Beste mede CO-ers,

Net zoals vorig jaar weer een non-profit IA voor een developmentboardje, dit keer voor de atmega328. AVRDB-M328.

http://www.uploadarchief.net/files/download/rev3.png

Features:
- 5*8CM.
- Geschikt voor Atmega48/88/168/328.
- USB. Kan tevens gebruikt worden als USB-serial(TTL)converter. Keuze uit V-USB of FT232RL.
- Kan, indien voorzien van FT232RL en de juiste bootloader, gebruikt worden als arduino.
- 5V regulator on board, keuze tussen 5V van regulator of vanaf USB.
- 3,3V uitgang (max 50mA) indien ft232rl bestukt is.
- Alle I/O zowel op headercupjes (breadboarddraad) als dwarfboard headers. Kan dus gebruikt worden met alle Dwarfboards of eigen boards met dezelfde pinout.
- Voorzien van 3 3.2mm montagegaten (niet op afbeelding hierboven)
- geleverd als los printje, zelf bestukken. (Grotendeels TTH, maar SMD 100nf, ft232RL en micro-usb connector)

Zal ongeveer €2,50 gaan kosten exl. shipping, vermoederlijk minder. (Mijn enige winst is dat ik zelf 3 profi printje heb tegen een bizar lage prijs en het werk dat in de IA gaat zitten, dus je betaald gewoon 1/10 van de seedstudioprijs per printje + verzendkosten.)

(Ik wil er in principe niet meer dan 10 bestellen (€21-vrije invoer limiet). Eventueel meer, maar BTW en invoerheffingen zullen worden doorberekend. (dat is, tenzij de boel als "gift" door de duane glipt, seeedstudio is en blijft Chinees) Ook wil ik de IA niet te groot laten worden om het e.e.a. snel te kunnen afhandelen)

Status IA:
Animocheck
Aktie gaat door, er is genoeg animo. Animocheck gesloten.

Deelnemerslijst:
Wie                aantal          status
Lucky Luke         3               Ontvangen
benleentje         4               ontvangen
Roland van Leusden 2               Ontvangen
Kombucha           1               geannuleerd

totaal             10

Laatst bijgewerkt 9-12-2012

Documentatie
Schema in pdf, eagle .brd en .sch en de gerbers zitten in deze zipfile.

Er zijn een paar bestukkingsopties. Je kunt kiezen tussen een SMD ferietkraal of een TTH ferietkraal/spoeltje voor de USB voeding. Dit spreekt redelijk voor zich: 1 v.d. 2 bestukken.

Verder kun je zelf kiezen wat voor SIL headers je gebruikt: male, female of cupjes-voor-breadborddraad (bij Dick Best staan ze bij de IC-voeten). De headers voor IO staan op gaatjesprintvriendelijke afstand.

En er is de keuze tussen V-USB of FT232RL. Indien je voor FT232RL kiest, de 2 zeners D3 en D4 (3V3) niet bestukken, evenmin R8 (1k5), R2 en R5 (68R). Indien je voor V-USB kiest, de FT232RL en diens randcomponenten niet bestukken: te weten R3, R4, de 3V3 header en de onderliggende 2 SMD 100nF's. (Dat zijn dus de 10k en de 4k7 boven de 3V3 header, de header zelf en de smd Ctjes er onder). Ook de 100_NM (100 Ohm) weerstand en de 100nF SMD naast de autoresetjumper op de onderzijde hoeven niet bestukt te worden als er geen FT232RL wordt gebruikt. (Autoreset werkt dan ook niet zonder ft232rl, zie verderop)

Op de bottomlayer zijn 3 mogelijkheden voor solderdots. 2 daarvan, PB6JMP en PB7jmp om de pinnen van het kristal uit te voeren naar de PORTB header. Indien een kristal gebruikt wordt deze open laten, indien geen kristal gebruikt wordt ze sluiten om de I/O naar de header te voeren. De 3e is autoreset: indien er voor een FT232RL gekozen is voor USB en de atmega voorzien is van arduinobootloader kan deze solderdot gesloten worden om de "arduino" automatisch te laten resetten, zodat er geprogrammeerd kan worden zonder handmatig te hoeven resetten.

De jumper powersel kan gebruikt worden om te kiezen tussen 5V van de USB, of via de 7805 van het printje. In de silkscreen staat welke pinnen daartoe verbonden moeten worden. Plaats je er helemaal geen jumper dan kan het printje via de dwarfbus gevoed worden met maximaal 5V.

Wie de mini-USB connector van Dick Best gebruikt: De plastic pootjes van de onderkant afsnijden, de gewone pootjes afknippen en de zijkanten op de pads solderen alsof 'ie SMD is geeft het beste resultaat. De gaatjes in de print zijn namelijk iets te klein en die groter maken wordt rommelig.

