Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

De 9mm hoge TO92 is inderdaad typisch Japans (of Koreaans). Het moet dus gaan om een 2SD789 of een KTD789.

@RobHoi: Ik heb je laatst een mailtje gestuurd, heb je dat ontvangen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@blackdog (bram) :
Ik waardeer je inzet ten zeerste, maar ik heb die catalogus ook (ben ik oud genoeg voor ;) ).
Helaas staat daar op die laatste pagina van jou een mooie tekening waar een pen gemerkt "trim" op te zien is, maat er is nergens enige indicatie te vinden van wat je er aan moet hagen.

Iemand vertelde me, een aantal posts terug geloof ik, dat hij middels 33k aan +Vs moet hangen. Dat zou kunnen, maar met een vaste weerstand trim je niks en dat is dan weer vreemd; dan hadden ze die weerstand net zo goed direct in kunnen bouwen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Ha die Tidak Ada,

Wat ik kan vinden is dat je hem moet trimmen via een 24K9 weerstand.
Vreemde waarde trouwens, maar hang eens een 27K weerstand aan de loper van een trimpot en dan de buitenkanten van de trimpot aan de plus en de min.
Dat werkt bijna altijd.
Door de 27K weerstand in serie met de trimaansluiting kan er niets kappot gaan.

Ik heb hier nog wel wat va dat oude AD spul liggen maar geen 118.
Zelf nog wat modules van Philbrick ;-)

Succes,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier zelfs nog een K2-W van Philbrick (met 2 × 12AX7) van Philbrick. Moet ik ook nog eens wat mee doen, maar ± 300V is best gevaarlijk...
Ken je overigens het Phibrick Archive ? Hadden ze maar zoiets van Analog Devices...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@RobHoi:
Ja, precies, die lijkt er inderdaad op ! Dank je wel !

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Tijdens het opruimen vond ik dit...
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0072.jpg
...wat het is of wat het ooit heeft moeten doen is voor mij een raadsel alleen de persoon die dit heeft moeten maken zal er een tijdje zoet mee zijn geweest.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0074.jpg

DAMN! Daar krijgt mijn soldeerbout wel een stijf snoer van zeg! Heb je grotere foto's?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ja dat heb ik
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0075.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0076.jpg

Waarom men dit op een dergelijke manier met elkaar verbind boeit me wel iemand een idee waarom?

maartenbakker

Golden Member

Er is zo te zien rangeerdraad gebruikt. Komt dit uit een telefooncentrale ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen idee van waaruit het komt heb het zo in een oude doos gevonden.

Tidak Ada

Golden Member

@Steve04 :
Zijn dat relais onder die blauwe 'lijnen'?

Nu mijn vraag:
Wat is dit ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/ge-7077.jpg

Op de andere zijde staat :

154-0506-00
en
AE 49

Op de bodem een GE logo en 39.

Achtergrond is milimeterpapier

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

lijkt mij vonkbrug electrode voor de hoogfrequent van een tig lasapparaat

@Steve04 :
Zijn dat relais onder die blauwe 'lijnen'

Ja dat denk ik wel.

maartenbakker

Golden Member

Ik mis ook een beetje de context van je foto's. Geen etiketten of plaatjes aanwezig neem ik aan, maar de behuizing en connectoren kunnen ook al wat verraden over het gebruik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tidak, dat kan best wel eens een thyristor of triac zijn, wat meet je tussen de twee kleine aansluitingen rechts op de foto? Laagohmig toevallig?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

25,2 4 Ω (meetfoutje :o ).
Eigenlijk variëert de weerstand met de aangelegde spanning (PTC). Als ik er 6 v op zet, stabiliseert de stroom op 150 mA. Geen polariteits verschil.

Tussern de andere aansluitingen onderling en de twee kleine meet ik ∞

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Ik heb iets waar ik helemaal niets over kan vinden:

http://www.uploadarchief.net/files/download/picture%20155.jpg
(Maar liefst 6.6*6.47mm)

Tussen de + en - meet ik met een Huntron twee antiparallel geschakelde diodes, tussen de ~'s meet ik een sluiting en deze worden op de print (uitgangsgedeelte van een PLC) met elkaar verbonden. Tussen + of - en ~ meet ik helemaal niets. Verder heel wat afgegoochelt met websites (tot en met vage Chinezen) maar niets wat er maar op lijkt gevonden.

Wie weet meer?

En dan nog eentje zonder foto: Een LM141CN van SGS in dil-8 behuizing. Vermoedelijk een LM741 kloon, maar ik moet het zeker weten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 juli 2012 20:59:39 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Henry, weet je zeker dat hij niet defect is ?
Vergat op te schrijven dat ik een bruggelijkrichter vermoed. (Franzki corrigeerde me ;) )

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 23 juli 2012 20:59:27 (53%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Ik had het erbij moeten zetten: Het is geen bruggelijkrichter, deze komt uit een werkend kanaal.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Heb je een schema, Henry ?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 23 juli 2012 21:51:18 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het lijkt er anders erg veel ophttp://www.conrad.be/medias/global/ce/5000_5999/5000/5010/5013/501301_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
SMD-gelijkrichter 50V-1A B40S

maartenbakker

Golden Member

@Henry: Ik kan ook weinig vinden, maar ik zou het wel richting Toshiba zoeken (had je zelf misschien ook al bedacht).

Wat is de drempelspanning die je tussen + en - meet?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 juli 2012 01:42:11 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is denk ik een halve brug! Twee diodes in een behuizing dus. Daar kun je een hele brug voor in de plaats zetten.

Waarschijnlijk voor uitgangsprotectie, deze zorgt voor clamping naar de VCC en GND. Over die twee staat dan weer een dikke TVS meestal.

[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 24 juli 2012 09:21:09 (38%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik zou me geheel aan willen sluiten bij Benadski, maar waarschijnlijk zoek jij echt naar een datasheet waarin je ook andere gegevens kunt vinden, zodat je een geschikte vervanger kan vinden die het ook langer uithoudt...

Ik kon in het afgelopen half uur ook geen concrete informatie erbij vinden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten