Bufferversterker voor functiegenerator

The Engineer

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

hoi,

ik heb nu een scoop, en nu ben ik bezig met het bouwen van de MAX038 functiegenerator. ik heb alles al, behalve het printje. de kast is groot genoeg voor een ingebouwde vermogenstrap- en dat wilde ik ook graag doen want Vppmax is niet erg groot van het ontwerp van de generator.

nu heeft Dickbest de EL2008- met een slew rate van 1000 tot 2500V/us, en een uitgangsstroom van 1A. hij zou 55MHz maximaal aan kunnen, dus dan is hij geschikt voor blok/sinus/driehoek op in ieder geval 5MHz. ( nu is dat ver buiten ht audiobereik, maar mocht ik eens met wat hogere frequenties willen pielen...:)) deze leek mij geschikt als uitgangstrap. vijf pootjes, lekker simpel- zo zou ik het ook graag willen houden, als het even kan.

alleen deze geeft iets minder dan een gain van 1. dan zal ik de spanning nog moeten versterken. kent iemand een opamp die hier voor geschikt lijkt?

Roland van Leusden

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Een AD811 is heel geschikt als buffer, en die kan direkt op de MAX038 aangesloten worden.

Zie ook http://www.elv-downloads.de/service/manuals/MFG9001/MFG9001_KM_G_01061…

rbeckers

Overleden

Welke specs wil je?

Frequentie?
Uitgangsspanning?
50 ohm uitgang?

The Engineer

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

de MAX038 zou tot 10MHz kunnen, dus dat wil ik wel kunnen. meestal zal ik in het audiobereik blijven, maar liever heb ik gehele dekking.

ik wil eigenlijk alleen maar een versterker met instelbare gain ( 1,2,5,10,50,100 met een lorlinswitch)

ik ga niet met antennes werken, ik ga vooral een signaal toevoegen aan een ) audio, digitaal) circuit om daarna te meten wat er uit komt. mocht ik toch nog 50ohm-verwante zaken gaan doen dan zal ik hem waarschijnlijk upgraden. van zenden weet ik nu te weinig om zo'n aanpassing te kunnen doen.

ik ga de AD811 halen- alleen met het current feedback gedeelte kan ik wel wat hulp gebruiken. ik las in een Ti sheet dat de bandbreedte afhankelijk is van de impedantie van de feedback componenten, en dat voor stabiliteit daar wel enige impedantie nodig is.

kan ik dan niet meer met een set 15-turn potmetertjes en een schakelaar de gain instellen, omdat ik anders slechte prestatie krijg?

[Bericht gewijzigd door The Engineer op donderdag 2 augustus 2012 16:20:05 (23%)]

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Dus je gaat voor:

FG -> AD811 -> EL2008 ?

Als je puur audio gaat testen heb je toch geen "vermogen" (hoge uitgangstroom) nodig? Als het puur om instelbare gain gaat zou ik alleen die AD811 (of een anderen snelle opamp) gebruiken.

Trouwens een gain van 100x snap ik niet. Je kunt de meeste op-amps maar voeden met +/- 18V. De uitgang zal snel gaan clippen, want ik neem aan dat je Vpp van je MAX038 wel boven de 0.36V uit zal komen.

COOL: Dit is mijn 741ste bericht. Een magisch getal voor de op-amp liefhebber.

Franssel

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik gebruik fg_lite.exe op de pc en voed de audio ontvanger via m'n geluidskaart
op het ene kanaal het audiosignaal op het andere kanaal een DMM op ac-volts cq mV ac ter controle

traploos in te stellen van 0 tot 20Khz stereo
traploos van -60DB tot 0

de scoop op ingang en uitgang ter vergelijk
en mijn oor voor de luidspreker

The Engineer

ik wil juist graag mijn functiegenerator gebruiken. dat is ipv 0-20K van 1-10Mhz met sinus, blok en driehoek. ik heb de generatoronderdelen nu eenmaal, dus een stap terug doen naar de PC hoeft van mij niet.

ja, die 100... hoeft ook niet perse. ik zat ook al aan Off-1-2-10-25-50 te denken. met inderdaad FG->2x AD (non)inverting -> 2x EL->out.

een trap inverteert het gignaal en de ander niet, zodat ik ook kan bridgen, push-pull driven, etc.

ik dacht aan een output van twee kanalen met drie connectors:
1x, -1x, bridge tussen -1 en 1. ik weet nog niet precies waarvoor ik die hogere stroom ga gabruiken, maar waarom niet? het maakt de uitgangen wat robuuster en mocht je het ooit nodig hebben of wil je een transistor met een erg lage Hfe (3055?) willen sturen, ooit, dan heb je het maar mooi. de kast heeft de ruimte voor een grote trafo, dus waarom niet?

gefeliciteerd, flash! ik ben net voorbij de 1024, ook leuk voor de digitale liefhebber.

flash2b

Zelf zou ik niet zo snel voor die (obsolete) EL2008 op-amp gaan, maar je zou daar redelijk eenvoudig een uitgang versterker mee kunnen maken. Ik zie wel in de datasheet dat de uitgangspanning wel wat daalt als je de uitgang zwaar belast.

De link die Ronald aangaf is de versterker die ik heb gemaakt, maar ook Tinus016 (Stroomversterker) heeft deze gemaakt. Schema's zijn in beide topics te vinden (Emilien, Tinus016, Flash2b). De gain is 3x voor deze versterker, maar lager kan ook.

Het voordeel van de discrete opzet is dat de onderdelen gemakkelijk te krijgen zijn/blijven.

De voeding is voor beide opties gelijk.

Henry S.

Moderator

Op 2 augustus 2012 16:09:26 schreef TechnOoB12:
de MAX038 zou tot 10MHz kunnen, dus dat wil ik wel kunnen.

20MHz, zie de datasheet.

De AD811 is prima geschikt daarvoor, BW is 140MHz, slew rate 2500V/µs!

The Engineer

die heb ik nu. ( ebay) duur beestje, in ongeopende verpakking. we zullen zien. ik heb nu even geen tijd meer om te bouwen- volgende weeg openingsweek voor de uni ( TuD electrotechniek) en daarna stiedie... inmiddels weet ik genoeg, als er problemen zijn meld ik me wel :)

blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha die TechnOoB12,

De AD811 is inderdaat een prachtig IC.
Vergeet het om er een Elantec EL2008 achter te zetten, dat krijg je niet goed werkend.
Dit komt omdat de EL2008 niet snel genoeg is en te veel phase verschuiving geeft.
Ik heb het geprobeerd en kreeg het niet goed stabiel, zelfs niet met een versterking van 10x.

Beter is om b.v. 2x AD811 of 4x te gebruiken als je bij 50 Ohm belasting
20V top/top wilt hebben, wat standaard is bij een functie generator.
Plaats in ieder geval een koelvinnetje op ieder AD811.
Lees de datasheet goed, maak de verbindingen kort, goed ontkoppelen enz.
Als je dit allemaal doet krijg je een mooi blok signaal uit de AD811.

Groet,
Blackdog

The Engineer

ok, die koelvinnetjes, dat had ik niet verwacht.
de minimum opgegeven slew rate is toch 1500V/us, bij de EL2008. dat zou dan toch wel moeten lukken..?

nouja, anders ga ik toch voor de tinus016 oplossing. alleen heb ik nu wel een overkill trafo liggen. ( 50VA )

Henry S.

Moderator

Op 8 augustus 2012 19:25:06 schreef TechnOoB12:
de minimum opgegeven slew rate is toch 1500V/us, bij de EL2008. dat zou dan toch wel moeten lukken..?

De BW is 'maar' 55MHz.

flash2b

De BW neemt af als je gain groter wordt. Die 55MHz geldt voor een versterking van 1x.

De LT1227 die ik gebruikt heb heeft een BW van 140MHz bij een versterking van 2x. Ik gebuikt echter een versterking van 3x, dus de BW is wat lager maar goed genoeg voor een blokgolf van 4MHz (wat mijn maximale waarde van mij FG is).

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 8 augustus 2012 23:08:17 (58%)]

Henry S.

Moderator

Ter info: Ft=BW/gain

En dat heeft erg veel invloed op de vorm van de blokgolf.