Discussie over het ontwerp van het bordje heeft een eigen topic. (Ik dacht het zo op te splitsen, mochten de heren moderatoren het daar niet mee eens zijn zal ik me uiteraard aan hun oordeel onderwerpen.) Dan is dit topic voor de IA en vragen over het gebruik van het bordje. Roept u maar!

Dat met die dwarfboard erbij vind ik erg mooi. Is de oplage enkel beperkt tot 10 stuks ? Want ik heb wel interesse in 4 stuks. Maar anders doe ik minder om anderen ook mee te laten liften.

Wat is eigenlijk de doel datum of staat dat nog allemaal open.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

Startpost verduidelijkt qua oplage: Ja, in principe slechts 10, om onder de 21 euro te blijven en de actie klein en snel te houden. Eventueel meer, maar als ik BTW+invoerrechten moet betalen dan reken ik dat door. (En ik wil er ook geen grote actie van maken, er gaat nog best wat werk in zitten. 10 of 20 is nog leuk)

Maar de gerbers staan gewoon online, en wat mij betreft mag iedereen die gewoon gebruiken.

Doeldatum: Ik wil eind deze maand eigenlijk de hele actie achter de rug hebben, omdat dan mijn vakantie eindigt. (Dus ook zo snel mogelijk bestellen bij seeedstudio). Mocht het langer uitlopen wordt 't weekendwerk, omdat ik het na de vakantie erg druk ga krijgen met een stage. Dat wil ik niet naast elkaar hebben, hoewel in geval van nood in 2/3 weekends toch echt wel alle printjes te verzenden moeten zijn, ervan uitgaande dat iedereen me tegen die tijd voorzien heeft van euro's en adresgegevens.

Dus: animocheck tot 9 augustus, bestellen bij seeed óp 9 augustus, deelnemers betalen mij, printjes binnen op 30 augustus (hopen dat de post meewerkt), printjes verzenden naar deelnemers op 30/31 augustus en desnoods op 8 september en 15 september).

Mocht er eerder animo voor 7 bereikt zijn, dan alle data opschuiven naar die datum. En eerder betalen mag uiteraard ook.

Dat Dwarfsysteem vind ik gewoon geweldig, je kan voor elke uC een bordje maken met die headers en voor elke pheripheral ook, en het is allemaal uitwisselbaar en aan elkaar te hangen, en bij voti zijn al allerhande handige dwarfbordjes te koop die hier aan te hangen zijn.

Doe mij er maar 2, bij onvoldoende animo wil ik er wel 4

graag 1, 2 of 4 stuks wat beste voor jou past. Ik vergoed wat je kan leveren.

Als je ze laat leveren via een Belg betaal je niks aan BTW en invoerrechten.

Op mijn werk hebben we inmiddels al tientallen keren bij seeed besteld (en andere chineze shops), en nog nooit gezeik met invoerrechten en dergelijke gehad. Prive geldt overigens het zelfde.

Ik heb dit in een ander topic ook geplaatst, maar ik denk dat het hier zelfs beter past.

Als we voor dit ontwerp, of desnoods wat aangepast, diverse modulen ontwerpen.

Dan kan iedereen hier deze basis modulen maken die dan praktisch zijn voor iedereen.

Relais board, temp sensor, pwm controllers. Diverse display modulen, touch Display. Motor controllers. etc etc.

Natuurlijk met code bibliotheken in verschillende talen.

Een eigen CO samen werking project. CODUINO of PIC&CO

Print kosten zullen laag zijn en de ontwerpen zullen flink onder controle staan waardoor het erg betrouwbaar wordt,

Goed, de 10 zijn gehaald. Ruim zelfs. Was ook wel te verwachten. 10 is wel een heel klein IAtje maar ik denk het hier toch bij te laten, omwille van de snelheid. Eenieder is er uiteraard vrij in om daarna met de gepubliceerde gerbers zelf bordjes te laten maken / IA's te houden.

Op 3 augustus 2012 00:33:18 schreef Tommyboy:
Op mijn werk hebben we inmiddels al tientallen keren bij seeed besteld (en andere chineze shops), en nog nooit gezeik met invoerrechten en dergelijke gehad. Prive geldt overigens het zelfde.

Ik ook nog nooit, al zit ik vrijwel altijd onder de €21, soms iets erboven. Maar voor het geval dat ik btw moet betalen meld ik alvast dat ik het in dat geval doorbereken.

En Lord Anubis: Prachtplan, alles met dwarfconnectors zodat het samenwerkt met de bestaande dwarf en met elkaar, en dan AVRDB (Dwarf bordjes met AVR's ipv PIC), andere basisbordjes met nog meer uC's (MSP430DB? 8051DB?), en diverse andere bordjes met b.v. RTC, ledmatrix, rfid, noem maar op. Open Source, gerbers online, programeervoorbeeldjes... Community built development system. Alleen zorgen dat we Wouter v. Ooien niet dwarszitten, dus geen goedkopere varianten van wat hij al verkoopt.

Eigenlijk is dat ook mijn bedoeling met die AVRDB bordjes (totnogtoe AVRDB-2313 en AVRDB-M328), gewoon bordje voor bordje een heel developmentsysteem opbouwen.

Ik ga bestellen, mail van paypal dat m'n geld is aangekomen (Mijn bankrekening en paypal zijn niet gekoppeld, en dat wil ik ook niet).

Ik neem aan dat je nog een mailtje rond stuurd met de betalingsgegevens.

uiteraard :)

(En kombucha/benleentje, vecht onderling nog even de hoeveelheid uit, 1/4 of 2/3)

1/4 is ok voor mij, desnoods doe ik zelf een bestelling voor de Belgen nadien lol

Toch zou ik er graag 4 willen. Hoeveel zijn er dan nog over?

hmmm 1 voor mij en 4 voor jou hè :-)

Of ik bestel ze later bij jouw. Heb toevallig een project waarbij 4 controller met elkaar moeten gaan praten is dan wel handig al je 4 dezelfde hebt.

Mail van seeed: printjes zijn in productie.

Op 7 augustus 2012 12:37:19 schreef kombucha:
1/4 is ok voor mij, desnoods doe ik zelf een bestelling voor de Belgen nadien lol

Dat is dan ook weer opgelost. :) En ik denk dat je ook onder de Nederlands nog wel wat printjes verkocht kan krijgen.

MIsschien handig voor de deelnemers (En andere dwarfboardgebruikers die dit lezen):

www.uploadarchief.net/files/download/ledsw.pdf

De layout voor een simpel printje met LED's en schakelaars:

http://www.uploadarchief.net/files/download/ledsw.jpg

(Voti verkoopt wel dwarfprintjes met LED's óf schakelaars, maar nu dus beide op 1 poort en gemakkelijk zelf te etsen)

Ingang wordt laag als schakelaar is ingedrukt. De pin als uitgang instellen en laag maken doet de LED aan. (Led is dus ook aan als iemand de schakelaar indrukt, feedback zonder dat de uC er wat voor hoeft te doen.)

mail van seeedstudio: printjes zijn onderweg naar mij.

Misschien interessant: Op samenkopen houd iemand een actie met de atmega328 voor 1,85. (Let wel, de gewone 328, niet de zuiniger picopower versie. Maar voor een devboardje is stroomopname vaak niet zo belangrijk.)

http://www.samenkopen.net/action/260674

(Actie loopt tot vandaag, zie 'm ook nu pas)

Die -P versies zijn niet zo anders als de gewone versies. Het verschil is dat ze nu 1 chip hebben die vanaf <heelweinig> tot 5.5V werkt, ipv een -V die voor de lage voedingsspanningen werkt.

En terwijl ze vroeger 20mA specificeerden als "max stroom", is dat nu "1mA / MHz". Ook 20mA bij 20MHz. Dat is net overdreven volgens mij is ie wel iets zuiniger, maar niet de factor 20 die de ruwe getalletjes zouden doen vermoeden.

De picopower versie ATmega328P-PU zit in de Arduino en de leverbaarheid is daardoor slechter geworden waardoor de prijs opgedreven is. De niet-picopower versie ATmega328-PU is beter leverbaar en ook veel goedkoper. De picopower versie is heel geschikt voor batterij gevoede schakelingen maar met een netvoeding al veel minder interessant. Als je via AVRDUDE programmert bijvoorbeeld vanuit de Arduino omgeving kun je de sectie van de ATmega328P-PU gewoon kopieren en een tweede versie aanmaken met de juiste signatuur van de ATmega328-PU. De picopower versie heet geloof ik 328p, je maakt er dan gewoon een 328 bij; werkt uit de kunst. Als je vanuit de Arduino omgeving wilt gaan ontwikkelen wat natuurlijk prima kan dan kun je dit board ook makkelijk toevoegen aan de boards.txt file waar je dan gelijk de juiste processor definieert.

Printjes zijn binnen, foto's volgen vanmiddag. Seeedstudio heeft ze per ongeluk allemaal getest ipv de helft, en ook iets meer geleverd dan 10 printjes. (12) :)

Mooi, inmiddels zou je mijn betaling moeten hebben, wanneer denk je te gaan versturen ?

@Lucky Luke: Is niet per ongeluk, tegenwoordig testen ze altijd 100%. Ook 12 stuks komt geregeld voor maar daar kun je niet echt op rekenen...