron, begin je eerst gewoon met een condensator naar aarde (en naar de drain, maar omdat die met de andere kant aan de voeding hangt merk je daar niks speciaals van). Op een gegeven moment begint de drain te zakken, en ben je eigenlijk effectief alleen maar de gate-drain capaciteit aan het ontladen. Je spanning stijgt niet meer. De boel is teruggekoppeld om de gate op de thresholdspanning te houden. Zodra de drain niet meer verder kan zakken, ga je weer gewoon verder met het opladen van beide capaciteiten en krijg je weer een lineair gedrag op de gate.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 13 maart 2012 11:01:32 schreef SparkyGSX:
Natuurlijk mag je van een lezer wel wat basiskennis verwachten......

Ja, maar het moet niet te hoog drempelig worden. Er zijn genoeg mensen die alleen willen weten wat je met een fet kan, en hoe je hem aan kan sturen. Maar aan de andere kant hoe meer er staat hoe beter.

Ben wel benieuwd wat je er van gaat maken. :)

@rew,
Ben jij al helemaal klaar, en is het naar je zin zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Grrr. te veel andere dingen te doen. :(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@REW: daar was ik ook al over aan het twijfelen; wat is het meest logisch? Netto maakt het natuurlijk geen donder uit, je bent gewoon lading aan het verplaatsen. Aangezien er een positieve conventionele stroom loopt, lijkt laden me logischer dan ontladen. De gate-drain spanning begint negatief, op -Udrain, gaat door de nul, om uiteindelijk positief te worden, aangenomen dat de spanningsval over de MOSFET kleiner is dan de uiteindelijke gate spanning.

Als je begint met een negatieve spanning, en naar de 0V gaat, noem je dat laden, lijkt me, want de spanning stijgt. Aan de andere kant neemt de opgeslagen energie af, dus ontladen zou ook logisch kunnen zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik ga voor dat laatste.

Als ik een condensator heb, en die hangt met de ene kant aan de GND, dan kan ik de andere kant aan de -12V voeding aantikken, en dan is ie toch "geladen"?

Maar goed, Ik snap nu waarom je het zo zegt. Ook weer handig om te weten.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 13 maart 2012 17:20:00 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/