Op 28 augustus 2012 17:08:48 schreef Tidak Ada:
Wie weet daar meer van ?
Kan je aan de as boven draaien? Ik vind het er uitzien als een varicap, maar dan kennelijk een uitvoering waarbij de buitenlucht/druk niet van invloed mag zijn.
Dit topic is gesloten
Op 28 augustus 2012 17:08:48 schreef Tidak Ada:
Wie weet daar meer van ?
Kan je aan de as boven draaien? Ik vind het er uitzien als een varicap, maar dan kennelijk een uitvoering waarbij de buitenlucht/druk niet van invloed mag zijn.
@rew :
Dat is geen as, maar een aansluiting, of liever gezegd twee (maar dat zie je niet op de foto)
@Turbokeu :
Cijferhoogte is c.a. 12 mm (kan er niet bij met m'n schuifmaat )
Ik denk dat ik wat heb gevonden, althans het lijkt er erg op, ook de base : Het zou een CD72 van National Matsushitu kunnen zijn. Klopt dat ?
Golden Member
@Eric: De Rodan GR-111 was er niet ver naast (vervanger voor de CD72 maar iets andere pinout) maar het lijkt inderdaad met grote zekerheid een CD72 (had geen Matsushita datasheets bij de hand).
Edit: Mooie buisjes (zoals alle Japanse)!
Zeer fijn/discreet anoderooster.
Golden Member
Grote bak pakken, transducers er op aansluiten en die aansturen met dit ding. Heb je een ultrasoon reiniger.
Of geschikte speakers bij een hangplek voor randgroep jongeren
Je kan er ook vleermuizen mee pesten.
Grote bak pakken, transducers er op aansluiten
maar waar sluit je in godsnaam die transducers op aan?
Wat je voorop ziet is het enige, op de achterkant alleen de netstekker.
Maar een US reiniger van maken....prima idee.
Ook die van die hangjongeren.
Kareltje Wat zijn die twee grijze rondjes waar "Output" en "Power" bij stat ? Aansluitingen, lampjes of zitte er trancducers achter ?
Sterk ingezoomd, zien ze er als glaasjes uit.
Een lampje voor de power lijkt mij logisch.
Zeker voor een apparaat waarvan je niet kan zien dat hij 'het' doet.
Kan de achterkant (of een ander deel) van de behuizing wellicht mechanisch worden gekoppeld aan hetgeen getrild moet worden?
De achterkant ziet er erg robuust uit, aluminium gietstuk, lijkt het wel, zoals enkele koelribben.
Wat zijn dit, zit in een oudere ecu.
Wat verder naar links boven zit een HC131
Edit: ik heb zo ineens het gevoeld dat dit propertiëre nummers zijn. Op de eprom staat 079753-0491 (wrs het nummer van het programma), op een D/A chip (denk ik) staat 151821-0020, op de cpu staat 151801-2020 en op het pcb staat 079721-1300.
Hip hoi.
[Bericht gewijzigd door Damic op maandag 3 september 2012 21:48:13 (43%)
@Karel: Hoe/waar zit het netsnoer/-entree?
[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 3 september 2012 21:38:55 (11%)
Op 3 september 2012 21:36:12 schreef Jochem:
Hoe/waar zit het netsnoer/-entree?
Achterop, maar niet met 100% zekerheid.
Moderator
Op 3 september 2012 09:21:55 schreef rew:
Ik vind het er uitzien als een varicap
Ermmm, een varicap is een halfgeleider.
Op 3 september 2012 19:02:22 schreef Kareltje:
maar waar sluit je in godsnaam die transducers op aan?
Linksonder staat 'transducer', zit die toevallig in de behuizing?
Op 3 september 2012 21:35:32 schreef Damic:
Wat zijn dit, zit in een oudere ecu.
[afbeelding]Wat verder naar links boven zit een HC131
Edit: ik heb zo ineens het gevoeld dat dit propertiëre nummers zijn. Op de eprom staat 079753-0491 (wrs het nummer van het programma), op een D/A chip (denk ik) staat 151821-0020, op de cpu staat 151801-2020 en op het pcb staat 079721-1300.
Hip hoi.
Yep... een ecu vol custom onderdelen, je onbekende blokjes zijn hybrides. Alleen iemand die regelmatig met ecu's stoeit zal weten wat is. Uit welk voertuig komt deze ecu?
Golden Member
Ik ben er met de hulp van RBeckers achter dat de thermistor een 5M bij 25 graden is. ( 2,45 Ohm bij 4300K)
Heb er nu even als test een 5M carbon composiet ingezet. Dat zijn ook een soort NTCs
Het 10X bereik ( 50-500KHz) werkt nu, het 5-50KHz bereik nog niet. Hij oscilleert wel maar veel te hard. Zelfs met de sensitivity en oscillator gain op max slaat de meter even ver uit. Daar oscilleert dus iets wat niet hoort te oscilleren. Maar eerst de voeding verder controlleren. De elcos zijn geformeerd, getest en 1 heb ik vervangen. C en lek stroom waren goed maar de ESR was 6 ohm op 1KHz. ( D= 1,13) bij 425V kan dat toch een aardige dissipatie geven. Bij dit soort elcos is de ESR meestal 0,8 tot 1,5 ohm. Vandaag alle opgegeven spanningen meten. Ik doe nooit iets voor de voeding nagekeken is. ( behalve natuurlijk dit soort ontbrekende zaken eerst herplaatsen)
Op 3 september 2012 23:37:55 schreef Henry S.:
[...]
