Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Op 8 augustus 2012 22:11:23 schreef big bang:
Stel je voor dat je de rest van je leven met zo'n brandmerk "4.7Ω DALE" in spiegelbeeld op het voorhoofd moet rondlopen ;-)

Ah! ZO is Harry Potter aan z'n lidteken gekomen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Litteken.

We hebben hier een ESD mat op het werk die de afdruk van zo'n ding als 'permanent mark' met zich meedraagt, het hele silhouet inclusief de oortjes :)
Die was overigens alleen maar erg heet geworden en niet geknald, maar je moet toch elke keer aan dat smeulende incidentje terugdenken als je naar dat bureau kijkt. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik elke ochtend als ik in de spiegel kijk aan een incidentje op m'n werk zou moeten terugdenken...

If you want to succeed, double your failure rate.

herwikkelen motoren deed me denken aan:

Een kennis is een motor aan het maken. Gave manier om de spoelen te wikkelen, goede manier om de magneten te plaatsen. Die moet een hoger rendement en meer PK/kg dan alle bestaande motoren gaan leveren.

Maar dan moet er wel in de ruimte waar de spoelen kunnen zo veel mogelijk koper komen te zitten. Geen lucht! Als je perfect wikkelt kan je met ronde koperdraad geloof ik 83% vulling krijgen. Maar als je nu gewoon uit een koperplaat de juiste vorm laat snijden, kan je nog 17% hoger komen! Gewoon de koperplaat in de jusite vorm buigen en klaar! Massief koper! 100% vulling!

Alles in mekaar gezet... Blijkt dat ding gewoon stroef te draaien als je hem met de hand wil draaien. De wervelstromen in het koper! Dat effect zal toch niet zo groot zijn? Wel dus.

Terug naar de tekentafel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er bestaat wel wikkeldraad die aan de zijkanten nog rond is maar boven en onder een plat vlak heeft. Vooral grotere dikke wikkelingen zoals bij industrietrafo's maken er gebruik van.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Het wervel-stroom effect is dat we met een ENKELE draad van 1mm al voelbaar invloed van de magneten hebben. Kortom, de individuele draden moeten echt minder dan 0.5 mm zijn. Er schijnen vierkante draden te zijn om hogere vulling te krijgen. Maar dat is weer erg duur en erg lastig in "sample size" te krijgen. (als je 500kg koopt is er van alles te krijgen....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 augustus 2012 10:46:17 schreef rew:
herwikkelen motoren deed me denken aan:

Een kennis is een motor aan het maken. Gave manier om de spoelen te wikkelen, goede manier om de magneten te plaatsen. Die moet een hoger rendement en meer PK/kg dan alle bestaande motoren gaan leveren.

Maar dan moet er wel in de ruimte waar de spoelen kunnen zo veel mogelijk koper komen te zitten. Geen lucht! Als je perfect wikkelt kan je met ronde koperdraad geloof ik 83% vulling krijgen. Maar als je nu gewoon uit een koperplaat de juiste vorm laat snijden, kan je nog 17% hoger komen! Gewoon de koperplaat in de jusite vorm buigen en klaar! Massief koper! 100% vulling!

Alles in mekaar gezet... Blijkt dat ding gewoon stroef te draaien als je hem met de hand wil draaien. De wervelstromen in het koper! Dat effect zal toch niet zo groot zijn? Wel dus.

Terug naar de tekentafel.

Ehmm.... was dat koper wel gelakt / ge-isoleerd?! Zo ja, is het op de scherpe hoeken en in de bochten net gebarstten?
Anders heb je nu een pracht van een wikkelsluiting in die stator liggen!!! >:)

Een KooiStator motor.... Nieuwe ontwikkeling!!

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Nee, alle wikkelingen zijn gecontroleerd en waren en zijn los van mekaar.

Door een alu-strip van 10x1mm naast de magneten te houden en dan met de hand een zwieper aan de rotor te geven, is hartstikke duidelijk dat je dit niet wil in een 3000 RPM motor. Het effect zal misschien 4x minder zijn omdat de koperstrips maar 5mm zijn ipv 10mm, maar daarna liggen er in de omtrek iets van 81 van die stroken van 5mm ipv eentje....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een los stuk aluminium is natuurlijk niet bepaald representatief voor stroomvoerende koperen wikkelingen op een magnetisch gesloten stator van gelamineerd weekijzer of een of andere ferromagnetische composiet. Ik denk dat het weekijzer in de praktijk veel grotere wervelstroom-, hysterese-, en magnetostrictie verliezen geeft dan die wervelstroomverliezen in het koper. Ik moet toegeven dat ik er nooit echt bij stilgestaan heb dat wervelstromen in het koper wel eens een significante invloed zouden kunnen hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

D'r zijn een aantal dingen die "lineair" zijn. Dus dan kan je de effecten daarvan los van mekaar bekijken omdat het mekaar niet beïnvloed. Zo ook die wervelstromen. Dat is iets wat je kan uitrekenen of meten zonder dat er stroom loopt door de geleiders.

Het ontwerp is weekijzerloos.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Domme fout: (niet ik... gelukkig):

Als fotograaf fotos maken van een trouwerij en aan het end van de dag zeggen: Hier is het SD kaartje met de fotos:

http://prive.bitwizard.nl/sd_kaartje_detail_small.jpg
Wat je ziet is de echte achterkant van de chip. Niet zomaar een behuizing die wat gekreukt is.
(met 32Gbyte aan data op die chip, zal dat in een 2^19 * 2^19 matrix staan, dus zijn er naar schatting ongeveer 1 miljoen draadjes gebroken...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oeps, en die fotograaf leeft nog??
Edit: Ik heb overigens altijd geleerd om kaartjes te gebruiken met een lage capaciteit. Kwestie van risicospreiding in het geval dat er een kaartje stuk gaat of kwijt raakt.

[Bericht gewijzigd door wvnijnatten op maandag 10 september 2012 14:17:41 (72%)

Ja, precies, liever een paar foto's verloren, dan een komplete reportage.
Dit is een drama voor het bruidspaar.

Zo werdt op de set van "lijn32" gebruik gemaakt van een heleboel kleine SD kaartjes en diverse takes werden op meerdere kaartjes opgenomen.
Deze kaartjes werden daarna gelijk op een laptop weg geschreven.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op maandag 10 september 2012 15:02:45 (11%)

Lucky Luke

Golden Member

Hoe gaat dat op zo'n manier stuk? (En krijg je daar nog data van gered, of moet het hele feest over op kosten van de fotograaf?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Heeft iemand dat kaartje in z'n achterbroekzak gehouden?

Op wat voor feestjes kom jij Kareltje? ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 11 september 2012 20:11:32 (30%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 september 2012 19:37:24 schreef Henry S.:
Heeft iemand dat kaartje in z'n achterbroekzak gehouden?

En daarna een schop onder zijn kont gekregen :)

Op 11 september 2012 19:13:21 schreef Lucky Luke:
Hoe gaat dat op zo'n manier stuk? (En krijg je daar nog data van gered, of moet het hele feest over op kosten van de fotograaf?)

Dit is werkelijk einde oefening, tenzij je toegang hebt tot de speeltjes van F-E, waaronder vermoedelijk een EFM van 10wil ik niet eens weten euro. Het is dan inderdaad goedkoper om te scheiden, en het huwelijk opnieuw te beginnen op een tropisch eiland, waarbij je alle gasten over laat vliegen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Foutje van mijn kant.

Een signaal dat negatief is naar de massa leggen via een diode en dan hopen dat er een signaal doorkomt :p http://imageshack.us/a/img407/1294/rx7epcrsch.jpg

Dit ging dus ook niet werken (DCC1 en DCC2 zijn negatieve signalen):
http://cd-pc.mazda-club.be/images/rx7_epcr/rx7_epcr_sch.jpgschema aangepast.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
maartenbakker

Golden Member

Ik zoude optocouplers ook gelijk nog even omdraaien ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb het gedaan met transistors in dat schema staat de reset ook nog verkeerd.

[Bericht gewijzigd door Damic op vrijdag 14 september 2012 13:50:45 (40%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
trix

Golden Member

mijn collega vertelde laats een prachtige blunder, dus vanuit zijn standpunt verteld.

bij mijn moeder moest er het een en ander worden opgeknapt in huis, te beginnen met de slaapkamer. toen ik aankwam was mijn broer alvast begonnen met het "strippen" van de slaapkamer, nu moet ik er wel bij zeggen dat hij nogal lomp en onbezonne is. meubels eruit, schilderijen van de muur, plinten eraf....verek kabels..die kunnen wel weg. tweeling snoer van een schemerlamp..hup weg, een ronde witte..ook weg..k*t..die zit nog ergens vast, een flinke ruk, kabel geeft wel een meter mee maar blokeert dan, nog eens aan trekken en nog een keer, die vieze vuile t*ringkabel blijft vast zitten :(
ondertussen kwam ik beneden de keuken binnen gelopen en zie de T.V. links boven in de hoek hangen, terwijl ik sta te bedenken wat ik nu eigenlijk zie, gaat de T.V. een meter naar beneden en kadeng weer strak boven in de hoek, heeft die eikel de coax te pakken.
dat heeft hij nog heel lang moeten horen :)

eigenwijs = ook wijs

@trix:
Maar de hamvraag ! Deed de tv het daarna nog ?

:-)

Tja, vroeger had je nog coax-connectors waaraan je een ganse TV kon ophangen:

http://prosje.be/CO/Fotos/Coax-connectortje.JPG

:-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
High met Henk

Special Member

Ik heb er ook nog 1 van mijn pa, dacht dat ik hem al eens gepost had, maar kan het niet terug vinden.

Mijn pa had de elektra in zijn huis zelf aangelegd. Hij was echter een beetje in twijfel over de wisselschakeling. Wilde de lamp tussen de draden tussen de schakelaars hangen, heb toen maar gezegd dat dat wel resulterde in aan of uit, maar om hem terug aan te zetten dat hij dan naar de meterkast moet. Enfin hij alles goed aangelegd.

Toen kwamen ze de meterkast plaatsen. Enfn alles gedaan en aangesloten. Dan maar testen.

Lamp 1 op de wisselschakeling: FLITS en uit

Lamp 2 op andere wisselschakeling: FLITS en uit.

Lamp 3 op een eenvoduigde schaklaar: FLITS KLAP BENG BOEM (compleet in scherven)

mijn pa dach dat hij gek werd...
Misschien hebben ze perongeluk 2 fasena angesloten ipv. een fase en een nul. Nog eens gemeten keurig 230.

Lamp eruit. Blijkt hij uit zijn oude scheepvaart tijd nog 100 V lampen te hebben liggen en die erin gedraaid :P:P:P

Enfin das nu 10 jaar geleden
-------------------------------------------------------------------

Onlangs. Ik was bij mijn pa om wat te klussen: ineens geen internet meer. Blijkt de 3 com switch voeding defect... Nieuwe switch geregeld. Dag erop mailtje: ik kan niet printen. Kom kijken blijkt 1 profiel op de server helemaal mank te lopen en de hele server vol te zitten. Profiel uitgekleed en weer gaan. Merk ook dat de Back-up NAS uitstaat... Vraag naar de reden.

Blijkt dat de automaat gesprongen is omdat mijn pa een 12V halogeen in de 230 fitting had gestoken. Gevolg Lamp + fitting gesmolten en automaat eruit...

Ik de NAS weer aan.

Maandag: paniek mailtje... KAn niet Printen. Omdat ik de NAS niet opnieuw gemount had in de server had de server een backup op zijn eigen lokale schijf gemaakt. Tja dan gaat het hard..

Dus alles verwijderd en de NAS opnieuw gemount... Toen was de beproeving pas ten einde.

Nou geloof dat dit wel genoeg fouten zijn

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Trix: Tja, heb even zitten hikken van de lach omdat het zo herkenbaar is, de behulpzame, zich van geen kwaad bewuste befaamde olifant in de porseleinkast die alleen maar één besef kent: die kamer mot leeg dus ramme moar! Wát niet wille, zal je lere!
Mijn sympathie gaat overigens uit naar die arme tv.
Een geluk als die het overleeft heeft.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
trix

Golden Member

geen idee of die T.V. het nog deed ?
inderdaad herkenbaar, je bent dan in zo'n fysieke "flow" dat alles wat wilder gaat, en als je dan ook nog eens nogal lomp bent aan gelegd :).
het zal wel zo'n goedkoop haakse witte coax stekker zijn geweest van de bouwmarkt. die trek je met de kabel niet uit de T.V. en hebben een goede trekontlasting.

eigenwijs = ook wijs

Dit topic is gesloten