Ermmm, een varicap is een halfgeleider.
Ik ben slecht in het onthouden van definities en terminologie. Als ik het vaak gebruik leer ik het na vele jaren uiteindelijk wel. Ik bedoel een variabele condensator. Ik had het woord "varicap" ook wel eens gehoord en dacht dat het 't zelfde was. Niet dus. Sorry.
@Damic,
Het zijn speciaal voor Denso gemaakte dikkefilm schakelingen.
1 moet de luchtdruk meting zijn (zit een heel klein gaatje in)
1 is er voor de accu spannings meting en nog 1 als driver.
Alle voor Denso gemaakte schakelingen en ic's beginnen met D150
Heel fijn vrijwel niks over te vinden verder.
Mazda RX ECU?
Luchtdruk klopt niet, die zitten buiten de ecu in de motorruimte en de passagiers ruimte (boost controllers genoemd in het schema die bij een non turbo).
Hoe kun je dat nu weten dat een RX-7 FC EU/JPN non turbo ecu is
Toch bedankt Paul. We kunnen verder, gewoon de signalen volgen met een spanningsvolger inlezen in een pic (PIC18LF26K80) en aanbieden als can bus signaal, dat komt het wel goed.
Klopt natuurlijk bij een RX7 zitten ze op de veerpoot.
We hebben 10jaar geracet met die dingen, de turbo dan wel.
Staat er hier nog 1 te koop in racetrim.
Op 3 september 2012 23:37:55 schreef Henry S.:
Linksonder staat 'transducer', zit die toevallig in de behuizing?
Dit zal het waarschijnlijk wel zijn, maar rest mij toch 1 vraag hierover:
Het ding staat dan zomaar een US 'herrie' te maken zonder dat dit ergens gericht gebruikt gaat worden.
Zonder dat er een losse tranducer gebruikt word voor een toepassing, waarvoor kan dit apparaat dan verder dienen?
Moderator
Op 4 september 2012 09:36:29 schreef rew:
[...]
Ik ben slecht in het onthouden van definities en terminologie. Als ik het vaak gebruik leer ik het na vele jaren uiteindelijk wel. Ik bedoel een variabele condensator. Ik had het woord "varicap" ook wel eens gehoord en dacht dat het 't zelfde was. Niet dus. Sorry.
Och, ook mensen die er regelmatig mee werken noemen het wel eens verkeerd
Op 4 september 2012 17:34:48 schreef Kareltje:
Het ding staat dan zomaar een US 'herrie' te maken zonder dat dit ergens gericht gebruikt gaat worden.
Zonder dat er een losse tranducer gebruikt word voor een toepassing, waarvoor kan dit apparaat dan verder dienen?
Misschien kan een foto van de binnenkant uitkomst bieden. Is de hele behuizing van metaal?
Zover ik kon zien, wel, maar ik zal dat ding eens mee naar huis nemen voor een kijkoperatie.
Golden Member
Mogelijk zitten de transducers in de kast zelf, zodat je er een bak boven op kan zetten ?
Ik heb hier ook zoiets liggen. Een veel KW ultrasoon geval.( 19 inch kast van ik 35 kilo) Daar wilde ik een badje op aansluiten. Alleen wist ik toen niet ( en nu nog niet) waar en welke transducers ik moest halen. Bij nazorken bleek het ding bij een 2000 liter bak te horen. Hij staat nu in de garage te wachten op mogelijke sloop voor de onderdelen, ( als ik zeker weet dat ik er echt niks mee kan) ik ben bang dat ik de 10L bak die ik er voor bedoeld had ook oplos als ik die op dit ding aansluit
Mijn thermistor blijkt toch geen 5M te moeten zijn. Met een potmeter ipv een thermistor werkt de boel bij een waarde tussen grofweg 3 en 8 K. Hoge frequenties met 7K geeft vervorming bij lage frequentie. Een lage freuentie strak met bv 4K laat hem afslan op hoge frequenties.
Ik ga eens de waarden meten die per frequentie nodig zijn en de stroom meten. Dan kan ik daarna wat ntc ' s testen op de curvetracer of via een poweramp en functiegenerator. ( hij zit via een 22nF aan de +150V van de buffer anode en aan de andere kant terug gekoppeld op de +2,9V van de kathode van de oscillator.)
Ik heb deze lichtsluis, maar kan geen verdere gegevens vinden, dan wat er op de etiketjes geschreven staat :
SICK EP10-24
Het gaat om een lichtsluis van SICK, type EP10-24 dat staat op de module, waarvan ik denk dat het de ontvanger is.
Ik heb de firme angeschreven, maar die zegt dat ze geen datablad hebben.
Is er iemand, die het ding kent en mij aan wat meer gegevens kan helpen om hem te gaan gebruiken ?
Een echte datasheet zou helemaal mooi zijn
Dit topic is gesloten